handdator

Visa fullständig version : Är bulk dåligt om man har diabetes?


Klenis
2008-05-23, 23:37
Min mamma har diabetes och jag är lite smårädd att jag nångång i framtiden också kommer få det. Läste detta på http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=998

"Om du har diabetes i släkten är det bra att redan som ung försöka undvika den typen av förändringar i vikten, blodtrycket, blodfetterna och blodsockret som ökar sannolikheten för att få diabetes."

När man bulkar går man ju upp i vikt för att sedan deffa och gå ner i vikt. Detta är alltså inte bra om man vill undvika diabetes?

Dessutom dricker jag 60g maltodextrin både före och efter träning, och när jag tänkerefter så kan det inte vara så bra om man fortsätter med det i 10-20 år?

Scratch89
2008-05-24, 00:02
Det kan vara lite både och. Träningen i sig kommer leda till bättre insulinkänslighet, och förhoppningsvis till bättre matintag. Att överäta (eller underäta) kan däremot vara svårt för diabetiker, då man måste trixa med insulinmängder och liknande. Att då hålla sig viktstabil, och äta lika mycket varje dag, gör att det är lättare att kontrollera.

Sverker här på forumet har diabetes, han kan nog svara när han har vaknat.


EDIT: Och ja just ja. Jag skulle hellre lita på diabeteshemsidan än på random internetstjärna på ett forum.

Klenis
2008-05-24, 00:19
Får nog bli ett läkarbesök för mig i veckan!

"Av 100 barn som har en förälder med typ 1-diabetes får två till fem barn den här typen av diabetes. Om pappan har diabetes är risken ungefär dubbelt så hög att barnet får diabetes än om mamman har diabetes.

Hoppas inte jag är ett utav de fem barnen

Klenis
2008-05-24, 00:25
Ibland kan blodsockret behöva kontrolleras på fastande mage. Man ska då inte äta eller dricka annat än vatten efter midnatt och provet tas på morgonen före frukost. Om blodsockervärdet då är mer än 7 mmol/l och man samtidigt har symtom betyder det diabetes. Har man inte symtom ska två prov visa 7 mmol/l efter att man har fastat för att man ska få diagnos.

Helvete, jag hade 7.6 imorse

Andreas Lelli
2008-05-24, 00:36
Om det innebär att du har diabetes så kan jag bara beklaga :(
Om du inte har symptom så måste ett till test visa över 7 mmol/l om jag förstod det rätt, bara att hoppas i såna fall.

Klenis
2008-05-24, 00:41
Jag har inga symptom, jag ska alltså ta ett till blodprov imorgon när jag vaknar?

Sverker
2008-05-24, 05:42
Tur att jag inte är en stjärna:D ...och jag skriver alltid om måttfullhet.

Har inte riktigt förtått varför man bulkar, tvångsmässig överätning för att bli fet. Det är ingen bra väg för ett hälsosamt liv.

Kalloriöverskott gynnar muskeltillväxt så varför inte ligga på + 50 -100 kcal / dag sett över långa perioder, månader - halvår.


Fasteblodsocker på 7.6 är ingen höjdare. Ska vi gissa att en vecka eller så med balanserat kaloriintag normalicerar ditt fasteblodsocker på en betydligt lägre nivå ?


Nu är jag ingen stjärna men att ta snabba kolhydrater till och efter träningen är en säker metod att spara muskelglykogen och öka inlagringen av glykogen när insulinkänsligheten är som störst ( läs glykogendepåerna tömda ).

Nu låter 2 X 60 g maltodextrin till träningen rätt saftigt. Den mängden kräver att du tränar mycket intensivt så att glykogenet verkligen omsätts.
Att hälla i sig 60 g maltodextrin för att lulla några set bänkpress och pecdec tömmer inte glykogendepåerna i bröstmuskulaturen. Fyller du sedan på med ytterligare 60 g maltodextrin kan blodsockret OCH insulinet skjuta i höjden.

Insulinus
2008-05-24, 09:42
Antar att din mor har typI diabetes. I sådana fall är det bara en fråga om genetik, antingen får du det eller så har du turen att klara dig. Finns inte så jättemycket att göra åt det, du får ju t.ex inte diabetes lättare för att du tar stora doser malto vid träning.

Dock borde de vanliga symptomen som trötthet, konstant kissnödig och alltid törstig dyka upp om du har diabetes.

Klenis
2008-05-24, 15:04
Jo min mamma har typ I.
Hur är det med typ II då? Kan jag få typ II om min mamma har typ I?

Anders The Peak
2008-05-24, 15:07
Tur att jag inte är en stjärna:D ...och jag skriver alltid om måttfullhet.

Har inte riktigt förtått varför man bulkar, tvångsmässig överätning för att bli fet. Det är ingen bra väg för ett hälsosamt liv.

Kalloriöverskott gynnar muskeltillväxt så varför inte ligga på + 50 -100 kcal / dag sett över långa perioder, månader - halvår.


Fasteblodsocker på 7.6 är ingen höjdare. Ska vi gissa att en vecka eller så med balanserat kaloriintag normalicerar ditt fasteblodsocker på en betydligt lägre nivå ?


Nu är jag ingen stjärna men att ta snabba kolhydrater till och efter träningen är en säker metod att spara muskelglykogen och öka inlagringen av glykogen när insulinkänsligheten är som störst ( läs glykogendepåerna tömda ).

Nu låter 2 X 60 g maltodextrin till träningen rätt saftigt. Den mängden kräver att du tränar mycket intensivt så att glykogenet verkligen omsätts.
Att hälla i sig 60 g maltodextrin för att lulla några set bänkpress och pecdec tömmer inte glykogendepåerna i bröstmuskulaturen. Fyller du sedan på med ytterligare 60 g maltodextrin kan blodsockret OCH insulinet skjuta i höjden.
Bra inlägg Sverker:thumbup:

Ola Wallengren
2008-05-24, 15:16
Jo min mamma har typ I.
Hur är det med typ II då? Kan jag få typ II om min mamma har typ I?

Det som utlöser typ1 är inte alls samma saker som det som gör att man får typ 2. Att din mamma har typ 1 innebär i så fall att du möjligtvis har lite högre riskt för att få typ 1 men jag skulle inte tro att det påverkar risken för att utveckla typ 2 diabetes. typ 2 beror på livsstilsfaktorer som kost och motion och det kan du påverka.

Jag tycker du bör ta om ditt fasteblodsocker igen eftersom det låter för högt (och glöm inte att tvätta händerna först).

Insulinus
2008-05-24, 15:30
Jag tycker du bör ta om ditt fasteblodsocker igen eftersom det låter för högt (och glöm inte att tvätta händerna först).


Och testa inte på första bloddroppen som kommer fram, torka bort och tryck ut en ny droppen. Blir olika värden för mig när jag testar på första resp andra droppen. Tvättar dock inte händerna innan varje provning så det kanske beror på det. *rolleyes*

Tabbe
2008-05-24, 15:40
Och testa inte på första bloddroppen som kommer fram, torka bort och tryck ut en ny droppen. Blir olika värden för mig när jag testar på första resp andra droppen. Tvättar dock inte händerna innan varje provning så det kanske beror på det. *rolleyes*

Hoppas det, för din skull.

Insulinus
2008-05-24, 23:29
Hoppas det, för din skull.

Förstod inte riktigt vad du menade! *rolleyes*