handdator

Visa fullständig version : Påbackad, vems fel?


Linnda
2008-05-23, 21:40
Jag behöver skriva av mig och också få lite reaktioner på vad som är rätt och inte.
Jag var förra helgen på Ikea och skulle köra in på pakeringen, framför mig var en bil med stort släp. När jag precis svängt in på parkeringen så stannar den här bilen och helt utan förvarning börjar han backa. Jag lägger i backen och backar en bit, och ställer mig sedan på tutan för att göra honom uppmärksam om att det är en bil bakom. Jag kan inte backa så mycket mer för då åker jag rakt ut i vägen där det kommer bilar och kör. Då märker jag att han inte slutar backa utan fortsätter trots mitt ihärdiga tutande, och kör rakt in i min front. Jag får en mindre intryckning och plåten går sönder. Han kommer ut bilen och är ångerfull och menar att det här måste vi ju lösa. Jag får hans nummer och idag åkte jag för att kolla upp vad det skulle kosta att laga. Jag fick ett pris och ringde sedan upp killen för att meddela vad det skulle kosta honom. Då säger människan till mig att "jag har kollat med en polis, min svåger och rent juridiskt så är inte jag skyldig att betala dig något". Hans svåger som är polis hade sagt att det skulle han absolut inte stå för. Nu undrar jag, vad tycker ni? Hur hade ni reagerat om ni blev påbackade? Vore ju kanon om det fanns någon juridiskt kunnig härinne som kunde klara upp begreppen på vad som är rätt och inte i ett sådant här läge, för jag tror han drar en vals för att slippa betala. Han vill nog försöka skrämma upp mig, för sedan säger han att vi kanske kan dela på kostnade, så nu ska jag plötsligt vara tacksam för att han inte låter mig betala hela faderullan* SUCK* Jag är skit pissed off, vad gör jag???

Pepparkakssmurfen
2008-05-23, 21:43
Han som backade på dig är skyldig.
Har ni kontaktat era respektive bilförsäkringsbolag?,det är de som ska ta hand om ärendet.

babbett
2008-05-23, 21:44
Du kan berätta för honom att din faster och moster och farfar och sambo är både polis, jurist och boxare.
Den som backar har ALLTID vejningsplikt!
Finns det vittnen?
Kör hårt och stå på dig!!
Händer såna saker ska man skaffa vittnen och ta kort...annars kan det tyvärr bli ord mot ord i slutändan.

Muskelbyggaren
2008-05-23, 21:46
Jävligt fult gjort att säga så. Nu är jag inte juridiskt kunnig men det låter ju som ren bull under förutsättning att du kan påvisa det händelseförlopp du beskrivit. Vad jag vet är att i påkörningsolyckor som denna är hans skuld inget att tvista om ifall din bil stod stilla och det var hans bil som var i rörelse.

sunkan
2008-05-23, 21:47
han backade, hans fel. Inget snack om saken, som babbet säger så har han väjningplikt

Linnda
2008-05-23, 21:49
Den som backar har ALLTID vejningsplikt!
Finns det vittnen?
Kör hårt och stå på dig!!
Händer såna saker ska man skaffa vittnen och ta kort...annars kan det tyvärr bli ord mot ord i slutändan.

Ja, man skulle ju fråga honom om han blundar när han kör framåt också... Han hävdade nämligen att han inte såg pga den stora kärran.... förväntade han sig att jag skulle köpa det?? Han har väl backspeglar?
Ja, min sambo var med i min bil och tydligen säger min sambo att någon mer satt i hans bil. Jag har aldrig råkat ut för det här förut, men är väl lite naiv, där har jag lärt mig en läxa till nästa gång!

Trance
2008-05-23, 21:56
Ja, man skulle ju fråga honom om han blundar när han kör framåt också... Han hävdade nämligen att han inte såg pga den stora kärran.... förväntade han sig att jag skulle köpa det?? Han har väl backspeglar?
Ja, min sambo var med i min bil och tydligen säger min sambo att någon mer satt i hans bil. Jag har aldrig råkat ut för det här förut, men är väl lite naiv, där har jag lärt mig en läxa till nästa gång!

Att han inte såg på grund av den stora kärran är ju mer eller mindre ett erkännande att han gjorde fel.

Linnda
2008-05-23, 22:02
Att han inte såg på grund av den stora kärran är ju mer eller mindre ett erkännande att han gjorde fel.

Ja, jag tyckte det var oerhört korkat att skylla på att han inte såg, det är ju hans skyldighet att "titta" innan han backar om han ska köra en sån stor kärra, annars ska han låta bli det.

Larsson85
2008-05-23, 22:03
Det kan omöjligt vara den bilen som står still som gör fel i en kollision. Fick rådet att ställa mig helt still med handbromsen på körskolan en gång när vi hamnade i en sån situation där en bil hade ställt till det för sig och behövde trixa sig ut. Han menade på att står du still och den andra kör in i dig så är det alltid hans fel.

Linnda
2008-05-23, 22:03
Det som nästan störde mig mest var hans flickvän som flikade in hela tiden undra samtalets gång och bla. tyckte att vi kunde dela lika.... När olyckan skedde så var han helt inne på, precis som jag, att han gjort fel och skulle ersätta det.

Pepparkakssmurfen
2008-05-23, 22:05
Har någon av er kontaktat era försäkringsbolag?
Det är hans försäkringsbolag som ska ersätta skadorna(+ han får betala självrisk,men det är ej ditt problem).

