handdator

Visa fullständig version : Malmö i helgen - rulla hatt & konsumera konfektionsvaror


Musselbank
2008-05-22, 11:07
Jag behöver tips på shoppingstråk och lämpliga uteställen i Malmö!

När det gäller nattlivet bör det inte vara mycket ungt eller mycket stekigt... annars var det inte så noga.

Det kanske finns något litet evenemang fredag eller lördag eller kanske tidig söndag också när jag ändå frågar? Prisvärda restauranger?

Jag kan inget om staden. Jag ska bo typ mellan Stortorget och Gustav Adolfs torg.

stargate
2008-05-22, 11:32
vadå rulla hatt?:confused:

Sleigh
2008-05-22, 11:49
wikipedia är din vän http://sv.wikipedia.org/wiki/Rulla_hatt

Fed up
2008-05-22, 11:54
Vettiga ställen enligt mig (som antagligen har sjukt andra premisser än du):
Gå ut:
-Debaser (rockställe, ligger vid folkets park, kolla debaser.se för att se program)
-Chokladfabriken (blandat, ligger på bergsgatan, oftast trevligt stämning, men beror lite på vilken klubb det är där)
-Inkonst (samma som ovan (ligger i samma hus), lite mer arty stämning kanske)
-Jeriko (ligger mellan bergsgatan och amiralsgatan, kan vara trevligt ibland)

Äta är svårt beroende på vad du vill äta. Om du vill äta superfint eller om du vill äta fin pizza elelr sushi eller indiskt eller thai eller falafel. Bäst falafel har de på orient house vid drottningtorget och falafel nr 1 på bergsgatan, tycker jag. Något du inte bör missa är Dolce Sicilia på drottningtorget, hemmagjord ekologisk glass i en uppsjö smaker. Dyrt, men snorigt gott. Ett annat bra lunchställe är Patiserie St. Gertrud. Det ligger vid Caroli. Där får man dagens soppa+kaffe+bakelse (bästa bakselserna har de) för 60 spänn (eller 69?) till lunch. Jättefina k-märkta lokaler. Ett ställe jag älskar att äta på är vinylbaren. Ligger på bergsgatan. Där serverar de RIKTIGA hamburgare: skitstora hemmagjorda, men massa roligt på. Hemmagjord klyftpotatis och enorm milkshake med sjukt mycket glass i. Allt är stort och sjukt rejält, men dyrt är det ju.

Shopping är ju samma sak, beror på vad du vill ha. Men generellt kan man gå gågatan upp, ta en krok om davidshall och då har man täckt in det mesta.

PowPow
2008-05-22, 12:38
fedup sammafattade väl, tyckte jag, förutom att debaser skulle vara en rockklubb. de spelar mest pop och elektro. men bra är det. bra som fanken.

Sen är det malmös kanske hetaste klubb nu på lördag. Pastell heter den, och den är på Jeriko. På lördag spelar Kleerup.
http://www.klubbpastell.se/

Sen skulle jag vilja tipsa om ett ställe som heter Baggatelle café och vinbar. Ligger vid möllevångstorget, bredvid Ölcafét. Norra Skolgatan 43 var adressen, visade en googling. Det är ett ganska nytt ställe. Supermysigt, och förutom en trevlig vinlista har de jäkligt prisvärd mat också. De flesta rätterna kostar runt 100-lappen (vegetariska alternativen är lasagne och någon pastarätt, båda under hundralappen, feddis [om du inte varit där] :) )

Musselbank
2008-05-22, 12:39
:thumbup: när det gäller shopping så är det sambon som ska kolla kläder.

Debaser i Stockholm var bra, så det kan man väl kolla in, även andra tips tackar jag för! "Gågatan", heter den så eller?

edit: tack tack, keep em coming!

PowPow
2008-05-22, 12:43
:thumbup: när det gäller shopping så är det sambon som ska kolla kläder.

Debaser i Stockholm var bra, så det kan man väl kolla in, även andra tips tackar jag för! "Gågatan", heter den så eller?

Gågatan kallas den ja. Södra förstads gatan heter den från triangeln till stortorget, och senare heter den södergatan.

Är det fint vädet så kan man alltid bege sig till Debaser på eftermiddagen också. De har en mysig uteservering, och maten är inte helt dålig.

