handdator

Visa fullständig version : Kontorsråtta vill bli aktiv!


Ejja
2008-05-21, 16:51
Hej.
Jag är en ung tjej (21 år) som vill ha lite hjälp.
Jag vill gå ner lite i vikt, slimma upp kroppen lite och bygga lite muskler.
Jag är 165 lång, och tippar på att jag väger ca 70 kg.

Jag har varit ordenligt tränad förr så jag spelade innebandy och cyklade landsvägscykel en hel del. Efter skador så har detta legat på hyllan några år, vilket både känns och syns!

Nu vill jag tillbaka till träning.
Ska dundra in på gymmet där dom i sin tur på hjälpa mig schema och liknande.

Men, jag undrar hur jag ska göra med maten! Jag sitter på kontor, jobbar väldigt mycket och dagtid, som brukar bli övertid och sena kväller. Så, att hålla på väga mat och greja kommer aldrig att hålla i längen! Jag är en stressas människa, men som faktist har insett att jag måste byta livsstil om jag skall må bra.

Kan tilläga att min sambo kämpar med motsatta problem: att gå upp i vikt.
Hur matchar vi det här?


So, here I am.

Johan_P
2008-05-21, 17:00
Att ändra livsstil är ingen lätt uppgift. Det krävs tid, motivation och dedikation, men det har du säkert redan insett.

Det finns många bra alternativ som lunch på jobbet eller i skolan som är enkelt att göra och hyffsat billigt att handla. Sallader, matlådor (infryst som du tinar), fullkornsbaguetter... tja, du vet själv vad du tycker om att äta - men detta är som sagt exempel på bra mat som funkar i längden.

För övrigt har stress negativ inverkan på kroppen, så försök strukturera vardagen bättre i ett försök att leva sunt :)

Hur du och din partner fixar det tillsammans är nog något ni själva måste lösa, är jag rädd.



... och ja, lycka till med kosten och träningen och välkommen till Kolozzeum :thumbup:

maaherra
2008-05-21, 19:06
Ett alternativ - ifall det fungerar för dig - är att begränsa ditt födointag till färre måltider istället för många små. Då är det lättare att strukturera upp en vettig kost.

Använder mig själv av storkok en gång i veckan och 3 måltider om dagen + lite frukt då och då som jobbet bjuder på. Superenkelt att äta vettigt.

Läs deffguiden som är sticky också, viktnedgång är inte så svårt som man tror.

dajmond
2008-05-21, 19:09
tror du o din kille kan käka samma mat faktiskt, men du äter små portioner o han stora. that's it :) om du vill gå ner i vikt, sikta på många små mål (5-6 per dag) och mycket motion (konditionsträning 3 timmar i veckan minst). det funkar för mig iaf, o kanske då även för dig. jag är 174 cm lång o väger 69 kilo. vill ner till 65.

Andreas Lelli
2008-05-21, 20:45
Du behöver inte direkt väga maten och vara extrem på varje punkt för att gå ned i vikt, visst underlättar det och ger dig mer kontroll men det går utan.

Ät nyttigt och håll nere på kaloritäta grejer som godis etc. Ät lite mindre än du är van vid och träna så ska det nog gå bra. Jag tror också att du kan äta det som din pojkvän äter, bara lite mindre portioner (förutsatt att det är bra mat han äter ;) )

kavalen
2008-05-22, 22:31
tror du o din kille kan käka samma mat faktiskt, men du äter små portioner o han stora. that's it :) om du vill gå ner i vikt, sikta på många små mål (5-6 per dag) och mycket motion (konditionsträning 3 timmar i veckan minst). det funkar för mig iaf, o kanske då även för dig. jag är 174 cm lång o väger 69 kilo. vill ner till 65.


Helt rätt det du säger men något som kan vara problem, speciellt för sambons del är om han klarar att äta stora portioner, vilket inte alla gör. Dels måste han ner på gymmet och köra riktigt hårt så han blir trött och hungrig för att lyckas trycka i sig alla mat. För som sagt, han är underviktig idag och om han vill bli större och få ett bra sug efter mat krävs det hård träning. Kosttillskott är ett komplement om han inte får i sig det han behöver enbart via vanliga maten.

Bullaz
2008-05-22, 22:37
Laga mat och ät tillsammans. Dela upp två jämnstora portioner, som ni normalt brukar äta. Sedan ger du han 2/5 av maten på din tallrik. På så vis skär du ner ditt eget kaloriintag och höjer hans.