Linnda
2008-05-23, 22:05
Jag skulle verkligen vilja, för att få kött på benen, att någon med juridisk utbildning eller erfarenhet kunde skriva, så jag kan svara den här tjommen och vara helt säker(även om jag också tycker det är självklart).

Linnda
2008-05-23, 22:06
Har någon av er kontaktat era försäkringsbolag?
Det är hans försäkringsbolag som ska ersätta skadorna(+ han får betala självrisk,men det är ej ditt problem).

Ja, jag ska göra det nu, förstår att det är det smidigaste sättet att lösa det på. De om någon borde ju veta. Men han lyckades skrämma mig genom att hota med att polisen sagt att det är mitt ansvar och inte hans, jag vill ju inte betala för det själv.

Perg
2008-05-23, 22:11
Låter som en typisk bufflig gubbe som tror han kan köra över dig för att du är kvinna. Stå på dig och var inte rädd för polisen. Dom har inte tid för sånt här ändå.

Tricce
2008-05-23, 22:13
Du behöver inte ens ha med honom att göra fyll i en skaderapport och skicka till ditt försäkringsbolag. Så next!

8x8
2008-05-23, 22:16
Fyllde ni i en skadeanmälan på plats?

Att hänvisa till vad en polis har sagt angående detta säger ju inte så mycket. Polisen, som utreder brott, och försäkringsbolaget, som utreder hur en olycka gått till, kan komma till olika slutsatser. Man kan förklaras oskyldig till brott av polisen men ändå bli ersättningsskyldig till försäkringsbolaget.

chidde
2008-05-23, 23:12
som nån redan har undrat, fyllde ni på en skaderapport på plats med bådas underskrift? det är väl egentligen det viktigaste

minns att jag blev påkörd lätt bakifrån av en kvinna en gång, jag lackade som fan medans hon bad så mycket om ursäkt. så försökte hon köra över mig med: "varför är du så arg? lugna ner dig!!"

jag bah: VAFAN TROR DU?!?! :devil:

så blev hon liten igen :cool:

döviktigt att stå på sig, men då måste man vara säker på att man har rätt
han kommer säkert försöka sig på att lösa det sinsemellan, och det ska du INTE gå med på! försäkringsbolagen ska blandas in, och han ska bli av med lite av sin bonus.. det förtjänar alla som har klantat sig

sen har du också rätt till en lånebil ifall du menar att du är i stort behov av bil till/från jobbet. om du inte vill ha det så kan man få x antal kr i ersättning per dag bilen är inne på verkstad

regus
2008-05-23, 23:34
alltså chidde.. En kvinna backa på dig, bad om ursäkt och var ångerfull så du lacka för att sätta henne på plats.

Har jag förstått rätt?

hahavaffan
2008-05-24, 00:49
alltså chidde.. En kvinna backa på dig, bad om ursäkt och var ångerfull så du lacka för att sätta henne på plats.

Har jag förstått rätt?Yep. She was pwnd by the chidd.

Viktor_Balck
2008-05-24, 00:51
minns att jag blev påkörd lätt bakifrån av en kvinna en gång, jag lackade som fan medans hon bad så mycket om ursäkt. så försökte hon köra över mig med: "varför är du så arg? lugna ner dig!!"

jag bah: VAFAN TROR DU?!?! :devil:

så blev hon liten igen :cool:

:bow:

Linnda
2008-05-24, 07:06
Nej, vi fyllde aldrig i någon skaderapport, jag har aldrig råkat ut för det och blev faktiskt ganska upprörd och lite smått chockad, så det enda jag tog från honom var numret till mobilen, så vi kunde ha vidare kontakt om vad han skulle ersätta mig. Som sagt, nästa gång lär jag ju kräva alla uppgifter och se till att ha en skaderapport i bilen.

tron
2008-05-24, 07:51
Fyllde ni i en skadeanmälan på plats?

Att hänvisa till vad en polis har sagt angående detta säger ju inte så mycket. Polisen, som utreder brott, och försäkringsbolaget, som utreder hur en olycka gått till, kan komma till olika slutsatser. Man kan förklaras oskyldig till brott av polisen men ändå bli ersättningsskyldig till försäkringsbolaget.

Särskilt en svågerpolis :)

kohai
2008-05-24, 08:06
Du behöver inte ens ha med honom att göra fyll i en skaderapport och skicka till ditt försäkringsbolag. Så next!

Om hon gör det så blir det jju hon som får stå för självrisk och eventuellt försämrade försäkringsvillkor/premier. Har varit ute för samma sak med smitning. Följden blev att jag fick pröjsa självrisk och fick känna mig som en bandit.

Nä, det är stömmeln som backade på dig och hans försäkringsbolag som ska stå för kalaset. Prata med ditt försäkringsbolag, få rätt på hans personnummer och i värsta fall om han fortsätter buffla så gör en polisanmälan.

Din sambo var ju som sagt vittne till händelsen...

Själv hade man nog varit sugen på att--:smash:

Linnda
2008-05-24, 08:40
Din sambo var ju som sagt vittne till händelsen...

Själv hade man nog varit sugen på att--:smash:

Min sambo är nog vääääldigt inne på att :smash:
Men jag har sagt att jag försöker sköta det här själv först, så får jag väl släppa lös honom om han är oresonlig *popcorn*

abbe
2008-05-24, 08:44
Vad polisen tycker spelar i princip ingen roll i detta fallet. Jag har varit med om olyckor där polisen tyckt en sak men försäkringsbolaget tyckt en annan. Det är i slutändan försäkringsbolagets ord som gäller.

