handdator

Visa fullständig version : Att endast äta en stor portion om dagen - skadligt för tarmar?


Alfred Nobel
2008-05-21, 18:40
Är det skadligt för tarm- och njurar att endast äta, låt oss säga, en stor portion på 2500 kcal under ett tillfälle under dagen?

Min mor tror (och söker/vill få svar) att man sabbar och påfrestar tarmar/njurar och andra innre organ i kroppem extremt mycket så det är ohälsosamt, istället för att sprida ut och äta 3-5 måltider/dagligen. Hon tror att det är livsfarligt.

Hur ligger det till egentligen? Jag har inget argument för eller mot det hon säger.

Mvh, Niklas

Kischen
2008-05-21, 18:44
Dom på forumet som sysslar med periodisk fasta borde veta.

Alfred Nobel
2008-05-21, 18:50
Dom på forumet som sysslar med periodisk fasta borde veta.

Var inte så säker på de. Folk ger sig in på saker utan att veta ett skvatt. Men förhoppningsvis finns det någon kunnig rackare (ni vet vilka ni är) som kan svara och hjälpa till :)

Eddie Vedder
2008-05-21, 18:55
Dom på forumet som sysslar med periodisk fasta borde veta.

Inte ens IF är visserligen uppbyggt på dagsintaget i EN måltid. Det är väl snarare inom ett snävt tidsintervall men ändå uppdelat. Visst kanske energimängden kan uppgå till 2500kcal men då är det ju oftast killar med lite mer muskelmassa än Niklas mamma.;)

Att dagligen basera sitt intag på en enda måltid låter helt klart extremt, jag kan inte tänka mig att det finns mer studier än under mycket korta tidsperioder. Det jag läst visade både positiv och negativ inverkan, men man kan ju bara spekulera i långtidseffekt sålänge inga långtidsstudier finns.

Energimängden som sådan behöver nog inte vara skadlig dock, det enda jag vet är att AGE-produkter står i direkt proportion till blodglukoskoncentrationen och en sådan måltid borde ju skjuta upp blodsockerhalten ganska rejält även hos en frisk. Vidare blir ju även insulininsöndringen hög. Frågan är ju dock vad skillnaden egentligen blir i praktiken mellan en stor "chock" eller att man höjer blodsockret under flera gånger om dagen istället och då även åstadkommer flertalet insulinpåslag.


Observera att jag bara spekulerar som sagt. Tycker själv det är intressant det där men vet för lite för att låtsas "ha svaret".:)

dajmond
2008-05-21, 19:05
tycker inte de låter bra...o jag personligen skulle inte palla. jag blir helt yr i huvet o knepig om jag inte äter nåt på fyra fem timmar, måste käka var tredje för o funka optimalt. då räknar jag alltså med att jag tränar hårt typ en gång om dan.

Sverker
2008-05-21, 19:10
Jag är själv tveksam till att lägga maten på hög i tarmarna. Under tiden alla transportörerna i tarmväggen är fullt sysselsatta, med att skicka in glukos, amionosyror, fett mm får tarmbakterierna gott om tid att roffa åt sig vad de vill ha.

Jag vet inte...men det känns som om intag i proportion med upptaget vore bäst.

lectris
2008-05-21, 19:38
Livsfarligt lär det ju inte vara iaf :) Opti? inte så troligt.

Illustrerade mannen
2008-05-21, 19:46
Vill understryka att jag inte på något vis är kunnig inom detta med kost och näring:em:
Jag äter oftast bara en gång om dagen och då massor och nyttigt. Idag exempelvis är en typisk dag: Endast kaffe till frukost, 55 minuters snabb promenad till lunch, tonfisk, kyckling och massor av sallad till middag, kaffe på kvällen. Utöver detta massor av vatten under hela dagen och en multivitamintablett (och snus...) Så här der det ut i princip varje dag. Det som varierar är vad jag tränar. Jag tränar två helkroppspass i veckan och kampsport ca tre timmar per vecka. 180 cm lång, 72 kilo, 40 år och ca 50 i vilopuls. Minimalt med underhudsfett, gör hälsokontroller åtminstone en gång per år och alla värden är på topp. Styrketräningen har inte alltid varit regelbunden, men kampsport och löpning har jag regelbundet pysslat med i åtminstone 22 år. Jag mår utmärkt, sover gott och är helt frisk, nästan aldrig sjuk.
Detta är kanske inget jag tipsar folk om - min fru tycker jag är galen - men det fungerar för mig - av någon anledning.
Så den oroliga modern kanske inte behöver oro sig. Men det vanliga är väl typ tre måltider enligt tallriksmodellen plus minst två mellanmål...

cosmic_dancer
2008-05-21, 21:06
Hur skulle en måltid se ut för att man ska få isig ens totala dags behov under en och samma måltid? Jag skulle nog spy efter ett tag. Jag är åandra sidan en sådan som efter att ha ätit en lunch på stan kan vara så mätt retsen avd agen att det räcker med lite gröt eller macka och frukt till middag.

JonasTL
2008-05-22, 12:36
Vad jag hört så är det praxis bland thailändska buddhistmunkar att endast äta ett mål om dagen vid 12-slaget.

De lever nog rätt stillsamma liv skulle jag tro dock.

shut teh face
2008-05-22, 13:04
Eftersom jag inte blir hungrig förens jag varit vaken 3-5 timmar (får ibland tvinga mig att äta frukost, därför det råkar bli något gott till frukost istället för vanlig mat :(). Så har jag inga problem med att 1 mål per dag.
Jag vaknar 10.00 säger vi, ultimata tiden att äta för mig är då runt 1500. Kan utan problem sätta 2000 kcal där, sen står jag mig hela dagen! =)

Om man mår bra av det, och trivs, så ser jag inge fel.

