handdator

Visa fullständig version : Bulk - Fördelar och nackdelar?


pwnyou
2008-05-22, 21:06
Jag har tänkt att börja bulka*flex* Vad är för- och nackdelar med bulkning?

Blir man starkare av bulkning eller blir man bara större i motsvarighet till om man inte bulkar, alltså att typ ligga på en energibalans? (Stanna på ungefär samma vikt)

Det går snabbare att få en muskulös kropp om man först bulkar och sen deffar eller hur?

Jag vet inte om tråden hör hemma här men jag chansar:em:

Tack på förhand!

JohnRick
2008-05-22, 21:10
Bulka är bara byggarterminologi för att ligga på ett kaloriöverskott. Ett lagomt sådant i kombination med progressiv träning gör dig både större och starkare. Du går alltså upp i vikt. Om du däremot vräker i dig utan hämningar (vad andra kallar grisbulk) blir fettinlagringen för stor i förhållande till den styrka och massa du antagligen är ute efter. Och så vidare...

L-Sami
2008-05-22, 22:19
Ja, du kommer kunna hantera tyngre vikter om du går upp i vikt. Muskeltillväxten blir större och snabbare vid bulk också. Nackdelar med bulk är att man lägger på sig fett också.

tobbo
2008-05-22, 22:22
Det är gott.

Zippo
2008-05-22, 22:56
En fråga angående bulkning, äter man tills man når överskott på dagar man inte tränar på?

regus
2008-05-22, 23:00
En fråga angående bulkning, äter man tills man når överskott på dagar man inte tränar på?

Gör man så man vill. Man behöver inte äta så man hamnar på garanterat överskott dagar man tränar på heller.

Jag tror att rädslan för att bli "katabol" kommer bara göra en fet i slutändan.

Eddie Vedder
2008-05-23, 04:56
En fråga angående bulkning, äter man tills man når överskott på dagar man inte tränar på?

Ur tillväxtsynpunkt finns ju bara nackdelar med att inte äta tillräckligt. Oavsett dag.

Men å andra sidan blir ju viktuppgången större och snabbare ju mer du äter och om du anser att fördelarna med en långsam viktökning överstiger nackdelarna med att du ger dina muskler sämre förutsättningar för att växa så är det ju ditt val.

Mr. Moose
2008-05-23, 05:33
En fråga angående bulkning, äter man tills man når överskott på dagar man inte tränar på?

Helt klart, du växer inte i gymet utan när du vilar.

Ligg på samma mängd +, iom att du inte tränar blir ju det totala dagsintaget ändå lägre jämnfört med träningsdagarna.

Sniggel
2008-05-23, 17:30
Gör man så man vill. Man behöver inte äta så man hamnar på garanterat överskott dagar man tränar på heller.

Jag tror att rädslan för att bli "katabol" kommer bara göra en fet i slutändan.

Visst kan det vara så, men jag tror att det är vanligare att rädslan för att "lägga på sig" gör att man aldrig blir anabol.
Men som sagt, olika för olika individer.

EmiluR
2008-05-23, 20:26
vänta med att bulka tills vintern då du har mycket kläder på dig då ser inget att det ser förjävla dumt ut, sen deffa ner dig till våren sommaren hösten så du får prima kropp:cool:

JohnRick
2008-05-23, 21:04
vänta med att bulka tills vintern då du har mycket kläder på dig då ser inget att det ser förjävla dumt ut, sen deffa ner dig till våren sommaren hösten så du får prima kropp:cool:

Det behöver väl inte se "för jävla dumt ut"? Samma ordföljd kan användas om en nerdeffad strandraggare som spelar på revbenen you know. Jag är mer inne på att just det ser "för jävla dumt ut" om jag ska vara ärlig. Men allt med måtta. Uppåt långsamt så trivs man bäst. Resan är målet.

Mr. Moose
2008-05-24, 05:24
Det behöver väl inte se "för jävla dumt ut"? Samma ordföljd kan användas om en nerdeffad strandraggare som spelar på revbenen you know. Jag är mer inne på att just det ser "för jävla dumt ut" om jag ska vara ärlig. Men allt med måtta. Uppåt långsamt så trivs man bäst. Resan är målet.

:thumbup:

Håller med, rent för många 60-kilos killar här som tror sig måste deffa.

"Spelar på revbenen", ja herre jevvlar. :laugh:

men, men....vi har ju alla olika mål med träningen, men ibland undrar man var det sunda förnuftet tagit vägen. *screwy*

Ajin
2008-05-24, 12:18
:thumbup:

Håller med, rent för många 60-kilos killar här som tror sig måste deffa.

"Spelar på revbenen", ja herre jevvlar. :laugh:

men, men....vi har ju alla olika mål med träningen, men ibland undrar man var det sunda förnuftet tagit vägen. *screwy*

Och det är oförnuftigt att väga 60kg för att..?
Och att lättviktarna här på forumet har fått för sig (tydligen?) att de måste deffa stämmer inte alls in.

JonasTL
2008-05-24, 14:43
:thumbup:

Håller med, rent för många 60-kilos killar här som tror sig måste deffa.

"Spelar på revbenen", ja herre jevvlar. :laugh:

men, men....vi har ju alla olika mål med träningen, men ibland undrar man var det sunda förnuftet tagit vägen. *screwy*

Tja, det är väl upp till var och en om han vill väga 56 kg med rutor eller 60 utan, 66 kg med eller 70 kg utan, 76 med 80 kg utan osv, alla har vi olika kroppar och kroppsideal. Tror rutvarianten går hem hos de flesta iaf.

Lavorini
2008-05-25, 10:35
Och det är oförnuftigt att väga 60kg för att..?
Och att lättviktarna här på forumet har fått för sig (tydligen?) att de måste deffa stämmer inte alls in.

Väger man 60kg så har man oftast inte så mycket att deffa fram. Det blir ett ständigt jojo-bantande och någon nämnvärd muskelmassa lägger man inte på sig pga rädslan att tappa teh sixpack *flex*