handdator

Visa fullständig version : Tjänstebil


Ignatius72
2008-05-23, 13:57
Hur har ni det som kör emd tjänstebil ordnat med ersättningen när ni kör?
Jag får köra hur mycket privat jag vill och jag får en skattefri del på 9:50 per mil jag kör i tjänsten. Men som läget är idag så kostar soppan 13:59 och då täcker inte ersättningen för det jag kör.
Är det någon som tex får allt betalt av företaget men som betalar/skattar för privata mil? vad kostar det isåfall arbetsgivaren samt arbetstagaren?
Eller har ni några andra fiffiga system?

Tricce
2008-05-23, 14:36
Faktum är att vi ligger i krig med arbetsgivaren just nu angående precis det du tar upp, återkommer när vi kommit till en lösning, vår oskattade del justeras efter bensinpriset.

Ignatius72
2008-05-24, 08:02
Faktum är att vi ligger i krig med arbetsgivaren just nu angående precis det du tar upp, återkommer när vi kommit till en lösning, vår oskattade del justeras efter bensinpriset.

Men om er oskattade del justeras efter bensinpriset, vad är då problemet? Hur mycket får ni ut förresten?
Vad jag menar är att de 9:50 är ju stipulerade av staten och inget som arbetgivaren styr över.

Tricce
2008-05-24, 11:02
Men om er oskattade del justeras efter bensinpriset, vad är då problemet? Hur mycket får ni ut förresten?
Vad jag menar är att de 9:50 är ju stipulerade av staten och inget som arbetgivaren styr över.

Den oskattade delen som justeras är bara för dom få som fortfarande har egenbil i tjänsten som egentligen bara var en parantes då jag själv har egb just nu. Jag måste ha tänkt en sak men missat skriva den :D. Dom andra som har tjänstebil som frågan gällde har tom ett bruttolöneavdrag förutom förmånsvärdet för att det ska bli totalt kostnadsneutralt för företaget. Det är just problemet att man får lägga ut extra själv pga soppa kostnaden som det är diskussioner om nu. Jag måste få återkomma när jag vet lite mer, nu ska vi ut med båten tjosvejs.

bubbe
2008-05-24, 11:30
Kör privat, tycker det är bäst särskilt iom att jag kör rätt lite (ca 1500-2000 mil). får 18,5 skattefritt plus 14kr skattat (blir 25,5 efter skatt). Eftersom jag ändå vill ha bil privat och betalar för skatt, försäkring, värdeminskning mm så ser jag det som ett sätt att få lite extra betalt för bilen. Hade diesel golf innan och varje mil i jobbet innebar en rätt bra intäkt tillbaka.

Ignatius72
2008-05-24, 12:26
Kör privat, tycker det är bäst särskilt iom att jag kör rätt lite (ca 1500-2000 mil). får 18,5 skattefritt plus 14kr skattat (blir 25,5 efter skatt). Eftersom jag ändå vill ha bil privat och betalar för skatt, försäkring, värdeminskning mm så ser jag det som ett sätt att få lite extra betalt för bilen. Hade diesel golf innan och varje mil i jobbet innebar en rätt bra intäkt tillbaka.

Nu får vi bara 20 kr milen med egen bil. Före skatt. Dessutom så behöver vi två bilar. jag kör nog iaf runt 3000 mil per år och då vill man ju inte sitta i vilken skräphög som helst samt det innebär isåfall att man gör stor förlust bara på värdeminskningen för att inte tala om service, skatt, försäkring, slitdelar osv. Vi kan välja att köra poolbilar, men det är ju ett helvete att hålla på boka dem + att jag inte kan utgå hemifrån på samma sätt vilket innebär mycket tidsförlust.

zydar
2008-05-24, 13:07
en fråga i frågan
jag har en firmabil som jag använder mej av i jobbet, och resan till o från jobbet.

Om ja har tänkt träna lite innan ja åker hem, är det okej då eller räknas det som privat körning? samma om ja tänkt stanna till o handlar. är ju ändå på vägen.

