handdator

Visa fullständig version : Samsung plasma - problem - halva bilden svart


hahavaffan
2008-05-21, 10:27
Hej kållosejum.

Jag vet att här finns en mängd experter på de flesta områdena. Så jag tänkte prova här innan jag testar på lite mer nischade forum. Men det är så att min far har lite problem med en plasmatv. Det är en Samsung, 3-4 år gammal, på 42" och HD-ready 1024*768. Problemet är att den ibland då och då blir helt svart på hela den nedre halvan av skärmen. Jag misstänker överhettning, för det sker mycket oftare på sommaren, eller när det är varmt i huset, än på vintern. En ny tv kommer från Fyndbörsen ikväll, men jag tänkte att man kanske kan reda ut vad problemet är, så att jag kan byta ut min gamla sunkna 32" fet-tv redan ikväll. Vad brukar en felsökning hos en märkesverkstad, i detta fallet TV-Berg i Malmö, kosta ungefär? Nån som har koll?

Cirka 800kr kostar en felsökning på tv-berg. :(

Granatgiraffen
2008-05-21, 10:42
service bulletin ASC20060303001 dated 03/03/2006 for HPR4252 and HPR5052.

Subject: change of connectors between Y-Main and Bullfer.

The connectors between the Y-Main Board and the Y-Buffer boards have been changed during November 2005 production to reduce loose connection problem

Det verkar vara just det problemet du beskriver, nedre halvan av skärmen blir svart.

http://www.fixya.com/support/t243698-bottom_half_screen_black_samsung_hp

hahavaffan
2008-05-21, 10:50
Okej, tack! Ska prova vicka på tvn eller slå lite på sidan, och se om det hjälper. Om det hjälper är det ju med största sannolikhet ett glappfel, och kan ju inte vara så dyrt att fixa.