handdator

Visa fullständig version : Personliga tips angående min träning och kropp!


andnel
2008-05-24, 15:43
Jag har tränat i ca 1 år och 3 månader och har under denna tid inte känt att min träning gått framåt på det sätt jag vill. Därför skulle jag vilja ha lite personlig hjälp av er på forumet!

För att ni lättare ska kunna kommentera så lägger jag upp ett par bilder på mig själv som jag själv också kommenterat. OBS, Jag har absolut ingen aning om hur man tar sådana här bilder, så ursäkta mig ifall det är usla vinklar o.s.v. hehe

http://img144.imageshack.us/img144/720/namnlswk7.jpg

1. Jag har markerat mina obliques på bilden för att jag inte vet hur man tränar dessa på ett bra sätt. Känns istället som att massa fett lägger sig på höfterna. Med andra ord, hur tränar jag midjan på ett bra sätt?

2. Tips för brösten?

3. Jag tränar magen en hel del, men det känns ändå som att det bara blir en "hård" mage istället för att musklerna börjar synas. Varför?

http://img144.imageshack.us/img144/4223/s4300032zk7.jpg


http://img144.imageshack.us/img144/8050/s4300027nt7.jpg

http://img144.imageshack.us/img144/9166/s4300028ui0.jpg

4. Slutligen kommer två bilder på mina biceps. Mitt största bekymmer med dessa är att de för det första inte är lika stora. Min högra biceps (första bilden), har den form som en biceps "ska" ha i mitt tycke, medans den vänstra blir lite mer... rak? Döm själva av bilden. Hur kan man förändra detta?

5. Ett annat problem med mina biceps är att när jag spänner min högra biceps så går det lätt att enbart spänna just den muskeln. Men när jag spänner den vänstra så blir det mer att jag spänner hela armen istället. Är detta kanske en vanesak?


Värt att tilläga är att jag tränar 3 ggr i veckan + 1 pass cardio. Varje gång jag tränar så kör jag igenom hela kroppen och använder inte tillskott av något slag.

Behöver jag ändra mitt träningsupplägg kanske?
Är tillskott en bra idé? I så fall vad?


Bara kommentera för glatta livet människor. Är väldigt tacksam för både kritik och uppmuntran!

Tack på förhand :) Ni har mitt träningsliv i era händer

burtan
2008-05-24, 16:17
En muskel kan bara bli större eller mindre. Man kan inte forma en muskel mer än storleken.
Angående magen: Prova håll en hantel i ena handen längs med sidan och böj kroppen åt samma håll, dra sedan tillbaka kroppen till rakt läge. Det tar på sidomagmagmuskeln.
När man spänner en muskel tex biceps så måste kroppen hålla emot med en annan muskel (i det här fallet triceps). Det går inte att spänna bara biceps utan motstånd.
Att dina biceps ser olika ut beror på muskelfästena, dom går inte att ändra på.
Träna på och ät mycket mat!

Mvh Andreas.

L-Sami
2008-05-24, 16:51
De yttre obliques tränar du genom att du sidoböjer bålen och inre obliques genom att du roterar bålen. Hantel sidoböj är en bra övning och bålrotation med en vikt när du sitter på golvet. Obliques tränas också när du tränar de raka magmusklerna dvs vid bålflexion, vanlig situp osv.

Solve
2008-05-24, 16:56
tipps är att äta mer, byt övningar då och då och försök få tekniken rätt istället för o köra så tungt du bara kan

andnel
2008-05-24, 17:01
tack så mycket :)

Är tillskott något jag borde tänka på?

Andreas Lelli
2008-05-24, 17:43
Nej tillskott är ingen nödvändighet, vanlig mat duger bra ;)

andnel
2008-05-24, 18:27
För övrigt, varför delar man upp olika muskelgrupper olika dagar, så att man bara tränar en viss muskelgrupp endast EN gång per vecka? Vore det inte effektivare att träna hela kroppen 3 ggr i veckan?

