handdator

Visa fullständig version : Lite blandade frågor om träning


Jerry_
2008-05-23, 11:25
Hej,

Jag har ett par grejor jag hoppas kunna få svar på. :)

Först lite info om mig. Jag tränar thaiboxning o styrketräning, och sen spelar jag fotboll, bandy och badminton för skoj skull ett par gånger i veckan så simmar jag när jag får tid över. Thaiboxning har jag tränat i rätt många år o har tidigare tränat styrketräning också, men har blivit lite mindre träning senaste åren så det har blivit lite periodvis så därför är man i lite sämre form nu precis. Men tidigare när jag tränade mycket så körde jag ungefär som nu utan jag tyckte det var några problem med det.

Olika många reps ger olika resultat väll. Hur är det här, är det få tunga som ger styrka och många lätta som ger volym eller tvärtom? Och isåfall är 6-8 lagom när man vill ha ett mellanting då?

Och som jag kör nu så delar jag upp schemat och kör överkropp (axlar, biceps, triceps, rygg o bröst) ett pass och nästa pass resten (mage o ben typ). Är det ett bra koncept eller bör jag ändra på något där?

Som jag kör nu så kör jag thaiboxning typ varannan dag (så mycke som jag hinner med jobb o sånt då, ibland blir de 1 gång i veckan o ibland 3, men 3 gånger i veckan är målet) o styrketräning efter, och kör styrketräning typ varje dag (men 48 timmars vila för varje muskelgrupp ändå). Är det några problem med det upplägget?

Sen undrar jag även om det krävs samma vila som för vanliga muskler när man kör cardio, eller kan man köra motionscykel/springa eller dyligt varje dag utan problem, eller bör man vila 48 timmar där med?

Och hur märker man om man tränar för mycket? Får man ont/känner sig utmattad eller något sånt? Och hur mycket vila behöver man? Kan man inte träna nån motion som simning eller något sånt under vilodagen heller för det ska bli bra resultat?

Och till sist, har ni nån bra tips på nån bars som man kan köra som mättar bra o ger energi till de tillfällena man inte har tid att sticka o käka nåt riktigt mellan träningarna? Gärna nåt till hyffsat pris också. :)

Blev en massa grejor nu, så hoppas det är någon som vill ge en lite svar här.

Mvh Jerry

Andreas Lelli
2008-05-23, 11:46
Hej och välkommen till forumet! :D
Olika många reps ger olika resultat väll. Hur är det här, är det få tunga som ger styrka och många lätta som ger volym eller tvärtom? Och isåfall är 6-8 lagom när man vill ha ett mellanting då?

Först och främst tycker jag inte riktigt man kan säga att en viss mängd repitioner utvecklar musklerna på ett visst även om det till en viss del fungerar så, det är mycket individuellt hur man reagerar på olika typer av träning och det är just därför ett träningsprogram kan vara bra för vissa och dåligt för andra.
Rent allmänt gäller ändå ungefär som du säger att mindre repitioner ger ökad styrka och explosivitet, ett repsantal på 8-12 brukar vara bra för hypertrofi (muskeltillväxt) medans lite högre repsantal (12+) fungerar bättre för mjölksyreresistans, syretransport etc.

För att få det bästa från båda världarna rekomenderas ofta ungefär 10 repitioner.
Och som jag kör nu så delar jag upp schemat och kör överkropp (axlar, biceps, triceps, rygg o bröst) ett pass och nästa pass resten (mage o ben typ). Är det ett bra koncept eller bör jag ändra på något där?
Ditt upplägg ser ut som ett vanligt 2 split, överkropp och underkropp vilket har fungerat bra för många, inklusive mig. Ser inget större fel där inte och det viktigaste är att du trivs med det ;)

Som jag kör nu så kör jag thaiboxning typ varannan dag (så mycke som jag hinner med jobb o sånt då, ibland blir de 1 gång i veckan o ibland 3, men 3 gånger i veckan är målet) o styrketräning efter, och kör styrketräning typ varje dag (men 48 timmars vila för varje muskelgrupp ändå). Är det några problem med det upplägget?
Visst kan det kanske bli lite mycket med gymträning efter ett pass thaiboxning men allt är relativt till hur hårt du tränade innan. Om du själv känner dig pigg och redo för mer träning brukar det gå bra men lyssna på kroppen och om du känner att det blir för mycket var inte rädd för att trappa ner lite på träningen.

