handdator

Visa fullständig version : Kittlar i fingrarna.


villblistor
2008-05-21, 18:35
Hej!

For nagra dagar sedan borjade det kittla ute i handen pa ett konstigt satt. Inte som en doming utan det bara kittlar och kanns konstigt vilket e riktigt irriterande. Det skiftar mellan ringfingret och lillfingret och ibland mittemellan. Det ar riktig jobbigt faktiskt, man vill bara bita/hugga av fingrarna!


Jag tror pa att det kan bero pa tva saker:

1. En triggerpunkt som jag haft lange i vansterskulderblad (det ar vansterhanden) som nu gjort att det kanns i fingrarna.

2. For nagon vecka sedan tog en golfboll for att "massera" triggerpunkten vilket kan ha tryckt till en nerv. Jag la mig helt enkelt pa golfbollen for att se om jag kunde trycka till triggerpunkten. (Korkat i efterhand)

Vad later mest sannrolikt och vad kan jag gora? Jag bor for tillfallet i USA och kommer hem om 3 veckor. Lat saga att jag behover traffa en naprapat, ar det farligt att vanta med att fa behandling i nagra veckor? Kan det ga over av sig sjalv?

mvh

villblistor
2008-05-22, 15:30
Ingen?

Guddi
2008-05-22, 17:15
Jag antar att du la dig med ryggen på golfbollen och det utesluter att du skulle ha kunna klämma till någon nerv som går ut i armen då de går på framsidan
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/9129.jpg

Kittlar det hela tiden eller är det bara ibland? något som gör att det känns bättre/sämre? Rent spontant så tycker jag inte att det låter så farligt men om det är nervpåverkan (vilket det mycket väl kan vara, sök på ulnaris så hittar du olika diagnoser som du kan läsa på om och se om någon passar) så är det alltid bäst att försöka bli av med det så fort som möjligt. Varför inte besöka en sjukgymnast i USA?

villblistor
2008-05-23, 02:28
Jag antar att du la dig med ryggen på golfbollen och det utesluter att du skulle ha kunna klämma till någon nerv som går ut i armen då de går på framsidan
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/9129.jpg

Kittlar det hela tiden eller är det bara ibland? något som gör att det känns bättre/sämre? Rent spontant så tycker jag inte att det låter så farligt men om det är nervpåverkan (vilket det mycket väl kan vara, sök på ulnaris så hittar du olika diagnoser som du kan läsa på om och se om någon passar) så är det alltid bäst att försöka bli av med det så fort som möjligt. Varför inte besöka en sjukgymnast i USA?

Tack for svaret Guddi. Du har hjalpt mig innan har jag for mig:D
Problemet ar mitt forsakringsbolag som har strulat. Har haft stora problem med dem och nu har det inte ar langt bra kanns det lika bra att vanta. Far vanta i 2,5 halv vecka i stallet. Men du tror inte det kan ha o gora med att pectoralis minor ar for tight? Min vanstra brostmuskel ar extremt tight och for stor i forhallande till bakre ryggen. En obalans som maste fixas. Nar jag tittar pa bilderna du bifogade sa borde brostmusklen kunna trycka till nerverna? .

Ja det kanns konstant, alltsa det gor verkligen inte ont och det stor mig inte heller jattemycket men det kanns konstigt ute i handen. Har ingen svaghet och ingen minskad hudkansel.

Beepfaaarp
2008-05-23, 07:10
Sitter du mycket framför datorn och vilar armen och armbågen på bordet? Kört tunga tricepspressar nyligen?

Guddi
2008-05-23, 08:49
Det kan vara pectoralis minor. Det kan också vara att du sclanius muskulaturen vid halsen eller att den kläms kring armbågen som beepfaaarp tror det kan vara. Även diskproblem i nacken kan ge symptomen du beskriver men då brukar dem påverkas lite av huvudets ställning.

Testa att stretcha pectoralis minor och se om det hjälper. Det är en ganska svår muskel att komma åt på egen hand men det är möjligt.

villblistor
2008-05-23, 15:14
Det kan vara pectoralis minor. Det kan också vara att du sclanius muskulaturen vid halsen eller att den kläms kring armbågen som beepfaaarp tror det kan vara. Även diskproblem i nacken kan ge symptomen du beskriver men då brukar dem påverkas lite av huvudets ställning.

Testa att stretcha pectoralis minor och se om det hjälper. Det är en ganska svår muskel att komma åt på egen hand men det är möjligt.

Hur kommer man at minor pa basta satt? Ga och fa massage? Diskproblem later inte kul... Men diskprobelm i nacken skulle det inte kunna vara triggetpunkten isfall? Jag e bara 18 ar men det e klart diskarna kan val alla skada. Far kollas upp. Tror dock pa pectoralis minor som ar extremt tight.

Beepfaarp: Jag har inte kort nagra tunga tricpespressar och inte direkt tranat tricpes hart pa ett bra tag. Ska kolla upp hur jag sitter vid datorn. Vad kan man gora at det om det skulle vara datorn som ar problemet?

Beepfaaarp
2008-05-25, 18:53
Vad kan man gora at det om det skulle vara datorn som ar problemet?

Sluta hänga på armbågen och sitta som fröken sa i skolan. Ville mest skapa en dialog med mina frågor. Skulle kunna va resultatet av nånting du gör mycket som sträcker eller trycker på nån nerv nånstans.

Teben
2008-05-25, 20:50
Försök hitta en stretch på Pec. minor som guddi säger. Triggerpunkter i den, pec. major och serratus anterior kan även pirra i lillfingret, hjälper det inte att stretcha dessa så bör du kolla upp det. Scaleniusmusklerna (samt sternocleidomastoideus) kan ju som Guddi sa klämma åt hela plexat uppe vid nyckelbenet, är du tajt där med kanske? Rent allmänt om du vet att du har obalans mellan fram-och baksida så kan det ju vara en idé att träna upp baksidan lite.. Lycka till!