Det viktigaste är att man fyller i en skaderapport eller att du har trovärdiga vittnen.

8x8
2008-05-24, 09:06
Polisen och försäkringsbolaget utreder olika saker, att säga att det är försäkringsbolagets ord som gäller framför polisens stämmer ju inte riktigt eftersom de inte pratar om samma sak.

En trafikolycka sker, polisen kan utreda om något brott begåtts. Har inget brott begåtts är det slut för polisens del.

Försäkringsbolaget kan vid samma händelse anse att en part är vållande, denne får då stå för kostnaderna.

Nån nämnde att Linnda skulle polisanmäla mannen som backat på henne, men för vad? Detta verkar vara en civilrättslig tvist.

J.Saarela
2008-05-24, 09:07
En liten asiat lackar ur mot en kvinna pga av olycka? Hade det varit min mormor hade hon sänkt dig.




som nån redan har undrat, fyllde ni på en skaderapport på plats med bådas underskrift? det är väl egentligen det viktigaste

minns att jag blev påkörd lätt bakifrån av en kvinna en gång, jag lackade som fan medans hon bad så mycket om ursäkt. så försökte hon köra över mig med: "varför är du så arg? lugna ner dig!!"

jag bah: VAFAN TROR DU?!?! :devil:

så blev hon liten igen :cool:

döviktigt att stå på sig, men då måste man vara säker på att man har rätt
han kommer säkert försöka sig på att lösa det sinsemellan, och det ska du INTE gå med på! försäkringsbolagen ska blandas in, och han ska bli av med lite av sin bonus.. det förtjänar alla som har klantat sig

sen har du också rätt till en lånebil ifall du menar att du är i stort behov av bil till/från jobbet. om du inte vill ha det så kan man få x antal kr i ersättning per dag bilen är inne på verkstad

Fredrik S
2008-05-24, 09:34
Jag frågade en lastbilschaffis vad som gäller angående att backa med fordon där man inte kan se bakom och enligt honom gäller följande:

Om föremålet/fordonet som blir påbackat fanns där när backningen påbörjades, så är det föraren av det backande fordonets fel.

Om föremålet/fordonet inte fanns där när backningen påbörjades, så är det den som placerat dit föremålet/fordonet som är vållande.

Om TS har motpartens regnummer/personuppgifter så behöver hon som sagt inte ha något mer med honom att göra om hon inte vill. Bara att fylla i en skadeanmälan och skicka in till sitt försäkringsbolag. Om motparten inte skickar in någon skadeanmälan så FÖRMODAR jag att skadereglerarna på hennes och motpartens försäkringsbolag inte har något annat val än att gå på hennes uppgifter.

chidde
2008-05-24, 10:09
alltså chidde.. En kvinna backa på dig, bad om ursäkt och var ångerfull så du lacka för att sätta henne på plats.

Har jag förstått rätt?

nää, hon körde på mig bakifrån innan ljuset hann bli grönt typ
annars var det rätt

hela grejen var så klantig, antagligen hade hon släppt kopplingen för snabbt

jag tycker man har rätt att bli upprörd när man blir påkörd, det small därbak och man blir ju skiträdd. efter det tänker man: ånej, farsans bil.. vad händer nu?

och när hon sen försöker sätta sig över mig för att hon märker att det är en ung kille som säkert precis fått sitt körkort, är inte helt rätt

Tricce
2008-05-24, 10:16
Om hon gör det så blir det jju hon som får stå för självrisk och eventuellt försämrade försäkringsvillkor/premier. Har varit ute för samma sak med smitning. Följden blev att jag fick pröjsa självrisk och fick känna mig som en bandit.

Nä, det är stömmeln som backade på dig och hans försäkringsbolag som ska stå för kalaset. Prata med ditt försäkringsbolag, få rätt på hans personnummer och i värsta fall om han fortsätter buffla så gör en polisanmälan.

Din sambo var ju som sagt vittne till händelsen...

Själv hade man nog varit sugen på att--:smash:

Jag utgick ifrån att hon tog motpartens reg nr.

Gnusram
2008-05-24, 10:21
Men jag har sagt att jag försöker sköta det här själv först, så får jag väl släppa lös honom om han är oresonlig

Det bästa, som nämnts tidigare, är att du inte gör något av det utan ringer ditt försäkringsbolag och låter de sköta det. Gör det, nu!

regus
2008-05-24, 10:23
nää, hon körde på mig bakifrån innan ljuset hann bli grönt typ
annars var det rätt

hela grejen var så klantig, antagligen hade hon släppt kopplingen för snabbt

jag tycker man har rätt att bli upprörd när man blir påkörd, det small därbak och man blir ju skiträdd. efter det tänker man: ånej, farsans bil.. vad händer nu?

och när hon sen försöker sätta sig över mig för att hon märker att det är en ung kille som säkert precis fått sitt körkort, är inte helt rätt

Menar du att hon försöket sätta sig över dig när hon säger "varför är du så arg? lugna ner dig!!" eller har du missat att skriva något som vi borde veta?

maaherra
2008-05-24, 10:25
Min gissning är att han endast är trafikförsäkrad och därför kommer ljuga in i det sista, du får det svårt utan vittnen eftersom att killen också hade sin sambo som vittne.