Stoltz
2008-05-22, 12:52
wikipedia är din vän http://sv.wikipedia.org/wiki/Rulla_hatt

Wikipedia har fan information om allt! :D

hahavaffan
2008-05-22, 13:41
Wikipedia har fan information om allt! :DJa, man blir fan lika förvånad varje gång en google på "Vadsomhelst +wiki" ger ett korrekt resultat :D


Fed Up gjorde bra ifrån sig. Jag har inte så jäkla mycket att tillägga. Är det fint väder kan ni ju hoppa på buss nummer 100, och sen hoppa av vid Falsterbo strandbad eller ljunghusen storvägen. I falsterbo är det bara att gå mot havet, och i Ljunghusen är det bara att gå hela storvägen ner (tar väl en kvart). Sen är det fina stränder så långt ögat når. Är ni ändå nere i Falsterbo, kan jag tipsa om Café Kust (http://www.kustcafe.se/) som har en massa goda mackor, kakor, bakelser och mat och dryck. Och Da Aldo (http://www.aldo.se/) som har svingod glass, kaffe osv.

dooh
2008-05-22, 14:31
Jag vill dock kontra med att du bör undvika chokladfabriken... Är tyvärr allmänt fjortishäng kan jag tycka, även om det ibland är klubb för de äldre (fjortisarna).

Jag älskar deep, men då får man var liberal och inte vara homofob. Gayklubb på lördagar med andra ord. Men rätt chill ställe.

Men debaser är ett rätt säkert kort i slutändan!

Musselbank
2008-05-22, 14:38
Och det som inte finns på wikipedia finns ju på kolo :-D

Tack igen!

Sen kan jag avslöja att jag tränar gratis på Forum, så det måste jag ju göra. Mycket lovande hemsida: Ganska fort hittar man faktiskt, någonstans mellan pilates och dans, en liten avdelning om styrketräning. Där de pushar för trappmaskiner och stoltserar med att "våra maskiner kommer från PowerPlate". Ett fabrikat som bara gör vibrationsapparater.

Gayklubb var länge sen, är det bara bögar eller blandat? [edit dvs även fruntimmer]

PowPow
2008-05-22, 14:43
Om du vill svettas på ett dansgolv så borde du gå till KB på lördag. Lönehelg + KB = ett fullt dansgolv. Alltid.

Men förbered dig på en jävla massa folk och en jävla massa glas på dansgolvsgolvet. Men drag brukar det onekligen vara. Lite omognare publik än på Debaser. Men det är kanske därför det brukar vara mer drag.

http://www.kulturbolaget.se

Och om shopping är en stor grej så kan KÖpenhamn vara en god idé. Ni har ju gångavstånd till centralen, så det är bara till att promenera dit och ta tåget över.

Snafu
2008-05-22, 14:47
Trodde direkt att rulla hatt var en synonym för onani. Manlig sådan.

Fed up
2008-05-22, 15:00
fedup sammafattade väl, tyckte jag, förutom att debaser skulle vara en rockklubb. de spelar mest pop och elektro. men bra är det. bra som fanken.

Sen är det malmös kanske hetaste klubb nu på lördag. Pastell heter den, och den är på Jeriko. På lördag spelar Kleerup.
http://www.klubbpastell.se/

Sen skulle jag vilja tipsa om ett ställe som heter Baggatelle café och vinbar. Ligger vid möllevångstorget, bredvid Ölcafét. Norra Skolgatan 43 var adressen, visade en googling. Det är ett ganska nytt ställe. Supermysigt, och förutom en trevlig vinlista har de jäkligt prisvärd mat också. De flesta rätterna kostar runt 100-lappen (vegetariska alternativen är lasagne och någon pastarätt, båda under hundralappen, feddis [om du inte varit där] :) )

Vad gör den här pastell till hetast? Jag är visserligen bjuden på schlagerfest så jag har inte tid att gå dit oavsett, men kan ju vara bra att veta nu när jag är ute i svängen igen.

Bagatelle har jag varit på, på deras invigningsfest (gratis mat och sprit) och var faktiskt på deras förra affish som satt utanför där det stod vad som hände och mat och sånt (eller va tusan det nu stod). Upptäckte det inte själv förrän en kompis påtalade det. Bilden var rätt mörk och suddig, men nog tusan var det jag alltid.

PowPow
2008-05-22, 15:10
Vad gör den här pastell till hetast? Jag är visserligen bjuden på schlagerfest så jag har inte tid att gå dit oavsett, men kan ju vara bra att veta nu när jag är ute i svängen igen.

Bagatelle har jag varit på, på deras invigningsfest (gratis mat och sprit) och var faktiskt på deras förra affish som satt utanför där det stod vad som hände och mat och sånt (eller va tusan det nu stod). Upptäckte det inte själv förrän en kompis påtalade det. Bilden var rätt mörk och suddig, men nog tusan var det jag alltid.