Orkar inte åka hem bara för att hämta egen bil o sen åka in igen,, känns ganska onödigt.

bubbe
2008-05-24, 13:24
Nu får vi bara 20 kr milen med egen bil. Före skatt. Dessutom så behöver vi två bilar. jag kör nog iaf runt 3000 mil per år och då vill man ju inte sitta i vilken skräphög som helst samt det innebär isåfall att man gör stor förlust bara på värdeminskningen för att inte tala om service, skatt, försäkring, slitdelar osv. Vi kan välja att köra poolbilar, men det är ju ett helvete att hålla på boka dem + att jag inte kan utgå hemifrån på samma sätt vilket innebär mycket tidsförlust.

20kr milen blir 1.5kr skattat, dvs du får ca 19kr milen efter skatt.

3000 mil x 19kr = 57000kr om året i ersättning, den absolut största kostnaden för bilen brukar vara bränslet. Om bränslet kostar ca 11kr milen för det du kör i jobbet så blir det 33000kr. Då har du 24000 kvar för den extra kostnaden 3000 mil innebär för dig.

Man kan nog säja att en stor och helt ny bil inte lönar sig att köra med privat ersättning, är den 2-3 år och värdeminskningen har klingat ut en del samt någorlunda bränsleekonomi (som ju är det största kostnaden) kan man helt klart även på 19kr tom få lite pengar över.

bubbe
2008-05-24, 13:27
en fråga i frågan
jag har en firmabil som jag använder mej av i jobbet, och resan till o från jobbet.

Om ja har tänkt träna lite innan ja åker hem, är det okej då eller räknas det som privat körning? samma om ja tänkt stanna till o handlar. är ju ändå på vägen.

Orkar inte åka hem bara för att hämta egen bil o sen åka in igen,, känns ganska onödigt.

Jag är osäker på om resa till och från jobbet är godkänt för bilar i företaget, skulle misstänka det räknas som utnyttjande av bilen privat. Har också för mig att det är tillåtet att låna företagets bil någon enstaka gång upptill 100-200??? mil (vilket naturligtvis inte innebär 1 mil x 200 dagar).

Tricce
2008-05-24, 16:02
20kr milen blir 1.5kr skattat, dvs du får ca 19kr milen efter skatt.

3000 mil x 19kr = 57000kr om året i ersättning, den absolut största kostnaden för bilen brukar vara bränslet. Om bränslet kostar ca 11kr milen för det du kör i jobbet så blir det 33000kr. Då har du 24000 kvar för den extra kostnaden 3000 mil innebär för dig.

Man kan nog säja att en stor och helt ny bil inte lönar sig att köra med privat ersättning, är den 2-3 år och värdeminskningen har klingat ut en del samt någorlunda bränsleekonomi (som ju är det största kostnaden) kan man helt klart även på 19kr tom få lite pengar över.

För att "tjäna"/gå runt på bara 20kr milen bör man iaf inte ha lån på bilen. Bara värdeminskningen är ju redigt mycket sen har du service, däck (och däck blir faktiskt en hel del), skatt, försäkring mm + oförutsedda saker.

bubbe
2008-05-24, 16:05
För att "tjäna"/gå runt på bara 20kr milen bör man iaf inte ha lån på bilen. Bara värdeminskningen är ju redigt mycket sen har du service, däck (och däck blir faktiskt en hel del) + oförutsedda saker.

menar du att kostnaden ökar mer än 20kr milen bara för att man kör i jobbet? service, däck mm kostar mer än 24000kr om året extra?

Man kan liksom inte räkna med att jobbet ska betala HELA bilen när man har köpt den för att ha bil privat.

Tricce
2008-05-24, 16:16
Jag har min bil för jag _måste_ ha den i jobbet iaf och det är utifrån det jag snackar.
För mig ska det va "kostnadsneutralt" att ha bilen så är jag nöjd. Nu har jag inte lån på den så jag tjänar på den som det är nu + att jag slarvar med service :(

Ignatius72
2008-05-24, 16:27
en fråga i frågan
jag har en firmabil som jag använder mej av i jobbet, och resan till o från jobbet.

Om ja har tänkt träna lite innan ja åker hem, är det okej då eller räknas det som privat körning? samma om ja tänkt stanna till o handlar. är ju ändå på vägen.

