handdator

Visa fullständig version : Fettdepåer ökar med ålder?


Slartibartfast
2008-05-22, 08:45
Alla har ju fettdepåer på olika ställen på kroppen. Jag har mina på magen och i bakre lovehandles. Kan man förvänta sig att de personliga fettdepåerna automatiskt ökar med åldern, alltså att jag i mitt fall kommer att öka mängden fett kring mage/lovehandles, fast jag inte blir fetare överlag?

Man ser ju ofta gamla gubbar med rejäla hängmagar, men sjukt rippade vader. (även om det till stor del handlar om viceralt fett, så är det ockå väldigt mycket subkutant)

King Grub
2008-05-22, 09:14
Du måste äta mindre och/eller vara mer aktiv för varje år för att behålla din fettnivå. Förändrade hormonnivåer leder också till förändringar i fettfördelningen, så områden kan bli "fetare" utan att kroppens totala mängd fett ökar.

Slartibartfast
2008-05-22, 09:20
Ok, det var precis det jag menade. Tack.

Scratch89
2008-05-22, 13:15
Om du fortfarande har kvar din sunda inställning till träning och kost tror jag inte att du behöver oroa dig för överflödigt fett. Det omvända problemet är snarare större; pensionärer tappar matlust, p.g.a försämrat smak- och luktsinne, men även medicinering som torkar ut munnen, och det leder till viktnedgång och i vissa fall näringsbrist.

Multivitamin
2008-05-22, 17:11
Är det svårare/omjöligt att bli av med fettdepåer som man inte haft förut när man var yngre? nu har jag tex en bulle på magen men har ändå magrutor den där lilla bullen som sitter längst ner verar vara ganska seg att få bort.

Eddie Vedder
2008-05-22, 17:34
Är det svårare/omjöligt att bli av med fettdepåer som man inte haft förut när man var yngre? nu har jag tex en bulle på magen men har ändå magrutor den där lilla bullen som sitter längst ner verar vara ganska seg att få bort.

Deu bantar inte bort fettceller, du gör dom bara mindre.

Multivitamin
2008-05-22, 17:39
Jo det vet jag, men det blir väl svårare att få formen man hade när man var yngre om nu fettcellerna blivit större?

Scratch89
2008-05-22, 19:23
Inte om fettcellerna bara fyllts, men om du blivit så pass fet att du har skapat FLER fettceller, då kan det bli ett större problem. Dock är en liten bula på magen troligen inte några bekymmer alls; bara att äta bra och röra på sig.

Slartibartfast
2011-07-22, 08:47
Bümp.

Det är tre år sedan jag skapade tråden och kan rapportera att formen förfalligt ganska drastiskt på just dom ställen jag påpekar, och då lovehandles i synnerhet. Alla andra ställen på kroppen är lika rippade, om inte ännu hårdare, men en rejäl pösmunk har bildats kring magen, trots att jag tränat precis lika hårt och hållit precis lika hårt på kosten som jag alltid gjort. Jag har inte bulkat/deffat mer än 2-5 kg per säsong under dessa år. Hur ska man hålla sig rippad överallt även upp i åldrarna? 30 tycks vara åldern när allt far åt helvete fast man trott man ska fara svinrippad hela livet. Är 32 nu.

Ålderdomen suger åsneballe. :(

Ronn
2011-07-22, 08:59
32 är ju knappast gammalt, inte gammalt nog att du skulle ha någon märkbar hormoninbalans jämfört när du var yngre. Jag är själv 33 och skulle inte utesluta att jag gör fel och skylla på åldern bara för att jag lagt på mig lite.

Sen finns det ju flertalet aktiva 70-80 åringar som styrketränar och har koll på vad dom äter som också är hyffsat rippade vilket visar på vad man kan åstadkomma trots ålder.

Gör en review av ditt kost och träningsupplägg, även om du tror att du gjort likadant kan det ju vara så att du sakta gjort förändringar du inte är medveten om.

Pepz
2011-07-22, 09:08
Bümp.

Det är tre år sedan jag skapade tråden och kan rapportera att formen förfalligt ganska drastiskt på just dom ställen jag påpekar, och då lovehandles i synnerhet. Alla andra ställen på kroppen är lika rippade, om inte ännu hårdare, men en rejäl pösmunk har bildats kring magen, trots att jag tränat precis lika hårt och hållit precis lika hårt på kosten som jag alltid gjort. Jag har inte bulkat/deffat mer än 2-5 kg per säsong under dessa år. Hur ska man hålla sig rippad överallt även upp i åldrarna? 30 tycks vara åldern när allt far åt helvete fast man trott man ska fara svinrippad hela livet. Är 32 nu.