Nu har han kollat upp hur han skall komma undan, ni borde ha fyllt i en skaderapport på plats med händelseförloppet.

chidde
2008-05-24, 10:59
Menar du att hon försöket sätta sig över dig när hon säger "varför är du så arg? lugna ner dig!!" eller har du missat att skriva något som vi borde veta?

missade en viktig line, jag hoppade av bilen och sa: vad sysslar du med?

som sagt, jag tycker inte det är fel att reagera så. hur tycker du?
det är inte bara i trafiken, jag kan reagera likadant på folk som inte tänker efter i vardagliga livet också

allt som sinkar ner min vardag är ett irritationsmoment, även om det är en gammal tant som dividerar med kassörskan för att hon har glömt sina pengar hemma

tid är pengar kompis, lär dig det

tillbaka till tråden: ingen skaderapport alltså, då är det alltså ingen skada skedd... eller? du får nog hoppas på att den här killen är så pass ärlig så att han gör rätt för sig, dela på kostnaden kanske inte är helt dumt

vet du var han bor, reg-nr osv? risken är ju att han slutar svara i telefon

bubbe
2008-05-24, 11:24
missade en viktig line, jag hoppade av bilen och sa: vad sysslar du med?

som sagt, jag tycker inte det är fel att reagera så. hur tycker du?
det är inte bara i trafiken, jag kan reagera likadant på folk som inte tänker efter i vardagliga livet också

allt som sinkar ner min vardag är ett irritationsmoment, även om det är en gammal tant som dividerar med kassörskan för att hon har glömt sina pengar hemma

tid är pengar kompis, lär dig det

Orka roida på folk som inte medvetet förstör för dig. Skulle någon sätta igång och roida på mig så är jag dock inte sen att ge svar tillbaka, kom ihåg det!

Pepparkakssmurfen
2008-05-24, 12:01
Har du kontaktat ditt f-bolag nu?

pilt77
2008-05-24, 15:58
Min gissning är att han endast är trafikförsäkrad och därför kommer ljuga in i det sista, du får det svårt utan vittnen eftersom att killen också hade sin sambo som vittne.

Nu har han kollat upp hur han skall komma undan, ni borde ha fyllt i en skaderapport på plats med händelseförloppet.

ja det är ju bra att han har en trafikförsäkring eftersom det är den som ersätter skador man orsakar

J.Saarela
2008-05-24, 16:40
Orka roida på folk som inte medvetet förstör för dig. Skulle någon sätta igång och roida på mig så är jag dock inte sen att ge svar tillbaka, kom ihåg det!

AMEN:thumbup:

petah
2008-05-24, 17:08
som nån redan har undrat, fyllde ni på en skaderapport på plats med bådas underskrift? det är väl egentligen det viktigaste

minns att jag blev påkörd lätt bakifrån av en kvinna en gång, jag lackade som fan medans hon bad så mycket om ursäkt. så försökte hon köra över mig med: "varför är du så arg? lugna ner dig!!"

jag bah: VAFAN TROR DU?!?! :devil:

så blev hon liten igen :cool:

döviktigt att stå på sig, men då måste man vara säker på att man har rätt
han kommer säkert försöka sig på att lösa det sinsemellan, och det ska du INTE gå med på! försäkringsbolagen ska blandas in, och han ska bli av med lite av sin bonus.. det förtjänar alla som har klantat sig

sen har du också rätt till en lånebil ifall du menar att du är i stort behov av bil till/från jobbet. om du inte vill ha det så kan man få x antal kr i ersättning per dag bilen är inne på verkstad


stora starka chidde roidar lös på agda 61, hoppas du gör det på andra också åtminstone.

Linnda
2008-05-24, 17:48
tillbaka till tråden: ingen skaderapport alltså, då är det alltså ingen skada skedd... eller? du får nog hoppas på att den här killen är så pass ärlig så att han gör rätt för sig, dela på kostnaden kanske inte är helt dumt

vet du var han bor, reg-nr osv? risken är ju att han slutar svara i telefon

Som sagt så gjorde vi ingen skaderapport, vilket jag bittert ångrar just nu... men man lär sig till nästa gång. Jag ska låta försäkringsbolaget ta tag i det, nekar han så släpper jag som sagt loss sambon, då kommer han nog snabbt ändra sig :smash: Det är bara å välja!

Linnda
2008-05-24, 17:49
Har du kontaktat ditt f-bolag nu?


Nej, måste ju vänta till måndag, men då ska jag ringa direkt.

kohai
2008-05-24, 17:55
Nej, måste ju vänta till måndag, men då ska jag ringa direkt.

Tror att dom flesta försäkringsbolag har typ ett 020-nummer som man alltid kan ringa och skadeanmäla till...

För övrigt så håller jag med Saarela, i bägge föregående poster!

chidde
2008-05-24, 18:14
herregud vilka åsikter folk får av mina åsikter :)

saken är ganska simpel, lek med tanken att nån bucklar till ditt fordon eller ger den en liten skråma. hur många av er hoppar av bilen med ett smil på läpparna och menar att det inte gör nåt? nej, precis

sen är det också skillnad på roida och markera, lär er den skillnaden
enough said

tillbaka till tråden (igen)
ehrm, släppa lös sambon... vad menar du exakt? :)
våld eller?

