Visa fullständig version : Är min kompis bulimiker?
Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd, så feel free att flytta den valfri moderator...
igår var jag o killen iväg o bowla med ett annat par (parmiddag). tjejen är kompis med mig, killen är kompis med min pojkvän. Under bowlingen åt tjejen lite chips o drack två bacardi breezers.
Efteråt skulle vi äta middag. hon beställde in vitlöksbröd, och ankbröst till varmrätt. sen åt hon ett halvt vitlöksbröd varpå hon sa att hon kallsvettades o var asmätt o inte skulle orka varmrätten.
när varmrätten kom in åt hon typ en millimeter kött, sen sa hon åt sin pojkvän att följa med henne till toaletten...
hon gjorde så att alla andra tappa aptiten, men jag blev mest sur så jag åt hela min plankstek i ren ilska. vill tillägga att hon och jag är mer bekanta än kompisar, vi umgås inte privat...
de var borta typ fem tio minuter på toan, sen kom hon tillbaka o va asglad igen.
visst verkar det här skumt...har hon bulimi? hon skyllde sitt illamående på att hon hade druckit för mycket, men två bacardi breezers??? kändes mycket underligt..
hon och jag tränar ofta gympa ihop och hon e smal som en tråd, men har på sistone börjat få en bulle på magen. hon är dock inte gravid antar jag ,eftersom hon drack med oss igår. hennes pojkvän jobbar borta i veckorna och hon har typ inga kompisar som hon umgås med...funderar på om hon isolerar sig med sin sjukdom.
Jag vet inte, men enligt egen erfarenhet smyger man med sin sjukdom och gör allt för att ingen ska veta om det. Det är väl inte helt omöjligt att hon bara åt och drack för mycket (ibland krävs det ju inte mycket för att magen ska slå runt) och hon helt enkelt endast mådde dåligt och kanske kräktes ändå, utan att vara bulimiker..
_Croatian_
2008-05-24, 08:52
Du kan ju alltid fråga henne, det är ju din kompis trots allt.
Scratch89
2008-05-24, 09:22
Så hon åt rätt så mycket mat och mådde illa, och nu tror du att hon är bulimiker och blir jättesur på henne? Du låter som en tolerant människa.
Det torde vara ganska ovanligt att en bulimiker delar sin ätstörning med sin partner på det sätt som antyds av att du skriver hur de gick iväg tillsammans.
Så hon åt rätt så mycket mat och mådde illa, och nu tror du att hon är bulimiker och blir jättesur på henne? Du låter som en tolerant människa.
Hon åt väldigt lite mat.
Jag håller med skaparen.
½ vitlöksbröd och 1mm kött... BULK BABY! :hbang:
Hanabanana
2008-05-24, 10:55
Tycker det är onödigt att spekulera och så fort dra paralleller till en ätstörning utan en eg vidare tyngd. Kanske att hon började må illa av en annan anledning än att hon ätit för mkt, men inte nödvändigtvis p ga en ätstörning. Om så är fallet, verkar ju iaf pojkvännen vara medveten om det och därmed kanske inget för dig som bara är bekant med henne att lägga sig i. Men visst, det är gulligt med vänner som bryr sig och håller koll. Men du skriver att ni endast är bekanta och att du blev sur för att hon förstörde er (din) middag. Om jag misstänkte att någon i min närhet hade en ev form av ätstörning hade jag knappast blivit ilsken och brytt mig om en "förstörd" måltid utan snarare känt oro och sympati för en vän som mår dåligt och har en skev kroppsattityd. Men alla är vi ju olika.
hon har förut gått ifrån träningen o sagt att hon mår illa, gått ifrån o kräkts o sen kommit tillbaka o fortsatt träna...så nej, jag grundar inte det här på bara den händelsen. dessutom åt hon ju inte alls jättemycket mat. ett halvt vitlöksbröd o en tugga kött, är det mycket? not in my world...
Vad tänker du göra om Kollo gissar att hon är bulimiker?
Men du skriver att ni endast är bekanta och att du blev sur för att hon förstörde er (din) middag. Om jag misstänkte att någon i min närhet hade en ev form av ätstörning hade jag knappast blivit ilsken och brytt mig om en "förstörd" måltid utan snarare känt oro och sympati för en vän som mår dåligt och har en skev kroppsattityd. Men alla är vi ju olika.
