handdator

Visa fullständig version : Styrketräning och alkohol


sundvall
2008-05-23, 16:30
Hey. Snabb fråga bara, jag kan minnas att jag hört att proteinsyntesen typ dör efter man druckit alkohol och att det därmed inte är någon ide att styrketräna samma dag som man ska inhäva lite djävulsdryck, i muskelökningssyfte. Stämmer detta?

Handcuff
2008-05-23, 16:32
Hey. Snabb fråga bara, jag kan minnas att jag hört att proteinsyntesen typ dör efter man druckit alkohol och att det därmed inte är någon ide att styrketräna samma dag som man ska inhäva lite djävulsdryck, i muskelökningssyfte. Stämmer detta?

Du kanske hört det här på kolo? För vet du...den frågan ställs varje vecka minst!

MrBoris
2008-05-23, 16:37
Du kanske hört det här på kolo? För vet du...den frågan ställs varje vecka minst!

+100

747
2008-05-23, 22:56
Nä jag tycker det var länge sedan jag såg någon, dock finns det ju ett par hundra liknande trådar, men alltid kul att det kommer en ny!

KaptenKnäsvag
2008-05-23, 23:24
Ja.

alkohol i kroppen = dramatiskt sänkt proteinsyntes.

ett par folköl eller ett glas vin är dock inte hela världen.

Björkvedens mästare
2008-05-24, 08:05
Inget att bry sej om säger jag, det gäller bara att inte bli svinfull varje helg.
(helst aldrig)

Salle
2008-05-24, 08:33
Har man inte för avsikt att bli elit inom någon idrott så behöver man ju inte försaka alkohol totalt. 3-4 öl en kväll är nog ingen fara. Borstar du på ordentligt och blir bakis så påverkar det träningen jäkligt negativt. Det har jag själv märkt under perioder jag festat mycket. Inte ökat ett skit då, snarare minskat.

Ajin
2008-05-24, 12:20
Ja.

alkohol i kroppen = dramatiskt sänkt proteinsyntes.

ett par folköl eller ett glas vin är dock inte hela världen.

Säger han som nyligen frågade om en öl efter träning var "ok". *rolleyes*

All alkohol efter träning hämmar proteinsyntesen, sen om du vill häva i dig en, två eller tre öl och glas vin så är det upp dig till. Vad anser du verkar smart?

I bästa fall ser du bara till att du inte sätter dina träningsdagar paralellt med dina drickardagar. win/win

KaptenKnäsvag
2008-05-24, 13:54
Säger han som nyligen frågade om en öl efter träning var "ok". *rolleyes*

All alkohol efter träning hämmar proteinsyntesen, sen om du vill häva i dig en, två eller tre öl och glas vin så är det upp dig till. Vad anser du verkar smart?

I bästa fall ser du bara till att du inte sätter dina träningsdagar paralellt med dina drickardagar. win/win

Jag ville veta om den mängd alkohol (runt 1,5-2cl "rent" alkohol) gjorde någon som helst skillnad :)