handdator

Visa fullständig version : LG Scarlet - Ny LCD-TV


Scratch89
2008-05-25, 17:39
Som några kanske läst så är jag på jakt efter en ny TV. Idag var vi iväg och tittade på en Sony 3500, 40 tum och Full-HD, och de går på runt tiotusen, vilket är ett väldigt bra pris. Dock så såg vi reklam för (de nya?) Scarlet från LG, vilket verkar vara riktigt grymma apparater. De var förjäkla snygga också.
Är det någon som vet något om dessa, vad som är teh shit med dem (de var ändå rätt dyra), och vad som motiverar att jag köper en 37 tums för 14,5 tusen istället för Sonyn. :D

Ytterligare en fråga; ska kontrasten ha så hög ratio som möjligt, eller låg? 50 000:1 är rätt bra, känns det som.

- 37 tums LCD-TV
- Utsökt design med nya Scartlet-serien
- Full HD-upplösning
- Inbyggd digital-TV
- Kontrast på 50 000:1
- 4 HDMI-ingångar

"Om du söker efter en TV som både är vacker och samtidigt intelligent så finner du den i nya LG6000 serien. Den unika designen erbjuder ett av marknadens tunnaste kabinett. Trots de slimmade formerna så är innehållet bland det mest avancerade du kan hitta.

LG 37LG6000 innehåller en nyutvecklad LCD-panel med bättre djupsvärta. Backlight med marknadens bästa färgåtergivning (WCG backlight) och en USB-anslutning, med stöd för både musik och bilder, som sitter lättåtkomlig på sidan. Varför inte sätta på favoritmusiken samtidigt som du visar semesterbilderna? LG6000 har fyra stycken HDMI anslutningar av den senaste versionen (1,3), varav en är placerad på sidan för enkel anslutning av moderna kameror och spelkonsoler.

Det karakteristiska hålet i TV:n fungerar som en rörelsekänslig strömbrytare och glöder när TV:n är avstängd. För maximal bildkvalitet, oavsett rummets ljusförhållande, så är TV:n utrustad med en avancerad kamera (Intelligent Sensor) som automatiskt kalibrerar alla parametrar i bilden inklusive styrkan på bakgrundsbelysningen. En positiv effekt av detta är att strömförbrukningen minskar med upp till 50% om funktionen är aktiverad i ett mörkt rum.

LG6000 är dessutom ISF ccc kalibreringsklar och TV:n har givetvis korrekt hantering av 24p till 72Hz (tripplar varje bildruta) för perfekt digital återgivning av material från t.ex. Blu-Ray-spelare."
Bild:
http://www.netonnet.se/extraImages/Gallery/se114636/114637_01.jpg

NiXPhoenix
2008-05-25, 17:52
Tycker inte du ska fokusera så mycket på specifikationer och marknadsföringssnack, även om nu LGn "låter" bra. Försök leta rätt på recensioner istället. Och sen ska du inte använda tvn till att titta på tv i första hand eller?

Isåfall tror jag inte en 40 tums Sony för 10k ger speciellt bra bild, att visa bra bild på högupplöst material med jättehög bitrate är inget större problem för de flesta tv-apparater idag. Att visa bra bild från tv-sändningar är dock knepigare.

En viktig sak (om du nu är en vanlig, hederlig människa och använder din tv till tv-tittande) som jag tycker du bör lägga en del tyngdpunkt vid är att få så bra tv-bild som möjligt.
Dvs Canal Digital eller Comhem (ej Comhem HD i dagsläget, det funkar dåligt för de flesta). Viasat funkar väl också.

Är det förresten nån som vet hur man tabbar bakåt med tangentbord? När man trycker tabb så förflyttas man ju till nästa "ruta", jag skulle vilja flytta bakåt ibland. Sitter med enbart tangentbord.

ante
2008-05-25, 18:00
LG har inte speciellt bra rykte, och även om ovanstående tv verkar "rolig" så skulle jag försöka styra upp en samsung 40M86/M87 till det priset. Den har grym svärta och bra specs fö. Se bara till att du får en nordenimporterad, så har du tillgång till samsungs in-home service, dvs att de kommer hem till dig och fixar, om det skulle bli något fel på den.

Anton101
2008-05-25, 18:03
Köp Sonyn så har du råd med en Xbox 360 också med GTA4.

jakke
2008-05-25, 18:21
Är det förresten nån som vet hur man tabbar bakåt med tangentbord? När man trycker tabb så förflyttas man ju till nästa "ruta", jag skulle vilja flytta bakåt ibland. Sitter med enbart tangentbord.

shift

NiXPhoenix
2008-05-25, 18:38
shift



Danke!