Den mest hypade iaf, alltid galet drag och heta artister. Senast Yelle, och nu Kleerup. Innan det var det Familjen, The Glass m.m.. Biljetterna brukar gå som smör. Det är sista försäsongen nu på lördag, men hoppas på en fet comeback senare. Men det är ju relativt nischat, och gillar man inte den musiken så lär det ju vara den sämsta klubben just nu :)

Yelle senast var helt magiskt
http://www.rockfoto.nu/image/20080419_134637_605272.jpg
Foto: Jesper Berg, Rockfoto

PowPow
2008-05-22, 15:18
ha, apropå schlager så spelar ju faktiskt årets franska bidrag på just pastell häromveckan:

http://hogtalaren.blogspot.com/2008/05/sebastien-tellier.html

Musselbank
2008-05-22, 23:56
Om du vill svettas på ett dansgolv så borde du gå till KB på lördag. Lönehelg + KB = ett fullt dansgolv. Alltid.

Men förbered dig på en jävla massa folk och en jävla massa glas på dansgolvsgolvet. Men drag brukar det onekligen vara. Lite omognare publik än på Debaser. Men det är kanske därför det brukar vara mer drag.

http://www.kulturbolaget.se



Kul band också, ser det ut som! Kan va nåt...

chidde
2008-05-23, 06:03
ingen som har rekommenderat lilla torg? turiststället nummer ett ju, sen blir det ju torso twisted :)

är du sugen på kött så ska du söka dig till T-bone, ligger nära Triangeln.. eller Mando som ligger nära lilla torg
om det är sushi så skulle jag rekommendera Nama ute i Limhamn, säkert stans bästa sushi!!
vad gäller shopping så kan jag tycka att det är ganska mainstreamt i malmö, då hade jag hellre tagit tåget över sundet till köpenhamn istället

är du sugen på uteservering så är lilla torg the place to be, vill du ha nåt finare i form av drinkar och vin så är det faktiskt Hilton som gäller. säg till om du drar dit, isåfall kan jag rekommendera nåt.. och vem du ska beställa från

klubbmässigt blir svårare, etage skulle nog inte vara nåt för dig eftersom det är lite stekigt... innefolket hänger där. slagthuset är du antagligen för gammal för... deep som nån sa är också schysst, fast där ska man vara försiktig... haha, klientelet där bangar inte för att smeka ditt brunöga om tillfälle ges
ett annat ballt ställe är ice bar som är en karaoke bar, ligger runt hörnet till bergsgatan
om inget av det passar finns det säkert en o en annan svartklubb

gillar du billig elektronik så har ju netonnet ett lager precis vid motorvägen, eller inwarehouse i stan. annars har komplett också en butik där man kan hämta sina grejer

dooh
2008-05-23, 06:09
Gayklubb var länge sen, är det bara bögar eller blandat? [edit dvs även fruntimmer]

Mixed. Men mest bögar? och turister som mig;) Nej men har förr mig att det brukar vara rätt bra fördelning med en lätt övervikt på killsidan.

Fed up
2008-05-23, 07:56
Den mest hypade iaf, alltid galet drag och heta artister. Senast Yelle, och nu Kleerup. Innan det var det Familjen, The Glass m.m.. Biljetterna brukar gå som smör. Det är sista försäsongen nu på lördag, men hoppas på en fet comeback senare. Men det är ju relativt nischat, och gillar man inte den musiken så lär det ju vara den sämsta klubben just nu :)


Låter inte som ett ställe för mig.

Ang. Debaser så har jag mest varit där när det varit punkspelning så jag vet inte så noga, men det är väl rätt blandat när det är vanliga klubbar, som jag förstått. Trevligt iallafall. De gör de bästa alkoholfria drinkarna också.


vad gäller shopping så kan jag tycka att det är ganska mainstreamt i malmö, då hade jag hellre tagit tåget över sundet till köpenhamn istället



Nja, beror ju på vad man är ute efter och om man vet var man ska leta. Det är samma i Köpenhamn, eller givetvis mer men det är svårt att hitta om man inte vet var man ska leta. Går man runt davidshall och fortsätter upp emot möllan hittar man flera små roliga butiker. Många såna har poppat upp senaste åren i Malmö. Kul, tycker jag.

Ignatius72
2008-05-23, 08:01
Själv ska jag på Paul Potts ikväll. Det blir nog bra. Men funderar på att gå ut och käka innan. Ett tag sedan jag bodde i malmö, men Brogatan, Möllan funkar väl fortfarande antar jag.

hahavaffan
2008-05-23, 10:26
Själv ska jag på Paul Potts ikväll. Det blir nog bra. Men funderar på att gå ut och käka innan. Ett tag sedan jag bodde i malmö, men Brogatan, Möllan funkar väl fortfarande antar jag.Det ska mina föräldrar och deras vänner också.


KB imorrn, malmöfolket? Så kan ni bjuda mig på öl, för jag får inte lön förräns på måndag.

Musselbank
2008-05-24, 17:10
Oki, T-bone & Mando mm noterat! De ligger i farozonen :-) hittills har vi klarat av Mosaik & Jensens Böfhaus. Och Smaklöken.

