handdator

Visa fullständig version : Inlines, rullskidor eller powerslide?


ViktorLindstrom
2008-05-25, 17:32
Jag är ruskigt sugen på att köra vasaloppet i vinter.
Jag har dock ett litet problem, här jag bor(Lidköping) är det inte så mycket snö, varken sommar eller vinter. Och jag behöver börja min träning snart om jag ska lyckas ta mig runt känner jag.

Tänker kombinera träningen med dels löpning och gym. Hur mycket av varje låter jag vara osagt.

Hur som helst, så tyckte jag det lät roligt med rullskidor, aldrig testat rullskidor förut, är de stor skillnad mot vanliga skidor? Fördelen där är ju att det delvis är likt skidor dvs. att träningen passar bra och det känns inte för onormalt när jag kommer i ett par vanliga skidor igen, och jag kan använda samma pjäxor till vanliga skidor väl?.

Det finns olika skidor vet jag(klassisk och skate?), jag har åkt lite skidor för att jag tyckt att de vart roligt på vintrarna, men har inte riktigt satt mig in i vad som jag ska köra på, är det ett lopp som vasaloppet är väl ett par klassiska att föredra eller? Vad är skillnaderna på dessa två? Med skate så blir det väl rörelsen snarlik inlines? Men om jag ska köra de som träning för dels hälsa men vasaloppet som mål, vilket ska jag satsa på?

Inlines har jag givetvis åkt, tycker det är rätt roligt. Funderat på att kombinera med stavar. Men är det vettigare att köra med rullskidor istället?

Sen har jag även hittat något jag tror är ett slags mellanting, Powerslide heter företaget och Nordic Trainer heter produktserien jag tänker på, verkar som dom gör inlines av olika typer. Vilka av dessa är att föredra? Är det värt att lägga ut pengar på det? eller är det bara en löjlig ploj?

Eller har ni andra förslag? Och är det vissa märken man ska köra på? Vad ska man kolla på när man köper rullskidor? inlines med för den delen, är det värt att satsa på ett par "långfärds skridskor"? Märke där med? Salomon som gäller eller?

Skydd osv? Vad är de man ska ha tycker ni?

Tack på förhand, Viktor.

Desiato
2008-05-25, 19:01
Skaffa rullskidor (klassiska givetvis) och en hjälm.