Sen undrar jag även om det krävs samma vila som för vanliga muskler när man kör cardio, eller kan man köra motionscykel/springa eller dyligt varje dag utan problem, eller bör man vila 48 timmar där med?
Även här beror det på hur hårt du kör, en lugn cardio kan du med enkelhet köra varje dag men om det är frågan om hård intervallträning där du verkligen tar slut på dig själv kan det vara vettigt att vila lite längre. Bra mat och tillräcklig vila hjälper dig mycket :)

Andreas Lelli
2008-05-23, 11:46
Och hur märker man om man tränar för mycket? Får man ont/känner sig utmattad eller något sånt? Och hur mycket vila behöver man? Kan man inte träna nån motion som simning eller något sånt under vilodagen heller för det ska bli bra resultat? Jag kan inte riktigt svara på den första frågan då det aldrig har hänt mig men pröva att söka lite på forumet och internet efter "Överträning". Hur mycket vila du behöver beror på hur du tränar, om du tränar tungt men undviker att gå till failure vid varje pass så bör det räcka med 48 timmar(om inte ännu mindre) mellan varje pass. Under vilodagarna är det helt okej, i mina ögon, att köra lite lugn konditionsträning, simning eller även lätt styrketräning (högreps där du inte blir direkt utmattad).

Den sista frågan har jag ingen erfarenhet inom så jag vågar inte uttala mig där ;)
Hoppas jag vart till någon hjälp och att jag löst några frågetecken! :D
I övrigt får ni andra på forumet gärna rätta mig då jag kanske inte har helt rätt gällande allt :)

/Andreas

Jerry_
2008-05-25, 23:01
Tack så mycket för svaren. :)

Ingen som har tips på nån bra bars?

Andreas Lelli
2008-05-26, 09:02
Min syster är förtjust i "Nutrilett-Bars", de finns i vanliga mataffärer och kostar ca 15-20 kr st. En sådan bar räknas som en måltid men är lämpade för folk som vill gå ner i vikt då de bara ligger på 250 kcal vilket i mina ögon är rätt lite för, säg en middag. I vilket fall som helst är dem tydligen rätt goda, innehåller vitaminer och mineraler som ska motsvara en måltid etc, känns som ett helt okej val :)

Det finns även massa andra måltidsersättare från Eiselt, Dahlblads etc det är bara söka lite på google efter "Måltidsersättare bars" eller dylikt ;)

jabbe
2008-06-23, 15:41
Jag drar upp tråden istället för att göra en ny.

Första frågan intresserade mig, jag är för ung för att träna på gym men jag brukar köra situps, armhävningar, lyfta hantlar o.s.v. hemma, och har nästan alltid pushat på tills jag blivit trött.

Vill ju ha så synligt resultat som möjligt, och frågan är den att om jag bara gör runt 10 reps, ger det alltså större resultat rent visuellt? Eller spelar det inte så stor roll då jag bara använder min egna kroppsvikt och hantlar?

King Grub
2008-06-23, 15:43
Vill ju ha så synligt resultat som möjligt, och frågan är den att om jag bara gör runt 10 reps, ger det alltså större resultat rent visuellt?

Bara om du har så mycket belastning att du inte kan göra fler reps. Om du slutar vid 10 fast du hade kunnat fortsätta hur enkelt som helst, får du sämre resultat, inte bättre.

jabbe
2008-06-23, 15:44
Okej King_Grub, tack för ditt svar!

Swirre
2008-06-23, 22:44
{... jag är för ung för att träna på gym ...}

Hur gammal är du? Är det åldersgräns på dina lokala gym?

jabbe
2008-06-24, 00:06
Har inte direkta kollen, är 15 år. De flesta gymmen har väll 16-årsgräns?

Swirre
2008-06-24, 11:29
Beror kanske på var man bor. Men jag är ganska säker på att jag sett yngre personer än så på gymmet där jag tränar. Vill du träna på gym kan det ju vara värt att höra med olika gym i närheten, alla har nog inte samma policy.

Nitrometan
2008-06-24, 11:33
Har inte direkta kollen, är 15 år. De flesta gymmen har väll 16-årsgräns?
Det är nog olika.

Vi har ingen åldersgräns hos oss.