handdator

Visa fullständig version : Antioxidanter - Vad är deras poäng?

kalle_banan
2008-05-25, 13:29
Skydda DNA från fria radikaler? Kan man märka brist på antioxidanter som man kan med vitaminer o mineraler? Det här med antioxdanter har alltid kännts lite luddigt för mig, vad är dom till för och vad händer om de saknas i ens kost?

JoeyP
2008-05-25, 13:36
Du blir sjuk utan antioxidanter.

Man kan säga att ju mer färgstarka grönsaker ju mera antioxidanter.

JoeyP
2008-05-25, 13:40
Här finns fakta om antioxidanter.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/969

Trance
2008-05-25, 13:51
Man har rätt liten faktiskt kunskap om antioxidanter i kosten och hur de skulle påverka kroppen. Det finns en hel del hypoteser och det pågår mycket undersökningar så som jag förstått.

Tanken är att genom att äta antioxidanter så hjälper man kroppens egna försvar mot de fria radikaler som bildas i kroppen (syre är ett reaktivt bränsle) så inte de reagerar med celler och skadar dessa. Vilket kan ge upphov till cancer mm.

Tyvärr har man inte lyckats hitta hur och om detta skulle fungera. Varken i djurstudier eller större människostudier har man hittat någon klar fördel vad jag vet när det gäller tillsatta antioxidanter. Däremot så verkar det som viss kost kan hjälpa mot vissa sjukdomar så även om forskarna inte isolerat vad som gör vad eller förstår exakta mekanismer så kan man ju försöka få i sig frukt och grönt som de rekommenderar.

shut teh face
2008-05-25, 14:22
Man kan ju faktiskt anta att antioxidanter är nyttiga eftersom de finns mycket av dem i saker som vi vet är nyttiga. Jag menar, vi har ätit bär hur länge som helst och vi vet att det är bra grejer.

Det blir lite skillnad när man "ska" äta massa random-ämne som finns i falukorv för man tror det är bra, då krävs mer studier.

kalle_banan
2008-05-25, 17:15
Man har rätt liten faktiskt kunskap om antioxidanter i kosten och hur de skulle påverka kroppen. Det finns en hel del hypoteser och det pågår mycket undersökningar så som jag förstått.

Tanken är att genom att äta antioxidanter så hjälper man kroppens egna försvar mot de fria radikaler som bildas i kroppen (syre är ett reaktivt bränsle) så inte de reagerar med celler och skadar dessa. Vilket kan ge upphov till cancer mm.

Tyvärr har man inte lyckats hitta hur och om detta skulle fungera. Varken i djurstudier eller större människostudier har man hittat någon klar fördel vad jag vet när det gäller tillsatta antioxidanter. Däremot så verkar det som viss kost kan hjälpa mot vissa sjukdomar så även om forskarna inte isolerat vad som gör vad eller förstår exakta mekanismer så kan man ju försöka få i sig frukt och grönt som de rekommenderar.

1. Så du menar att forskarna inte vet hur antioxidanter fungerar?
2. Vad menar du med tillsatta antioxidanter?
3. Frukt och grönt kan skydda mot vissa sjukdomar, om det är pga antioxidanter eller ej vet man inte?

stridis
2008-05-25, 17:35
3. Frukt och grönt kan skydda mot vissa sjukdomar, om det är pga antioxidanter eller ej vet man inte?

På 2:an kan jag svara: man har tillfört livsmedlet antioxidanter, alternativt konsumerats i tablettform; dvs tillsatt.

3 Det är lite vanskligt med livsmedel; det finns många grejer i livsmedel och kollar du epidemiologiskt så kommer livsstil och vad du hade du ätit istället och alla möjliga frågor fram och skymmer sikten. Frukt och grönt är livsmedel och på det sättet integrerade system; om renframställda ämnen sen inte riktigt har den hypotiserade effekten så kan det bero på många olika saker som upptag, doser etc.

Trance
2008-05-25, 17:40

1. Man är inte helt säker på mekanismerna bakom och om/hur de faktiskt påverkar kroppen när det kommer till eventuellt förhindrande av den oxidativa stressen (om det heter så på svenska). Det finns indikationer och kopplingar mellan det men man har inte lyckats isolera det i experiment eller med specifika substanser vad jag vet.

