Visa fullständig version : Om kolhydrater före och efter träning
Black Star Abyss
2008-05-21, 16:44
Har läst lite om kolhydrater och insulin nu, och om jag har förstått det rätt så ska man äta snabba kolhydrater före och efter träning, men vid alla andra tillfällen äta långsamma kolhydrater. Stämmer detta?
Handcuff
2008-05-21, 16:45
Vadå ska?
Finns inga måsten....
King Grub
2008-05-21, 16:46
Ska och ska... det är en vettig grundtanke att gå efter, men det kommer inte att ha någon negativ inverkan på din hälsa eller träningsresultat om du inkluderar högglykemiska kolhydrater vid andra tillfällen i en normal hälsosam och blandad kost. GI är heller inte något som avgör om ett livsmedel är näringsrikt och nyttigt; ett klassiskt exempel är sockerkaka vs havregryn. Havregryn har högre GI än sockerkaka... men betyder det att det är bättre att välja sockerkakan?
Eddie Vedder
2008-05-21, 16:46
Vilka kolhydratkällor du väljer bör du basera på näringsinnehåll och inte dess GI. Det brukar i de flesta fall gå mer eller mindre hand i hand men långt ifrån alltid.
Black Star Abyss
2008-05-21, 17:14
Jag äter i huvudsak alltid potatis som huvudsaklig kolhydratskälla vid måltider, sällan eller aldrig pasta. Jag förlorar då alltså ingenting på att äta potatis istället för pasta efter träningen, eller menar ni att jag ska äta pasta hela tiden?
Handcuff
2008-05-21, 17:17
Jag äter i huvudsak alltid potatis som huvudsaklig kolhydratskälla vid måltider, sällan eller aldrig pasta. Jag förlorar då alltså ingenting på att äta potatis istället för pasta efter träningen, eller menar ni att jag ska äta pasta hela tiden?
Vad pratar du om :confused:
Vem har sagt att du ska äta pasta hela tiden???
Musselbank
2008-05-21, 17:24
I vissa fall är det fiffigt att äta lite extra snabba kolhydrater, men när det gäller vanliga måltider är det lika bra med ris, pasta, potatis el bröd som kolhydrat. Viktigast med vanliga måltider är snarare att variera sig lite, vara lite allsidig i kosten. Skulle jag vilja påstå.
De snabba kolhydraterna (liksom isolerade proteiner) äter man oftast mer eller mindre ensamma, inte som en riktig måltid.
Eddie Vedder
2008-05-21, 17:28
Ingen menar någonting. Du äter det du vill och det bestämmer inte vi andra. Jag själv hade valt potatisen för jag är mer av en potatismänniska än en pastamänniska.
Båda är bra kolhydratkällor, om man generaliserar lite så är potatis ofta mer mättande i förhållande till energiinnehåll. Men välj vad du själv föredrar, oavsett val kan du förvissa dig om att det inte är "dåligt".:) Fullkornspasta är mer fiber- och näringsrikt än pasta bakad på raffinerat mjöl, men vit pasta är för den delen inte "förbjudet" på något sätt. Särskilt inte om ditt fiber- och näringsbehov tillgodoses från andra kolhydratkällor redan, typ havregryn och grovt bröd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.