vad kan skadan på din bil kosta? blev det nån spricka?
men säg att du betalar 1500 kr för självrisken och får det fixat, och så har du lärt dig din läxa

för att jag själv ska få sova gott på nätterna så hade jag varit tvungen att ge igen, 1500 kr är mycket pengar och det är störigt. därför hade jag gjort nattliga äventyr och gjort livet så surt för honom. kan du tänka dig så drygt det är med ett punkterat däck på morgonen när du ska till jobbet? oooooh :)

bubbe
2008-05-24, 18:44
saken är ganska simpel, lek med tanken att nån bucklar till ditt fordon eller ger den en liten skråma. hur många av er hoppar av bilen med ett smil på läpparna och menar att det inte gör nåt? nej, precis

sen är det också skillnad på roida och markera, lär er den skillnaden
enough said


Jodå det har hänt, inte med smilband men med handskakning och lite lugnande ord. Sen en objektiv genomgång tillsammans med gubben som hade kört in i bakluckan på mig. Inget konstigt dvs, hans försäkringsbolag tog på sig ansvaret, jag fick hyrbil medans bilen var borta. Jag har även varit skyldig i andra fall, inget konstigt med det heller.


Till trådskaparen, ring till försäkringsbolaget direkt dom brukar ha telefontid på även helger och kvällar.

J.Saarela
2008-05-24, 18:55
herregud vilka åsikter folk får av mina åsikter :)

saken är ganska simpel, lek med tanken att nån bucklar till ditt fordon eller ger den en liten skråma. hur många av er hoppar av bilen med ett smil på läpparna och menar att det inte gör nåt? nej, precis

sen är det också skillnad på roida och markera, lär er den skillnaden
enough said

tillbaka till tråden (igen)
ehrm, släppa lös sambon... vad menar du exakt? :)
våld eller?

vad kan skadan på din bil kosta? blev det nån spricka?
men säg att du betalar 1500 kr för självrisken och får det fixat, och så har du lärt dig din läxa

för att jag själv ska få sova gott på nätterna så hade jag varit tvungen att ge igen, 1500 kr är mycket pengar och det är störigt. därför hade jag gjort nattliga äventyr och gjort livet så surt för honom. kan du tänka dig så drygt det är med ett punkterat däck på morgonen när du ska till jobbet? oooooh :)





Olyckor kan hända vad ska man göra och försäringsbolag finns ju.Det roliga är bara att du roidar/markerar mot en Tant.Tror inte du hade gjort det mot mig,för då hade jag kastat diskus.

MEDiAHORAN
2008-05-24, 20:15
Vad händer om man har en skadeblankett i bilen och den felande parten inte vill skriva på? Säg att man ringer polisen och ord står mot ord, dvs. inga vittnen?

Då blir det svettigt.

-squat-
2008-05-24, 21:27
Vad händer om man har en skadeblankett i bilen och den felande parten inte vill skriva på? Säg att man ringer polisen och ord står mot ord, dvs. inga vittnen?

Då blir det svettigt.

Ja, och polisen bryr sig inte om det inte finns personskador.

Tricce
2008-05-24, 23:10
Vad händer om man har en skadeblankett i bilen och den felande parten inte vill skriva på? Säg att man ringer polisen och ord står mot ord, dvs. inga vittnen?

Då blir det svettigt.

Ord mot ord? Du beskriver vad som hänt på din blankett skickar in och låter fb göra sitt.

chidde
2008-05-25, 02:03
Olyckor kan hända vad ska man göra och försäringsbolag finns ju.Det roliga är bara att du roidar/markerar mot en Tant.Tror inte du hade gjort det mot mig,för då hade jag kastat diskus.

och varför skulle jag inte kunna göra likadant mot dig?
om det är storleken och könet du syftar på så ska du veta att sånt inte spelar nån roll för mig. jag gör min markering om jag anser mig ha rätt, och det har hänt mot alla möjliga typer, stora som små, testosteron som östrogen

däremot håller jag med om att olyckor händer, och alla reagerar olika
jag kan ju lätt säga att jag inte är typen som hoppar av bilen med ett leende, för jag vet att det är en följetång. ringa hit och dit med försäkringsbolag och verkstad, boka tid, stå i telefonkö, vara utan bil, fram och tillbaka... nää spar mig det, det tar av min tid. det är antagligen det här trådstartaren får gå igenom också

sen är det inte heller helt säkert bilen blir helt återställd, byter man stötfångare så finns risken att den inte sitter helt hundra... lacken kan skilja osv, hur kul är det även om försäkringsbolaget betalar?

J.Saarela
with all respect, nu måste jag göra en markering ytterligare
läser du mitt första inlägg så står det "kvinna", min definition av kvinnor är från det att honan får sin första menstruation till sin sista. allt innan dess hamnar under kategorin "flicka" och allt efter hamnar förslagsvis under kategorin "tant"


så jag vet inte riktigt var du får "tant" ifrån?
kanske från mitt exempel tidigare som inte har nåt med den här saken att göra? jag vet inte?


ursäkta mitt tålamod, mitt tappra försök o få folk att förstå mitt förra inlägg gick aldrig hem. men för att ÅTERIGEN återgå till tråden: jag hoppas det löser sig för trådstartaren, på rätt sätt såklart... där han gör rätt sig

våld och hämndlystna tankar får ju då bli sista utvägen

J.Saarela
2008-05-25, 06:11
och varför skulle jag inte kunna göra likadant mot dig?
om det är storleken och könet du syftar på så ska du veta att sånt inte spelar nån roll för mig. jag gör min markering om jag anser mig ha rätt, och det har hänt mot alla möjliga typer, stora som små, testosteron som östrogen

däremot håller jag med om att olyckor händer, och alla reagerar olika
jag kan ju lätt säga att jag inte är typen som hoppar av bilen med ett leende, för jag vet att det är en följetång. ringa hit och dit med försäkringsbolag och verkstad, boka tid, stå i telefonkö, vara utan bil, fram och tillbaka... nää spar mig det, det tar av min tid. det är antagligen det här trådstartaren får gå igenom också

sen är det inte heller helt säkert bilen blir helt återställd, byter man stötfångare så finns risken att den inte sitter helt hundra... lacken kan skilja osv, hur kul är det även om försäkringsbolaget betalar?