Något sista minuten-tips på några "något finare" men inte "hiskeligt dyra" / överspända alternativ för denna aftons matintag? Gärna i gamla staden eller så.

Fed up
2008-05-24, 17:37
Oki, T-bone & Mando mm noterat! De ligger i farozonen :-) hittills har vi klarat av Mosaik & Jensens Böfhaus. Och Smaklöken.

Något sista minuten-tips på några "något finare" men inte "hiskeligt dyra" / överspända alternativ för denna aftons matintag? Gärna i gamla staden eller så.

Det ligger en bra italiensk resturang på gamla väster (vilket jag antar att du menar med gamla staden). Kunde jag bara komma på vad tusan den heter så vore det ju bra.

Ignatius72
2008-05-24, 17:39
Det låg (iaf tidigare) en schysst restaurang mitt emot Wallmans, Lemongrass kan den ha hetat.

chidde
2008-05-24, 17:41
man får ju det man betalar för :)

if money is not an issue så hade jag provat:

bloom
ligger i närheten av pildammsparken, riktigt stekarställe med 5-7 rätters avsmakningsmenyer. kökschefen (ägaren) har varit sous chef för gordon ramsay, behöver jag säger mer? priset gissar jag hejvilt på nu, 5-rätters + vinpaket skulle nog kunna gå på ca 1300 kr

vendel at sturehof
om bloom är nummer ett i malmö så är sturehof vid centralen nummer två
kökschefen här kom 3a i senaste upplagan av årets kock. säger kanske inte så mycket men det är säkert värt att spendera sin kosing här

st markus vinkällare
vet inte riktigt var det ligger, enligt rykten ska dem också ha ett schysst kök. men hit ska man nog söka sig om man tycker om vin. deras vinlista kan jämföras med book of shadows i serien förhäxad :)

mrs brown
här får man nog mest mat och dryck för pengarna, då snackar jag inte om mängden mat utan kvalité. stillar smaklökarna och håller ihop plånboken
jag känner förresten barchefen (Lotta) här, om ni är sugna på en afterdinner drink så måste ni prova "nuts for chocolate". hennes senaste bidrag till årets bartender som enligt mig förtjänade en högre placering. stället ligger förresten på davidhallstorg, centralt och bra

om ni vill chansa lite så bör ni åka ut till torso twisted och prova deras "twisted" meny, vilket innebär att det är chefs choice och man vet inte vad man får förräns det står på bordet. en kul grej kanske?
tillhör fine dining, men av det jag har hört så har dem varit lite väl ambitiösa för sitt eget bästa och många som varit där menar att det inte smakar nåt. men men, man måste prova själv

PowPow
2008-05-24, 17:41
Det ligger en bra italiensk resturang på gamla väster (vilket jag antar att du menar med gamla staden). Kunde jag bara komma på vad tusan den heter så vore det ju bra.

Epicuré?

http://www.google.se/search?hl=sv&q=epicur%C3%A9+malm%C3%B6&btnG=S%C3%B6k&meta=

Ignatius72
2008-05-24, 17:43
man får ju det man betalar för :)

st markus vinkällare
vet inte riktigt var det ligger, enligt rykten ska dem också ha ett schysst kök. men hit ska man nog söka sig om man tycker om vin. deras vinlista kan jämföras med book of shadows i serien förhäxad :)



Ligger nära Stortorget. Löjligt bra.

Fed up
2008-05-24, 18:11
Epicuré?

http://www.google.se/search?hl=sv&q=epicur%C3%A9+malm%C3%B6&btnG=S%C3%B6k&meta=

Precis!

Musselbank
2008-05-24, 18:25
Johan P, är det dyrt? :em:

chidde
2008-05-24, 18:27
Johan P ligger nog lite över average, men är du ute efter fisk och skaldjur så ska du nog ingen annanstans än Johan P :)

Musselbank
2008-05-26, 15:11
Tack allihopa!

Det var trevligt i Malmö. Nattlivet blev det inte så mycket med, men inför nästa tripp är jag desto bättre förberedd :-) Johan P hade definitivt god fisk, men sammantaget var det stället något för dyrt. Tråkigt nog är ju trevlighet & lokaler mm, alltså 'känslan', ofta inte bättre på dyrare ställen. Det kan för all del ha varit otur också.

En mer helhjärtad flopp var konsthallens utställning Hamsterwheel. O, vilken dynga :-)

Glassen på Dolce Sicilia var god och annorlunda, och det kan säkert bli fråga om återbesök. Tapasrestaurangen Mosaik lär jag också återkomma till.

Det blev ingen träning. Ventrikelkardio & peristaltik åsido. Efter allt spring och all sol var benpass inte lika lockande...