Det ena utesluter inte det andra. Ätstörningar är oerhört plågsamt för den drabbade, men man skall inte försöka göra det gulligare än det är. Personer med ätstörningar kan ofta vara vanvettigt påfrestande för omgivningen - hur mycket man än älskar en person kommer man förr eller senare till en punkt där man tröttnar på att "curla" och anpassa allt efter vederbörandes självcentrering och fixering (en punkt som brukar nås fortare ju närmare kontakt man har med personen i fråga). Det utesluter på intet sätt att man fortfarande bryr sig och vill hjälpa.
Det finns många exempel på tillfällen när man bör begripa att hålla sig utanför sådant man inte har med att göra - men det finns också många exempel på när attityden "det har jag inte med att göra" inte är något annat än feghet och/eller bekvämlighet i en salongsfähigare kostym. Å andra sidan bör man också skilja mellan att bry sig och att bara vara nyfiken.
Vad tänker du göra om Kollo gissar att hon är bulimiker?
Starta en ny tråd, "Min kompis är bulimiker - vad ska jag göra?".
jag förstår att det låter underligt att jag blev sur på henne. men till saken hör att vi bara är bekanta, umgås aldrig privat, förrän NU. och jag och killen kommer sällan, väääldigt sällan ut på middag med kompisar så där då vi har en 18 månaders son. vi hade tur som fick barnvakt igår och därför kändes det som en stor besvikelse att kvällen skulle sluta så där. blev inte sur på henne, utan mer på situationen. besviken liksom. men givetvis är jag orolig för henne, annars hade jag aldrig skapat den här tråden...
min kille ska prata med tjejens pojkvän o fråga om han tror att hon har bulimi eller om det faktiskt bara var så att hon mådde dåligt. jag är inte tillräckligt bra kompis med henne för att fråga direkt...
jag har förut försökt lära känna henne bättre o föreslagit träffar o fika osv, men hon vill hellre va själv verkar det som :(
betackar mig sådana kommentarer. jag är orolig för henne, och om du tycker att ett halvt vitlöksbörd och pyttelite kött är mycket mat så har väl du också en ätstörning...
Scratch89
2008-05-24, 12:08
betackar mig sådana kommentarer. jag är orolig för henne, och om du tycker att ett halvt vitlöksbörd och pyttelite kött är mycket mat så har väl du också en ätstörning...
Jag läste det som om hon hade ätit mer, jag kanske missuppfattade. Oavsett kan det ju vara andra faktorer som påverkar. Hon kanske redan hade ätit innan ni gick ut och åt på restaurang? Hon kanske är stressad eller har dålig mage? Jag har ett par bekanta som ofta mår dåligt i samband med mat, men det har med dyspepsi, hård träning och oregelbundna matvanor att göra.
Jag tycker det är bra att man är orolig och bryr sig om sina vänner, men jag tycker att din inställning till hela situationen var lite pinsam; att bli arg för att hon mår illa, för att hon förstörde din middag. Man kanske inte ska dra på för fulla hästar innan man vet allt bakomliggande.
Jag läste det som om hon hade ätit mer, jag kanske missuppfattade. Oavsett kan det ju vara andra faktorer som påverkar. Hon kanske redan hade ätit innan ni gick ut och åt på restaurang? Hon kanske är stressad eller har dålig mage? Jag har ett par bekanta som ofta mår dåligt i samband med mat, men det har med dyspepsi, hård träning och oregelbundna matvanor att göra.
Jag tycker det är bra att man är orolig och bryr sig om sina vänner, men jag tycker att din inställning till hela situationen var lite pinsam; att bli arg för att hon mår illa, för att hon förstörde din middag. Man kanske inte ska dra på för fulla hästar innan man vet allt bakomliggande.
Okej, sorry för min pik då, jag tror inte du har en ätstörning hehe ;) Jo det kanske lät på mig som att hon åt mycket, men det gjorde hon ju inte...nån näve chips på bowlingen, nån liten cider där, o sen vitlöksbrödet...o då hade hon sagt tidigare att hon var hungrig för att hon hade ätit så lite den dagen. så därav låter det ju konstigt om hon dessutom tränar hårt o ändå mår dåligt av en ganska liten mängd mat...
