handdator

Visa fullständig version : Ätardagar?


Knowledge
2003-06-02, 21:59
Har sett att många kör med ätardagar under deff. Kan någon förklara varför man gör det egentligen? "Trigga" fettförbränningen eller?
Kan det vara smart att lägga till ätardagar under uppbyggnadsperioden? Ätardag förknippas väl med att man kan äta absolut allt man blir sugen på och i "oändliga" mängder?

Finns det ingen sätt man kan gå till väga för att inte sätta på sig för mycket fett under uppbyggnadsperioden?

z_bumbi
2003-06-02, 22:34
Under deff finns det väl inte något riktigt bra fysiologiskt skäl för en ätardag utan det mesta sitter i det mentala (Förutom vid ketodiet kanske, har inte läst in mig på bakgrunden till de ätardagarna.)
En ätardag behöver inte innebära att man äter allt man ser utan kan lika gärna vara att man bara äter lite mer mat totalt eller att man t ex väljer "onyttigare" alternativ men inte vräker i sig mat.

Ätardagar under uppbyggnad kan vara bra men då ser jag ingen som helst mening att vräka i sig mat då man ju i alla fall kan äta det mesta som man vill. Dvs vill man äta en pizza/hamburgare/kebab någon gång ibland kan man ju göra det, så länge som man äter "bra" merparten av målen så gör ju inte ett mål skräpmat någon skillnad utan det viktiga är att man inte tröttnar på att äta rejält efter några veckor.

Knowledge
2003-06-02, 22:46
Jo men äter man sånt man är sugen på varje dag under uppbyggnadsperioden skulle man nog sätta på sig en hel del onödigt fett som man sedan skulle vara tvungen att deffa bort för att bli rippad. Därför kanske det är bättre att äta mycket och bra nyttig mat under uppbyggnadsperioderna men ha 1-4ätardagar/månaden då man käkar allt man blir sugen på.

z_bumbi
2003-06-02, 23:15
Du blir väl inte sugen på skräpmat varje dag heller ?
Tanken på att man inte ska låsa fast sig vid speciella dagar utan att man har ett mer avslappnat förhållande till mat och är man väldigt sugen så äter man den där kebaben och sen är det inte mer med det, de andra 4-5 målen är ju i alla fall bra bra den dagen.
Har man ett väldigt sug efter skräpmat, godis eller vad det nu må vara varje dag kan man så klart lägga upp det så att man äter sådant på specialla dagar någon gång i veckan men då har man ju låst sig ett mer styrt förhållande till mat.

Sen är det ju inte speciellt farligt med fett heller, gör man av med kalorierna så gör man och då man ju äter "bra" de andra målen lär ju inte eventuellt mättat fett göra så stor skillnad.

Berry
2003-06-03, 09:13
alltså knowledge.. hur många gånger har du frågat om ätardagar i detta och bk:s forum nu egentligen..??

lyssna nu; DU behöver INTE tänka så mycket på risken att lägga på dig några gram fett! med din längd/vikt kan det omöjligt vara ett problem.
DU behöver INTE deffa. :smash:

ät så mycket du vill och tänk bara på att på det stora hela äta nyttig mat så kommer din träning gå mycket bättre och vara mycket roligare! :thumbup:

ivandrago
2003-06-03, 09:25
håller med berry.

Om du går runt och ständigt är sugen på onyttigheter så är det något fel på din kost. Förmodligen äter du för lite. När man har energiunderskott blir man brutalt sugen på sötsaker och fet mat, vilket är en naturlig överlevnadsmekanism. Men om du äter ordentligt ska du inte vara sugen på sånt hela tiden. Självklart blir man sugen ibland och då är det bara att äta det man är sugen på. Ätardagar leder bara till en snedvriden syn på mat. De kan vara psykiskt nödvändiga under en deff, men annars ska man undvika dem och försöka ha ett hälsosamt förhållande till mat.

