Logga in

Visa fullständig version : Skjuta upp frukosten?

Helsingborg
2008-05-22, 15:47
Hej jag cyklar till skolan varje dag (16km) ganska högt tempo.
Frukost har jag aldrig varit bra på att äta och det har inte förändrats på senare tid heller. Nu undrar jag dock det är ju bara av godo att jag inte äter, cyklar till skolan och där köper mig en macka.

Dock brukar det bli att jag har bråttom till lektion och inte äter...*grr27* blir jag hungrig men äter ju senare lunch... Detta är dock dåligt det vet jag.

Men som sagt bara av godo att jag äter efter jag har cyklat? Jag cyklar ganska intensivt men ändå inte max.

King Grub
2008-05-22, 15:48
Fastande konditionsträning följt av födointag är både vanligt och helt okej.

Mr. Moose
2008-05-24, 12:01
Om du inte vill cykla med magen full kan du stiga upp lite tidgare och äta innan du duschar o gör dig klar.

kavalen
2008-05-24, 12:18
Hej jag cyklar till skolan varje dag (16km) ganska högt tempo.
Frukost har jag aldrig varit bra på att äta och det har inte förändrats på senare tid heller. Nu undrar jag dock det är ju bara av godo att jag inte äter, cyklar till skolan och där köper mig en macka.

Dock brukar det bli att jag har bråttom till lektion och inte äter...*grr27* blir jag hungrig men äter ju senare lunch... Detta är dock dåligt det vet jag.

Men som sagt bara av godo att jag äter efter jag har cyklat? Jag cyklar ganska intensivt men ändå inte max.

Jag äter aldrig nån frukost. Dricker ett par koppar kaffe sen står jag mig till lunch då jag äter på nån restaurang.

Onödigt med frukost om man inte är sugen, känner väl själv om man är hungrig och behöver det. Jag brukar se min frukost som lunch typ då jag inte gillar frukost. har försökt med massa olika frukostalternativ, hotellfrukoster, flingor massa ägg osv men ingenting är gott till frukost.

Marcüs
2008-05-24, 18:32
Haha, till frukost kan man ju äta hur mkt som helst. Jag har verkligen inte nån botten på morgonen. Jag brukar dock hålla mig till en portion gröt;D

Om du vill äta kan du väl ta med en macka eller nåt att äta efter att du cyklat?

Cohen
2008-05-24, 22:20
Jag åt frukost i skolan gymnasiet igenom. Trivdes bra med det - hellre en lugn och god macka från kafeterian än att tvinga i sig själv något hemma. Fysiologiskt finns det som sagt inga nackdelar med att äta när du väl är där. Gör allså så om du tycker att det passar.

Fernicus
2008-05-28, 13:18
Så jag ligger också på grönsidan? Åker till jobbet utan frukost, börjar 6 och har frukost 8

Scratch89
2008-05-28, 13:22
Vad tror ni händer under dessa två timmar?

dajmond
2008-05-28, 13:42
en fråga till er som inte äter frukost: hur mycket/vad äter ni på kvällen innan? och hur pass sent?

King Grub
2008-05-28, 13:43
en fråga till er som inte äter frukost: hur mycket/vad äter ni på kvällen innan? och hur pass sent?

1500-2000 kcal direkt innan sängdags. Rostat bröd, pannkakor, flingor, t ex. Mest kolhydrat.

dajmond
2008-05-28, 13:48
okej :) förstår isf varför du inte orkar/vill ha frukost...om jag smäller i mig nattmackor typ en timme innan läggdags så e jag inte hungrig alls på morgonen...men om jag å andra sidan bara tar en proteinshake vid åtta-tiden o sen hoppar i säng vid elva så är jag skithungrig morgonen efter :)

King Grub
2008-05-28, 13:50
Jag är hungrig på morgonen, men jag skall träna, och vill inte ha mat i magen då. Hunger stör mig inte.

dajmond
2008-05-28, 13:52
e du hungrig efter o ha ätit 2000 kcal innan läggdags :-O *impad*

King Grub
2008-05-28, 13:52
Om inte magsäcken hinner tömmas på mer än 6-7 timmar, är det något fel.

dajmond
2008-05-28, 13:54
Om inte magsäcken hinner tömmas på mer än 6-7 timmar, är det något fel.

jo, men rimligtvis borde man vara mätt längre på 2000 kcal än på t ex en 200 kcal proteinshake? :)

Scratch89
2008-05-28, 13:56
Jag åt också rostat bröd igårkväll, inte var jag hungrig när jag vaknade. :D

King Grub
2008-05-28, 13:58
jo, men rimligtvis borde man vara mätt längre på 2000 kcal än på t ex en 200 kcal proteinshake? :)

Visst, men jag är ju inte mätt halva dagen (eller natten) efter 2000 kcal heller. Tur det, i o f s, då jag inte gillar att vara speciellt mätt. Jag har svårt att förstå den jakt på mättnad som verkar råda överallt.