1684_
2008-05-22, 14:18
åste bli rena chocken för kroppen med.

Eddie Vedder
2008-05-22, 14:50
Vad jag hört så är det praxis bland thailändska buddhistmunkar att endast äta ett mål om dagen vid 12-slaget.


Den måltiden är nog ingen mastodontmåltid skulle jag tro.;)

Däremot är ju sumobrottarnas kosthållning rätt så sinnessjuk om jag inte minns fel. Jag har för mig att den är baserad på en måltid faktiskt. Massa hård träning och sedan SJUKA mängder mat. IF ligger nog i lä där.:D

Scratch89
2008-05-22, 19:35
Den måltiden är nog ingen mastodontmåltid skulle jag tro.;)

Däremot är ju sumobrottarnas kosthållning rätt så sinnessjuk om jag inte minns fel. Jag har för mig att den är baserad på en måltid faktiskt. Massa hård träning och sedan SJUKA mängder mat. IF ligger nog i lä där.:D

Munkarna äter runt 2000 kcal på en måltid baserad på baljväxter, grönsaker och kolhydratsfattiga spannmål. Det blir en hel del mat. *spy*

Jag såg en sumobrottare som blev intervjuad på TV; de åt endast direkt efter träning och inget mer under dagen. Dock delades måltiderna upp med korta intervall, typ en timma mellan målen och tre mål sammanlagt. Tydligen så tyckte sumosarna (eller ja, deras tränare) att man fick upp aggressivitet och kämparglöd om de tränade hungriga. De laddade dock sen på med allt som var fett och gott. Den sumon som blev intervjuad hade, inför tävlingen som blev mediabelyst, fastat i två dagar, och han var jävla förbannad, så det ligger nog något i det. :D

Eddie Vedder
2008-05-22, 19:38
Munkarna äter runt 2000 kcal på en måltid baserad på baljväxter, grönsaker och kolhydratsfattiga spannmål. Det blir en hel del mat. *spy*


Hur vet du det? Och vad är kolhydratfattigt spannmål?:D Det borde väl vara ris som är basen, eventuellt bovete kanske.

Scratch89
2008-05-22, 19:41
Hur vet du det? Och vad är kolhydratfattigt spannmål?:D Det borde väl vara ris som är basen, eventuellt bovete kanske.

Vi hade ett arbete i skolan (på gymnasienivå dock, men ändå) där jag ville fokusera på maten. Munkarna går ju ut och samlar mat i ett par timmar varje morgon, så de har ändå en hyfsad energiförbrukning. Maten de äter är mat som lokalbefolkningen vill ge, men de äter inte kött och väldigt lite fisk.

Jag uttryckte mig fel när jag sa kolhydratsfattiga. :D
Jag menar att de får mycket gröter, oftast utspädda, så att det blir stor volym men mycket energi. Tänk dig 2 dl havregryn som blir en liter.

Sverker
2008-05-23, 06:02
När jag såg kolhydratfattigt spannmål tänkte jag fullkornsris med de yttre skaldelarna kvar. Samma sak med vete med kliet kvar. Allt nedmalt till en tjock gröt*spy*

Bönne
2008-05-23, 21:06
tycker inte de låter bra...o jag personligen skulle inte palla. jag blir helt yr i huvet o knepig om jag inte äter nåt på fyra fem timmar, måste käka var tredje för o funka optimalt. då räknar jag alltså med att jag tränar hårt typ en gång om dan.Märker ingen skillnad ifall jag skippar frukost och lunch. Dagen efter då jag slarvat med maten så känner jag inte heller av det speciellt mycket, utöver vid styrkepass då man känner sig klenare.

Även om jag inte känner någon skillnad mellan att äta flera gånger om dagen och att äta endast vid kvällen, så är jag ganska övertygad om att man långsiktigt får bättre resultat av träning då man äter ofta och minskar påfrestningarna på organen. Dock är det bekvämt att skippa frukost/lunch och jag är lat.

CoolHandLuke
2008-05-26, 16:42
Tarmarna är nog inget problem. Det jag själv märkt är att får kroppen problem är det åt andra hållet som det spränger. Man vill spy helt enkelt. Troligtvis kan man nog orsaka reflux-problem om man äter mer än vad magen klarar. Dvs magsäcken kan inte stänga igen på ovansidan så innehållet läcker uppåt och orsakar frätskador på matstrupen. I längden så borde kanske muskeln i magmunnen i sig bli skadad.. men det är något man märker klart och tydligt. Det gör ont som fan och man mår pyton. Alltså inget som händer plötsligt och man kan få liknande problem av enbart stress.

Njurar.. hmm.. vet att om jag äter enorma mängder under en längre period så känns det som ett tryck runt midjan som blir värre om man sitter i fotölj eller stol med mycket svankstöd. Men det är nog bara för att tarmarna är överfulla.. inte för att njurarna är överbelastade eller något sånt.

Ett tips om man ätit för mycket innan man lagt sig för sovning är att ligga på vänster sida. Magmunnen sitter på höger sida så det blir mindre tryck.

Scratch89
2008-05-26, 19:44
Ett tips om man ätit för mycket innan man lagt sig för sovning är att ligga på vänster sida. Magmunnen sitter på höger sida så det blir mindre tryck.

Det där tipset ska jag komma ihåg! :hbang:

Mr. Moose
2008-05-27, 04:40
Hur ligger det till egentligen? Jag har inget argument för eller mot det hon säger.

Mvh, Niklas

Gör en Google sökning på "warrior-diet". Ori Hofmekle (stavningen kan va fel) har massor med argument varför det faktiskt är nytting att äta så. De flesta som provat håller dock inte med.