handdator

Visa fullständig version : Pulsklocka - tips?


Calleman
2008-05-21, 09:26
Har precis kört mina två första löppass, och måste säga att jag trots stor negativitet till löpning tycker det är riktigt skönt. Men för att jag ska fortsätta tycka det är kul måste jag tävla och sätta upp mål för mig själv.

En bra början till detta är ett inköp av en pulsklocka. Mina krav på en sådan är att den självklart ska ta tiden och visa aktuell puls. Detta ska jag sen kunna ladda upp till datorn och kunna jämföra pass för pass, med tider och puls vid olika tidpunkter.

Har tittat lite på löplabbets hemsida, men kändes lite som en djungel. Jag skulle vilja ha tips från er som har testat en, och som självklart är supernöjd med sin produkt :cool:

Shoot boys and girls!

Snafu
2008-05-21, 09:31
Varför vill man ha pulsklockor? Mäter dom andra saker än bara puls?

forslund
2008-05-21, 09:31
Garmin Forerunner 305 är ju den klockan som de flesta löpare på den här brädan använder. Dyr, men den verkar totalt överlägsen alla andra klockor.

MasterChief
2008-05-21, 09:43
Garmin Forerunner 305 är ju den klockan som de flesta löpare på den här brädan använder. Dyr, men den verkar totalt överlägsen alla andra klockor.

Forerunner 405 är väl ännu ballare? Åtminstone oändligt mycket snyggare.

MasterChief
2008-05-21, 09:48
Varför vill man ha pulsklockor? Mäter dom andra saker än bara puls?

Ja, det finns sådana som mäter distans, hastighet, höjd, temperatur, kadens, datum, konditionsvärde och även tid (!!) osv.

Nitrometan
2008-05-21, 09:51
och även tid (!!) osv.
Eftersom det är en klocka så hoppas man ju det.

Pulsklocka är kul.

Noodles
2008-05-21, 09:55
Har tittat lite på löplabbets hemsida, men kändes lite som en djungel. Jag skulle vilja ha tips från er som har testat en, och som självklart är supernöjd med sin produkt :cool:

Shoot boys and girls!

Om du söker kommer du hitta en hel del diskussioner om pulsklockor i Träningsavdelningen.

Vilken pulsklocka du ska ha beror helt på dina ambitioner. Det finns allt från enkla varianter som bara mäter puls till mer avancerade (och dyra) som Forerunner eller Polars värstingmodeller.

Forerunner 405 är väl ännu ballare? Åtminstone oändligt mycket snyggare.

Snyggare är en smakfråga. Funktionsmässigt är 405 fattigare än 305.

MasterChief
2008-05-21, 10:07
Om du söker kommer du hitta en hel del diskussioner om pulsklockor i Träningsavdelningen.

Vilken pulsklocka du ska ha beror helt på dina ambitioner. Det finns allt från enkla varianter som bara mäter puls till mer avancerade (och dyra) som Forerunner eller Polars värstingmodeller.



Snyggare är en smakfråga. Funktionsmässigt är 405 fattigare än 305.

Mmm, såg det nu.

Ingen kan tycka 305 är snyggare. Det går jag inte med på!

Calleman
2008-05-22, 08:44
Se där, Forerunner 305 blev jag väldigt sugen på. Synd att säga att jag har ett behov av en sådan produkt, men känns jäkligt kul att kunna följa sin träning.

Låt säga att jag vill springa 5 km men har inte någon bestämd rutt, kan man programmera denna klocka så att den piper eller dylikt när 5km är uppnått?

Noodles
2008-05-22, 11:30
Låt säga att jag vill springa 5 km men har inte någon bestämd rutt, kan man programmera denna klocka så att den piper eller dylikt när 5km är uppnått?

Ja.

mats-
2008-06-06, 00:24
Jag funderar på en Polar F11..men jag blir inte klok på allt "häftiga" namn på grejjerna..jag vill bara veta om jag kan använda den vid alla sorters träning, promenader, löpning, spinning, gymmet?

http://www.polarpuls.com/ShowProduct.aspx?prodid=29&cat=104

World
2008-06-06, 00:49
Klart du kan använda den, Sen är ju frågan vilka funktioner du tycker du behöver.

Denna klockan har;

- OwnZone (beräknar en personlig träningszon baserad på dagsformen)
- aktuell puls i slag/minut eller i % av maxpuls
- träningstid
- träningstid i pulszonen
- OwnCal kaloriförbrukning
- Zone Pointer (visar grafiskt var i pulszonen du befinner dig)
- bakgrundsbelysning

omöjligt att säga om den duger för dig, men för mig hade den gjort det :)

mats-
2008-06-06, 08:03
På gymmet också? Hur pulstränar man där? :) Och hur kan den mäta förbränning på gymmet vid styrketräning?