Visa fullständig version : Odlad asiatisk fisk
Paltkoma
2008-05-22, 08:48
Det har börjat dyka upp en hel del odlad asiatisk fisk i fiskfrysen på Maxi. Själv gillar jag Tilapia, som smakar väldigt gott när man panerar och steker den.
Fördelar:
- Bra pris
- Gott
- Liknande näringsvärden som andra fiskar, dvs bra näringsvärden
- Ingen utfiskning av haven, dvs miljövänligt ur denna aspekt i alla fall
Nackdelar:
- Transporteras långt, vilket ju ger koldioxidutsläpp
- Det skulle inte förvåna mig om de som jobbar på odlingarna har fördjävliga arbetsvillkor. Det brukar vara så med billiga saker från Asien.
Saker som jag är osäker på:
- Innehåller dessa fiskar mer antibiotika och/eller miljögifter än t ex norsk odlad lax? Någon som vet?
- Har dessa fiskar samma problem som odlad lax med försämrade omega3-halter? Någon som vet?
Så, kort och gott - Odlad asiatisk fisk, bra eller anus?
Värt att söka vidare på;)
Rent spontant känner jag att ordentlig tillagning gäller för fisken, m a p matförgiftande bakterier.
Jag har köpt ett gäng 3kg förpackningar Pangasius-filéer senaste tiden för 89kr, vill minnas att dom är odlade i Vietnam. Även jag undrar ungefär samma saker som du gör.
Fisken är iaf riktigt god och mycket bra filéad jämfört med annan billig fisk.
Köper ofta Hoki-fliéer i fryst form. Findus tror jag är märket.
Har för mig att den fiskas utanför Australien. Smakar gott, liknar torsk och andra vitfiskar. Näringsvärdet är bra, speciellt under deff.
Tyvärr är den en aningens dyr.
Köper ofta Hoki-fliéer i fryst form. Findus tror jag är märket. Har för mig att den fiskas utanför Australien.
...Vad det nu har att göra med odlad, asiatisk, fisk. :)
...Vad det nu har att göra med odlad, asiatisk, fisk. :)
Oh, odlad. Sorry, läste inte ordentligt. Sorry, sorry very sorry.
Fast asiatisk är den ju åtminstone.
Oh, odlad. Sorry, läste inte ordentligt. Sorry, sorry very sorry.
Fast asiatisk är den ju åtminstone.
No problemas.
Nog för att geografi inte är min starka sida, men ligger det inte i Oceanien?
Nån som vet nå om de konstiga fiskarna som finns på Lidl där t.ex det finns vissa med hela ca:36g protin per 100g? kan det verkligwn stämma? tror den hette Mahi mahi(guldmakrill) eller nå dylikt.,
Paltkoma
2008-05-22, 21:50
In China, Farming Fish in Toxic Waters (http://www.nytimes.com/2007/12/15/world/asia/15fish.html)
Paltkoma
2008-05-22, 21:55
Livsmedelsverket lägger odlad asiatisk fisk i den ofarliga kategorin. (http://www.slv.se/upload/dokument/remisser/remisser%202008/kostrad_gravida_ammande/broschyr_gravida_2008_remiss.pdf)
Paltkoma
2008-05-22, 22:02
LIvsmedelsverket anser att den totala miljöeffekten av Pangasius och Tilapia är mycket bättre än av odlad lax. (http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/miljoanpassade_kostrad/miljoanpassade_kostrad_delrapport_fisk_2008.pdf)
Musselbank
2008-09-08, 22:13
Hajmal, Pangasiusmal, är "gul" i WWF:s listning "Rekommendation: Gult ljus.
Köp helst inte hajmal som är odlad i Asien eftersom det idag inte sker på
ett hållbart sätt."
http://www.wwf.se/source.php/1121475/WWFs_FISKGUIDE.pdf
(All hajmal är odlad i Asien, tror jag...)
Är det ingen som märkt att de där firrarna kan smaka lite dyigt? Speciellt tilapia har jag märkt det med.
Är det ingen som märkt att de där firrarna kan smaka lite dyigt? Speciellt tilapia har jag märkt det med.
Javisst! Precis som du säger så smakar Tilapia och hajmal ofta en hel del dy... Tycker rent allmänt att det inte känns så fräscht att äta importerad fisk som odlats i skumma vatten.. Smaken till trots så brukar jag ändå mellan varven köpa denna typ av fisk pga priset (är student och får inte vara så kräsen med mina proteinkällor *cry* ).
Tänk om man bodde i Norge vid havet.. färsk egenfiskad fisk så ofta man kände för det..:) Fast deras övriga matpriser är ju oerhört deprimerande, så det är kanske ingen vidare idé ändå.
Nej, men då har jag kanske haft tur för jag har då inte haft några problem med smaken.
Eller så kanske det har med tillagningen att göra? Jag kokade fisken i en liten skvätt kryddigt vatten (som jag redde av och gjorde sås av när jag silat bort kryddorna ur vätskan), det kanske påverkar?
Jo vissa paket smakar mysko faktiskt, trodde bara det va ja som gjort nå fel :)
Är iaf en supergod fisk när den inte smakar dy!!! :eating:
Nån som vet varför den smakar dy?
Jo vissa paket smakar mysko faktiskt, trodde bara det va ja som gjort nå fel
Är iaf en supergod fisk när den inte smakar dy!!!
Nån som vet varför den smakar dy?
Fisk smakar dy om den går i näringsrikt vatten med mycket alger, slam och.. ja.. dy... Att samma fiskart kan smaka väldigt olika beroende på vart man fångat den känner nog många sportfiskare till (en gädda tagen i en grund igenväxt insjövik smakar t.ex. inget vidare jämfört med en skärgårdsgädda tagen tidig vår då vattnet är fräscht).
Att olika paket smakar olika mycket dy beror förmodligen helt enkelt på att fisken är odlad i olika fräscha vattendrag.
Fisk smakar dy om den går i näringsrikt vatten med mycket alger, slam och.. ja.. dy... Att samma fiskart kan smaka väldigt olika beroende på vart man fångat den känner nog många sportfiskare till (en gädda tagen i en grund igenväxt insjövik smakar t.ex. inget vidare jämfört med en skärgårdsgädda tagen tidig vår då vattnet är fräscht).
Att olika paket smakar olika mycket dy beror förmodligen helt enkelt på att fisken är odlad i olika fräscha vattendrag.
Ok men det varierar ju inom samma märke, kommer fisken inte från samma ställe i kina när t.ex märket coop tar fisken?eller tar de tilapia från olika ställen?
Ok men det varierar ju inom samma märke, kommer fisken inte från samma ställe i kina när t.ex märket coop tar fisken?eller tar de tilapia från olika ställen?
Nu spekulerar jag bara, men det låter väl inte omöjligt att butikerna köper in sin fisk från distributörer som i sin tur köper in fisken från olika håll.
(Dysmak bör även kunna variera i ett och samma vattendrag beroende på hur stationär fisken är och vart i sjön den fångats.)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.