Panizz
2008-05-24, 19:08
För övrigt, varför delar man upp olika muskelgrupper olika dagar, så att man bara tränar en viss muskelgrupp endast EN gång per vecka? Vore det inte effektivare att träna hela kroppen 3 ggr i veckan?

Beror helt och hållet på hur pass hårt du tränar muskeln. Anledningen till att man delar upp det hela är helt enkelt för att längden på passet nere (istället för att köra helkropp en gång i veckan) och så kroppen hinner vila sig innan nästa pass. Att köra helkroppspass tre gånger i veckan fungerar bra ifall man inte tränar alldeles för hårt, men ifall man är mer intresserad att köra skithårt så kommer inte kroppen hinna återhämta sig inför nästa pass, vilket i sin tur leder till överträning och i och med det, utebliven träning.
Jag själv delar upp min träning för jag gillar att träna, vill göra det så ofta som möjligt och fokuserar hellre på en viss muskelgrupp ett pass istället för flera, samt hålla tiden på passet nere.

Om inte annat kan du prova köra en tresplit istället för att du kör tre helkroppspass?
Dag 1: Bröst, triceps, främre axlar
Dag 2: Rygg, Bakre Axlar, Biceps
Dag 3: Ben, Mage.
Genom att prova sig genom olika sorters program så finner man tids nog ett som man känner sig mer bekväm med och som ger bäst resultat för individen i fråga. :>

andnel
2008-05-24, 20:26
Okej, då förstår jag!
Är det någon skillnad i effektivitet mellan att träna helkropp och enskilda muskelgrupper?


I vilket fall ska jag testa det programmet du föreslog nästa veckan, fast i omvänd ordning :)

Helsingborg
2008-05-24, 21:49
Varför gnäller du?

Jag har tränat i 1år och har uppnått samma som dig ungefär..

Ät mer och träna hårdare om du inte är nöjd?

Helsingborg
2008-05-24, 21:49
Beror helt och hållet på hur pass hårt du tränar muskeln. Anledningen till att man delar upp det hela är helt enkelt för att längden på passet nere (istället för att köra helkropp en gång i veckan) och så kroppen hinner vila sig innan nästa pass. Att köra helkroppspass tre gånger i veckan fungerar bra ifall man inte tränar alldeles för hårt, men ifall man är mer intresserad att köra skithårt så kommer inte kroppen hinna återhämta sig inför nästa pass, vilket i sin tur leder till överträning och i och med det, utebliven träning.
Jag själv delar upp min träning för jag gillar att träna, vill göra det så ofta som möjligt och fokuserar hellre på en viss muskelgrupp ett pass istället för flera, samt hålla tiden på passet nere.

Om inte annat kan du prova köra en tresplit istället för att du kör tre helkroppspass?
Dag 1: Bröst, triceps, främre axlar
Dag 2: Rygg, Bakre Axlar, Biceps
Dag 3: Ben, Mage.
Genom att prova sig genom olika sorters program så finner man tids nog ett som man känner sig mer bekväm med och som ger bäst resultat för individen i fråga. :>

NVM

JockeKillen
2008-05-24, 22:32
För det första så tycker jag att det verkar som att dina biceps ser olika stora ut pga att du har olika vinkel på armarna när du spänner, vänster armen e ju närmare 90 grader medans höger e närmare 45.

Och för det andra, ska du prova schemat panizz gjorde så stoppa in mitten partiet på axlarna då du kör bröst, triceps och framsidan. Det är viktigt att inte glömma bort mitten.

Blandol
2008-05-25, 08:20
Nu är det ju säkert olika men när jag tränade sidan med hantellyft åt sidan så var det främst utanpå höften som jag växte och det är väl inte riktigt att rekommendera.

Tycker informationen given är lite sparsam, 3 helkroppspass / vecka hur många set per grupp hur många reps. Hur tränar du armar? Hur tränar du bröst?

Nu är ju inte gainers och liknande nödvändigt men jag känner att dom underlättar ordentligt. Speciellt efter träning + även mellanmålet vid 14.30 åtminstone när man jobbar och bara har en pytteliten rast. Du ser rätt slimmad ut och jag får lite känslan att du skulle vilja bli lite grovare.

