handdator

Visa fullständig version : Privatfinansierade studielån?


Yes
2008-05-25, 09:58
Jag funderar starkt på att söka mig till några utbildningar utomlands(USA och Kanada) och undrar därför lite vad det kan finnas för möjligheter att finansiera det. Eftersom det inte är frågan om universitets- eller högskolebaserade utbildningar(några kan visserligen vara det, men inte alla) så verkar det ju tveksamt att få lån genom CSN. Därför tänkte jag fråga er om ni känner till andra möjligheter att låna pengar för något sådant? Jag antar, tyvär, att det kan vara rätt svårt om man inte kan lämna någon sorts säkerhet - vilket jag inte kan - men det är väl värt att höra sig för lite ifall någon har bättre koll än mig.

3.1415926535
2008-05-25, 10:17
Ta en distanskurs på någon folkhögskola så har du studielån från CSN.

Yes
2008-05-25, 10:52
Det var en intressant idé förstås... och det vore väl genomförtbart om jag hittar något som är enkelt att komma in på och som inte kräver så mycket av en. Grejen är ju den att det jag tänkt läsa kommer vara väldigt intensivt och lär ta upp större delen av min tid, så att behöva lägga ned tid på annat jobb är ju kanske inte så roligt.

Mental
2008-05-25, 10:59
Det var en intressant idé förstås... och det vore väl genomförtbart om jag hittar något som är enkelt att komma in på och som inte kräver så mycket av en. Grejen är ju den att det jag tänkt läsa kommer vara väldigt intensivt och lär ta upp större delen av min tid, så att behöva lägga ned tid på annat jobb är ju kanske inte så roligt.

Filosofi, mina erfarenheter är att alla med högskolebehörighet kommer in, och de har så få sökande att de är pressade att godkänna alla som presterar något på kursen, gick några sommarkurser, och alla som överhuvudtaget lämnade in hemtentan och höll sig till reglerna godkändes. Filosofi är lätt.

Yes
2008-05-25, 11:13
Jag saknar visserligen högskolebehörighet, men filosofi är annars ett ämne jag faktiskt redan behärskar väldigt bra. Kan jag ändå komma in så vore det som gjutet.

Någon som annars har eferenhet av hur svårt det är att få utlandsstudier att gå runt ekonomiskt? Även om man får studielån är det kanske inte säkert att det räcker?

maaherra
2008-05-25, 11:26
Jag har funderingar att gå naprapathögskolan i stockholm och där kan man ansöka om tilläggslån från SEB som ett komplement till CSN.

Hör med någon bank ifall dem erbjuder något sådant lånealternativ. Synd bara att det lär bli aningen högre ränta.

Yes
2008-05-25, 12:35
Tack för tipset - det ska kollas upp!

Någon som vet hur lång tid det kan ta att få visum?

Saken är den att jag precis fått tips om några utbildningar som jag vill gå, och egentligen är jag alldeles för sent ute. Sista ansökningsdagen har egentligen passerat men det kan finnas lediga platser kvar. Jag funderar därför på att i varje fall slänga iväg en ansökan. Även om mitt portfolio inte är mycket att komma med just nu så kan det ändå finnas en liten chans, plus att jag eventuellt kan få ett väldigt bra rekomendationsbrev.

Hursomhelst, jag sitter alltså och funderar på om det är ekonomiskt och praktiskt genomförbart. Jag vill helst inte vänta med min ansökan till nästa år, därför chansar jag gärna nu på en gång. Om det mot förmodan går vägen är det dock bra att veta ifall det ens är möjligt. Så... ja, därav mina frågor. :)

maaherra
2008-05-25, 13:30
Förutsatt att det finns platser kvar kan du ju söka ändå fram tills 2-3 veckor innan kursstart om du har behörighet.

Yes
2008-05-25, 14:17
På folkhögskolan då, menar du?

Någon som annars vet hur det funkar med CSN och eftergymnasiala yrkesutbildningar, som man läser utomlands? Bedöms dessa av CSN eller Högskoleverekt?

Jag vet t.ex. att den utbildning som lockar mest just nu är ett registrerat privat läroinstitut i Kanada. På högskoleverkets sida hittar man dock bara info om högskoleutbildningar på minst 2 år, medan denna utbildning endast är 40 veckor. Frågan är då om det är CSN som gör bedömningen ifall skolan är godkänd? En ytterligare fråga är också isåfall hurpass unik en sådan utbildning måste vara, det finns ju t.ex. mostavarande utbildningar i Sverige(skillnaden är väl att det här är intensivare och ger förmodligen bättre karriärmöjligheter).

Vad jag funderar på är alltså om det kan vara möjligt att, utan krångel, få studielån för detta. Det är nog också en förutsättning för att det ska funka eftersom det lär krävas både merkostnadslån och tilläggslån för att det ska gå runt.

Exdiaq
2008-05-25, 14:46
Varför bara inte kontakta CSN och få ett rakt, bra svar istället för att spekulera här?

Yes
2008-05-25, 14:56
För att det är söndag och jag behöver vet nu. ;)

Sen kan det ju faktiskt finnas folk här som har studerat utomlands och vet hur det funkar. Det kan vara rätt värdefullt med sån input också.

maaherra
2008-05-25, 15:15
Nej, universitet menar jag.

