handdator

Visa fullständig version : För svettig!?


Mpet
2008-05-22, 21:20
Jag undrar om det är nån som har samma problem som mig. händer oftast när jag kör innebandy inomhus. Jag blir så svettig att jag blir dyngsur och kan till och med bli yr av vätskebrist!

jag vet drick mycket innan och efter. men under passet så kan jag svepa 1liter vatten utan att törsten släcks!? nu gör jag ju inte detta men jag har druckit för mycket vissa gånger och fått ont i magen o gått av.

nån mer som lider av problemet? kan man göra något åt det?

Mapa
2008-05-22, 21:22
jag har, och du kan ha överaktiva svettkörtlar, inget jag lider av, blir sjukt svettig bara ^^ mycke vatten och lite salt om man svettats extremt mycke under en dag.. vad jag vet kan man inte göra nåt åt de

King Grub
2008-05-22, 21:28
Ha ett kryddmått salt per liter vatten i det du dricker under och efter träning.

Andreas Lelli
2008-05-22, 21:58
Ha ett kryddmått salt per liter vatten i det du dricker under och efter träning.

Får jag fråga hur salten påverkar kroppen i det här fallet? (Är bara nyfiken) :)

Scratch89
2008-05-22, 22:00
Får jag fråga hur salten påverkar kroppen i det här fallet? (Är bara nyfiken) :)

Att bara dricka vatten utan salt kommer leda till att vattnet kommer gå rakt igenom kroppen. Kroppen kommer inte utnyttja vattnet till vätskebalansen utan kyler endast ner kroppen innan det går genom njurarna till urinblåsan. Har man salt med hyfsad isoton lösning kommer vattnet att tas upp och disponeras i kroppen betydligt bättre.

Troll
2008-05-23, 21:29
Ha ett kryddmått salt per liter vatten i det du dricker under och efter träning.


Kan detta vara nyttigt med tanke på den överkonsumtion man ofta har av salt?. *popcorn*

Insulinus
2008-05-23, 21:43
Kan detta vara nyttigt med tanke på den överkonsumtion man ofta har av salt?. *popcorn*

Personen i fråga som svettas borde snarare lida utav natriumbrist än överskott.

Andreas Lelli
2008-05-23, 22:16
Tack för en utmärkt förklaring Scratch ;)

Troll
2008-05-23, 22:18
Personen i fråga som svettas borde snarare lida utav natriumbrist än överskott.

Jo men min fråga var rent generellt om man inte lider av någon rubbning av körtlar.