Ålderdomen suger åsneballe. :(


men ärligt? jag är över trettio och jag är i bättre form än någonsin.

Slartibartfast
2011-07-22, 09:20
Gör en review av ditt kost och träningsupplägg, även om du tror att du gjort likadant kan det ju vara så att du sakta gjort förändringar du inte är medveten om.

Det har jag gjort, såklart. Enda skillnaden i kosten är att en betydligt större del av min kolhydratbas består av okokta havregryn nuförtiden, samt att jag en tid körde med ett något högre fettintag. Proteinintaget har stadigt ökat. Vikten kan jag manipulera precis hur jag vill, som vanligt, men vart vikten lägger sig tycks jag inte ha någon kontroll över längre.

Anders The Peak
2011-07-22, 09:36
Med många år på nacken kan jag säga att det är inte sant utan det handlar om åratal av misskötsel av kroppen. Det som äldre råkar ut för som är svårt att reda ut är det fett man lägger på sig kring brösten som till en viss del är bröstkörtelvävnad.

Tillväxten beror oftast på för ymnigt ätande i relation till personlig fysisk aktivitet som leder till taskig omsättning av Testosteron.

Testosteron aromatiserar gärna till östrogen när det blir obalans/

Oftast får man ändrad fettinlagring pga otillräckliga nivåer av testosteron ofta pga fel kost och inaktivitet. Ni vet gubbmage och tuttar som sväller.

Slartibartfast
2011-07-22, 09:54
Den enda icke hormon- eller åldersrelaterade förklaringen till fenomenet jag kan tänka mig, är att jag inte haft samma järnkoll på att över- eller underskottet varit jämt från dag till dag.

Förr optiknullade jag varje kalori, vilket i teorin ledde till att jag optimerade proteinsyntesen och minimerade fettinlagringen. När intaget inte är jämt, så optimerar man vissa dagar proteinsyntesen, men fettinlagringen är också hög, eller så går båda på plus minus noll, eller så är båda negativa. Eftersom proteinsyntesen är begränsad, men fettinlagringen är obegränsad, så gör det att man i slutändan blir lönnfetare. Bedägligt när man ser att viktförändringskurvorna är lika jämna som dom alltid varit vid bulk/deff.

Ronn
2011-07-22, 10:51
Men vadå, om du äter för mycket går du upp om du äter för lite går du ner, det är du själv med på. Vart fett sen hamnar eller tas från har man ju ingen kontroll över det håller du väl också med om?

Om jag tolkar dig rätt så tycker du att du lagt på dig på fel ställen? Det kan du ju inte styra över men du kan ju gå ner igen?

Slartibartfast
2011-07-22, 11:04
Men vadå, om du äter för mycket går du upp om du äter för lite går du ner, det är du själv med på. Vart fett sen hamnar eller tas från har man ju ingen kontroll över det håller du väl också med om?

Om jag tolkar dig rätt så tycker du att du lagt på dig på fel ställen? Det kan du ju inte styra över men du kan ju gå ner igen?

Nej, du missförstår.

Om man jämför t.ex. år 2007-2008 med år 2010-2011 så kan dom båda beskrivas på samma sätt. Långsam bulk under höst/vinter, samt långsam viktnedgång under vår/sommar. 85 kg som mest, 80 kg som minst. Viktkurvorna ser alltså exakt likadana ut.

Men kroppskompositionen, vid samma vikt, ser helt olika ut mellan dom två åren.

Jag ser alltså ut som skit på 82 kg idag, jämfört med 82 kg för tre år sedan. Frågan är varför.

Min syn på saken är att över/underskottet varit jämt i fall A och ojämt i fall B. Trots detta har viktkurvorna såklart sett identiska ut, eftersom kaloriintaget sett över t.ex. en vecka varit identiskt båda åren.

Springer
2011-07-22, 11:07
men ärligt? jag är över trettio och jag är i bättre form än någonsin.

Jag är över 40 och är i bättre form på så länge jag kan minnas.

Ronn
2011-07-22, 11:22
Låter ju besynnerligt, 2kg borde ju inte heller göra en jättestor visuell skillnad om 80kg är din "i bra" form.

Kanske är något på gång med kroppen? Om det är så dramatiska skillnad som du säger kanske läge att ta ett blodprov och kolla hur der ser ut?