handdator

Visa fullständig version : Kolhydratdeff.....!?!?!?!


Maizena
2008-05-24, 18:59
Har en fråga! Jag går på diet nu i några veckor. Jag är utan kolhydrater 3 dagar, fyller på depån fjärde dagen, skippar kolhydrater femte och sjätte fyller på sjunde. *flex*

När jag fyller på kroppen med kolhydrater börjar min kropp att reagera lustigt. Jag mår illa, får ont i magen etc. Någon som vet varför eller har varit med om liknande?*spy*

Silva
2008-05-24, 19:00
Blir antagligen en slags ovana, vet inte hur jag ska förklara...känner igen det där !

Angel
2008-05-24, 19:03
Hur orkar ni

leetajz
2008-05-24, 19:10
Hur orkar ni

Jag lovar att han drar nytta av den kommentaren.

Maizena
2008-05-24, 19:11
Hur orkar ni

Ärligt talat, så trodde jag verkligen att det skulle vara svårt. Men icke, sa Nicke! Det är hur enkelt som helst. Och hittills har jag (tro det eller ej) aldrig mått såhär bra! Har alltid en slags illamående i hela kroppen. Men dagar då jag inte äter kolhydrater (sedan jag nu testat dieten) så mår jag inte illa. Men de dagar då jag fyller på "depån" då mår jag knasigt.*gah!*

Jimmymardberg
2008-05-24, 19:11
Kan någon förklara för mig VARFÖR GI-metoden är bra?
- Kolhydrater finns ju i nästan allt vad jag vet, vad äter man egentligen?
- Varför just ta bort kolhydrater av alla energikällor???

Maizena
2008-05-24, 19:12
Jag lovar att han drar nytta av den kommentaren.

Han?? Trodde att det var en hon

J.Saarela
2008-05-24, 19:13
Hur orkar ni


För att slipa klaga på hur fet man är som du ofta gör.


Är du helt utan kolhydrater lr bara ligger lågt? Jag mår lätt illa och får ont i magen då jag är på diet och får för mig att äta en massa kolhydrater helt plötsligt.Då äter jag kolhydrater varje dag men ligger lågt på dem.

leetajz
2008-05-24, 19:15
Han?? Trodde att det var en hon

Och det är självklart dig vi menar. Jag antar att du är en kille(?), kan visserligen ha fel, har svårt för att tyda kön över internet.

Maizena
2008-05-24, 19:16
För att slipa klaga på hur fet man är som du ofta gör.


Är du helt utan kolhydrater lr bara ligger lågt? Jag mår lätt illa och får ont i magen då jag är på diet och får för mig att äta en massa kolhydrater helt plötsligt.Då äter jag kolhydrater varje dag men ligger lågt på dem.


3 dagar är jag helt utan så fyller jag på med kolhydrater fjärde dagen. utan dag 5 och 6. Fyller på dag 7. Mår superbra de dagar jag är på "diet" men när jag äter kolhydrater mår jag illa och får ont i magen

z_bumbi
2008-05-24, 19:21
Kan någon förklara för mig VARFÖR GI-metoden är bra?


Fel tråd, den här handlar om en periodisk ketodiet.

z_bumbi
2008-05-24, 19:22
Vad mer exakt äter du när du äter kolhydrater och hur mycket?

Maizena
2008-05-24, 19:23
Och det är självklart dig vi menar. Jag antar att du är en kille(?), kan visserligen ha fel, har svårt för att tyda kön över internet.

Du är säkert en kille som är ute för att provocera... du har i vilket fall som helst lyckats. Jag kan inte förstå varför individer på detta forum alltid ska göra så att visa "trådar" spårar ut! Varför tror du att jag ställer frågor till ett forum som jag trodde var seriöst???

Om jag nu finner ett problem, har varit hos en läkare och han svarar att jag är fullt frisk...men mår ändå på ett visst sätt. Så hoppas man på att få ett ärligt svar... eller hjälp... eller vad fan som helst!!!

leetajz
2008-05-24, 19:26
Du är säkert en kille som är ute för att provocera... du har i vilket fall som helst lyckats. Jag kan inte förstå varför individer på detta forum alltid ska göra så att visa "trådar" spårar ut! Varför tror du att jag ställer frågor till ett forum som jag trodde var seriöst???

