handdator

Visa fullständig version : Crosstrainer för hemmabruk?


experience
2008-05-21, 16:34
Jag kör med crosstrainer på gymmet och funderar på att köpa en själv. Men det är inte lätt att hitta någon bra, allt ifrån jula till stadium har maskinerna ju.

Behöver råd och tips. Vilka märken är bra och inte allt för dyra? vilka ska man hålla sig borta ifrån? Ris och ros på crostrainers tack!;)

Scratch89
2008-05-21, 17:18
Den crosstrainern som finns på Jula fungerar jättebra, och är rätt så billig; 1295 kr. Att det sedan är kära Cecilia som poserar på den gör inte saken sämre. :D

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/951038_d.jpg

experience
2008-05-21, 18:20
tack för tipset.
Har kollat på den tidigare men jag tror jag vill ha en med belastning, kalori och tidräknare på en display (några program är ingen nödvändighet)...den på jula tycks tyvärr inte ha det :-(

Waggho
2008-05-21, 18:24
Jag köpte en sån här i julklapp till min flickvän för ett och ett halvt år sen. 4500 är ganska saftigt men den fungerar utmärkt i alla fall och flickvännen blev glad. :thumbup:

http://www.abilicaonline.se/


http://www.smartstep.se/shopimages/293282/f.jpg

Scratch89
2008-05-21, 18:31
tack för tipset.
Har kollat på den tidigare men jag tror jag vill ha en med belastning, kalori och tidräknare på en display (några program är ingen nödvändighet)...den på jula tycks tyvärr inte ha det :-(

Belastningen ändrar man längst ner, ungefär i skenbenshöjd. Tidräknare finns på en display, men den syns dåligt på bilden.

experience
2008-05-21, 18:38
waggho. har kollat in http://www.abilicaonline.se de verkar ju onekligen vara stabila och finnas i lite olika prisklasser.

scratch . Shit där nere ser jag, jag kolla efter en i brösthöjd. har du en själv?

Scratch89
2008-05-21, 19:45
scratch . Shit där nere ser jag, jag kolla efter en i brösthöjd. har du en själv?

Nä, men jag jobbar på Jula. :D
Enligt kunderna så är de faktiskt väldigt nöjda. Den kostar ungefär 3-4 gånger mindre än en märkesmaskin, men presterar minst lika bra. Jag har bara testat den nån gång sådär lite snabbt, men jag tycker att den är bättre än de crosstrainers vi har på gymet, t.ex. Man kan, om jag kommer ihåg rätt, välja att binda fast fötterna och liknande, vilket jag tycker saknas på andra crosstrainers. Det värsta som finns är att glida runt med fötterna på plattan. Den har även ett naturligt rörelsemönster.

experience
2008-05-21, 20:08
*asg* haha är de det här man kallas smygreklam? ;-)
Verkar ju onekligen som ett väldigt bra pris...
Får se hur jag gör framöver. står lite i valet och kvalet om jag ska köpa en crosstrainer eller ett gymkort för sommaren/hösten som kommer nämligen...Köper jag ett gymkort slipper jag ha en maskin i min micro-lägenhet och jag får tillgång till fler maskiner inkl styrkemaskiner....men jag har ingen ursäkt att inte tränna om den står i lgh...*S* svårt dilema...några synpunkter?

Scratch89
2008-05-21, 20:13
Ett gymkort kommer leda till mer varierad träning än en crosstrainer som kommer bli aptråkig efter ett par-tre veckor. Däremot är det alltid bra att ha något hemma, så man kan köra sin cardio om man inte orkar gå utanför dörren. Du får själv avgöra.

i_casey
2008-05-21, 20:41
Köper du en så välj en med stort svänghjul/långt steg. Prova i butik.

Jag har numera en Abilica 7000 och är helnöjd (när vi fick tyst på gnisslet...). Den passar mig utmärkt,är ännu inte uttråkad efter drygt 2 års crosstrainer tränande. ;)

tommie-92
2008-05-21, 21:00
Köper du en så välj en med stort svänghjul/långt steg. Prova i butik.

Jag har numera en Abilica 7000 och är helnöjd (när vi fick tyst på gnisslet...). Den passar mig utmärkt,är ännu inte uttråkad efter drygt 2 års crosstrainer tränande. ;)

hur fick du tyst på gnisslet?!?
har samma problem min, irriterande!
men abilica 7000 rekommenderas, bra maskin!

