handdator

Visa fullständig version : Vinkla handleden vid tennisarmbåge?


Muaytudd
2008-05-24, 14:50
Jag ska träffa en duktig PT på torsdag för att lägga upp ett program som skall låta tennisarmbågeproblemet läka ut.

Var dock lite nyfiken. Om man t.ex. kör en pressövning, låt oss säga vanlig bänkpress ellerhantellpress. Om man då vinklar handleden uppåt, skulle det passifisera de muskler som är involverade i tennisarmbågeproblemet?

MVH

Salle
2008-05-24, 21:39
Det kan nog underlätta, testa dig fram. Jag körde dock knappt några pressövningar under tiden då det var som värst. Körde mycket flyes för bröstet istället. Undvek även att köra tricepspressar där man böjer bak handleden och spänner muskeln ifråga. Värst är biceps och underarmsträning, det kan du glömma. Se mitt svar i din post kring stretching. Det går att träna runt det, du måste känna dig fram. Gör ingenting som irriterar skadan, allt från vissa styrketräningsrörelser till att lyfta dricksglas. Använd den andra armen i det vardagliga livet och sitter du mycket vid datorn så måste du ha perfekt arbetsställning, stöd för handleden och aldrig använda musen med den trasiga armen. Det finns handledskydd som gör att du inte kan böja upp handleden, använd det varje gång du sitter vid datorn. Du lär dig snabbt att känna skillnad på bra och dålig smärta.Ju mer du slarvar desto längre tar det att läka.