handdator

Visa fullständig version : USA samt prylar


martin_vbg
2008-05-23, 13:26
Jag ska om några månader dra till USA och hade då tänkt ta med mig lite prylar hem.
Däremot vet jag att det finns vissa regler på hur mycket man får ta med sig och hur ska man göra för att kunna plocka med sig så mycket som möjligt?

En sak jag funderar på är om man kommer undan tullen om man t ex. köper objektiv till kameran och monterar det på kameran då kan det ju knappast behöva tullas det går ju inte att bevisa att det är nytt (Jag vill ju inte börja töja tvåan redan nu för att få med mig teleobjektivet hem utan tull :D).

Hur fungerar det om man vill plocka med sig kläder hem? Räcker det att plocka bort prislappar och lägga ner i resväskan?
Solglasögon och annat småkrafs ska man posta det på plats?

Som sagt många frågor men det brukar vara folk som har bra koll på det här forumet och är för lat för att googla, det är svårt att hitta knep för att komma så bra undan som möjligt den vägen dessutom.

Exdiaq
2008-05-23, 13:34
Skicka alla kortonger och kvitto med brev/låda och ta med varan som handbagage eller lägg i resväskan. Då tullen inte enkelt kan bevisa att du har köpt varan i USA så struntar de förmodligen i det och lägger krutet på att ta fast knarksmugglare osv. Detta är förutsatt att du bara köper ett exemplar av varan, köper du 3-4+ så släpper de inte igenom dig tror jag ;)

martin_vbg
2008-05-23, 13:38
Det är så enkelt alltså, så gött.

Hur mycket får man ta med som handbagage nuförtiden? Det är väl nästan ingenting. :S

Kan tänka mig att de lipar på att ha med sig kameror och liknande på planen? Jag vill helst inte lägga sånt i resväskan ifall den kommer bort...

JJ
2008-05-23, 13:41
Det är så enkelt alltså, så gött.

Hur mycket får man ta med som handbagage nuförtiden? Det är väl nästan ingenting. :S

Kan tänka mig att de lipar på att ha med sig kameror och liknande på planen? Jag vill helst inte lägga sånt i resväskan ifall den kommer bort...

Du ska inte lägga några "teknik" prylar i bagaget, de blir stulna. Varför skulle du inte få ha det i handbagaget? Jag hade både dator och kamera med nytt objektiv med mig i mitt handbagage i höstas.

Exdiaq
2008-05-23, 13:42
Det är så enkelt alltså, så gött.

Hur mycket får man ta med som handbagage nuförtiden? Det är väl nästan ingenting. :S

Kan tänka mig att de lipar på att ha med sig kameror och liknande på planen? Jag vill helst inte lägga sånt i resväskan ifall den kommer bort...



Hur mycket man får ha som handbagage varierar beroende på vilket flygbolag det är. Tror inte det är något problem med att ta med kameror på planet heller.

Hobbes
2008-05-23, 13:43
Det är så enkelt alltså, så gött.

Hur mycket får man ta med som handbagage nuförtiden? Det är väl nästan ingenting. :S

Kan tänka mig att de lipar på att ha med sig kameror och liknande på planen? Jag vill helst inte lägga sånt i resväskan ifall den kommer bort...

Gå in på det flygbolaget med vilket du reser - de har uppdaterade listor om vad och vad du inte får ha med dig!

Du får bära med dig varor för 1700 kronor utan att tulla för dem. I övrigt så hade jag tagit bort alla etiketter, prislappar och dylikt. Det är aldrig en säkerhet men det är enkelt gjort. Ja, du kan behöva bevisa inköp om det kommer till det.

I övrigt hoppas jag att du får en underbar resa och slipper fundera så mycket på allt du tar med dig hem.:D

martin_vbg
2008-05-23, 13:45
Ok, då verkar ju problemet vara löst.

Gött att slippa ta med sig något på resan, tandborste, passet och kortet räcker ju gott och väl. :)

martin_vbg
2008-05-23, 13:47
Gå in på det flygbolaget med vilket du reser - de har uppdaterade listor om vad och vad du inte får ha med dig!

Du får bära med dig varor för 1700 kronor utan att tulla för dem. I övrigt så hade jag tagit bort alla etiketter, prislappar och dylikt. Det är aldrig en säkerhet men det är enkelt gjort. Ja, du kan behöva bevisa inköp om det kommer till det.

I övrigt hoppas jag att du får en underbar resa och slipper fundera så mycket på allt du tar med dig hem.:D

Njuta blir nog inga problem. :)

Vad händer om man inte kan bevisa att man inte köpt grejerna där? Beslagtar dom varorna eller får man tulla för dom då? Hur vet de isf. värdet på produkten? Skickar de hem en faktura då eller?