J.Saarela
with all respect, nu måste jag göra en markering ytterligare
läser du mitt första inlägg så står det "kvinna", min definition av kvinnor är från det att honan får sin första menstruation till sin sista. allt innan dess hamnar under kategorin "flicka" och allt efter hamnar förslagsvis under kategorin "tant"


så jag vet inte riktigt var du får "tant" ifrån?
kanske från mitt exempel tidigare som inte har nåt med den här saken att göra? jag vet inte?


ursäkta mitt tålamod, mitt tappra försök o få folk att förstå mitt förra inlägg gick aldrig hem. men för att ÅTERIGEN återgå till tråden: jag hoppas det löser sig för trådstartaren, på rätt sätt såklart... där han gör rätt sig

våld och hämndlystna tankar får ju då bli sista utvägen





Kvinna,flicka,tant vilket som.Jag hade skrattat ihjäl mig om en person på 50kg och ca 1,50cm lång roidar/markerar mot mig.

Muskelbyggaren
2008-05-25, 10:50
En liten asiat lackar ur mot en kvinna pga av olycka? Hade det varit min mormor hade hon sänkt dig.

Kvinna,flicka,tant vilket som.Jag hade skrattat ihjäl mig om en person på 50kg och ca 1,50cm lång roidar/markerar mot mig.
Ser du ironin i att du hackar på Chidde för att han skulle ha betett sig dumt och överreagerat, när du samtidigt själv på löpande band levererar skolexempel på genuint otrevligt beteende? Det du skriver här på forumet är ju fan rena karikatyren av den "ur-norrländska mansgrisen". (Vilket säkert också är fallet många gånger, men här i tråden är det inte ens kul)

(Jag är inte vidare stor själv så jag lär väl vänta besök av J.Saarelas mormor...)

jesse
2008-05-25, 10:55
Ser du ironin i att du hackar på Chidde för att han skulle ha betett sig dumt och överreagerat, när du samtidigt själv på löpande band levererar skolexempel på genuint otrevligt beteende? Det du skriver här på forumet är ju fan rena karikatyren av den "ur-norrländska mansgrisen". (Vilket säkert också är fallet många gånger, men här i tråden är det inte ens kul)

(Jag är inte vidare stor själv så jag lär väl vänta besök av J.Saarelas mormor...)

Tänkte precis skriva samma sak, du glömde dessutom denna:


Tror inte du hade gjort det mot mig,för då hade jag kastat diskus.

Om sagt så borde Saarela inte bråka med chidde för han visar ju prov på exakt samma (om inte värre) beteende som han själv fördömmer.

bubbe
2008-05-25, 10:59
Tänkte precis skriva samma sak, du glömde dessutom denna:




Om sagt så borde Saarela inte bråka med chidde för han visar ju prov på exakt samma (om inte värre) beteende som han själv fördömmer.

Nu är inte jag saarela, men eftersom jag fånade mig över chiddes post också så kan jag svara för mig själv på detta. Chidde "markerar/roidar" mot den kvinna som har kört in i honom, själva beteendet är bara så onödigt. Om en person skulle sätta igång och markera mot mig för att visa vad dennes gräns går så skulle jag inte vara sen att provocera tillbaka och visa vart min gräns går. Alltså, jag startar inte kriget men om jag blir provocerad så kan jag mer än gärna följa upp det.

Edit: dessutom kan det hända att samarbetsviljan minskar drastiskt, kanske inte finns vittnen så eftersom jag blir "markerad" så kanske jag vill dra en helt annan historia för mitt försäkringsbolag.

jesse
2008-05-25, 11:24
Nu är inte jag saarela, men eftersom jag fånade mig över chiddes post också så kan jag svara för mig själv på detta. Chidde "markerar/roidar" mot den kvinna som har kört in i honom, själva beteendet är bara så onödigt. Om en person skulle sätta igång och markera mot mig för att visa vad dennes gräns går så skulle jag inte vara sen att provocera tillbaka och visa vart min gräns går. Alltså, jag startar inte kriget men om jag blir provocerad så kan jag mer än gärna följa upp det.

Edit: dessutom kan det hända att samarbetsviljan minskar drastiskt, kanske inte finns vittnen så eftersom jag blir "markerad" så kanske jag vill dra en helt annan historia för mitt försäkringsbolag.

Det var ju precis det jag skrev, varför gnälla på ett beteende som identiskt med ert egna som du själv så tydligt beskriver ovan?

Lägg ner macho-grejen eller stå för det!

maaherra
2008-05-25, 11:33
ja det är ju bra att han har en trafikförsäkring eftersom det är den som ersätter skador man orsakar

Ja då, men inte skador på egna fordonet.

bubbe
2008-05-25, 12:27
Det var ju precis det jag skrev, varför gnälla på ett beteende som identiskt med ert egna som du själv så tydligt beskriver ovan?

Lägg ner macho-grejen eller stå för det!

