handdator

Visa fullständig version : Skum Feber?


stargate
2008-05-22, 15:08
Jag har haft feber nu i 2 dagar (nästan 3). Jag har jobbat ändå men det har varit lite tungt ibland. Det konstiga är att feber är det enda symptomet jag har, känner mig helt frisk i övrigt, vad kan detta bero på?
Har haft ont i en tand i en månad nu till och från kan det vara den som spökar? Jag ska boka tid på måndag iaf...

Hatar, feber, är lite rädd för det också eftersom det kan vara allvarligt.:confused:

Gädda
2008-05-22, 16:20
Brukar ofta ha tandvärk och feber samtidigt. Infektionssymptom helt enkelt.

Mr. Moose
2008-05-23, 05:09
Jag har haft feber nu i 2 dagar (nästan 3). Jag har jobbat ändå men det har varit lite tungt ibland. Det konstiga är att feber är det enda symptomet jag har, känner mig helt frisk i övrigt, vad kan detta bero på?
Har haft ont i en tand i en månad nu till och från kan det vara den som spökar? Jag ska boka tid på måndag iaf...

Hatar, feber, är lite rädd för det också eftersom det kan vara allvarligt.:confused:

Tandvärk en månad, nästan strået vassare än kinesisk vattentortyr! *gah!* även om det "bara" är från o till.

Smärta kan va skönt, dvs om det är självförvållat i gymet, annars kan det va, you masochist, you.

Hoppas inte inflammationen i tanden har spridit sig till käkbenet. Baaad news.

stargate
2008-05-23, 09:09
Tandvärk en månad, nästan strået vassare än kinesisk vattentortyr! *gah!* även om det "bara" är från o till.

Smärta kan va skönt, dvs om det är självförvållat i gymet, annars kan det va, you masochist, you.

Hoppas inte inflammationen i tanden har spridit sig till käkbenet. Baaad news.

vad kan hända då?
Har feber idag också, nästan mer än igår tror jag...

Gädda
2008-05-23, 09:10
Ring sjukvårdsupplysningen, vet inte om du ska söka tandläkare eller vanlig läkare.

stargate
2008-05-23, 09:16
Ring sjukvårdsupplysningen, vet inte om du ska söka tandläkare eller vanlig läkare.

mm funderar lite på det men jag tror jag ska vänta tills i morgon och se hur det känns, har ju faktiskt "bara" haft feber i 3 dagar. läste någonstans att efter 5 dagar var det dags att söka upp läkare.

På måndag ska jag ringa tandläkaren och boka tid iaf.

Gädda
2008-05-23, 09:17
Då kanske ite tandvärken är alltför djävulsk? Jag brukar få så idiotont att man inte kan koncentrera sig på nåt annat... Då vill man till tandläkaren direkt.

stargate
2008-05-23, 09:26
Då kanske ite tandvärken är alltför djävulsk? Jag brukar få så idiotont att man inte kan koncentrera sig på nåt annat... Då vill man till tandläkaren direkt.

nej så överdrivet ont gör det inte i tanden, men det gör ont. det är mest febern jag oroar mig för....

Gädda
2008-05-23, 09:28
Det är nog bara vila ut skiten, segt och trist men så är det.

Mr. Moose
2008-05-23, 09:56
vad kan hända då?
Har feber idag också, nästan mer än igår tror jag...

Saxat från internet...

ROTFYLLNING ELLER EJ?

Enligt vad jag redogjort för i de föregående kapitlen har vi sålunda kännedom om följande:
(1) Den vuxna människan har eller borde ha 32 TÄNDER, och åtminstone den befolkning som lever i den VÄSTERLÄNDSKA civilisationens hägn, i synnerhet i STÄDERNA, har som oftast minst en eller flera av dessa tänder angripna av TANDRÖTA, och sålunda säte för en AKUT eller KRONISK INFEKTION.
(2) ROTFYLLNING utförs vanligen på tänder som angripits av tandröta som trängt in på djupet till tandens pulpa.
Konserverande tandbehandling med ROTFYLLNINGAR sker i övervägande grad hos befolkningen i STÄDERNA i de högt industrialiserade länderna, medan befolkningen på landsbygden och i synnerhet under PRIMITIVA förhållanden får sina sjuka och värkande tänder avlägsnade genom EXTRAKTION.
3) Vid en dylik KONSERVERANDE TANDBEHANDLING, som rotfyllning utgör, så är det ofta mycket svårt att få tanden fri från alla bakterier.
Ett MISSLYCKANDE att få tanden STERIL (fri från mikrober), innan en rotfyllning sker, inträffar åtminstone i 1/3 av fallen.
(4) Detta innebär att en INFEKTION KVARSTÅR I TANDEN, särskilt omkring tandroten, vilket oftast vid kronisk infektion leder till en PERI-APIKAL OSTEIT (peri=omkring, apex=tandrot, osteon=ben, itis=inflarfimation), dvs BENRÖTA i käkbenet.
(5) ÖPPNA SPRIDNINGSVÄGAR från tänderna och till HJÄRNAN finns kartlagda, såväl via det klaff-lösa KRANIALA VENÖSA systemet, som längs med den 5:te hjärnnerven, TRIGEMINUS-NERVEN.
(6) SPRIDNINGS-MÖJLIGHETER föreligger i riklig mån för alla GIFTIGA ÄMNEN som produceras av de i den peri-apikala osteiten förekommande mikroberna, såsom BAKTERIER och MÖGELSVAMP.
(7) I synnerhet i samband med den starka TRYCK-BELASTNINGEN på tänderna, som sker vid varje måltid under TUGGNINGEN, pressas TOXINER ut från tandrotens VARHÄRD, först till närmaste omgivning, och sedan vidare ut i kroppen i allmänna blodcirkulationen; men även mer direkt via venösa system och nerver kan spridningen ske till skallhålan och HJÄRNAN!
Bör det inte vara fullt berättigat att vi blir litet betänksamma inför dessa FAKTA, och då helt följdriktigt frågar oss: "Skall vi rotfylla eller ej?"


Jag hade inte väntat. Risken är väl minimal, men......

Angel
2008-05-23, 09:59
Det där ovan fick jag, kom ner skit i en rot när dom hade det öppet, det var djävulskt, jag bara låg på golvet och kved en hel helg, åt alla värktabletter ja kom åt, inget hjälpte. Funderade på självmord. Så fort tandis öppnade telefonen på måndags morgon ringde ja och bara väste "hjeeeeelp" och fick komma med en gång. Den befrielsen när ja hade fått starka tabletter och antibiotika, gud.....det var ett ögonblick värt att minnas.

He-man
2008-05-23, 10:39
Coolt att självaste Jaws är den första att svara i tråden ang tandvärk! :D