Och ja, jag framstår nog som en osympatisk person om jag blir sur på henne för att hon (kanske) har en ätstörning. men det var som sagt mer situationen jag blev besviken på. Som mamma kommer man ut så sällan så när man väl gör det vill man ha kul. maten kosta dessutom skjortan (nästan 600 spänn för killen och mig) och då vill man ju verkligen njuta :)
men jag är genuint orolig för henne, bara hade svårt att känna så just DÅ, då jag ju dessutom hade druckit lite och då blir jag ibland lite mer avtrubbad.
jag tror inte hon gjorde nått åt det hållet, jag hade en vän som hade levt med ÄS i flera år innan jag upptäckte det, de gör allt för att dölja det, och om hon nu skulle ha problem så låter det helt sjukt att hennes pojkvän "hjälper" henne med att fortsätta vara sjuk:(
Mitt ex säger att jag har gjort så hon har skaffat sig en ätstörning. Pga att hon känner att jag har mycket snyggare body än henne, och att jag inte blir kåt på henne och att jag tycker hon är tjock. Va? Det har jag aldrig sagt >.<
Hon säger att hon kan äta massor av mat, sen får hon nån sorts ångest och måste gå på toan och spy hemma.
Att hon har spytt flera gånger i skolan, och att hon äter jättesakta inför vänner.
Att hon ville spy när hon var i sthlm hos sin syster, men kunde inte göra det när dem va där så hon stack ut och promenderade.
Konstigt nog, när jag sover över hos henne, så kan hon äta som fan.
En redig frukost, vi kan dra och käka pizza utan problem, osv.
Är detta nånting hon säger för jag ska tycka synd om henne osv? För hon verka verkligen inte ha bulimi när jag umgås med henne.
Mitt ex säger att jag har gjort så hon har skaffat sig en ätstörning. Pga att hon känner att jag har mycket snyggare body än henne, och att jag inte blir kåt på henne och att jag tycker hon är tjock. Va? Det har jag aldrig sagt >.<
Hon säger att hon kan äta massor av mat, sen får hon nån sorts ångest och måste gå på toan och spy hemma.
Att hon har spytt flera gånger i skolan, och att hon äter jättesakta inför vänner.
Att hon ville spy när hon var i sthlm hos sin syster, men kunde inte göra det när dem va där så hon stack ut och promenderade.
Är detta nånting hon säger för jag ska tycka synd om henne osv? För hon verka verkligen inte ha bulimi när jag umgås med henne.
Mitt ex var lite liknande men inte så extremt, det där är ju helt klart en ÄS.
När hon var med mig och jag ville äta nyttigare fick hon ångest om hon ät något onyttigare för att jag var så "nyttig".
Kompisar säger också att dom inte äter lika mycket godis med mig, folk vill vara onyttiga tillsammans då får dom tydligen ingen ångest?
jag äter också godis men jag trycker inte i mig 400 gram på en kväll, mer åt 100 g hållet. det räcker för mig.
grejen med bulimiker är ju ofta att de kan äta stora mängder mat eller godis, sen får de ångest och spyr upp det...så att hon äter är inte ett tecken på att hon inte har bulimi..man ska nog hålla utkik efter om hon springer på toa snart efter varje måltid. om hon går på toa ofta så kan de va nåt.
om du aldrig har sagt att du inte blir kåt på henne och att hon har ful kropp så är det något som sitter i hennes huvud. alltså, att hon tycker det om sig själv. men det är klart, vissa är lättpåverkade. jag blev själv mobbad för övervikt som yngre vilket ledde till att jag åt extremt lite på gymnasiet.
Mitt ex var lite liknande men inte så extremt, det där är ju helt klart en ÄS.
När hon var med mig och jag ville äta nyttigare fick hon ångest om hon ät något onyttigare för att jag var så "nyttig".
Kompisar säger också att dom inte äter lika mycket godis med mig, folk vill vara onyttiga tillsammans då får dom tydligen ingen ångest?
jag äter också godis men jag trycker inte i mig 400 gram på en kväll, mer åt 100 g hållet. det räcker för mig.
Precis! Det stämmer på mig med.
grejen med bulimiker är ju ofta att de kan äta stora mängder mat eller godis, sen får de ångest och spyr upp det...så att hon äter är inte ett tecken på att hon inte har bulimi..man ska nog hålla utkik efter om hon springer på toa snart efter varje måltid. om hon går på toa ofta så kan de va nåt.
om du aldrig har sagt att du inte blir kåt på henne och att hon har ful kropp så är det något som sitter i hennes huvud. alltså, att hon tycker det om sig själv. men det är klart, vissa är lättpåverkade. jag blev själv mobbad för övervikt som yngre vilket ledde till att jag åt extremt lite på gymnasiet.