Orkar inte åka hem bara för att hämta egen bil o sen åka in igen,, känns ganska onödigt.

Man frågar inte utan bara gör.

bubbe
2008-05-24, 16:35
Jag har min bil för jag _måste_ ha den i jobbet iaf och det är utifrån det jag snackar.
För mig ska det va "kostnadsneutralt" att ha bilen så är jag nöjd. Nu har jag inte lån på den så jag tjänar på den som det är nu + att jag slarvar med service :(

Köper man en bil enkom för att ha i jobbet och inte har behov av den privat så är det såklart en helt annan sak. Kostnadsneutralt är det för mig om den ökade kostnaden motsvarar milersättningen.

Tidigare körde jag poolbil, men tyckte det var ett hemskt slöseri och detta enbart pga skatteregler. Hade då precis som nu behov av en rätt bra bil privat som jag kör ca 1000-1500 mil med. Att åka till jobbet, byta till kall bil, köra till kund, köra tillbaka till jobbet, starta kall bil, köra hem. Dessutom betalade jag då min privata bil helt själv. Sedan jag bytte till att köra privat bil i jobbet så är det så sablars mycket bättre, får "sponsring" på bilen som jag har privat och kan köra direkt till kund på morgonen.

Tricce
2008-05-24, 16:39
Köper man en bil enkom för att ha i jobbet och inte har behov av den privat så är det såklart en helt annan sak. Kostnadsneutralt är det för mig om den ökade kostnaden motsvarar milersättningen.

Tidigare körde jag poolbil, men tyckte det var ett hemskt slöseri och detta enbart pga skatteregler. Hade då precis som nu behov av en rätt bra bil privat som jag kör ca 1000-1500 mil med. Att åka till jobbet, byta till kall bil, köra till kund, köra tillbaka till jobbet, starta kall bil, köra hem. Dessutom betalade jag då min privata bil helt själv. Sedan jag bytte till att köra privat bil i jobbet så är det så sablars mycket bättre, får "sponsring" på bilen som jag har privat och kan köra direkt till kund på morgonen.

Vi har även ett tillägg på 1100:- fast/mån förutom milersättningen som är [insert summa här så fort jag hittar en lönespec] ifall man kör mindre ibland för man har ju fortfarande kostnader för en bil även om den står stilla. Jag tror vi har det rätt bra om man jämför med flertalet.

bubbe
2008-05-24, 16:52
Vi har även ett tillägg på 1100:- fast/mån förutom milersättningen som är [insert summa här så fort jag hittar en lönespec] ifall man kör mindre ibland för man har ju fortfarande kostnader för en bil även om den står stilla. Jag tror vi har det rätt bra om man jämför med flertalet.

aha, smart!

Stämplade ut 6000:- extra efter skatt på lönen som kom i fredags då jag lämnade in körjournalen både för mars och april. Kan säja att dom 6000 gjorde skönt i plånboken.....

Tricce
2008-05-24, 16:57
aha, smart!

Stämplade ut 6000:- extra efter skatt på lönen som kom i fredags då jag lämnade in körjournalen både för mars och april. Kan säja att dom 6000 gjorde skönt i plånboken.....

Hehe gött det, har du så ni kan skriva "extra" :em: eller har dom stenkoll?

bubbe
2008-05-24, 18:39
Hehe gött det, har du så ni kan skriva "extra" :em: eller har dom stenkoll?

Vi säljer körtid till kunderna så det går nog att kolla upp om journalen inte skulle stämma.

Ignatius72
2008-05-26, 06:36
20kr milen blir 1.5kr skattat, dvs du får ca 19kr milen efter skatt.

3000 mil x 19kr = 57000kr om året i ersättning, den absolut största kostnaden för bilen brukar vara bränslet. Om bränslet kostar ca 11kr milen för det du kör i jobbet så blir det 33000kr. Då har du 24000 kvar för den extra kostnaden 3000 mil innebär för dig. Man kan nog säja att en stor och helt ny bil inte lönar sig att köra med privat ersättning, är den 2-3 år och värdeminskningen har klingat ut en del samt någorlunda bränsleekonomi (som ju är det största kostnaden) kan man helt klart även på 19kr tom få lite pengar över.