Om jag nu finner ett problem, har varit hos en läkare och han svarar att jag är fullt frisk...men mår ändå på ett visst sätt. Så hoppas man på att få ett ärligt svar... eller hjälp... eller vad fan som helst!!!

Du har säkerligen missförstått syftet bakom min första kommentar. Läs igenom det, tänk efter så kommer du förhoppningsvis förstå.

Edit: Jag är inte ute efter att provocera..kanske lite :)

Prankie
2008-05-24, 20:02
De anledningar som jag kan tänka mig är altingen för låg fiberintag på kolhydratsfria dagar så din magen jobbar inte lika mycket. Sen körs magen fullt igång igen under laddningen vilket kan göra ont. Prova öka fiberintaget på kolhydratsfria dagar. Allmänt illamående i början kopplar jag med ketodiet när hjärnan ställs om att använda ketoner istället för glukos (eller tvärtom)som energi. Men man bli van vid skiftet efter ett tag.

Sniggel
2008-05-24, 20:10
Prankies förklaring låter ganska logiskt. Både fiberdelen och ketondelen.

Kroppen använder ketoner efter ett tag utan kolhydrater. När du plötsligt äter kolhydrater igen så lagras det mesta in ganska snabbt, ketonproduktionen stängs av och när kolhydraterna är inlagrade finns det plötsligt "ingen" glukos kvar i blodet och heller inga ketoner så du har nästan ingen energi att försörja hjärnan med innan ketonproduktionen kommer igång igen.
Rätta mig om jag har fel.

Prankie
2008-05-24, 20:12
Fel tråd, den här handlar om en periodisk ketodiet.

Vet nån förresten om hon nånsin når ketosis med tre laddningar per vecka? När jag körde ketodiet sist med en laddning per vecka så tog det 2-3 dagar innan jag kom tillbaka till ketosis. (Med ketostix)

Sverker
2008-05-24, 20:15
Hmm...har för mig att kroppen är rätt trög i växlingen från ketonkroppsbildning till att lagra in kolhydraterna som glykogen. Det första dygnet kommer nog kroppen se till att skicka ut glukosen i blodbanan för att prioritera energi till hjärnan. Känsligheten för insulinet är rätt låg i början.



Ifall du nu mår lite sämre i växlingarna och trivs med ketodieten, varför växlar du då med laddardagar ?

Maizena
2008-05-24, 21:54
Hmm...har för mig att kroppen är rätt trög i växlingen från ketonkroppsbildning till att lagra in kolhydraterna som glykogen. Det första dygnet kommer nog kroppen se till att skicka ut glukosen i blodbanan för att prioritera energi till hjärnan. Känsligheten för insulinet är rätt låg i början.



Ifall du nu mår lite sämre i växlingarna och trivs med ketodieten, varför växlar du då med laddardagar ?

Detta är första gången jag gör detta. Har fått råd att äta på detta sätt. Dessutom har jag fått fantastiska resultat på kort tid. Känner att kroppen är hårdare än på länge. Som kvinna har man, eller jag, haft lite extra fluff runt midjan, och det är nu på väg bort, vilket är ett resultat av denna diet! Men om detta inte är bra, så är jag lyhörd!

z_bumbi
2008-05-25, 06:26
Vet nån förresten om hon nånsin når ketosis med tre laddningar per vecka? När jag körde ketodiet sist med en laddning per vecka så tog det 2-3 dagar innan jag kom tillbaka till ketosis. (Med ketostix)

Det beror på hur hon tränar och hur mycket kolhydrater som intas, ketosis är å andra sidan inte så viktigt att befinna sig i så att det är någon separat målsättning.
Både att fylla på två gånger i veckan och/eller i samband med träningen funkar om man ska gå på "riktigt" ketodiet.

Sverker
2008-05-25, 06:58
Maizena !

Fungerar upplägget för dig och du är nöjd med resultatet så fortsätt så.


Är det omställningen som är obehaglig så finns det vägar runt det. Växla bara en gång per vecka och lägg den dagen på en tidpunkt som passar in i ditt schema.
Finns folk som kör ketodiet vecka in och vacka ut också. Helt utan växlingar.







Fluff runt midjan:confused: det är det nog bara du själv som ser.