Exdiaq
2008-05-23, 13:49
Njuta blir nog inga problem. :)

Vad händer om man inte kan bevisa att man inte köpt grejerna där? Beslagtar dom varorna eller får man tulla för dom då? Hur vet de isf. värdet på produkten? Skickar de hem en faktura då eller?




Nej, det är upp till tullen att bevisa att du har köpt det i USA, inte tvärtom.

martin_vbg
2008-05-23, 13:49
Nej, det är upp till tullen att bevisa att du har köpt det i USA, inte tvärtom.

Ok, de har inte en chans mao.

Hobbes
2008-05-23, 15:22
Hittade en matnyttig sida på www.utsidan.se där jag hänger oxå:

Allt du behöver veta för att köpa utomlands:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm

Alt. vad som kan hända om du åker dit! Alltså, snabbkurs, bär långarmat, säg inte att du köpt den i utlandet:D.

http://www.aftonbladet.se/resa/article2216905.ab

martin_vbg
2008-05-23, 15:33
Hittade en matnyttig sida på www.utsidan.se där jag hänger oxå:

Allt du behöver veta för att köpa utomlands:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm

Alt. vad som kan hända om du åker dit! Alltså, snabbkurs, bär långarmat, säg inte att du köpt den i utlandet:D.

http://www.aftonbladet.se/resa/article2216905.ab

hmm, han med klockan måste ju betett sig dummt eftersom han åkte dit. Han kunde ju bara hävdat att han köpt den i Sverige. Iofs. kanske såna dyra klockor är märkt med någon slags landsbeteckning.

Fotosidan visade bara hur det var om man beställde. Jg ska ju faktiskt försöka smuggla in mina objektiv. :)

Tack så mycket för länkarna, det var bra info.

Hobbes
2008-05-23, 15:37
hmm, han med klockan måste ju betett sig dummt eftersom han åkte dit. Han kunde ju bara hävdat att han köpt den i Sverige. Iofs. kanske såna dyra klockor är märkt med någon slags landsbeteckning.

Fotosidan visade bara hur det var om man beställde. Jg ska ju faktiskt försöka smuggla in mina objektiv. :)

Tack så mycket för länkarna, det var bra info.

Pratade med mycket god vän, han är fotograf och har väl köpt all sin utrustning i USA. Han sa till mig när han läst ditt första inlägg att du redan förstått vad det handlar om - ta bort alla förpackningar osv. Han har tagit med sig MASSOR av kamera prylar hem!

Kör hårt, det har jag gjort, fråga mig inte hur mycket utelivsprylar som kommit med hem till svedala:naughty:.

L-Sami
2008-05-23, 15:43
Det där var vad jag oroade mig över när jag var i USA, hade köpt mycket mer prylar annars. Jag köpte skor där så jag kastade bort skokartongerna, kläder är väl lätt att smuggla om man klipper bort prislappen. Jag sparade ca 6000kr när jag köpte skor och kläder i USA. Sneakers för 200kr, som kostar i Sverige minst 1000kr var det verkliga fyndet.

martin_vbg
2008-05-23, 15:43
Pratade med mycket god vän, han är fotograf och har väl köpt all sin utrustning i USA. Han sa till mig när han läst ditt första inlägg att du redan förstått vad det handlar om - ta bort alla förpackningar osv. Han har tagit med sig MASSOR av kamera prylar hem!

Kör hårt, det har jag gjort, fråga mig inte hur mycket utelivsprylar som kommit med hem till svedala:naughty:.

Najs! Det ska bli gött med ny kamerautrustning till Hösten! :D

martin_vbg
2008-05-23, 15:45
Det där var vad jag oroade mig över när jag var i USA, hade köpt mycket mer prylar annars. Jag köpte skor där så jag kastade bort skokartongerna, kläder är väl lätt att smuggla om man klipper bort prislappen. Jag sparade ca 6000kr när jag köpte skor och kläder i USA. Sneakers för 200kr, som kostar i Sverige minst 1000kr var det verkliga fyndet.

Jepp, kommer bli en del converse samt levis där nere. Kläder kan man aldrig få för mycekt av. :)
Jag var faktiskt inne i en butik här i Götet och provade lite byxor och nämnde då att jag skulle iväg till biträdet, han gav mig en hel del tips på vad jag skulle inhandla för att tjäna så mycket som möjligt. Jäkla schysst snubbe.

Exdiaq
2008-05-23, 15:48
Jepp, kommer bli en del converse samt levis där nere. Kläder kan man aldrig få för mycekt av. :)
Jag var faktiskt inne i en butik här i Götet och provade lite byxor och nämnde då att jag skulle iväg till biträdet, han gav mig en hel del tips på vad jag skulle inhandla för att tjäna så mycket som möjligt. Jäkla schysst snubbe.