MasterChief
2008-05-21, 21:12
Har en Energetics ET 5.1 från Intersport för 3500kr. Funkar klockrent och har motstånd så det räcker till alla. Bra byggkvalitet och även pulsmätaren fungerar bra (jämfört med Polar). Helt tyst och skön gång.

experience
2008-05-21, 21:20
det är ju just det att man alltid kan köra kondisen även när det snöar och är jävligt utomhus...Ska funderar lite vidare på om jag ska investera i en eller inte, tror inte jag skulel tröttna på den men som sagt....

Tack för tipsen om olika märken!

vad menas med "Köper du en så välj en med stort svänghjul/långt steg" hur vet man vilka som har stort svänghjul?

i_casey
2008-05-22, 08:01
hur fick du tyst på gnisslet?!?
har samma problem min, irriterande!
men abilica 7000 rekommenderas, bra maskin!

Vi identifierade gnisslet till vänstra leden i mittdelen.Skruva loss genom att hålla fast i andra sidan, då de sitter ihop på nåt sätt. Lyft av hela vänstra (i vårt fall) handtaget och olja in. Efter 2 inoljningar är den nu helt tyst tack o lov!!

Troll
2008-05-23, 21:42
Jag skulle avråda från Scratchs rekommendation och gå på en lite dyrare.

Vi har en Orbitrec sen 1,5år tillbaka men ångrar att vi inte la lite mer pengar.
Den är inte så stabil, inte jätte bra motstånd och tråkigt att köra på samma motstånd hela tiden! (då man måste ner och skruva för att ändra motståndet får det ofta vara).

Förövrigt tycker jag detta är ett bra och roligt träningsredskap, även efter lång tids användning.
Men lägg någon/några tusen extra! :thumbup:

Scratch89
2008-05-23, 21:44
Om jag skulle köpa en skulle jag också lägga mer pengar, men jag tyckte att det var mer fokus på pris än kvalitet.

Björkvedens mästare
2008-05-24, 08:21
Jag ska oxå köpa en tänkte jag för ibland har jag ingen lust att springa pga belastningen för skenben odyl. men vill ändå träna kondition + att det är fantastiskt bra att ha en på vintern. Jag går på Scratch linje tror jag :thumbup: (trots att jag är sousse)

Björkvedens mästare
2008-05-24, 08:24
Om jag skulle köpa en skulle jag också lägga mer pengar, men jag tyckte att det var mer fokus på pris än kvalitet.

Ska den vara ett komplement till träningen i övrigt så går man på budget annars inte fast jag tror man tröttnar iallafall efter ett tag om man ska stå vareviga dag och träna på samma grunka.

i_casey
2008-05-25, 08:35
vad menas med "Köper du en så välj en med stort svänghjul/långt steg" hur vet man vilka som har stort svänghjul?

Det ser och känner du skillnad på när du provar olika modeller i olika prisklass. De med större hjul brukar oftast kosta mer men känns också bättre att stå på. Tyckte iaf jag när jag provat på olika ställen.

Abilica 7000 exvis, har ca 40 cm diameter/längre steg än den crosstrainer som vi hade innan. Det blir en större rörelse helt enkelt och nu skulle jag aldrig byta till nåt mindre.

hordac
2008-08-09, 18:41
Vilken tycker ni man ska satsa på av Orbitrek Elite, Abilica ExElip 1.0 och WinElip 1.0?

Vad är skillnaden på de två Abilica maskinerna egentligen. ExElip verkar ha 1 kg tyngre svänghjul än WinElip, dock väger WinElip 10 kg mer totalt. Jag lyckas inte se någon skillnad på dem på hemsidan.

Finns det någon annan maskin upp till ca 3500 som är bättre än de här?

Mvh Jakob

hordac
2008-08-11, 21:21
Det är alltså ingen som testat både Abilica och Orbitrek Elite/Elite Magnetic.

Är det någon som vet vikterna på Orbitreks svänghjul? Skillnad "tramp-diameter" på Orbi och Abili?

MasterChief
2008-08-11, 21:30
Det är alltså ingen som testat både Abilica och Orbitrek Elite/Elite Magnetic.

Är det någon som vet vikterna på Orbitreks svänghjul? Skillnad "tramp-diameter" på Orbi och Abili?

Tyvärr inte, men jag håller fast vid vad jag skrev för några månader sedan i denna tråd. Energetics från Intersport funkar klockrent. Kan plåga skiten ur i princip alla, tyst och stabil.

hordac
2008-08-12, 17:30
Tyvärr inte, men jag håller fast vid vad jag skrev för några månader sedan i denna tråd. Energetics från Intersport funkar klockrent. Kan plåga skiten ur i princip alla, tyst och stabil.
Oj hade helt missat den, den ska jag absolut kolla in, tackar för att du repostade.
:)