Anton & Ante: Både Samsung och Sony kör vad jag vet med sämre paneler när det gäller betraktningsvinklarna än LG/Philips (iaf i deras medel/dyrare modeller).

Nu kanske Scratch kommer sitta ensam och mer eller mindre rakt framför hela tiden, men kommer han inte det så tycker jag man ska tänka på det. Färgerna förändras rätt rejält när man har säg 40° vinkel.



Annars kan man alltid satsa på plasma med en gång så slipper man alla såna bekymmer. :thumbup:

Scratch89
2008-05-25, 20:17
Tack för svaren! Precis som NiXPhoenix säger så har jag märkt att LG ger en fantastisk bild och skärpa på modellerna under 15k, medan bilderna hos t.ex Philips och Samsung är lite gryniga och har tråkiga färger. Jag tittade på den Sony 3500 idag, och den hade riktigt bra bild, om man jämför med dyrare modeller av t.ex Philips och Samsung.

Det jag undrar är liksom vad som var det nya och förbättrade med Scarlet; har den någon speciellt bra förbättring eller funktion?


Förövrigt så blir det inte så mycket TV-tittning utan snarare PS3-spelande och BluRay-tittande, så jag struntar i om det är lite sämre kvalitet på TV-sändningarna.

maRRtin
2008-05-25, 21:25
Först får du ju bestämma dig om du ska lägga 10 eller 15k på tv. :D
För 10k hade jag, precis som ante, köpt en Samsung LE-40M87/86.
För 15k hade jag köpt en LE-37A656 och för 16300:- hade jag köpt en LE-40A656.

Här är recension av LE-40A656:
http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2008/04/12/Samsung-LE40A656-40in-LCD-TV/p1

Scratch89
2008-05-25, 21:46
Bra synpunkter där, maRRtin! Jag tittade på Samsung LE-40M87BDX, och den verkar väldigt bra för sitt pris. De andra fanns inte på netonnet (jag måste köpa där, av olika anledningar).

Vad är det som är så speciellt med Samsung?

Spiffy
2008-05-25, 21:50
Hur är denna?

http://www.dustinhome.se/pd_5010140601.aspx

borde väl vara en lite bantad version av LE-40A656. Eller?

Scratch89
2008-05-25, 21:52
Ja just ja; NetonNets egna märke Andersson är verkligen skitbilliga. Hur pass dåliga är de egentligen? :D

rikke_B
2008-05-25, 21:58
Andersson, alldeles för dåliga för att ens tänka på. Enl. vad jag hört varje fall :)

Sony har ju kommit med sin nya 4000 serie, W eller V. Kanske värd att kolla upp!?

Scratch89
2008-05-25, 22:01
Ja, den nya 4000-serien tittade jag på idag när jag var på Siba (eller Elgiganten? Jag var överallt idag. :D), men den är på tok för dyr än så länge. Jag kan liksom inte motivera mig till att lägga ut 18000 istället för 10000, om jag inte märker någon större skillnad i bildkvalitet, och det är samma storlek på TVn.

Den här gillade jag; jag tycker LG har så schysst design.
LG 42LY95
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=171745

rikke_B
2008-05-25, 22:06
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=288698 15700 på Netonnet, kanske lite dyrt iofs.

Eller ca 12 för den billigare. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=303493
Ingen aning vad som skiljer dock.

Tycker LGs bättre modeller varit bra när jag tittat på dem. Men de verkar ju som sagt ha lite dåligt rykte.

Scratch89
2008-05-25, 22:13
Vart är de dåliga ryktena? På de ställen som hade flest apparater och bäst priser (Siba och Elgiganten) så tyckte de verkligen att LG var bra. Sen får man ju skilja på kunder och kunder; jag är nöjd sålänge jag kan onanera till min PS3-skärm; andra kanske kräver exakta förhållanden och färgblandningar för att ens titta åt det hållet.

rikke_B
2008-05-25, 22:18
Citerar ante "LG har inte speciellt bra rykte,". Har även förekommit på minhembio-forumet, om jag minns rätt. Returneringar pga allehanda fel etc.

Lokala el-giganten håller dock LG högt, rätt eller fel har jag ingen större koll på.

Scratch89
2008-05-25, 22:29
Samma sak med min lokala Elgigantenbutik, som ligger på Backaplan här i Göteborg. Fullt med LG överallt, och på skärmarna var det reklam för den nya Scarlet. Jag blev lite imponerad faktiskt.

