handdator

Visa fullständig version : ANG. Deff/träning/kost


kid24
2008-05-21, 05:45
har påbörjat en väldigt sen startad deff. är inte riktigt helt 100 hur d ska gå till, men deff guiden är läst men tyvär är ja inte helt me i matchen.

för att göra d enkelt har ja helt enkelt sänkt mitt kolhydrats intag, visst blir ja trött o har ont i huvet, men d får väl var aså ett tag.

det ja undrar över är, räcker det???
visst, energi in, energi ut.

ja tränar ca 4-5 pass på gym per vecka, joggar ca 2-4 ggr per vecka (nyligen börjat)

äter
frukost: gröt me nötter o sylt

mellanmål keso/ pro shake samt frukt

lunch: bulgur,grönsaker, lax/kyckling

mellanmål pro shake samt frukt

linsoppa ca 1h innan träning

vitargo efter träningen

middag: samma som lunch

joggar

kvällsmål keso/shake o nötter

så ser dom flesta dagarna ut för mig.
det ja e lite kluven över är intaget av energi på kvällen i samband med cardio, före och efter?

är 188cm lång, 24 år födda och väger just nu ca 81-82kg

Eddie Vedder
2008-05-21, 05:52
Om dit energiintat än för mycket/för lite/tillräckligt kan ingen svara på, helt omöjligt att ens gissa hur mycket mat det där är. Det kan vara 2000kcal och det kan vara 5000kcal.

Och "joggning" säger heller ingenting, är tempot högt, är distansen lång o.s.v.?

Det enda jag kan säga direkt är att du verkar ha hyfsad koll på bra mat i alla fall, lägg till exempelvis en rejäl portion broccoli, lite kokta morötter, kanske spenat, lök, paprika etc. så blir nog din mat mer eller mindre komplett. Det står ju visserligen att du äter grönsaker redan men jag gav mest konkreta exempel på näringsrika varianter, isbergssallad och gurka är ju mest vatten med lite klorofyll.;)

Så maten är bra i alla fall, tyvärr är det nog det enda man kan svara på med så otillräcklig information om matens mängd och träningens omfattning. Hur din dag ser ut i övrigt är också bra att veta, kontorsarbete eller byggjobb t.ex.?

kid24
2008-05-21, 05:59
man lyckas alltid på smisk på fingrarna haha.

med grönsaker menas just broccoli, ärter majs morötter, ja ni vet såna djupfrysta grönsaks mixar.

jobbar inom metal industri, relativt tung med mycket lyft och rörelse.
jogging för mig, i min nuvarande form, inne bär ca 30 min på kvälls tid i skogs teräng, ska även tilläga ett par HIIT pass i veckan i nån backe.

för att beräkna just in/ut, krävs det då att ja går o köper en mat våg eller dyl.?

King Grub
2008-05-21, 06:04
Om du inte anser dig kunna se energiinnehållet i maten med blotta ögat, så, ja. :) Om det är nödvändigt att räkna kalorier överhuvudtaget kan diskuteras, men svaret på frågan om en våg behövs för att kunna göra det är "ja".

Eddie Vedder
2008-05-21, 06:10
man lyckas alltid på smisk på fingrarna haha.

Hehe, var inte så jag menade. Bara det att ju mer detaljerad information du ger desto lättare blir det att hjälpa till.:thumbup:


Din aktivitetsnivå förefaller vara ganska hög och du är ju även ganska stor. Således kan du ligga på ett ganska högt energiintag och ändå gå ner i vikt. Det är bra för då ökas förutsättningarna för att du utan problem täcker ditt behov av vitaminer och mineraler trots att du medvetet äter för lite.:)


Räkna behöver du som sagt inte göra om dina uppskattningar är korrekta. Jag hade eventuellt minskat ner lite på energiintaget under dagen och istället lagt till den energimängden efter löpningen, låt säga att du "skalar bort" en summa på 300kcal från dagens olika måltider och istället lägger det på måltiden efter löpning. Men det är bara jag och inget du måste göra såklart.

Annars är det bara att köra på, utvärdera, eventuellt korrigera, köra på utvärdera etc. Lycka till!:thumbup:

kid24
2008-05-21, 06:39
ok, tror det kan bli tight med att skala 300 kcal från dagens inteag, ligger på en nivå just nu där ja just fungerar som människa ( om man bortser att ja låser mig själv ute, och tvingas betala ett par tusingar för låsmed)

hur fungerar de tmed mat före och efter träningen, för om ja nu skulle skala 300 kcal, så är chansen relativt låg att ja orkar köra igenom mitt pass på gymmet.

jag brukar vara klar ca 20.30 med löpningen, och kl 22 är det lägg dags, pga tidig väckning. är det då bra att äta en måltid kl 21. elelr räcker det med keso eller funkar gainer så pass sent på kvällen.

tack för tiden eddie.