Sen ang. din tredje fråga med större mage så kan jag väl rekommendera crunches på boll :)

babidi
2008-05-25, 11:01
Jag tycker ordningen på passen ska vara
1. rygg, biceps, underarmar
2. bröst, axlar, triceps
3. ben, mage

Har du någon rygglyfts ställning på lutar på ditt gym? likt den här?
http://srvstream1.sydgym.se/bilder%20f%F6r%20web/rygglyft2.gif

lägg dig på sidan och håll t.ex. en 20kg platta i händerna och dra upp dig i sidled. vet inte om det är ergonomiskt rätt att träna obliques såhär då är jag en hyffsad nybörjare med den tar iaf ordentligen på dem.

tsp
2008-05-25, 12:27
Att magmusklernas konturer inte syns beror på att du är för fet. Deffa så syns dem snart. Också därför du har små bilringar runt midjan, du är för fet, deffa.

Ang. biceps så är det inget att göra åt. Träna på bara.

Kost: Se till att få i dig rejält med protein, kött är bra att äta. Om du vill ta något tillskott så köp en proteinpulver.

bubbe
2008-05-25, 12:42
Att magmusklernas konturer inte syns beror på att du är för fet. Deffa så syns dem snart. Också därför du har små bilringar runt midjan, du är för fet, deffa.

Ang. biceps så är det inget att göra åt. Träna på bara.

Kost: Se till att få i dig rejält med protein, kött är bra att äta. Om du vill ta något tillskott så köp en proteinpulver.

Nåja, fet och fet........

ts:
Lär dig träna och äta, så kommer resultaten så småningom.

Det postades en enl mig schysst guide alldeles nyligen, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113437

andnel
2008-05-25, 13:46
Nu är det ju säkert olika men när jag tränade sidan med hantellyft åt sidan så var det främst utanpå höften som jag växte och det är väl inte riktigt att rekommendera.

Tycker informationen given är lite sparsam, 3 helkroppspass / vecka hur många set per grupp hur många reps. Hur tränar du armar? Hur tränar du bröst?

Nu är ju inte gainers och liknande nödvändigt men jag känner att dom underlättar ordentligt. Speciellt efter träning + även mellanmålet vid 14.30 åtminstone när man jobbar och bara har en pytteliten rast. Du ser rätt slimmad ut och jag får lite känslan att du skulle vilja bli lite grovare.

Sen ang. din tredje fråga med större mage så kan jag väl rekommendera crunches på boll :)


vad rekommenderar du istället för hantellyft på sidan?

Jag tränar armar genom vanliga curls / hammercurls. Brösten tränar jag i maskin, genom att "dra två kuddar framåt" (kunde inte hitta en bild). Till saken hör väl också att jag i princip bara gör en övning per muskelgrupp och kanske är det också därför jag borde dela upp muskelgrupperna/dagar för att få en mer effektiv träning?

Du har rätt att jag skulle vilja bli lite grovare, men dock inte för grov. Vill gärna behålla mycket av den smidighet jag har. :)

Blandol
2008-05-25, 15:15
Själv gör jag sneda situps på sån boll, alltid tyckt att det varit svårt att få bra kontakt på magen, så jag kör en ca 15 min mage på slutet av varje pass 3 - 4 ggr / vecka. Sen om det är bra eller inte beror på vem man frågor vissa anser att magen är en speciell muskel man kan köra tungt och hårt nästintill varje dag medans andra tycker att det räcker att köra 1 pass i veckan på den.

Helkroppspass är jättebra i början eller om man bara har tid att träna litegrann, dock aldrig fallit mej i smaken. Men som du som har tränat såpass länge skulle jag nog som andra redan gjort rekommendera en 3 split. Som jag tränar
Dag 1. Rygg
3 x 10 rodd, latsdrag , t-bar "rodd" o korsrygg
Triceps
3x 10 hyperextensions bakom huvud, enhandsgrepp i kabel (vet inte riktigt vad den kan tänkas heta ;), men drar iaf handen neråt) och avslutar med dips
Mage
3 lite olika mag övningar varierar beroende hur man känner sej.