Om det dåliga ryktet är allehanda fel som är reparerbara, och inte p.g.a dålig kontrast, skärpa eller liknande så är det egentligen chill. Så länge den presterar bra. På netonnet finns det rätt så schyssta erbjudanden, med 2 års garanti.

tommie-92
2008-05-25, 22:34
har en LG här hemma, super bild, hög kvalité enligt mig, inte bra på kontraster osv.
jag tycker du ska köpa en LG ifall du ska köpa en tv :)

pragmatist
2008-05-25, 22:50
Tekniska data som kontrast etc är egentligen ganska oviktiga, det intressanta är hur du själv upplever bilden. Smaken är som baken. Exempel: den absolut bästa tv-bild jag någonsin sett med standardupplöst material (vanlig tv och dvd) är på min farsas flera år gamla LG-plasma med 852x480-upplösning. Bilden är extremt naturlig, absolut inga konstigheter av något slag, så fantastiskt vilsam. Nyare och mycket dyrare tv-apparater har alltid några små egendomligheter för sig som påminner en om att man tittar på en digital skärm hela tiden, men inte den där gamla trotjänaren inte.

Kort sagt: döm själv och skit i vad en massa recensenter tycker.

Scratch89
2008-05-25, 22:52
Bra inlägg! Det är ju faktiskt jag som ska se på TVn... :)

shut teh face
2008-05-25, 23:09
I vissa fall, går det att få tag på ett demo exemplar i vissa butiker. Se bara till att det är en utgiven modell som stått på lager, och inte någon som stått i butik. Dessa kan du få för riktigt riktigt bra priser. För Matthias, du är väl trots allt inte helt manisk när det gäller plasma/lcd, dessutom är du student? :D

ante
2008-05-25, 23:33
Danke!


Anton & Ante: Både Samsung och Sony kör vad jag vet med sämre paneler när det gäller betraktningsvinklarna än LG/Philips (iaf i deras medel/dyrare modeller).

Nu kanske Scratch kommer sitta ensam och mer eller mindre rakt framför hela tiden, men kommer han inte det så tycker jag man ska tänka på det. Färgerna förändras rätt rejält när man har säg 40° vinkel.



Annars kan man alltid satsa på plasma med en gång så slipper man alla såna bekymmer. :thumbup:

Vet att M86 är relativt känslig för betraktningsvinkeln.
Jag vette fan... sitter med en plasma hemma som jag tyckte verkade bättre på vissa saker, däribland betraktningsvinkeln. Har kommit fram till att jag bara kollar på TVn rakt fram, och även om jag byter position så går ju stativet att vrida. Så det tycker jag inte är ett starkt argument.

Bra synpunkter där, maRRtin! Jag tittade på Samsung LE-40M87BDX, och den verkar väldigt bra för sitt pris. De andra fanns inte på netonnet (jag måste köpa där, av olika anledningar).

Vad är det som är så speciellt med Samsung?

Nja jag har faktiskt dålig koll på vad sony och philips presterar i klassen, men grejen med M86, enligt mig är att den inte har så "blå" svärta, som många andra LCDs har. En kompis sharp XD1E är väldigt "blå" i svarta nyanser, det är lite störande tycker jag.

Vart är de dåliga ryktena? På de ställen som hade flest apparater och bäst priser (Siba och Elgiganten) så tyckte de verkligen att LG var bra. Sen får man ju skilja på kunder och kunder; jag är nöjd sålänge jag kan onanera till min PS3-skärm; andra kanske kräver exakta förhållanden och färgblandningar för att ens titta åt det hållet.

För att kunna göra det behöver du knappast en speciellt dyr TV... Med dåligt rykte hänvisar jag till prisjakts forum, där jag tycker mig kan se en relativt kass trend när det gäller LG, men det kanske gäller främst plasmorna.

Som sagt så skall du titta på TVn, köp den som du gillar mest. Kan tillägga att jag köpte en plasma som sägs ha så jävla bra svärta och hit och dit, men icke. Innan jag köpte TVn så trodde jag att jag skulle störa mig på att den ej var full-HD, men svärtan var bra iaf. Nu i efterhand så är det svärtan jag stör mig på - medans upplösningen ej spelar mig någon större roll. Har dock sett den vid sidan av andra TV-apparater och den har bra svärta jämfört med andra, men det ser ändå lite smågrått ut här hemma tycker jag.
Kan även vara jag som har orimliga krav iofs.

jesse
2008-05-25, 23:43
... Kan tillägga att jag köpte en plasma som sägs ha så jävla bra svärta och hit och dit, men icke. Innan jag köpte TVn så trodde jag att jag skulle störa mig på att den ej var full-HD, men svärtan var bra iaf. Nu i efterhand så är det svärtan jag stör mig på - medans upplösningen ej spelar mig någon större roll. Har dock sett den vid sidan av andra TV-apparater och den har bra svärta jämfört med andra, men det ser ändå lite smågrått ut här hemma tycker jag.
Kan även vara jag som har orimliga krav iofs.

