handdator

Visa fullständig version : Markteknik (film)


Psixcr
2008-05-21, 10:40
Är detta OK form för ett maximalt set? Ingen perfekt rak rygg, hur illa det är kanske ni kan avgöra?

Vad ska jag förbättra i min teknik? Jag lyfter ändan en bra bit innan stången lämnar backen, så frågan blir då om jag ska starta med höften högre? (ingen vits att gå ner dit om jag ändå inte flyttar vikten) eller jobba på att få med mig vikten från botten? Jag vet att ens starthöjd på höften blir individuell då vi alla ser olika ut, så jag vänder mig till er kunniga marklyftare här på forumet för råd.

Övriga tekniktips? Svårast för mig tycks vara att få skiten att lämna golvet, sen går det ganska lätt. Jag borde kunna använda benen mer? några bra "cues" just när jag ska till och lyfta?

Tack

7XW0xOTDAsE

zirak
2008-05-21, 13:28
Du verkar ju ha bra koll själv på vad som blir fel, du släpper även svanken när du höjer upp rumpan. Som alltid så är nog rådet att sänka vikten och nöta på tekniken.

KaptenKnäsvag
2008-05-21, 14:38
När du precis skall lyfta upp stången så följer den inte med från början - utan du släpper efter med axlar och övre delen av ryggen. Det är obra.

Som sagt, träna mer teknik innan du kör så tungt

The Draf
2008-05-21, 15:15
På några reps tycker jag att du rycker lite i början. Försök börja lyften med raka armar så du inte sliter sönder biceps

bubbe
2008-05-21, 15:52
Ser hyffsat ut tycker jag. Det du skriver om benen och att inte få igång stången är nog riktigt, men istället för att direkt gå på att höja startläget så kan det vara ide att träna upp mer benstyrka (lättare vikt så starten blir bättre, samt köra frontböj, kvartsböj från rack, långa mark mm).

Bra att du gör riktiga marklyft så du tränar än mer på startstyrka och kan fokusera på tekniken i varje lyft. Du borde dock kunna ta luft och spänna magen redan innan du går ner till stången. Alltså spänn magen, sänk dig ner till stången, greppa och dra. Har man tränat på detta ett tag så behöver man inte ens titta på stången för att det rätt.

Mapa
2008-05-21, 17:10
Ser hyffsat ut tycker jag. Det du skriver om benen och att inte få igång stången är nog riktigt, men istället för att direkt gå på att höja startläget så kan det vara ide att träna upp mer benstyrka (lättare vikt så starten blir bättre, samt köra frontböj, kvartsböj från rack, långa mark mm).

Bra att du gör riktiga marklyft så du tränar än mer på startstyrka och kan fokusera på tekniken i varje lyft. Du borde dock kunna ta luft och spänna magen redan innan du går ner till stången. Alltså spänn magen, sänk dig ner till stången, greppa och dra. Har man tränat på detta ett tag så behöver man inte ens titta på stången för att det rätt.

måste +1a, speciellt på de angående luft och buktryck

Psixcr
2008-05-21, 17:52
På några reps tycker jag att du rycker lite i början. Försök börja lyften med raka armar så du inte sliter sönder biceps
Ja, jag reagerade på detta själv. Brukar alltid tänka på att spänna triceps innan jag lyfter så armarna är raka, men ska tänka än mer på att "klämma" iväg och inte rycka vilket bara är kontraproduktivt.

Ser hyffsat ut tycker jag. Det du skriver om benen och att inte få igång stången är nog riktigt, men istället för att direkt gå på att höja startläget så kan det vara ide att träna upp mer benstyrka (lättare vikt så starten blir bättre, samt köra frontböj, kvartsböj från rack, långa mark mm).

Bra att du gör riktiga marklyft så du tränar än mer på startstyrka och kan fokusera på tekniken i varje lyft. Du borde dock kunna ta luft och spänna magen redan innan du går ner till stången. Alltså spänn magen, sänk dig ner till stången, greppa och dra. Har man tränat på detta ett tag så behöver man inte ens titta på stången för att det rätt.

Ja, försöker jag göra 5 reps efter varandra blir det bara skit av det. Har alltid (nåja dom 4 månader jag tränat) ställt mig upp mellan repetionerna. Det känns bra så jag fortsätter med detta. Men jag ska definitivt träna in "andas, ner, greppa, dra".

Några bra grejer att tänka på för att få med sig stången från början och inte ge efter i rygg/axlar samt höja höften? Funkar det att försöka få bakvikt och "tynga ner" ändan? Känns som att jag skulle behöva någon bra minnesramsa eller vad man nu kan kalla det.

När du precis skall lyfta upp stången så följer den inte med från början - utan du släpper efter med axlar och övre delen av ryggen. Det är obra.

Som sagt, träna mer teknik innan du kör så tungt

True. Trodde det främst var ändan som lyfte, men det är ju som du säger att axlar och bröstrygg ger efter. Konstantinov-style, men jag känner mig inte så avancerad att jag ska försöka lyfta som honom.

Arf Pingvin
2008-05-21, 20:10
Minnesramsa: Lyft inte stången från golvet, pressa fötterna genom golvet.

KaptenKnäsvag
2008-05-21, 21:04
Minnesramsa: Lyft inte stången från golvet, pressa fötterna genom golvet.

