handdator

Visa fullständig version : Höften klickar högt på ena sidan


Insidedoubt
2008-05-24, 20:01
Om jag lyfter höger ben över 90 grader så klickar höften till högljutt när jag släpper ner benet. Det gör inte ont och försämrar inte direkt funktionen mer än att det känns som att det glappar pyttelite där eller vad man ska säga.

Klicket låter nästan som ett snabbt smatter av 3 klick. Kan tänka mig att det har något med brosket att göra eller något?

Min mor hörde det från några meter bort så det klickar tydligen ganska högt.

Första gången jag märkte det var nog när jag började med thaiboxning, det klickar varje gång jag stoppsparkar med högern. Har väl inte lagt märke till det så mycket vid intensiv träning och sparring som tur är men jag undrar om detta är något jag bör oroa mig över? Det borde ju inte vara så.

Edit:
Finns klick på vänster sida också, men inte lika tydligt.

Insidedoubt
2008-05-24, 20:06
Jag är medveten om att en del knakande i leder är vanligt, jag valde att fråga ändå eftersom att låter så högt på ena sidan.

Insidedoubt
2008-05-24, 20:12
Låter verkligen som detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Snapping_hip_syndrome

grimfish
2008-05-24, 21:37
Hur gammal är du?

Jag tycker också att snapping hip låter troligast. Det skulle annars eventuellt kunna vara förkalkningar eller höftledssjukdomar som orsakar klicken. Sjukgymnastik, och då framför allt stretchning, brukar kunna hjälpa de flesta som har snapping hip.

Insidedoubt
2008-05-24, 22:19
Hur gammal är du?

Jag tycker också att snapping hip låter troligast. Det skulle annars eventuellt kunna vara förkalkningar eller höftledssjukdomar som orsakar klicken. Sjukgymnastik, och då framför allt stretchning, brukar kunna hjälpa de flesta som har snapping hip.

Jag är 20, fyller 21 i oktober. Kanske borde gå till en sjukgymnast iaf och se om de har några tips på hur jag ska bli av med det. Stretching tänkte jag också kunde vara bra så jag har börjat stretcha lite mer gäller bara att hitta metoder som "träffar rätt".

Teben
2008-05-25, 02:15
Förutsatt att det är snapping hip så stretcha hela gluteus maximus och tensor fascia latae, den sista är lite pillig att "hitta" men det går :) lycka till!