handdator

Visa fullständig version : måltids ersättare


cacke
2008-05-22, 22:50
Vad innehåller protein pulver, blir man hård i magen av det?

Och kan de ersätta en måltid? Eller vad ska man kasta i sig om man vill ersätta två måltider?

Prankie
2008-05-23, 00:10
Proteinpulver innehåller protein... SUPRISE!! Men även liten ganska obetydlig mängd kolhydrater och fett. Främst laktos då proteinpulver är framställd av vassle från mjölk(oftast).

En måltid bör innehålla en kombination av protein, kolhydrater och fett.

Hård i magen går inte svara på, beror snarare på fibrer i din kost. Gasig kan du däremot bli om du inte tål mjölk.

Andreas Lelli
2008-05-23, 09:09
Vad innehåller protein pulver, blir man hård i magen av det?

Och kan de ersätta en måltid? Eller vad ska man kasta i sig om man vill ersätta två måltider?

Just av Proteinpulvret har jag svårt att se att du skulle bli hård i magen.
Enbart proteinpulver anser jag inte vara en bra måltidsersättare, istället finns det produkter just för det syftet, så kallade "Måltidsersättare". Det finns flera olika måltidsersättare ett exempel kan vara "Nutrilett bars" men det finns emellertid många andra i form av soppor etc. :)

Eddie Vedder
2008-05-23, 11:52
Vad innehåller protein pulver, blir man hård i magen av det?

Det innehåller protein. Mjölkprodukter har en förmåga att ibland ge folk hård mage så otänkbart är det inte. Halten laktos kan ju också vara värd att ha i åtanke då hela Kolozzeum verkar vara laktosintoleranta numera.:D

Jag utgår alltså ifrån att pulvret ifråga är mjölkproteinbaserat.

Och kan de ersätta en måltid? Eller vad ska man kasta i sig om man vill ersätta två måltider?

Det skulle jag inte påstå. Klart du kan skippa att äta och istället dricka protein, men varför? Det är med allra största sannolikhet en mindre välsammansatt måltid, mindre mättande och säkert mindre gott också. Så även om du KAN göra det så finns ju väldigt få fördelar. Möjligtvis är fördelen dess enkelhet i såna fall. Om du nu har bråttom eller så.

Du föreslår jag istället att du kombinerar mat och proteindrink. Två bananer en näve nötter och en proteindrink som du blandat med mjölk t.ex.

Elle varför inte proteindrink och några ost- och skinksmörgåsar? Att mixa ihop havregryn, lite olja, mjölk, bär m.m. i en shaker är också populärt. Såna mixer finns det hur många trådar som helst om så sök.:thumbup:

cacke
2008-05-25, 21:30
Frågade vad det innehåller för jag blir gasig och hård i magen varje gång.

För att man ska äta 5 till 6 mål om dagen och det har jag ingen lust med för det blir ensidig kost + att det är jobbigt att fundera ut vad man ska fixa...

Men jag ska nog äta 3 riktiga mål och 2 mellan mål och 1 nattmål.

Tack för ditt svar med tips. och andras svar!

Det innehåller protein. Mjölkprodukter har en förmåga att ibland ge folk hård mage så otänkbart är det inte. Halten laktos kan ju också vara värd att ha i åtanke då hela Kolozzeum verkar vara laktosintoleranta numera.:D

Jag utgår alltså ifrån att pulvret ifråga är mjölkproteinbaserat.

Det skulle jag inte påstå. Klart du kan skippa att äta och istället dricka protein, men varför? Det är med allra största sannolikhet en mindre välsammansatt måltid, mindre mättande och säkert mindre gott också. Så även om du KAN göra det så finns ju väldigt få fördelar. Möjligtvis är fördelen dess enkelhet i såna fall. Om du nu har bråttom eller så.

Du föreslår jag istället att du kombinerar mat och proteindrink. Två bananer en näve nötter och en proteindrink som du blandat med mjölk t.ex.

Elle varför inte proteindrink och några ost- och skinksmörgåsar? Att mixa ihop havregryn, lite olja, mjölk, bär m.m. i en shaker är också populärt. Såna mixer finns det hur många trådar som helst om så sök.:thumbup:

Trance
2008-05-25, 21:46
Du behöver inte äta 6 mål om dagen. De flesta människor gör inte det.