handdator

Visa fullständig version : Längre av bra kost (?)


creperiet
2008-05-22, 06:59
Fråga eller påstående...

Jag är 19 år, och sedan jag ett och ett halvt år tillbaka började sköta kosten ordentligt har jag växt fyra centimeter. Innan dess hade jag inte växt någonting på nästan två år. Träningsdosen har knappast varit mindre under senare år, snarare tvärtom.

Och med sköta kosten menar jag främst tillgodose behovet av alla nödvändiga ämnen, samt bra återhämtningsmål och bättre näringstiming.

Är det möjligt att det har ett samband med ökad längd? Eller är det bara tillväxtfaser det handlar om? Kanske någon som har vart med om samma sak?

Tolkia
2008-05-22, 07:05
Om du var vanvettigt undernärd fram till dess, möjligen (men det var du knappast?). Annars skulle jag tippa tillväxtfas.

creperiet
2008-05-22, 07:08
Knappast undernärd, energimässigt alltså. Betydligt högre fett% än nu.

King Grub
2008-05-22, 08:14
Det kommer inte att påverka, definitivt inte nu när du är så "gammal".

creperiet
2008-05-22, 08:48
Vad är argumentet bakom det i s f? Skulle ju kännas mkt kaxigare om man sa att man hade ätit upp sig fyra cm:D

Saggo
2008-05-22, 11:35
Bu är jag ingen expert men visst bra kosthållning kan hjälpa till, men jag tror det är mer genetisk hur långa man blir. Visst viss miljöpåverkan finns säkert. Men alla växer olika, en del är knattesmå tills de är 13-14 och sen skjuter i höjden andra ännu senare och som sagt en del ännu tidigare.

Själv var jag 1.45 när jag började förstaklass, vet inte om det är jättelångt. Men efter sjätteklass var jag 1,90 så vi växer olika fort och vid olika perioder i vår barndom/ungdom.

Så nej, JAG tror inte du har ätit upp sig 4cm. ;)