handdator

Visa fullständig version : Matte D - kursprov/nationellt prov?


_Robbie_
2008-05-22, 22:38
Ska snart göra ett kursprov eller ett nationellt prov i matte D (läraren väljer). 2 veckor har jag på mig. Någon som har tips på hur man kan öva tills dess? Det jag har svårt med är de där riktigt svåra mvg-uppgifterna som kräver att man visar olika lösningar på ett generellt sätt osv osv...Måste verkligen få mvg. Någon med erfarenhet?

Tar tacksamt emot alla tips om hur man ska förbereda sig inför generella matteprov, bete sig under matteprovet osv...

mvh

isato
2008-05-22, 22:45
Räkna, räkna och räkna är nog det bästa tipset. Då får man se många olika typer av uppgifter och tillämpningar. Låna andra matteböcker än den avsedd för kursen kanske. Se till att förstå.

Daniel Mattusch
2008-05-22, 22:47
Du kan ju alltid göra de proven som finns på nätet....de brukar vara snarlika, iofs inte MVG uppgifterna. Men duvet uppställningen av frågor. Kolla formelbladet så du kan använda dig formlerna fram och tillbaka i olika situationer. Lär dig din grafräknare så har du mycket tid och points att hämta.

Spene
2008-05-22, 22:58
"Avancerad" problemlösning och matematiskt tänkande lär man sig inte på någon vecka. Lär dig det grundläggande kursinnehållet väldigt bra så att du får mycket tid att tänka när du väl kommer till MVG-frågorna, och gör de gamla prov du kommer åt.

FrkEss
2008-05-23, 07:42
Länktips med gamla nationella prov, facit och rättningsmallar och lösningsförslag för alla gymnasiekurser i matte: http://www.umu.se/edmeas/np/information/np-tidigare-prov.html

Andreas Lelli
2008-05-23, 09:54
Jag rekomenderar precis som alla andra att lösa gamla nationella prov.

När jag fick nationella provet i matte D i år såg upplägget nästintill identiskt ut med provet från 2005, skillnaden var mest talen i uppgifterna. Så skriv ut 2-3 prov och ta dig tid att göra dem så ska det nog gå bra! :D

Muskelbyggaren
2008-05-23, 10:52
Som redan sagts - träna, träna och åter träna. Matte är faktiskt också ett nötämne trots att det är populärt att anse motsatsen, men matte D på gymnasiet handlar mest om att lära sig allt i ryggmärgen, för någon djupare förklaring av saker och ting får ni ändå inte. Har du dessutom bara två veckor på dig är du illa tvungen.

En viktig grej tycker jag är att du inte får fastna på en grej, slit inte håret av dig över en enda uppgift utan gå vidare och gå tillbaka senare!

_Robbie_
2008-05-23, 19:46
Tack för all hjälp. Ska plugga konstant i 2 veckor nu!

Gustaven
2008-05-23, 20:35
Om det är till nån glädje är nog matte D provet lättare än matte C :) (om man lagt ner snarlika mängder tid på kursen då vill säga)

På MVG uppgifterna brukar iallafall jag sitta och tänka en stund innan jag löser dem (om de nu inte är väldigt självklara men då har man ofta missat någon svårighet så tänk på dem någon minut innan du börjar skriva)

Scratch89
2008-05-23, 21:21
Om det är till nån glädje är nog matte D provet lättare än matte C :) (om man lagt ner snarlika mängder tid på kursen då vill säga)

På MVG uppgifterna brukar iallafall jag sitta och tänka en stund innan jag löser dem (om de nu inte är väldigt självklara men då har man ofta missat någon svårighet så tänk på dem någon minut innan du börjar skriva)

Jag håller med. Jag hade betydligt lättare för Matte D än C, av någon konstig anledning.

Se till att sätta grunderna; även fast kursen än på 100 poäng känns den betydligt mindre än de andra kurserna. Om du förstår integraler, och sambandet mellan sin, cos och tan, så är det rätt så chill. Se till att titta ordentligt på uppgifterna, och se till att du inte tar med saker som faktiskt inte behövs. På vårt nationella prov så var det många fallgropar, där värden gavs som faktiskt inte behövdes.
Jag satte MVG-uppgifterna, men hade många fel på de lättaste. :D

DarcyGrahn
2008-05-23, 21:46
Jag håller med. Jag hade betydligt lättare för Matte D än C, av någon konstig anledning.

Se till att sätta grunderna; även fast kursen än på 100 poäng känns den betydligt mindre än de andra kurserna. Om du förstår integraler, och sambandet mellan sin, cos och tan, så är det rätt så chill. Se till att titta ordentligt på uppgifterna, och se till att du inte tar med saker som faktiskt inte behövs. På vårt nationella prov så var det många fallgropar, där värden gavs som faktiskt inte behövdes.
Jag satte MVG-uppgifterna, men hade många fel på de lättaste. :D

Samma för mig också. Fick g på hela kursen i Matte C medans jag gick MVG på första provet i Matte D. Fast egentligen ska jag väl inte säga något än när jag bara haft ett prov.

_Robbie_
2008-05-24, 08:13
Jag håller med. Jag hade betydligt lättare för Matte D än C, av någon konstig anledning.

Se till att sätta grunderna; även fast kursen än på 100 poäng känns den betydligt mindre än de andra kurserna. Om du förstår integraler, och sambandet mellan sin, cos och tan, så är det rätt så chill. Se till att titta ordentligt på uppgifterna, och se till att du inte tar med saker som faktiskt inte behövs. På vårt nationella prov så var det många fallgropar, där värden gavs som faktiskt inte behövdes.
Jag satte MVG-uppgifterna, men hade många fel på de lättaste. :D

Det jag gjorde fel på på förra NA prov i D var att göra små slarvfel i mvg-uppgifterna som gjorde att jag inte fick mvg-kvalité på dem...Lite störigt..