HoppeR
2008-05-28, 14:01
Tycker själv att mättnad och antal kcal inte alltid hänger ihop..

DanielF
2008-05-28, 14:04
1500-2000 kcal direkt innan sängdags. Rostat bröd, pannkakor, flingor, t ex. Mest kolhydrat.

Hur äter du under dagen om du stoppar i dig så där mycket på kvällen?

Scratch89
2008-05-28, 14:12
Om man inte blir mätt på 2000 kcal rostat bröd så har du stor aptit. :)

King Grub
2008-05-28, 14:23
Om man inte blir mätt på 2000 kcal rostat bröd

Vem har sagt något sådant? Jag vaknar inte en kvart senare; det handlar om ett antal timmar.

Shajjn
2008-05-28, 14:34
Magen är tömd, klart man känner hunger på morgonen, oavsett energiinnehållet på måltiden.

dajmond
2008-05-28, 15:33
Visst, men jag är ju inte mätt halva dagen (eller natten) efter 2000 kcal heller. Tur det, i o f s, då jag inte gillar att vara speciellt mätt. Jag har svårt att förstå den jakt på mättnad som verkar råda överallt.

enkelt, det är skönt o va mätt, åtminstone lagom mätt. o dessutom har man väl mer energi till o träna om man är t ex lagom mätt, till skillnad mot om man har ont i magen för att man e hungrig? sen måste jag hålla med föregående talare, 2000 kcal på kvällen..äter du bara en gång per dag?

sissa
2008-05-28, 15:42
enkelt, det är skönt o va mätt, åtminstone lagom mätt. o dessutom har man väl mer energi till o träna om man är t ex lagom mätt, till skillnad mot om man har ont i magen för att man e hungrig?

Det är väl ingen som argumenterat för att alla föredrar att träna på fastande mage? Grub är tydligen en av dom som gör det dock. Tror inte han gjort det om han hade haft ont i magen av hunger?
Är man en av dom som inte alls presterar bra på fastande mage så är det väl bara att undvika det

King Grub
2008-05-28, 15:42
enkelt, det är skönt o va mätt, åtminstone lagom mätt. o dessutom har man väl mer energi till o träna om man är t ex lagom mätt, till skillnad mot om man har ont i magen för att man e hungrig?

Nej, tvärtom; lagom småhungrig är man pigg och rask. Klartänkt. Mätt = däst och slö.

sen måste jag hålla med föregående talare, 2000 kcal på kvällen..äter du bara en gång per dag?

Mitt kaloribehov ligger inte på 2000 kcal per dygn, nej. Då skulle jag tyna bort som en röksvamp som någon trampar på.

Turbonisse
2008-05-28, 15:44
Jag petar i mig i runda slängar 1500kcal innan läggdags, i visst är jag hungrig som en varg på morgonen. Känns skönt att peta i sig lite kalorier innan sänggående om man utövar kalorikrävande träningsformer, personligen får jag betydligt(med betoning på betydligt) bättre träningsresultat efter ett stort kvällsintag.

Kräket
2008-05-28, 17:34
Tycker själv om att gå iväg och träna på fastande mage, relativt tidigt på morgonen. Däremot måste jag ha i mig en kopp kaffe och tillfredställa mitt nikotinbehov med snus. Om man bortser från de vanliga riskerna förknippat med detta, kan man spekulera i andra risker med att dricka kaffe och snusa på fastande mage? Har hört det sägas att denna vana kan orsaka irritation i magsäcken och d.y.l.?

Sen en fråga till King_Grub; Har för mig att man generellt bör undvika kolhydrat innan sänggående då det tydligen ska premiera fettinlagring. Rör det sig om såpass liten "biverkan" att det, sett i ett större sammanhang, får liten betydelse, eller kalkylerar du helt enkelt med det? Även om jag tränar tidigt, så undviker jag personligen gärna att inta mitt stora kolhydratmål på kvällstid.

goggen
2008-05-28, 23:05

har jeg spist så mye til kveldsmat, da hadde jeg blitt tjukk etter noen uker.*flex*

King Grub
2008-05-29, 04:17
Inte om du hade förbrukat energin.