handdator

Visa fullständig version : Träning - Mage


HOTAIR
2008-05-22, 22:24
Tja, jag har kört övningarna i den här videon i en vecka nu och jag får lite
träningsverk dagen efter men jag undrar ifall nån vet ifall golvövningarna kan vara farliga ifall man gör dom för mycket? Skulle jag kunna öka till att göra övningarna varje dag eller är det dåligt även för magmusklerna? Just nu kör jag dom varannan dag.

http://www.youtube.com/watch?v=IOri5Tlm23c

Är det någon annan här som försökt sig på dom här övningarna en längre tid? Märker ni nå skillnad?

ElecTr0n
2008-05-22, 22:56
Jag har inte försökt men vad jag har hört så kan man träna mage varje dag. Magen är en speciell muskel.

Mr. Moose
2008-05-23, 05:49
Jag har inte försökt men vad jag har hört så kan man träna mage varje dag. Magen är en speciell muskel.

Kanske man kan, men, får man bättre resultat jämför med två -tre pass i veckan? Magen är kanske lite speciell men den måste (som alla andra muskler) vila för att återhämta sig efter ett pass.

Mer är nästan aldrig bättre . Kvalitet framför kvantitet, fungerar inte ett program med tre pass i veckan tror jag oddsen för att det ska fungera bättre med fem - sex pass i veckan är ganska dåliga!

Andreas Lelli
2008-05-23, 08:34
Magen fungerar väll ändå som vilken annan muskel som helst? Även om den skiljer sig på vissa punkter känns det som att vissa saker är gemensamma för alla voluntära muskler.
Om man tränar mage varje dag hinner de antagligen inte återhämta sig lika bra som om man kör varannan dag, jag tycker att magen bör tränas 2-3 gånger i veckan, det ska räcka. :)

MrBoris
2008-05-23, 09:39
jag tycker att magen bör tränas 2-3 gånger i veckan, det ska räcka. :)

då återstår frågan, tränar du specifikt andra muskelgrupper lika ofta?

Andreas Lelli
2008-05-23, 09:40
då återstår frågan, tränar du specifikt andra muskelgrupper lika ofta?

Då jag kör helkropspass 3 ggr i veckan, ja. :)
Jag anser dock att jag får tillräckligt med magträning från de flesta basövningar men kör ofta någon magövning i slutet av passen för nöjes skull. :D

MrBoris
2008-05-23, 09:43
ah, soft, tänkte att det vore motsägande om du inte gjorde det för andra muskelgrupper också :) själv kör jag 2 helkroppspass i veckan nu under deffen, där magen får jobba 3*8-10 varje pass

Andreas Lelli
2008-05-23, 09:46
Hehe jo precis, vore lite motsägande ;)
Låter bra, det räcker tillräckligt med 2 pass/veckan eller hur?

Jag tror ett vanligt fel många gör är att träna magen varje dag, 100 situps innan lägdags/ 7 dagar i veckan känns iaf för mig som aningen kontraproduktivt.

Troll
2008-05-23, 21:24
Magen fungerar väll ändå som vilken annan muskel som helst? Även om den skiljer sig på vissa punkter känns det som att vissa saker är gemensamma för alla voluntära muskler.
Om man tränar mage varje dag hinner de antagligen inte återhämta sig lika bra som om man kör varannan dag, jag tycker att magen bör tränas 2-3 gånger i veckan, det ska räcka. :)


Men om man inte kör helkropp, utan varje annan muskel en gång i veckan.
Bör man då träna magen 2-3 gånger?.. . (rådet borde väl ändå vara, träna magen som du tränar övriga kroppen?.)

Andreas Lelli
2008-05-23, 22:13
Jo visst men magen kan du ju inte dela upp i split som jag förstår det. Jag tror det är viktigt att hitta tillfällen i sitt träningschema där magträning vore lämpligt. För en del personer kan det vara bra på deras överkroppsdag, för andra efter benträningen. Magen 1 gång i veckan räcker även det då den tränas i många andra övningar också.

Men säg att man kör en 3 split så kan man exempelvis köra mage efter benträningen, om man kör halvkropspass kan man ta det på underkropp där också, men i mina ögon bör man ofta ha det efter alla krävande basövningar såsom Knäböj etc.

Med det sagt vill jag inte påstå att jag skriver någon definitiv sanning utan det är bara på det här sättet jag har fått magträningen att fungera bra med mina olika scheman. :)

Eleganten
2008-06-01, 22:39
tänkte teste detta på videon. plus köra den övningen där man skjutsar benen upp och ner för de understa magmusklerna. 2 eller 3 gånger i veckan. hojtar till om det ger bra resultat. (maskinen som ja gör cable crunches med på gymmet har pajat och tänkte testa detta)

Masdonne
2008-06-01, 22:41
Jag har kört mage 4 ggr i veckan då jag tränat, och varje dag hemma i 1,5 år. Det har fungerat kanon för magen är en lite annorlunda muskel. SÅ för mig har det fungerat kanon och givit mig rutor. Så kör på!

Ostrom
2008-06-03, 21:37
Lyssna inte på Masdonne. Det har med kostvanor att göra om de skall synas eller inte.

Inge Enveten
2008-06-03, 22:07
Jag har kört mage 4 ggr i veckan då jag tränat, och varje dag hemma i 1,5 år. Det har fungerat kanon för magen är en lite annorlunda muskel. SÅ för mig har det fungerat kanon och givit mig rutor. Så kör på!

dömmande av din bild så ser det snarare ut som om du har valkar och dessutom så värderar jag något grub säger högre än något du säger