2. Jag menar tillskott, t.ex. vitaminpiller har inte visat sig fungera på samma sätt som frukt när det gäller just detta.

3. Antioxidanter med hjälp av andra ämnen i frukt och grönt verkar jobba tillsammans i någon synergi som man inte har helt koll på. Det verkar minska riskerna för vissa sjukdomar som cancer. Hur stor minskning är nog väldigt svårt att säga då personer som äter grönsaker varje dag skiljer sig livsstilsmässigt på en hel del punkter från de som aldrig gör det.

Så egentligen behöver man inte förändra kosten något för just antioxidanter utan de faller rakt in i råden: Rör på er, ät grönsaker och inte för mycket kött.

Hittade denna sidan också, vilken har lite mer vikt bakom sig än mina åsikter:
http://www.ific.org/publications/factsheets/antioxidantfs.cfm

Åse Columbus
2008-05-25, 17:53
en annan sida som e bra

http://www.contox.se/forskarron.htm

Sverker
2008-05-25, 18:09
1. Man är inte helt säker på mekanismerna bakom och om/hur de faktiskt påverkar kroppen när det kommer till eventuellt förhindrande av den oxidativa stressen (om det heter så på svenska). Det finns indikationer och kopplingar mellan det men man har inte lyckats isolera det i experiment eller med specifika substanser vad jag vet.

Hmm...blir till att leta efter vad professor Kåre Larsson publicerat om tokoferoler. I modellsystem har han, vad jag vet, placerat tokoferolet i fosfolipidmembran och visat hur tokoferolen reducerar oxiderade fettsyror. Frågan är snarare ifall det finns något tillgängligt på nätet.

Trance
2008-05-25, 18:14
Hmm...blir till att leta efter vad professor Kåre Larsson publicerat om tokoferoler. I modellsystem har han, vad jag vet, placerat tokoferolet i fosfolipidmembran och visat hur tokoferolen reducerar oxiderade fettsyror. Frågan är snarare ifall det finns något tillgängligt på nätet.

Jag är verkligen ingen kemist eller kunnig om detta området men jag menade mer kopplingen till om det kan reducera risken för sjukdomar. I länken jag postade så fanns detta t.ex.:

"Consumption of antioxidants is thought to provide protection against oxidative damage and contribute positive health benefits. For example, the carotenoids lutein and zeaxanthin engage in antioxidant activities that have been shown to increase macular pigment density in the eye. Whether this will prevent or reverse the progression of macular degeneration remains to be determined."

stridis
2008-05-25, 18:14

Ah, nice. Då har man något att leta efter när man har tid. *fniss* Varit bekant med en namne, definitivt inte den Kåre Larsson dock.

Sverker
2008-05-25, 18:18
Trace !:D

Jag är mer intresserad av mekanismer så jag letade runt ett tag för att hitta mekanismer som vi kan koppla direkt till antioxidanter och hur de förhindrar skador.

Trance
2008-05-25, 18:24
Trace !:D

Jag är mer intresserad av mekanismer så jag letade runt ett tag för att hitta mekanismer som vi kan koppla direkt till antioxidanter och hur de förhindrar skador.

Teoretiskt sett så är det väl rätt klart vad jag förstått hur det "skall" fungera. Hittills har bara problemet varit att kroppen inte sammarbetat i försöken. ;) Det verkar helt enkelt vara väldigt komplicerat så som jag förstått det.

Eddie Vedder
2008-05-25, 20:13
Kan man märka brist på antioxidanter som man kan med vitaminer o mineraler?

Nämnas bör att flera vitaminer och mineraler ÄR antioxidanter. Så ja det kan man. Vitamin C, vitamin E (olika former av tokoferoler som Sverker nämnde) och Selen är exempel på essentiella mikronutrienter med antioxidativ kapacitet.

Så ur den aspekten kan man ju lida brist på antioxidanter, men bara de antioxidanter som fastställts som essentiella näringsämnen.