Jag skulle nog tro att bara värdeminskningen passerar 24000 spänn, då är inte försäkring, skatt, slitage, serivice inräknat. Om man redan har en bil så kanske det kan gå utan större förlust. Du har ju en poäng i att arbetegivaren inte kan ta hela kostanden för att jag har en bil. Men i mitt fall så behöver vi en bil till. jag skattar väl en 1500kr i månaden och har en C5 där allt är betalt. Nu börjar dock bensinpriserna bli så höga att det inte täcker bensinutgifterna.
Ingen som har arbetsgivare som löser detta på andra sätt?

OggeP
2008-05-26, 06:43
Jag får 9,50kr/mil skattefritt samt 3,50kr/mil som jag skattar för. Då min bil även går på etanol så finns det ingen risk att ersättningen inte täcker milkostnaden- än så länge iaf.

Ignatius72
2008-05-26, 06:45
Jag får 9,50kr/mil skattefritt samt 3,50kr/mil som jag skattar för. Då min bil även går på etanol så finns det ingen risk att ersättningen inte täcker milkostnaden- än så länge iaf.

Det vill jag också ha. Hur löser arbetsgivaren det, min bölar om att det kostar 3 ggr så mycket att betala ut, 3:50 skulle kosta typ 14 för dem (abgivaravg etc)

OggeP
2008-05-26, 06:53
Det vill jag också ha. Hur löser arbetsgivaren det, min bölar om att det kostar 3 ggr så mycket att betala ut, 3:50 skulle kosta typ 14 för dem (abgivaravg etc)

Jag vet faktiskt inte vad det kostar arbetsgivaren. Att det skulle kosta 3ggr så mycket låter lite saftigt med tanke på att arbetsgivaravgiften är ca 30%. Ring till skatteverket och fråga, de brukar vara duktiga på att svara.

bubbe
2008-05-26, 07:02
På vårt företag får vi välja själva det alternativ som passar bäst,

Tjänstebil med bensinersättning enl skatteregler minus ett extra bruttolöneavdrag baserat på inköpsvärdet.

Företagsbil som enbart används i tjänsten.

Privat bil med 32,5 i milersättning.

Ignatius72
2008-05-26, 09:11
Jag vet faktiskt inte vad det kostar arbetsgivaren. Att det skulle kosta 3ggr så mycket låter lite saftigt med tanke på att arbetsgivaravgiften är ca 30%. Ring till skatteverket och fråga, de brukar vara duktiga på att svara.

Jag ska så fort jag sätter mig i bilen igen :D

På vårt företag får vi välja själva det alternativ som passar bäst,

Tjänstebil med bensinersättning enl skatteregler minus ett extra bruttolöneavdrag baserat på inköpsvärdet.

Företagsbil som enbart används i tjänsten.

Privat bil med 32,5 i milersättning.

Då får man alltså 9:50 minus förmånsvärdet och minus bruttolöneavdrag på tjänstebil?

bubbe
2008-05-26, 10:12
Då får man alltså 9:50 minus förmånsvärdet och minus bruttolöneavdrag på tjänstebil?

japp, minns tyvärr inte hur stort bruttolöneavdraget var, 0,5% men det var iaf tillräckligt för att bli alldeles för dyrt. Det fanns heller inget utrymme att minska avdraget pga miljöbil på samma sätt som förmånsvärdet.

Tricce
2008-05-26, 14:06
Du får välja en spritbil Ignat så går du runt på soppa kostnaden iaf, stackars dom med diesel som får 6,50/milen och dieseln kostar väl 14 spänn nu på en höft.

Ignatius72
2008-06-04, 19:37
Du får välja en spritbil Ignat så går du runt på soppa kostnaden iaf, stackars dom med diesel som får 6,50/milen och dieseln kostar väl 14 spänn nu på en höft.

Vi har bara Cittra och Honda och välja på.

Pratade med skatteverket och de sa att det kostar företaget 2:60 att betala ut 2 kr, dvs ca 1 kr för mig i näven.
Vad det kostade om företaget stod för allt och jag skattade för privata mil kunde de inte svara på.