Jag har aldrig sagt att jag inte blir kåt på henne, tvärtom. Hon har gått på toa en gång (en gång då jag blivit misstänksam) när jag var med henne. Och det var direkt efter maten.
Hon har gått på toa en gång (en gång då jag blivit misstänksam) när jag var med henne. Och det var direkt efter maten.
Misstänker du din flickvän för att ha en ätstörning om hon går på toa efter hon ätit?
Herregud, varför pratar man inte om det istället för att börja misstänka varandra?
cosmic_dancer
2008-05-25, 16:37
tycker det evrkar konstigt att beställa in en rejäl måltid för att sen bli mätt på ern gång. Man känner ju oftats innan hur pass mätt man är. De gånger jag känner mig mätt tar jag inte och äter en rejäl måltid utan något enklare. Det behöver inte vara bullemi eller någon annan form av ätstörning men somsagt rätt udda.
Misstänker du din flickvän för att ha en ätstörning om hon går på toa efter hon ätit?
Herregud, varför pratar man inte om det istället för att börja misstänka varandra?
Asså läs om det jag skrivit 2-3ggr förhelvete så du fattar.
Och hon är inte min flickvän.
Humörsvängningar? Varför så aggro? :confused:
Fan, folk fattar ju inte vad jag skriver verkar det som.
Jag tror inte att hon har en ätstörning för att hon går på toa. Det gör väl alla.
Men jag skrev att "EN GÅNG blev jag misstänksamm när hon gick på toa direkt efter maten.
Jag skrev ju att hon har sagt till mig att hon har en ätstörning och att jag är anledningen till det. Men jag tror inte henne, för hon verka inte ha det när jag är med henne och detta hände efter jag/vi gjort slut.
Och det är ju rätt pinsamt att säga
-Ehh nee jag tror inte dig, du bara gör det för att få uppmärksamhet. Eller va det nu kan vara.
Aja strunt samma! Who gives a fuck.
Asså läs om det jag skrivit 2-3ggr förhelvete så du fattar.
Och hon är inte min flickvän.
Nu läste jag det 4 gånger. Att du sover över med ditt ex och hon inte tror du blir kåt av henne försvårade tolkningen av att hon var ditt ex och inte din flickvän :)
Fan, folk fattar ju inte vad jag skriver verkar det som.
Jag tror inte att hon har en ätstörning för att hon går på toa. Det gör väl alla.
Men jag skrev att "EN GÅNG blev jag misstänksamm när hon gick på toa direkt efter maten.
Jag skrev ju att hon har sagt till mig att hon har en ätstörning och att jag är anledningen till det. Men jag tror inte henne, för hon verka inte ha det när jag är med henne och detta hände efter jag/vi gjort slut.
Jag tycker det låter som det du tror är på g, utifrån vad du skriver. En ätstörning är inget man slår till eller från, lite hur som.
Och det är ju rätt pinsamt att säga
-Ehh nee jag tror inte dig, du bara gör det för att få uppmärksamhet. Eller va det nu kan vara.
Nej.
Aja strunt samma! Who gives a fuck.
Du.
Nu läste jag det 4 gånger. Att du sover över med ditt ex och hon inte tror du blir kåt av henne försvårade tolkningen av att hon var ditt ex och inte din flickvän :)
Ah okej! :) Sorry för mitt utbrott, det var en tidigare idag som bara var ute efter att idiotförklara mig.
Jag tycker det låter som det du tror är på g, utifrån vad du skriver. En ätstörning är inget man slår till eller från, lite hur som.
Du.
Mjo. Men det löser sig nog!
Ni som har misstankar om ätstörningar. Sök på dem och ta reda mer om dem. Det finns mycket information i ämnet och tecken man kan kolla efter. Oftast kan man märka på personen hur den beter sig vad den pratar om mm hur det står till. Om man vet vad man ska titta efter och lyssna på så är det inte så svårt att komma på en person som har problem med maten men som sagt lär er mer om ätstörningar först. Om man inte känner personen är det svårare att säga något, men för någon som är nära så är det inte så svårt att se.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.