Scratch89
2008-05-21, 10:45
Nu har ju Eddie redan varit inne på det, men ett fysiskt aktivt arbete förbrukar mer energi än vad man kanske tror. De veckor när jag jobbat extra flera dagar i veckan så har jag tappat över 1 kg per vecka.

kid24
2008-05-21, 10:56
ok, där ser man, trodde verkligen itne d rörde sig om en så pass stor energi konsumtion vi arbete.

kanske får ta ett äpple till underdagens gång.
sitter fast hamrad i att få i mif mat var 3dje timme, iallafall proteiner av nåt slag.

är orolig bara att tappa muskelmassa pga att ja inte har bulkat nåt tidigare, legat på samma kost hela d året ja tränat, och nu klipper ja kollisarna, hoppas ja klarar av det, eller rättare sagt kroppen

Scratch89
2008-05-21, 11:03
Jag höftade till med att energiförbrukningen är 100-150 kcal högre per timma om man kroppsarbetar jämfört med att sitta vid datorn, så en heldag blir 1000 kcal eller mer, om du är stor.
Tappa muskelmassa har ingenting med om du har bulkat eller ej att göra; har du muskler så sitter de ju där, oavsett hur de kom dit. Träna hårt men vettigt, ät bra mat och rör på dig om det behövs. Gå inte ut för hårt i början om du aldrig gått ner i vikt förut.

Eddie Vedder
2008-05-21, 12:26
ok, tror det kan bli tight med att skala 300 kcal från dagens inteag, ligger på en nivå just nu där ja just fungerar som människa ( om man bortser att ja låser mig själv ute, och tvingas betala ett par tusingar för låsmed).

Jag skrev inget om att det skulle BORT. Bara att jag hade gjort en omfördelning om jag vore du.

Du äter ju flera måltider om dagen, att skära lite här och lite där för att då kunna lägga till den energin på måltiden efter träning istället borde inte vara ett så jättestort problem.

Men återigen, det är inget som absolut måste vara "bättre". Det är något jag själv hade gjort dock.

kid24
2008-05-22, 05:56
mmm jag har faktiskt ingen aning om hur ja ska kunna fördela det bättre.
har redan börjat droppa lite i vikt, nu kom däremot paniken om att bli för smal haha.

hur bör man äta efter cardio passet på kvällen, mat eller bara gainer.

Eddie Vedder
2008-05-22, 06:07
hur bör man äta efter cardio passet på kvällen, mat eller bara gainer.

Beroende på hur hårt passet är kan du ju ta båda. Annars skulle jag säga mat. Konditionsträning förbrukar ju i regel mer energi än styrketräning per tidsenhet så det behövs ju påfyllning av energi lika mycket då också. Om inte mer.

Allt är ju en fråga om intensitet och duration.

kid24
2008-05-22, 07:17
jasså, det hade jag ingen aning om.
jag brukar ligga på ca 30 min i rätt så bra takt, har ingen koll på maxpuls eller dyl.

detta är bara andra veckan ja har börjat jogga i samband med deffen.
är det inte ett problem att äta så sent, med tanke på att ja kommer lägga mig ca 1h efter måltiden?

Eddie Vedder
2008-05-22, 07:23
är det inte ett problem att äta så sent, med tanke på att ja kommer lägga mig ca 1h efter måltiden?

Det märker du. Själv har jag extremt svårt att sova när jag är hungrig. Idag blev det så, då vaknade jag klockan fyra. Det händer mer sällan nuförtiden men ibland.:(

Och då åt jag ändå rejält med mat igår kväll. Men om du sover sämre lär du märka. Om du sedan syftar på den gamla odödliga skitmyten om att man blir tjock av mat på kvällen så kan jag glädja dig med att det som sagt är skitprat.;)

kid24
2008-05-22, 10:12
haha, dom första dagarna när ja börja me deffen o hade dumt nog hade avlägsnat alla kollisar så var d praktiskt taget omöjligt att somna, och sova med för den delen. vaknade flera ggr per natt vrål hungrig.

nu funkar dett bra med sömnen, sover som ett barn, oron ligger just i det du berskrev om att äta sent och gå upp i vikt igen.

Wargher
2008-05-22, 11:07
om du har en köksvåg så kombinera den med det här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

Kroppen behöver kolhydrater, speciellt om man tränar.

kid24
2008-05-22, 13:36
ja köksvåg är nog ett bra inköp, trist, men troligen nödvändigt.
tyvär använder jag mig inte av excel på min dator så kalkylen är obefintlig för min del.

Wargher
2008-05-22, 15:45
kanske funkar i openoffice?