Vet ej ifall de gör så generellt men jag blev antagen till en utbildning på LTU (Luleås Tekniska Universitet) när jag sökte bara två veckor innan utbildningsstart då det fanns platser kvar. Och rimligtvis tycker man inte att universiteten borde neka en förutsatt att det finns platser kvar, de tjänar ju inget på det.

Yes
2008-05-25, 16:32
Näe, det är klart och just av den anledningen tror jag också att det finns hyffsade möjligheter att bli antagen på den utbildning jag vill gå. Om det nu fortfarande finns lediga platser så tjänar de ju pengar på att få in mig så... största problemet är nog att faktiskt ha råd med det hela.

Exdiaq
2008-05-25, 16:40
För att det är söndag och jag behöver vet nu. ;)

Sen kan det ju faktiskt finnas folk här som har studerat utomlands och vet hur det funkar. Det kan vara rätt värdefullt med sån input också.



OK, men det är rätt enkelt, om man går på ett universitet som är godkänt av CSN så kan man få bidrag och lån, annars inte. Därför tyckte jag det var bäst om du kontaktade CSN i morgon för att se om det var godkänt.

Det finns inget krav på att du måste gå exempelvis 2år utan det räcker med en termin, dvs 14-16 veckor.

http://www.kilroyeducation.se/020_studieinformation/ca/index_ca.htm

Poxeman
2008-05-26, 04:29
Jag sitter just nu nere i Auckland, Nya Zeeland. :hbang:
Kan lugnt säga att jag rekommenderar studier utomlands, har varit här i tre månader nu och jag VET att detta året kommer bli det bästa jag någonsin gjort!
Jag har oförskämt roligt, träffar folk och ser världen... :cool:

Jag skulle dock rekommendera att du väntar ett år med att åka och satsar på att jobba ihop pengar till nästa år. Det går sjukt mkt pengar eftersom man känner sig som en turist och åker omkring / gör saker hela tiden. En budget på 50 000 bara för nöjen skulle jag ha räknat med... (det gjorde jag inte, så jag kommer vara tvungen att jobba en del nästa termin också).

Angående CSN så har inte jag funnit något bra sätt att kommunicera med dom... en del av deras kundtjänstpersonal är rakt igenom pantade *screwy* medan det finns ett antal som faktiskt VILL och KAN hjälpa dig med dina frågor.

Lycka till!

Yes
2008-05-26, 18:18
Kul med sån positiv feedback! :)
Gällande ekonomin så kommer jag dock inte räkna med att ha någon vidare buffert för utsvävningar. Om jag över huvud taget får ekonomin att gå ihop så kommer det ändå innebära stora lån, vilket betyder att det enda roliga jag skulle räkna med isåfall är lite öl och socialt umgänge. De andra bitarna kan man ju ta sen när man fått jobb därborta och tjänar bra med pengar(har inga planer på att återvända hit om jag väl kommit iväg).

Men men, får se hur det går. Förmodligen lär jag behöva ett år till bara för att få ekonomin att gå ihop och för att prestera tillräckligt bra för att ens bli antagen.

Vad gäller CSN verkar det annars finnas hyffsade möjligheter. Som de verkar måste de göra en prövning av skolan, och eftersom den är registrerad av myndigheterna i Kanada så är möjligheterna goda att skolan blir godkänd(vilket innebär studiemedelsberättigad).

Vinter
2008-05-26, 21:08
Finns en bok på de flesta bibliotek som listar stipendium man kan söka, kan vara värt att tänka på. Stipendium av olika slag kan göra det avsevärt lättare att få ekonomin att gå runt.

Se även över möjligheter att få någon slags dispans på arbetstillstånd(visum regelerna), då det är extremt lätt att få jobb i nordamerika. Tex i japan får man arbeta deltid till 50% på studievisa.

Exdiaq
2008-05-27, 00:35
Finns en bok på de flesta bibliotek som listar stipendium man kan söka, kan vara värt att tänka på. Stipendium av olika slag kan göra det avsevärt lättare att få ekonomin att gå runt.

Se även över möjligheter att få någon slags dispans på arbetstillstånd(visum regelerna), då det är extremt lätt att få jobb i nordamerika. Tex i japan får man arbeta deltid till 50% på studievisa.



Njaa, lätt att få jobb i USA skulle jag inte säga. Har han ingen särskild utbildning kommer han få jobba med illegala invandrare som tjänar 5kr/h. Skitjobb kan han nog hitta, men det är det inte värt. Jobb som kräver utbildning tror jag det är ännu högre konkurrens än i Sverige. Och för att få arbetstillstånd måste man redan ha skaffat ett jobb och visa att man kan försörja sig själv om man blir av med jobbet.

Att söka stipendier kräver mycket arbete, det är många personer som ska kontaktas, många bra skriva brev med motivationer varför just du ska ha stipendiet. Har man dessutom inte ett fullständigt gymnasiebetyg eller är en jävel på någon sport så är det nästintill omöjligt. Sök ett välbetalt, enkelt jobb här hemma i Sverige istället.

Yes
2008-05-27, 17:47
Bumpar igen...

Det hela verkar skita sig på att jag bara har en visstidsanställning(som visserligen pågått ett tag, men upphör snart), så jag får nog rätt svårt att täcka upp eventuellt CSN-lån med vanligt lån för att det ska gå runt. Lite surt att komma på det strax efter att skolan svarat och visat tydligt intresse... Nåja, blir väl till att vänta till nästa år i värsta fall.