Visa fullständig version : Laktosfri Kvarg.
Hello!
Någon som vet om Laktosfri kvarg existerar?:D Och isåfall vart det finns att få tag i.
MVH
Räkna med att ca hälften av kolhydraterna i kvarg är mjölksocker så hamnar du på 2 g mjölksocker per 100 g kvarg, och 13 g protein. Det är ju inte så illa.
Räker inte det ? eller måste ner ännu lägre ?
Valio har
Laktosfri Cottage Cheese
eller
Laktosfri Fil-naturell
Jag äter inte kvarg så jag har iofs inte letat så noga.
Förstog inte riktigt vad du menade Sverker.
Okej! Tack för tipsen Bumbi!
Jag undrade bara ifall du upplever obehag av kvarg eller spekulerade vad som kunde hända. Det är inte överdrivet mycket mjölksocker i kvarg men äter man en hel burk blir det lite mycket mjölksocker på en gång.
Okej! Jag mår faktist sämre av kvarg en andra mjölkprodukter...
Okej! Jag mår faktist sämre av kvarg en andra mjölkprodukter...
Då kanske det inte ör mjölksockret som är problemet? :)
ramagoen
2008-05-26, 21:55
blir inte så go i magen av ett halvt kilo kvarg jag heller, å jag är inte laktosintolerant (kan dricka flera liter mjölk)
Valio har en Cream cheese, den borde nog likna kvargen. Skiljer lite i innehåll och smakar kanske lite mer. Tror den kan funka bra som ersättning. God är den i alla fall!
blir inte så go i magen av ett halvt kilo kvarg jag heller, å jag är inte laktosintolerant (kan dricka flera liter mjölk)
0,5 kg kvarg/keso etc kan nog ställa till det för de flesta men jag antog att det var mer sansade mängder det handlade om. Är det inte det skulle jag bara minska intaget av kvarg.
Okej. Får ont i magen, och fruktansvärd andedräkt av laktos, iofs så kanske inte kvarg är det bästa för andedräkten!:P
Valio lanserade en typ av kvarg (laktosfri) när de introducerade sig på den svenska marknaden, men tog bort den för att den inte sålde tillräckligt...
Antingen fattade ingen i tid att den fanns, eller så var den väl för dyr och kunde inte konkurrera ut Lidl's version?
Valio lanserade en typ av kvarg (laktosfri) när de introducerade sig på den svenska marknaden, men tog bort den för att den inte sålde tillräckligt...
Antingen fattade ingen i tid att den fanns, eller så var den väl för dyr och kunde inte konkurrera ut Lidl's version?
Eller så använder normalt folk kvarg till att baka med, därför inte bryr sig så mycket om laktosmängder då det inte blir många gram laktos per bulle/kakbit/whatever.
Hmm...varför inte göra kvargen ännu mer syrlig och pressa fetaostliknande bitar. Med lite trixande kanske det går att få ned mängden mjölksocker i bitarna.
Har ju uteslutit laktos produkter nu under 6 månader, Och magen och andedräkten är 100% bättre. Ska nog endå försöka ge mig på kvargen, för innan så var det ruskiga mängder laktos produkter på en dag. Så en burk kvarg ska nog inte skada...
Kvarg mixat med frysta hallon; nån som har ett laktosfritt alternativ som liknar detta?
machine gun
2008-06-05, 16:36
Hmm...varför inte göra kvargen ännu mer syrlig och pressa fetaostliknande bitar. Med lite trixande kanske det går att få ned mängden mjölksocker i bitarna.
Det finns ju laktosfri salladsost från Valio.
machine gun
2008-06-05, 16:45
Kvarg mixat med frysta hallon; nån som har ett laktosfritt alternativ som liknar detta?
Testa Sour Supreme (sojaprodukt). Alternativt laktosfri Cream cheese. Blir aningen mer fett. Vill man ha mindre fett går det även att använda laktosfri yoghurt, men då blir konsistensen aningen rinnigare.
Testa Sour Supreme (sojaprodukt). Alternativt laktosfri Cream cheese. Blir aningen mer fett. Vill man ha mindre fett går det även att använda laktosfri yoghurt, men då blir konsistensen aningen rinnigare.
Jag tror inte Cream Cheesen skulle passa till hallonen, men den där sojaprodukten ska jag titta på! Yoghurt är ju inte heller fel iofs, blir mer som en smoothie då men det är gott det med. Tack!
machine gun
2008-06-06, 19:30
Jag tror inte Cream Cheesen skulle passa till hallonen, men den där sojaprodukten ska jag titta på! Yoghurt är ju inte heller fel iofs, blir mer som en smoothie då men det är gott det med. Tack!
Kvarg är ju färskost, smakar i princip likadant som cream cheese. Man använder ju cream cheese till frosting osv, så nog passar det till söta saker också.
EDIT: Det finns ju laktosfri matlagningsyoghurt också, den är tjockare i konsistensen än vanlig yoghurt. Fast den är ju såklart fetare också.
Kvarg är ju färskost, smakar i princip likadant som cream cheese. Man använder ju cream cheese till frosting osv, så nog passar det till söta saker också.
EDIT: Det finns ju laktosfri matlagningsyoghurt också, den är tjockare i konsistensen än vanlig yoghurt. Fast den är ju såklart fetare också.
Just Valios cream cheese smakar ganska mycket ost om man jämför med Kesella i alla fall, det var därför jag inte trodde den passade till bär. Men man vet aldrig förrän man provat!
machine gun
2008-06-06, 21:32
Just Valios cream cheese smakar ganska mycket ost om man jämför med Kesella i alla fall, det var därför jag inte trodde den passade till bär. Men man vet aldrig förrän man provat!
Jag har bara använt den till frosting på muffins (utöver att ha den som pålägg alltså), men jag bara gissade att det borde funka pga konsistensen och syrligheten. Jag får väl lov att testa att mixa den med bär om jag köper hem det :)
Jag har bara använt den till frosting på muffins (utöver att ha den som pålägg alltså), men jag bara gissade att det borde funka pga konsistensen och syrligheten. Jag får väl lov att testa att mixa den med bär om jag köper hem det :)
Om du gör det får du gärna återkomma och tala om hur det blev. Om inte jag hinner före!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.