Jag förstår inte mycket av din post, vilket machobeteende? är det macho att inte roida loss på en tant som kör på ens bil? eller menar du att jag tycker det är onödigt att göra så och därmed är macho?

Vilket beteende är det du specifikt tänker på, jag hittar inte likheten?????

bubbe
2008-05-25, 12:27
Ja då, men inte skador på egna fordonet.

han backade med släpkärra, antagligen har det inte hänt så mycket på egna fordonet.

jesse
2008-05-25, 13:10
Jag förstår inte mycket av din post, vilket machobeteende? är det macho att inte roida loss på en tant som kör på ens bil? eller menar du att jag tycker det är onödigt att göra så och därmed är macho?

Vilket beteende är det du specifikt tänker på, jag hittar inte likheten?????

Det var ju precis det jag skrev, varför gnälla på ett beteende som är identiskt med ert egna som du själv så tydligt beskriver ovan?...

Ni gnäller på en person som "roidar" loss på en annan för att ha blivit påkörd och i samma veva beskriver ni hur ni själva i den situationen skulle "roida" loss på den förstnämnda i en liknande situation, "kasta diskus" med honom/ge tillbaka osv.
Du förstår inte vad som är motsägelsefullt? :)

The_RobRoy
2008-05-25, 13:16
Varför känns det som hela befolkningen blir gnidiga lismande lögnhalsar såfort det ska utredas vem som ska betala i en krock med bilar?

Tycker man hör sånna här historier hela tiden..

chidde
2008-05-25, 13:22
suck... att ta den här diskussionen med sareela och bubbe om hur man bör och inte bör reagera i en sån här situation lär nog vara minst lika dryg för trådskaparen att övertyga snubben om att det var hans fel och att det är han som ska betala

men innan man gör allt annat måste man alltså förklara skillnaden mellan roidrage och markering, kvinna och tant (och nej, det är inte vilket som)

jag hoppas trådskaparen slipper förklara skillnaden mellan bil och släp, däck och hjul innan han förstår att han har gjort fel *kissass*

Trance
2008-05-25, 13:24
Så länge den som råkade köra på en inte försöker smita undan eller beter sig jobbigt så ser jag ingen anledning att roida. Olyckor händer så det är bara att svälja tonårstestot och reda ut det så snabbt och smidigt som möjligt.

maaherra
2008-05-25, 13:32
han backade med släpkärra, antagligen har det inte hänt så mycket på egna fordonet.

Nä, antagligen inte i det här fallet.

bubbe
2008-05-25, 14:52
suck... att ta den här diskussionen med sareela och bubbe om hur man bör och inte bör reagera i en sån här situation lär nog vara minst lika dryg för trådskaparen att övertyga snubben om att det var hans fel och att det är han som ska betala

men innan man gör allt annat måste man alltså förklara skillnaden mellan roidrage och markering, kvinna och tant (och nej, det är inte vilket som)

jag hoppas trådskaparen slipper förklara skillnaden mellan bil och släp, däck och hjul innan han förstår att han har gjort fel *kissass*

Mitt främsta mål i denna diskussionen var såklart att få dig att roida loss i tråden :devil:

Annars tycker jag det är onödigt att på plats bestämma vems fel det var osv, det viktiga är att båda är överens om händelseförloppet så försäkringsbolagen kan göra upp om vem som är ansvarig. Därför ser jag det inte heller som nödvändigt att markera mot kvinnor för att man tycker dom har gjort fel.

Trådskaparen har såklart missat ett par viktiga punkter som kunde ha varit till nytta som tex komma överens om hur det hela gick till inkl vittnen, registreringsnr på bilen, anmälan till försäkringsbolaget.

bubbe
2008-05-25, 14:53
Så länge den som råkade köra på en inte försöker smita undan eller beter sig jobbigt så ser jag ingen anledning att roida. Olyckor händer så det är bara att svälja tonårstestot och reda ut det så snabbt och smidigt som möjligt.

:thumbup:

thats my point!

Linnda
2008-05-25, 21:09
tillbaka till tråden (igen)
ehrm, släppa lös sambon... vad menar du exakt? :)
våld eller?

vad kan skadan på din bil kosta? blev det nån spricka?
men säg att du betalar 1500 kr för självrisken och får det fixat, och så har du lärt dig din läxa

för att jag själv ska få sova gott på nätterna så hade jag varit tvungen att ge igen, 1500 kr är mycket pengar och det är störigt. därför hade jag gjort nattliga äventyr och gjort livet så surt för honom. kan du tänka dig så drygt det är med ett punkterat däck på morgonen när du ska till jobbet? oooooh :)

Nej, självklart inte våld, men han är rätt stor och ser lite smått farlig ut så skrämmas kan man ju alltid. Jag är lite nyfiken, vad är det exakt för läxa jag skulle lärt mig?

Granatgiraffen
2008-05-25, 21:17
Är alla 12 år i den här tråden. Hur klarar ni er ute i livet kompisar?

Linnda
2008-05-25, 21:19
För att avsluta den här tråden nu och inte spinna vidare på hur man agerar vid en olyckshändelse som denna, så ska jag berätta vad som hänt. Jag skrev till killen ett sms där jag förklarade att jag kommer lämna ärendet till försäkringsbolaget, att det är deras jobb och de gör det bäst. Jag fick tillbaka att han höll med och att han skulle återkomma på måndag med regnr, för det var jobbilen han hade. Dagen därpå(läs igår) fick jag ett sms där han helt plötsligt ångrar sig och vill ha mitt kontonr för att sätta in det som reparationen kommer kosta. För att enligt honom "slippa papper och skit"
Han vill ju uppenbarligen slippa sänka bonusen för företagets bil, vilket är ganska tydligt. Eftersom jag har sjukt mycket på jobbet just nu och ett bröllos som står bakom dörren, så orkar jag inte gå vidare utan går jag med på det.

