handdator

Visa fullständig version : Insulin och inlagring


creperiet
2008-05-23, 11:50
Har sökt, men inte hittat. Red gärna ut det här för mig.

Insulin fungerar som jag förstår det som nyckeln som "låser upp" både muskel- och fettcellerna så att dom kan ta emot energi. Men varför innebär då en insulintopp efter träning att energi nästan uteslutande går till musklerna och inte till fettcellerna också?

Om man håller skitbra koll på insulinet och inte höjer det mer än när man "ska" så förbättras ju insulinkänsligheten överlag. Samma fråga här, varför blir det att en större del av energin går till muskelcellerna? Jag menar, borde inte fettcellernas insulinkänslighet förbättras också, så att inlagringen till dom främjas lika mycket?

Och jag vet att insulinet spelar mindre, om någon, roll när man käkar naturligt och varierat och tränar mycket, men jag vill ändå vara på det klara.

A.Steinbach
2008-05-23, 12:18
Att mer näring går till musklerna efter träning beror på att fler Glut-4 (glukostransportörer) transportörer har förflyttats från inre delen av cellen till cellmembranet, pga träningen. Så glukosen lagras in genom en insulinoberoende process efter och under träning, Glut-4 aktiveras även av insulin.

Även LPL som är en protein som spjälkar fett (när Lipoproteiner binder till cellen så att fettsyror kan komma in i cellen) aktiveras under och efter träning i muskelcellerna och nedaktiveras i fettcellerna.

Inulintopp efter träning vill man ha för att maximera effekten och för att minska muskelnedbrytningen.

Ola Wallengren
2008-05-23, 13:23
Som sagt så ökar ju insulinkänsligheten i musklerna och även insulinoberoende glukosupptaget i vid träning, både akut och på längre sikt. Insulin insöndringen beror till största del på blodsockerhalten så det insöndras inte mer än det "ska" och eftersom glukosen lätt tas upp i musklerna så stiger varken insulin eller glukosnivåerna så dramatiskt om man har hög insulinkänslighet i musklerna. För att "hålla formen" och få bra resultat så vill man gärna ha hög insulinkänslighet i muskler och lever i förhållande till känsligheten i fettcellerna och träning är ett bra sätt att åstadkomma detta.

creperiet
2008-05-23, 15:00
Tackar!