handdator

Visa fullständig version : Knäck i armbågen som gör ont vid flera övningar..


Fredspipan
2008-05-22, 17:00
Har tränat på gym i ca 1månad och kanske 5-6månader innan med lätta hantlar.. hur som helst upptäckte redan vid början att jag har ett klick i min högra armbåge som framförallt gör ont när jag tränar triceps, prövade på triceps kickback men det gjorde väldigt ont så jag lade av med all träning av den muskeln.

På gymmet finns det ju ett antal olika alternativ att träna tricepsen på men har ännu inte funnit något som inte provocerar klicket.

Idag tränade jag bröst med hantlar(hantelflyes och bänkpress med hantlar) och började märka av klicket även på dessa övningar vilket jag upplevde obehagligt men inte direkt så smärtsamt att jag behövde sluta.

Har varit hos en sjukgymnast som konstatera att skelettet är ojämnt och det är en sena eller något som hoppar vid vissa rörelser, detta skall enligt henne försvinna med tiden(är snart 18)..

Vad exakt ska man göra åt detta? Sjukgymnasten tycker att jag ska sluta med alla övningar som provocerar klicket men det känns ju lite jobbigt att inte kunna träna tricepsen och ännu värre om det nu även skulle drabba bröstträningen.

Guddi
2008-05-22, 17:23
Om det är en sena som hoppar runder så kommer den snabbt att bli irriterad och orsaka mer eller mindre konstant smärta om du provocerar det. Fortsätt att försöka hitta någon övning som inte orsakar smärtan, testa framför allt med olika sorters fattning. Det samma gäller bröstövningar. Om det krisar sig totalt även när det gäller bröst så finns det några bröst övningar (ex pec dec) som inte involverar armbågsleden.

Om du inte kan lösa det på något sätt så finns det inte mycket mer du kan köra förutom att försöka få det opererat. När va du hos sjukgymnasten?

Fredspipan
2008-05-23, 16:49
Var där senast precis innan jag började på gym.

Fredspipan
2008-06-06, 22:23
bump

Ganymedes
2008-06-06, 22:26
bump

Finns inget att bumpa. Det är rätt svar som du fått av Guddi.

Fredspipan
2008-06-06, 22:50
Men om det inte finns någon triceps övning som funkar, ska man helt strunta i den då eller köra på så små vikter att klicket märks men inte gör ont isåfall?

Märker förresten bara av klicket på bänkpress med hantlar, skivstången fungerar utmärkt.