Finns en tråd på FB -> Livsstil -> Resor -> Nordamerika -> Vad köpa i USA för att finansiera resan?

martin_vbg
2008-05-23, 15:49
Finns en tråd på FB -> Livsstil -> Resor -> Nordamerika -> Vad köpa i USA för att finansiera resan?

Åh fasen! Grymt.

Där lär de väl dock rekommendera vart man ska gå för att få billigaste thaimassagen med happy ending och diverse. :D

L-Sami
2008-05-23, 15:49
Jepp, kommer bli en del converse samt levis där nere. Kläder kan man aldrig få för mycekt av. :)
Jag var faktiskt inne i en butik här i Götet och provade lite byxor och nämnde då att jag skulle iväg till biträdet, han gav mig en hel del tips på vad jag skulle inhandla för att tjäna så mycket som möjligt. Jäkla schysst snubbe.

Yes, Levis är billigt. Stort sett alla amerikanska märken är billiga.

stargate
2008-05-23, 16:36
Är det mycket billigare att tatuera sig i USA (New York)?

Exdiaq
2008-05-23, 17:06
Är det mycket billigare att tatuera sig i USA (New York)?



Med tanke på att du ska dras med det hela livet så borde inte pris vara särskilt viktigt.

Exdiaq
2008-05-23, 17:07
Åh fasen! Grymt.

Där lär de väl dock rekommendera vart man ska gå för att få billigaste thaimassagen med happy ending och diverse. :D



Nejdå, jag tycker FB är väldigt underskattat :)

Kryss
2008-05-23, 17:13
Det beror lite på vart du flyger via. Åker du via städer som tex amsterdam är de hårdare på sånt, på arlanda kollar de extremt sällan vad folk har i bagaget vid ankomst, de gör väldigt sällan stickprov tex när det kommer flighter från vissa destinationer (amsterdam etc) men oftast så är det bara fri passage.

Packar du bra så är det ingen fara att ha sakerna i det incheckade bagaget, räkna dock med att de blir utsatta för kyla och stötar.

stargate
2008-05-23, 17:16
Med tanke på att du ska dras med det hela livet så borde inte pris vara särskilt viktigt.

Mycket roligare att göra en tatuering när man är i ett land som man alltid velat åka till, som ett minne. Nu snackar vi om en enkel tatuering.
Jag gjorde en tatuering i thailand (Kollade upp stället noga innan jag tatuerade mig). Varje gång jag tittar på tatueringen dyker minnen upp från resan, dofter, känslor osv...

Exdiaq
2008-05-23, 17:17
Mycket roligare att göra en tatuering när man är i ett land som man alltid velat åka till, som ett minne. Nu snackar vi om en enkel tatuering.
Jag gjorde en tatuering i thailand (Kollade upp stället noga innan jag tatuerade mig). Varje gång jag tittar på tatueringen dyker minnen upp från resan, dofter, känslor osv...



OK, street-shops är rätt vanligt i USA tror jag. Och de brukar vara billigare.

High1ander
2008-05-23, 18:00
Jag har aldrig haft problem med tullen i USA.

Jag har kopt presenter o dylikt for over 2000-4000kr plus att jag haft, dator och kamera till ett varde for 30 000kr.

Jag fattar inte hur jag skulle kunna tulla for det nar de inte kan veta om de ar saker kopt i USA eller Sverige som jag tagit med mig, plus att med kameran sa lana jag den fran en kompis och den var vard da ca 3000$. Inte fan skulle jag projsa for nagot som jag lanat. Men men, vet icke vad tullarna kan hitta pa.

martin_vbg
2008-05-23, 22:17
Nejdå, jag tycker FB är väldigt underskattat :)

Jag läser också en hel del på FB faktiskt. Har dock aldrig brytt mig om att bli medlem för jag är inte så intresserad att hålla diskutioner med det folket. :)

Det beror lite på vart du flyger via. Åker du via städer som tex amsterdam är de hårdare på sånt, på arlanda kollar de extremt sällan vad folk har i bagaget vid ankomst, de gör väldigt sällan stickprov tex när det kommer flighter från vissa destinationer (amsterdam etc) men oftast så är det bara fri passage.

Får ta och kolla upp hur jag ska flyga då, tack för tipset med att undvika Amsterdam. Däremot hade det varit kul att få återuppleva den staden en gång till. :)

Mycket roligare att göra en tatuering när man är i ett land som man alltid velat åka till, som ett minne. Nu snackar vi om en enkel tatuering.
Jag gjorde en tatuering i thailand (Kollade upp stället noga innan jag tatuerade mig). Varje gång jag tittar på tatueringen dyker minnen upp från resan, dofter, känslor osv...

Hmm, det där var inte allt för dummt. Det kanske är en grej man skulle kolla upp, alltid roligt med minnen.