handdator

Visa fullständig version : Undrar?!


Tim Northman
2008-05-24, 17:40
Jag började med styrke-träning i början av 9:an "höstas/var då 16" (är 17 nu), med ungefär 2-3 dagar i veckan på gymmet, Det visade resultat på vintern men då slutade jag mer eller mindre och senare ungefär efter påsk körde jag på igen, Detta har utvecklats till
80 situps
80 armhävningar
80 rygglyft
40 hantel, biceps @ c.a 11-13 kg
och så sidolyft med hantel, vet ej vikt, 4ggr i veckan och de resterade 3 dagar med joggning i skogen, mer än 1.5 km iallafall.
Undrar är det bra träning?
(det bör noteras att jag ej tränar på gym utan hemma,)

försöker även hålla mig hälsosam!

Andreas Lelli
2008-05-24, 17:52
Jag tror det är en bra träning men vad som är viktigt att tänka på att är att kroppen är väldigt bra på att anpassa sig!
Självklart är det lite beroende av hur du definerar "bra träning", innebär det bra styrkeökningar? innebär det bra ökningar av muskelmassa etc?

Det jag menar är att det är viktigt att variera övningar lite då och då så att kroppen får nya utmaningar och på så sätt kan växa starkare.
Hoppas du förstår vad jag menar! ;)

Rex
2008-05-24, 18:05
40 hantel, biceps @ c.a 11-13 kg

Hmm, kan du förklara lite om denna övning?

Nimille
2008-05-24, 18:07
40 hantel, biceps @ c.a 11-13 kg

Hmm, kan du förklara lite om denna övning?
Hantelcurl
~11-13kg x 40

Sniggel
2008-05-24, 18:21
Visst, den träning som blir av är bättre än ingen alls. Men det är inte styrketräning utan uthållighetsträning du gör just nu skulle jag vilja kalla det.
Skulle vara intressant och veta vad du har för mål med träningen annat än att den ska vara "bra".

Tim Northman
2008-05-24, 21:13
Helt rätt! Inte precis styrke.
Mitt/min mål är att avveckla fettet på överkroppen, har dock "mycket" underhudsfett på överkroppen mest mage och bröst, nästan inget på armarna, samt bli snyggare och uthålligare!

Men jag undrar, jag har berättat det sättet jag tränar på, undrar om det tränas för mycket på viss område eller? om ni fattar vad jag menar. Några tips på andra tränings sätt jag kan göra hemma?

Tim Northman
2008-05-24, 21:36
Jag tror det är en bra träning men vad som är viktigt att tänka på att är att kroppen är väldigt bra på att anpassa sig!
Självklart är det lite beroende av hur du definerar "bra träning", innebär det bra styrkeökningar? innebär det bra ökningar av muskelmassa etc?

Det jag menar är att det är viktigt att variera övningar lite då och då så att kroppen får nya utmaningar och på så sätt kan växa starkare.
Hoppas du förstår vad jag menar! ;)

Jag fattar vad du menar! tack för tipset! :)

JockeKillen
2008-05-24, 22:24
Helt rätt! Inte precis styrke.
Mitt/min mål är att avveckla fettet på överkroppen, har dock "mycket" underhudsfett på överkroppen mest mage och bröst, nästan inget på armarna, samt bli snyggare och uthålligare!

Men jag undrar, jag har berättat det sättet jag tränar på, undrar om det tränas för mycket på viss område eller? om ni fattar vad jag menar. Några tips på andra tränings sätt jag kan göra hemma?

Chins(förutsatt att du lägger en slant på stång, väldigt prisvärt), Dips, Axelpress med hantlar, hantellyft framåt, framåtlutande hantellyft åt sidan, plankan, benböj, utfall osv osv

Raschmus
2008-05-25, 00:35
Vill bara ge beröm för den utmärkta rubriken.