Dag 3
axlar
3 x 10 press bakom nacken, hantellyft åt sidan, ibland hantellyft framåt, baksida axel i maskin ( som en omvänd peck deck :))
Ben
Knäböj, benspark, baksida lår curls, sittande vadpress.
mage
3 varierande magövningar

Dag 5
Bröst
Bänkpress eller hantelpress, lutande bänkpress i smithmaskin eller lutande hantelpress, peckdeck eller cablecross over.
Biceps
stång curl med ezstång, hammercurls eller med rep i cabelmaskin, preacher curls.
mage
Som alltid 3 mag övningar.

Dom flesta pass brukar ta en 60 - 70 min, detta uplägget funkar bra för mej sen om det funkar för dej får du avgöra.

Just smidigheten tror jag inte är nån fara sålänge du stretchar efter och värmer upp innan träning. Om du inte är sugen på att bulka upp finns det såna whey 100 drinkar som innehåller väldigt lite kolhydrater fast mycket proteiner. Skulle chansa att du är ca 180 ungefär 70 kg ?

andnel
2008-05-25, 19:03
Själv gör jag sneda situps på sån boll, alltid tyckt att det varit svårt att få bra kontakt på magen, så jag kör en ca 15 min mage på slutet av varje pass 3 - 4 ggr / vecka. Sen om det är bra eller inte beror på vem man frågor vissa anser att magen är en speciell muskel man kan köra tungt och hårt nästintill varje dag medans andra tycker att det räcker att köra 1 pass i veckan på den.

Helkroppspass är jättebra i början eller om man bara har tid att träna litegrann, dock aldrig fallit mej i smaken. Men som du som har tränat såpass länge skulle jag nog som andra redan gjort rekommendera en 3 split. Som jag tränar
Dag 1. Rygg
3 x 10 rodd, latsdrag , t-bar "rodd" o korsrygg
Triceps
3x 10 hyperextensions bakom huvud, enhandsgrepp i kabel (vet inte riktigt vad den kan tänkas heta ;), men drar iaf handen neråt) och avslutar med dips
Mage
3 lite olika mag övningar varierar beroende hur man känner sej.

Dag 3
axlar
3 x 10 press bakom nacken, hantellyft åt sidan, ibland hantellyft framåt, baksida axel i maskin ( som en omvänd peck deck :))
Ben
Knäböj, benspark, baksida lår curls, sittande vadpress.
mage
3 varierande magövningar

Dag 5
Bröst
Bänkpress eller hantelpress, lutande bänkpress i smithmaskin eller lutande hantelpress, peckdeck eller cablecross over.
Biceps
stång curl med ezstång, hammercurls eller med rep i cabelmaskin, preacher curls.
mage
Som alltid 3 mag övningar.

Dom flesta pass brukar ta en 60 - 70 min, detta uplägget funkar bra för mej sen om det funkar för dej får du avgöra.

Just smidigheten tror jag inte är nån fara sålänge du stretchar efter och värmer upp innan träning. Om du inte är sugen på att bulka upp finns det såna whey 100 drinkar som innehåller väldigt lite kolhydrater fast mycket proteiner. Skulle chansa att du är ca 180 ungefär 70 kg ?

Ah tack för tipsen :)

Faktum är att jag är 183 och väger 78/79..så inte långt ifrån ^^

Blandol
2008-05-25, 21:18
Kom just att tänka på också att om ditt gym tillåter marklyft(vilket dom flesta verkar göra utom just mitt) så skulle jag slänga in den på ryggpasset.

Hoppas du hittar en split som passar :)

Vazze
2008-05-25, 21:34
du kan även testa : dag1 - underkropp, dag2 - överkropp. dag 4 - underkropp, dag 5 - överkropp. funkar för mig iaf :).