handdator

Visa fullständig version : Kontakt i bänk!


shirunai
2003-06-02, 20:52
Innan trodde jag hade en bra kontakt i bröstet, men jag tror nog fel den kan säkert förbättras en del detta gäller plan-bänk.

Jag får bättre kontakt och stretch när jag kör tex hantelpress, och framför allt när jag testat köra lite disco-cross, när jag är slut i bänken så känns det väldigt mycket i framsida axlar och i triceps, hur för jag alltså över kontakten till bröstet.

Jag har försökt ändra grepp, svanka, skjuta upp bröstet, försökt tänka att träna med bröstet, har ni några knep, har förövrigt bra teknik tycker jag, lyfter med synkat osv.

fråga2: på planbänk i bottenläget vars ska jag träffa med stången, alltså var ska stången vara (självklart studsar jag inte)

Pressarn
2003-06-02, 21:15
Du ska ha så pass brett grepp att dina underarmar är lodräta när du nuddar bröstet. Sen så ska du träffa med stången på nedre bröst, vid slutet på bröstkorgen. Kontakt och kontakt, hur lyckas man undvika bröst när man kör bänk på detta sättet? Känns det inte så testa ändra på set/reps eller träningsmetod. Sen så har jag hört att man ska hålla tillbaka axlarna under hela repetitionen, har aldrig tänkt på det själv när jag kör men funkar bra ändå.

Åse Columbus
2003-06-03, 11:08
när du trucker upp i rörelsen ska du INTE följa efter med att lyfta skulderbladen i rörelsen (hindrar framsida axel att kopplas in).....o du ska inte ha hlet sträckta armar i toppläge (hindrar triceps att aktiveras för myclet )

Munter
2003-06-03, 11:12
Tryck in skulderbladen och upp med bröstet, det tycker jag är viktigt. Cruncha upp lite, tryck ihop skulderbladen så mycket du kan och lägg dig ner, sen greppar man stången utan att förändra skulderbladen.