handdator

Visa fullständig version : proportionerlig styrka


Slartibartfast
2003-06-03, 21:35
Härom dan maxade jag på 131 kg i bänkpress och veckan innan gjorde jag utan problem 10 reps på 100 kg. Problemet är att jag bara gör 10-12 reps på 120 kg i knäböj. Max har jag aldrig provat. Det är ju bara 20 kg mer än i bänk! Vad borde jag vara uppe i för att styrkeförhållandena mellan över- och underkropp, eller mellan bröst och ben, ska vara inom rimliga gränser?

Det är fruktansvärt frustrerande eftersom jag lägger mest energi på benträningen. Efter ett benpass är jag fullkomligt deckad. Jag kör ganska lågvolym på både över- och underkropp.

Såhär ser mitt program ut ifall nån undrar:

Måndag:
Bänk 4 set
Dips 1 set
Overhead press 2 set
French press 2 set
Triceps extension 2 set

Onsdag:
Chins 2 set
Stångrodd 3 set
Shrugs 3 set
Stångcurl 2 set
Hantelcurl 2 set

Fredag:
Knäböj 3 set
Utfall 2 set
Sldl 2 set

Jag har för tillfället tillgång till en benpress och kör nu istället:
Knäböj 2 set
Benpress 3 set
Legcurl 2 set

Och har lite experimenterat med (Detta för att jag helt enkelt inte pallar för tre riktigt tunga set knäböj):
Knäböj 2 set
Frontböj 2 set
Utfall 1 set
Sldl 2 set

Men, det ovan framlagda programmet är i alla fall det som har tagit mig dit jag är nu. Åsikter? Förslag?

Munter
2003-06-03, 21:42
Jag, och många jag känner, brukar räkna med följande relationer:

Bänkpress: X
Böj: X * 1.5
Mark: X * 1.5 eller högre

Tycker det stämmer rätt bra på personer man vill klassifiera som symmetriskt starka. Rep hit och dit vetetusan, kör på maxvikterna då du jämför sådär.

ugly_kid
2003-06-03, 21:47
jag ligger på typ
bänk 140
mark 150
böj kanske 100
inte särskilt symetriskt stark

Jon2
2003-06-03, 22:11
asså jag förstår inte vaför en del inte tränar benen det är ju halva kroppen är man bara stark i överkroppen tycker inte jag man kan kalla sig stark:bpump:

GrovJens
2003-06-03, 22:20
Jag tränar med högre vikt i smal bänkpress än vanlig :em: :D

Pudzianovski
2003-06-03, 22:26
Originally posted by GrovJens
Jag tränar med högre vikt i smal bänkpress än vanlig :em: :D

Välkommen till klubben :D

Greenman
2003-06-03, 23:34
discobyggare.....

Slartibartfast: Varför kör du inte marklyft?

Grahn
2003-06-04, 07:23
Lättare att bli hyffsad på bänk än på knäböj imo....
Knäböj kan ha så många fler svaga länkar i sin kedja och tekniken är inte lika självklar.

Sen börjar de flesta med övningar som knäböj och mark långt senare i sin träning än de börjar med bänk med, spec folk som jag som först stegade in i ett gym på det förvirrade 90 talet.. :P

Stickboy
2003-06-04, 07:52
jag kör minst dubbla vikten i böj

Honn
2003-06-04, 08:06
Böj: 135
Mark: 170
Bänk: Minskat till från 135 till 120 :cryout:

Lägger mer krut på att öka i böj jämfört med bänk, men det vill sig inte riktigt ändå.

dude
2003-06-04, 12:29
ljag är svagare i böj än bänk.. men det ska det bli ändring på.

palme
2003-06-04, 14:24
Men 3 set knäböj? 6 minst, pröva att pyramida.

Castro
2003-06-04, 18:20
Jag är nästan exakt lika stark i knäböj som bänkpress...:MrT:
100 kg x 3 i bänkpress
100 kg x 5 i böj
160 kg x 1 i marklyft

Marklyft är jag starkast i trots att jag lagt minst krut där. Benen skall jag kruta på som satan nu i fortsättningen.

AciDBL00D
2003-06-04, 19:21
Det är något konstigt med mig:

Bänk 85x1
Mark 160x1
Böj 120x1 (uppskattad)

Slartibartfast
2003-06-04, 21:14
Originally posted by Greenman
discobyggare.....

Slartibartfast: Varför kör du inte marklyft?

För att jag vanligtvis tränar hemma i lägenheten (i garaget på sommaren) och har inte tillräckligt med viktplattor (120 kg). Grannarna skulle nog inte heller gilla att jag körde marklyft.