Herkulez
2003-06-03, 11:32
Jag har ätardag 1 gång veckan, och då äter som en gris, fettförbränningen verkar få en kick iaf

Knowledge
2003-06-03, 14:13
Okej tackar för svaren! Ville bara se vad jag skulle få för svar p ådetta forum :MrT:

Ska skita i ätardagarn, börja käka mer bra mat och eventuellt äta nåt onyttigt när jag känner för det.
Har man förresten haft ätstörningar kan det vara lite svårt att "släppa" allt bara sådär, men jag bättrar på mig hela tiden det kan jag lova :eating:

Mallan
2003-06-03, 15:44
Originally posted by Knowledge
Okej tackar för svaren! Ville bara se vad jag skulle få för svar p ådetta forum :MrT:

Ska skita i ätardagarn, börja käka mer bra mat och eventuellt äta nåt onyttigt när jag känner för det.
Har man förresten haft ätstörningar kan det vara lite svårt att "släppa" allt bara sådär, men jag bättrar på mig hela tiden det kan jag lova :eating:

Later som en mkt bra idé!! :thumbup:

Att ha ätardagar efter att man har haft ätstörning eller är under vard är nog inte sa bra da det kan vara lätt att hamna tillbaka i "fällan".
Anledningen till din ätstörning vet jag inte -om det berodde pa utseende eller mer psykologiska-, men försök att lära dig äta avslappnat och utan "baktankar". Mat är inte lösningen pa dina problem. Äta maste du för att överleva.

Lycka till!!

Knowledge
2003-06-03, 19:39
Tackar för de goda råden :cheers:

Undrar dock över en sak till! Kommer jag att behöva öka mitt kcal intag betydligt när jag börjar med styrketräningen? Som det är nu ligger på 2500kcal-3000kcal uppdelat i ungefär 30%fett 30%protein och 40% kolhydrater. Är det lagom? Kan lägga till att jag är ganska aktiv av mig också! Jag har funderat på att käka ca 3500kcal när jag börjar med styrketräningen, eller är det att ta i med tanke på min vikt?

FUn-tex SSwinger
2003-06-03, 20:09
*håller med ovanstående*

Knowledge
2003-06-04, 14:32
Har en fråga om keto diet. En gång i veckan ska man väl ha typ ätardag när man kör keto, innebär det att man bara ska kolhydratladda eller gör det inte så mycket om en hel del fett slinker förbi?

feldtarn
2003-06-04, 17:27
Om du är 15 år o väger 60 kg ska du nog inte tänka på deff tycker jag! Hur lång ä du?

Tänk på att du fortfarande växer o har mycket muskler att tjäna på att vräka i dig mat! Massor med hormoner i kroppen!!!



Kasta inte bort den tiden på att oroa dig för lite fläsk på magen!



Sen undrar jag hur bra en ketogen diet kan va när man inte är vuxen?

se inte detta som ett påhopp nu bara;) det är i all välmening!



Ha det bra!

Knowledge
2003-06-04, 17:58
Jag funderar ABSOLUT inte på att deffa, utom är det vissa saker jag undrar över så frågar man liksom :booty:

Sen kan det vara bra och känna till sånt efter att man har tränat ett tag lagt på sig massa och vill bli av med lite fett.

Undrar också över hur en ketogen diet skulle påverka nån som inte växt färdigt?

kan ämnesomsättningen på nåt sätt bli rubbad under en ketogen diet? Finns det nåt man kan göra för att förbättra sin ämnesomsättning/metabolism?

Edit: Jag är ca 177cm lång. Vägde mig nyss och det blev 63kg :) Men jag tror att jag tappade väldigt mycket muskler under tiden jag gick ner i vikt, var väldigt överviktig förr. Men om jag spänner magen tex så syns rutorna klart och tydligt, även fast jag har en klen överkropp i övrigt :( Men låren och vaderna ska jag få lite fason på tycker att de är för hängiga! Ska köra med raska promenader och jogging samt käka mycket :)