Jag brukar tänka såhär; lyft inte stången - den ska följa med dig upp.

YTS
2008-05-21, 21:17
Jag tror att du skulle göra rätt automatiskt om du sänkte vikten en 10-15%. Du börjar ju vad jag kan se i rätt position, men p.g.a. att det är för tungt för dig, orkar du inte fullfölja.

Nå'n Styrkelyftare är det inte väldigt likt Rumänskt marklyft på filmen.

Arf Pingvin
2008-05-21, 21:27
Nå'n Styrkelyftare är det inte väldigt likt Rumänskt marklyft på filmen.

Rumänska mark börjar när man står upp med stången i händerna, antingen marklyfter man eller lyfter av en ställning. I rumänska sänker man bara stången till den är under knäna nånstans och vänder i luften.

Han har höften relativt högt men det beror på att han är starkast där.

Psixcr
2008-05-21, 21:48
Minnesramsa: Lyft inte stången från golvet, pressa fötterna genom golvet.

Ska testas!

Jag tror att du skulle göra rätt automatiskt om du sänkte vikten en 10-15%. Du börjar ju vad jag kan se i rätt position, men p.g.a. att det är för tungt för dig, orkar du inte fullfölja.

Nå'n Styrkelyftare är det inte väldigt likt Rumänskt marklyft på filmen.

Är lite lustigt det där. Inget snack om saken att det är en tung vikt för mig och att tekniken därmed inte blir "optimal" eller ens bra. Men det jag har funderat lite på är varför man överhuvudtaget får upp vikten med undermålig teknik? Är det så att "rätt" teknik borgar för ett skadefritt utförande medan mer vikt kan lyftas om man tummar lite på utförandet? I min värld borde bra teknik leda till möjlighet för tunga lyft, men så blir det väl med ett par år av träning och erfarenhet =)

Nåväl, i mitt fall så ska jag sänka vikten och cykla lite upp och ner i vikter och reps har jag tänkt. Allt medan jag filar på tekniken...

Och hur var det nu med höfterna? Ska jag försöka få med mig vikten från läget jag startar i på filmen? eller ska jag starta i det högre läget där jag verkar vara som starkast?

Arf Pingvin
2008-05-22, 05:43
Tekniken blir så för att du är starkast där. Hamstrings kan bara utveckla maximal kraft när de är utsträckta, alltså att man står hyfsat högt i starten. Men när vikterna blir riktigt tunga kommer ryggen inte orka hålla formen då det blir en ganska lång hävarm. Du krummar lite redan nu. Då måste du få ner höften så att ryggen hamnar i ett mer gynnsamt läge och benen får jobba hårdare. Benen har en mycket stor kapacitet för styrka och tillväxt så med tiden kommer det bli ditt starkaste läge.

Psixcr
2008-05-29, 11:51
Update!

Dagens vedermödor... Var helt slut i benen inför passet idag, och 3 tunga set knäböj gjorde inte saken bättre. Hursomhelst så tycker jag mig ha förbättrat tekniken något i marklyften. Får med mig stången bättre från golvet och ryggen känns stadigare. Provade även att andas innan jag greppade stången och det känns som att man kan få ett bättre buktryck och stadigare rygg på det viset. Är lite uppvärmningsreps först, sedan ett arbetsset och sedan några reps på lättare vikt som dock blev tunga (ett tungt set tar knäcken på mig).

Ser ni några förbättringar? Ytterligare kritik?

Tack

nJGGyc3UxP0

demode
2008-05-29, 12:32
Jag vill bara säga att jag är impad av din greppstyrka.

jwzrd
2008-05-29, 12:36
Snyggt! Det där är riktigt fina lyft. Det syns att ryggen ger efter lite, men så blir det när vikten är tung; bara att ha tålamod och fortsätta jobba på. Verkligen bra att du har tålamod med stången i starten och trycker loss den.

Fortsätter du sådär så ska du se att du kommer att kunna dra ganska mycket i mark längre fram.

Arf Pingvin
2008-05-29, 17:45
Han håller mixat grepp. Säger inte att hans grepp är dåligt, men det är ett effektivt sätt att orka hålla ganska tunga vikter utan remmar.

I övrigt håller jag med javamannen. Försök vara ytterligare lite hårdare i hela bålen. Spänn magen extremt hårt och håll ryggen.

Psixcr
2008-05-29, 19:07
Ja mitt grepp är faktiskt rätt kasst. Försöker jag köra ett snabbt set utan att "släppa" imellan varje rep så kan det t.o.m hända att jag tappar stången. Men tack för kommentaren! =)

Tack också för övriga kommentarer. Jobbar självklart vidare med buktryck och anspänning av bålen vilket är helt avgörande vid denna övning!

demode
2008-05-29, 20:20
själv får jag problem med greppet redan på 110kg

Psixcr
2008-05-29, 20:53
själv får jag problem med greppet redan på 110kg

Och du håller alternerat? Om inte, det gör jättestor skillnad. Annars kanske du kan tänka på att "låsa" med tummen ovanpå fingrarna (alltså INTE tumlås) eller helt enkelt på att nypa så hårt du kan runt stången. Jag tänkte på dessa saker då jag började marklyfta, men nu vet jag inte riktigt hur jag greppar... kör på autopiloten nu.