Jag är väldigt tacksam för alla inlägg, ni gav mig kött på benen och nu har jag lärt mig hur jag ska agera nästa gång, så tack så mycket!

Johan_P
2008-05-25, 21:27
För att avsluta den här tråden nu och inte spinna vidare på hur man agerar vid en olyckshändelse som denna, så ska jag berätta vad som hänt. Jag skrev till killen ett sms där jag förklarade att jag kommer lämna ärendet till försäkringsbolaget, att det är deras jobb och de gör det bäst. Jag fick tillbaka att han höll med och att han skulle återkomma på måndag med regnr, för det var jobbilen han hade. Dagen därpå(läs igår) fick jag ett sms där han helt plötsligt ångrar sig och vill ha mitt kontonr för att sätta in det som reparationen kommer kosta. För att enligt honom "slippa papper och skit"
Han vill ju uppenbarligen slippa sänka bonusen för företagets bil, vilket är ganska tydligt. Eftersom jag har sjukt mycket på jobbet just nu och ett bröllos som står bakom dörren, så orkar jag inte gå vidare utan går jag med på det.

Jag är väldigt tacksam för alla inlägg, ni gav mig kött på benen och nu har jag lärt mig hur jag ska agera nästa gång, så tack så mycket!

Tjaa... blandar du inte in försäkringsbolaget gör du egentligen fel, men det är upp till dig.

Häftiga attityder vissa har med att kasta diskusar o "ge igen", för övrigt :thumbup:

Tricce
2008-05-25, 21:27
För att avsluta den här tråden nu och inte spinna vidare på hur man agerar vid en olyckshändelse som denna, så ska jag berätta vad som hänt. Jag skrev till killen ett sms där jag förklarade att jag kommer lämna ärendet till försäkringsbolaget, att det är deras jobb och de gör det bäst. Jag fick tillbaka att han höll med och att han skulle återkomma på måndag med regnr, för det var jobbilen han hade. Dagen därpå(läs igår) fick jag ett sms där han helt plötsligt ångrar sig och vill ha mitt kontonr för att sätta in det som reparationen kommer kosta. För att enligt honom "slippa papper och skit"
Han vill ju uppenbarligen slippa sänka bonusen för företagets bil, vilket är ganska tydligt. Eftersom jag har sjukt mycket på jobbet just nu och ett bröllos som står bakom dörren, så orkar jag inte gå vidare utan går jag med på det.

Jag är väldigt tacksam för alla inlägg, ni gav mig kött på benen och nu har jag lärt mig hur jag ska agera nästa gång, så tack så mycket!

Åk till en märkesverkstad imorgon och få bilen besiktigad och kalkyl på vad jobbet kommer kosta! Hoppas allt löser sig.

Muskelbyggaren
2008-05-26, 02:20
Är alla 12 år i den här tråden. Hur klarar ni er ute i livet kompisar?
Vi kastar diskus.

chidde
2008-05-26, 09:16
Jag är lite nyfiken, vad är det exakt för läxa jag skulle lärt mig?


Jag är väldigt tacksam för alla inlägg, ni gav mig kött på benen och nu har jag lärt mig hur jag ska agera nästa gång, så tack så mycket!

uhm? :)

Bullen!
2008-05-26, 10:47
alltid den som backar som är skyldig. ALLTID

heltzonicka
2008-05-26, 21:50
Så länge den som råkade köra på en inte försöker smita undan eller beter sig jobbigt så ser jag ingen anledning att roida. Olyckor händer så det är bara att svälja tonårstestot och reda ut det så snabbt och smidigt som möjligt.

Jag brukar inte ge komplimanger till folk på forum men jag måste erkänna att det där var ett väldigt fint inlägg.
Plus ett eller vad man säger

astrodog
2008-07-28, 15:22
Jag brukar inte ge komplimanger till folk på forum men jag måste erkänna att det där var ett väldigt fint inlägg.
Plus ett eller vad man säger

Har lite smått med dötid så jag läste faktiskt igenom hela tråden. :) Ganska roligt, någon undrade om alla är 12 åringar, givetvis bara syftande på en person som sa sig gå loss på nån kvinna som kört på honom. För alla andra verkade överens om att man inte står och gormar på andra normala personer, för man är ju själv normal, så man behandlar andra normalt. Sen så tror jag inte att chidde "gick loss" nåt nämnvärt på kvinnan, en lite cool/lugn attityd tycker jag är underbart att få från folk jag möter oavsett situation. Även om jag råkade göra fel så hoppas jag folk inser att det inte personifierar mig och min vilja. Att reagera med ett "vad sysslar du med?" är lite provokativt även om det inte är helt oproportionerligt, speciellt om man haft en lite crappy dag i övrigt så kommer det gå ut över någon till slut. Finns dock inget svar på frågan, så det var ju bra att ni kunde gå vidare med det praktiska.

Men allt det är ganska självklara tankar som tar upp i princip allas sidor på ett diplomatiskt och förklarande sätt. Så snälla sluta hijacka tråden mer!

Vad jag egentligen vill veta: Hur går det med bilen och skadorna?