Kan tillägga att jag orkar med 10-15 kg mindre i knäböj när jag tränar hemma. Sitkonstigt. Jag har vägt både vikterna hemma och på gymmet så det är inte något skumt med själva vikten. Det är bara skumt överlag.

palme
2003-06-04, 21:32
Originally posted by Greenman
discobyggare.....

Slartibartfast: Varför kör du inte marklyft?

Ehh? Kör man knäböj är man inte disco. Du får läsa på lite i oxes disco handbok.

Pez
2003-06-04, 21:45
Originally posted by palme


Ehh? Kör man knäböj är man inte disco. Du får läsa på lite i oxes disco handbok.

Hett skvaller - Oxe har gått ifrån "ingen benträning" till att bara försumma den. Fortsätter det i denna takten så går han över tröskeln från discobyggare inom ett halvår... :smash:

Han låter dock hälsa att han fortfarande skarpt ogillar att träna ben, så det finns hopp för honom. :D

/pez

Fridolf
2003-06-04, 22:13
det värkar som det är många som är klena i böj om man jämför med bänk samma sak för mig. ja tror dock att detta för dom flesta beror på att man går in mer för bänk än böj. Tex första gången man tränade vissta man ju inte vad knäböj var men bänkpress det vet ju alla i hela världen va det är efersom om nån vill ha reda på någon annans styrka frågar den ju va tar du i bänk.
Det är ju lite knäpt igentligen varför inte fråga va tar du i böj eller mark dom övningarna måste ju igentligen säga mer om personens styrka.

Nils
2003-06-04, 23:05
Det beror nog lite på vilka kretsar det är i.
Om man kollar styrka med starka äldre bönder/skogsarbetare så skulle inget som är i närheten av bänkpress kollas. Det är ju ganska "meningslösa" muskler. De test jag sett och hört talas om i de kretsarna har varit mer lika marklyft med "usel" lyftteknik. (fast en del är grymt starka).
Undrar just om bänkpress som test inte är vanligast bland dem som inte gör något speciellt med kroppen förutom då de är på gym.
Nils

palme
2003-06-04, 23:10
Originally posted by Pez


Hett skvaller - Oxe har gått ifrån "ingen benträning" till att bara försumma den. Fortsätter det i denna takten så går han över tröskeln från discobyggare inom ett halvår... :smash:

Han låter dock hälsa att han fortfarande skarpt ogillar att träna ben, så det finns hopp för honom. :D

/pez

:eek:

z_bumbi
2003-06-05, 09:37
Originally posted by Nils
Det beror nog lite på vilka kretsar det är i.
Om man kollar styrka med starka äldre bönder/skogsarbetare så skulle inget som är i närheten av bänkpress kollas. Det är ju ganska "meningslösa" muskler. De test jag sett och hört talas om i de kretsarna har varit mer lika marklyft med "usel" lyftteknik. (fast en del är grymt starka).
Undrar just om bänkpress som test inte är vanligast bland dem som inte gör något speciellt med kroppen förutom då de är på gym.
Nils

Bänkpress är ju en ganska ny testövning vad gäller styrka överhuvudtaget och jag kan hålla med om att marklyft nog har en mer praktisk använding.
Tyvärr testas styrkan i bänken inom många idrotter och får på sätt för stort utrymme i träningsprogramen för de idrotterna.

Tompi
2003-06-06, 02:28
Spelar ingen roll om man kör böj, tar man mer i bänk än i böj är man DISCO!

Hades
2003-06-06, 08:56
Testa att köra fler set på benen då.. själv tror jag att man måste köra ganska många set för att benen ska utvecklas bra.. Har själv kört 9-12 set framsida lår när de växt som bäst. Men då kör jag framsida och baksida på separata dagar.

Slartibartfast
2003-06-06, 11:48
Originally posted by Hades
Testa att köra fler set på benen då.. själv tror jag att man måste köra ganska många set för att benen ska utvecklas bra.. Har själv kört 9-12 set framsida lår när de växt som bäst. Men då kör jag framsida och baksida på separata dagar.

Om du läst igenom mitt inlägg ordentligt så ser du att jag skrivit att jag är fullkomligt deckad efter tre set knäböj, och halvdöd efter ytterligare ett par set utfall och SLDL.

Det finns ingen chans i helvetet att jag skulle kunna göra fler set böj än vad jag gör nu, med den intensitet jag gör dem med (1-0 rep från failure).

Att dra ner intensiteten rejält så att jag skulle kunna göra fler set verkar ha en plus-minus-noll effekt.