Nu blev jag nyfiken på vilken plasma du innehar?

Scratch89
2008-05-26, 04:59
I vissa fall, går det att få tag på ett demo exemplar i vissa butiker. Se bara till att det är en utgiven modell som stått på lager, och inte någon som stått i butik. Dessa kan du få för riktigt riktigt bra priser. För Matthias, du är väl trots allt inte helt manisk när det gäller plasma/lcd, dessutom är du student? :D

Om man extrajobbar typ 30-40 timmar i månaden och jobbar heltid i sommar får man en hel del pengar ihopsparade! :hbang:

ante
2008-05-26, 06:39
Nu blev jag nyfiken på vilken plasma du innehar?

Har en samsung PS42C96. Hoppas du inte misstänkte att jag hade en Pioneer :D

maRRtin
2008-05-26, 08:32
Bra synpunkter där, maRRtin! Jag tittade på Samsung LE-40M87BDX, och den verkar väldigt bra för sitt pris. De andra fanns inte på netonnet (jag måste köpa där, av olika anledningar).

Vad är det som är så speciellt med Samsung?
Jag har bara fattat tycke för Samsung, helt enkelt. Brorsan har en LE-40M87 till sitt PS3, det är fantastisk bild, snygg är den också.

Men tycker du ska ju som sagt köpa den du tycker har bäst bild. LG gör ju utmärkta paneler dom också, Sony har jag inte sett så många för att kunna uttala mig.

jesse
2008-05-26, 08:44
Har en samsung PS42C96. Hoppas du inte misstänkte att jag hade en Pioneer :D

nja, man vet ju aldrig hur orimliga krav du har :D

shut teh face
2008-05-26, 10:51
:(

Langster
2008-05-26, 12:09
Samma sak med min lokala Elgigantenbutik, som ligger på Backaplan här i Göteborg. Fullt med LG överallt, och på skärmarna var det reklam för den nya Scarlet. Jag blev lite imponerad faktiskt.

Att en butik pushar extra för ett märke har nog mer att göra med hur mycket de tjänar på att sälja dem än att de tycker speciellt mycket om dem.

747
2008-05-26, 12:17
Ska du lägga 15 på tvn får du ju lägga åtminstone 50 på ljudet. Sen kan vi ha filmkvällar:em:

Scratch89
2008-05-26, 13:59
Ska du lägga 15 på tvn får du ju lägga åtminstone 50 på ljudet. Sen kan vi ha filmkvällar:em:

Eftersom jag är pensionär vid 19års ålder så kommer jag lägga pengar på ljudet, men inte så jättemycket. Jag tycker att det är för högt ljud redan nu, när jag tittar på film (särskilt skräckisar. :D). :em:

747
2008-05-26, 17:02
Eftersom jag är pensionär vid 19års ålder så kommer jag lägga pengar på ljudet, men inte så jättemycket. Jag tycker att det är för högt ljud redan nu, när jag tittar på film (särskilt skräckisar. :D). :em:

Jag förstår ingenting men det är kul ändå:D Alltså du ska lägga pengar för att få bra ljud, inte högt ljud som gör ont i öronen.

PowPow
2008-05-26, 17:19
Jag tror scratch förknippar kvalitet med kvantitet. Ett vanligt fel, imo :D

Scratch89
2008-05-27, 11:57
Ett bra ljud innebär väl ändå mycket ljud? Jaja, djup i basen och bra mellanregister och allt sånt där, men om man inte krämar på så kan man ju lika gärna sitta med datorhögtalarna, därav mitt förra inlägg.

PowPow
2008-05-27, 11:58
Ett bra ljud innebär väl ändå mycket ljud? Jaja, djup i basen och bra mellanregister och allt sånt där, men om man inte krämar på så kan man ju lika gärna sitta med datorhögtalarna, därav mitt förra inlägg.

Inte alls.

Visst, bra anläggningar kan ofta leverera höga volymer. Men hög volym är inte detsamma som bra ljud. Inte heller är bra ljud samma sak som hög volym.

Scratch89
2008-05-27, 11:59
Hepp. Då får du gärna förklara vad som menas med bra ljud.

PowPow
2008-05-27, 12:03
Bra ljud är ljud som tilltalar ditt öra. Som får det som spelas att låta som det är meningen att det ska låta (enligt dig eller skaparen av ljudet).

Det är skillnad på en bra anläggning och ett par sämre datorhögtalare, även om ljudvolymen är inom det spektra datorhögtalarna klarar.

tp_88
2008-05-27, 12:05
Du har iofs rätt i att man upplever större skillnader desto högre man spelar, men annars inte. :D