handdator

Visa fullständig version : Försöker utesluta mjölk ur min kost, ersättnigg för Gainer och Whey?


cliclock
2008-05-20, 15:29
Pga jag tror mjölkkonsumtion ger mig finnar (inget exeptionellt, men störande) testade jag att sluta äta produkter med mycket mjölkfetter i sig.

Fil och mjölk är inga stora problem att vara utan, smör lite svårare, men svårast av alla är att ersätta Gainern och Whey 80.

Syftet med tråden är inte att föra en diskussion kring om mjölk är bra resp. dåligt för hyn utan jag vill bara ha hjälp att ersätta Gainern och Whey 80:t som jag förstått innehåller en hel del vasslekoncentrat.

Finns det liknande produkter som inte är baserade på mjölk?

De snabba kolhydraterna efter träningen borde väl egentligen inte vara supersvåra att ersätta, men med vad?

Skulle jag kunna ersätta proteinet från Whey:en med att äta ett mål med bönor. Borde ju vara en billig ersättning för proteinet?

Skjaves
2008-05-20, 19:24
Du kan köpa sojaprotein och maltodextrin och blanda gainer själv så som du vill ha dem. Får inte länka men alla affärer har så gott som malto.

Ganymedes
2008-05-20, 19:42
Är inte sojaprotein mer eller mindre värdelöst?

King Grub
2008-05-20, 19:53
Är inte sojaprotein mer eller mindre värdelöst?

Det kan användas sämre i proteinsyntesen än t ex mjölkprotein, men det räknas som fullvärdigt och absolut inte värdelöst!

Gädda
2008-05-20, 19:58
Men för att kompensera det kan han ju ta EAA istället för vanlig whey?

Ganymedes
2008-05-20, 19:58
Det kan användas sämre i proteinsyntesen än t ex mjölkprotein, men det räknas som fullvärdigt och absolut inte värdelöst!

Ah, då var det det där med proteinsyntesen jag tänkte på. Hade något i bakhuvudet som sa att det inte var helt bra med sojaprotein. Men fullvärdigt alltså. Tack för korrigeringen!

Wargher
2008-05-22, 10:55
ang. soja så är isolat att föredra framför koncentrat då isolat innehåller mindre "anti-nutritions" .

cliclock
2008-06-26, 19:00
Du kan köpa sojaprotein och maltodextrin och blanda gainer själv så som du vill ha dem. Får inte länka men alla affärer har så gott som malto.

Jag vet om att man inte får länka till andra webbutiker på Kolo, men jag har inte hittat maltodextrin nånstans. Inte ens Kolo själva säljer det!
Var kan man köpa det?

Esa-Pro är ju så jäkla dyrt, men såg att den innehöll 95% proteiner, vilket borde göra att jag kan ta den i mindre portioner för att få i mig lika mycket som från en Whey80-drink?

cliclock
2008-06-26, 19:13
Hitta nu maltodextrinet på Kolo, deras sökmotor är sämst.

King Grub
2008-06-26, 19:13
Effektiv dosering av EAA är 6-10 gram.

Eddie Vedder
2008-06-26, 19:14
Hitta nu maltodextrinet på Kolo, deras sökmotor är sämst.

Att du inte fattar hur du ska söka gör inte sökfunktionen dålig.

theoppositescollide
2008-06-26, 19:43
Att du inte fattar hur du ska söka gör inte sökfunktionen dålig.

Beror ju på hur man ser på det. Kolos syfte är väl att sälja och om sökmotorn inte funkar för tröga kunder kan ju försäljningen lida, alltså borde det väl vara en kass sökmotor? ;)

jwzrd
2008-06-26, 19:49
Att du inte fattar hur du ska söka gör inte sökfunktionen dålig.

Den fungerar inte som alla andra sökmotorer gör på resten av internet. Har nu någonsin skrivit * på google?

Trance
2008-06-26, 20:02
"Sök också i beskrivningen" som man kan kryssa i avancerad sökning borde alltid användas kanske? Så man slipper använda avancerad sökning.

hertzman
2008-06-27, 10:39
Jag vet om att man inte får länka till andra webbutiker på Kolo, men jag har inte hittat maltodextrin nånstans. Inte ens Kolo själva säljer det!
Var kan man köpa det?

Esa-Pro är ju så jäkla dyrt, men såg att den innehöll 95% proteiner, vilket borde göra att jag kan ta den i mindre portioner för att få i mig lika mycket som från en Whey80-drink?

Sojaisolat är rätt strävt i smaken och inte vidare gott. Vill du öka proteinintaget från vegetabiliska källor är en gryta på sojabönor och linser både jäkligt gott och proteinrikt! :thumbup:

Esa-pro är annars ett bra alternativ.

frambogir
2008-06-27, 14:16
Sojaisolat är inte alls svårdrucket, en fattigmansgainer med sojaisolat, malto och kreatinmonohydrat funkar skitbra, konstinsen på sojan gör att den mättar bättre än blask vassle :)

Eddie Vedder
2008-06-27, 15:15
Sojaisolat är inte alls svårdrucket, en fattigmansgainer med sojaisolat, malto och kreatinmonohydrat funkar skitbra, konstinsen på sojan gör att den mättar bättre än blask vassle :)

Jag kan hålla med frambogir här, hans gainer är det inget fel på alls. Det har jag erfarit IRL.:)

hertzman
2008-06-27, 15:19
Jag kan hålla med frambogir här, hans gainer är det inget fel på alls. Det har jag erfarit IRL.:)

Vilken supersoja var det ni inmundigade?

Kommer inte ihåg märket nu, torrt, strävt och svårblandat var min upplevelse. Kanske en dålig batch bara? Hur smaksätter ni det?

Eddie Vedder
2008-06-27, 15:26
Vilken supersoja var det ni inmundigade?

Kommer inte ihåg märket nu, torrt, strävt och svårblandat var min upplevelse. Kanske en dålig batch bara? Hur smaksätter ni det?

Ingen aning. Det var som sagt frambogirs gainer. Jag kan bara hålla med om att han fick till den bra, vet inte märke eller så.

frambogir
2008-06-27, 16:55
Dalblads prosoy :) Bara att köpa och ruska runt med lite vatten och svälja :)

machine gun
2008-06-27, 17:04
Man måste ju inte äta proteinpulver överhuvudtaget.

Men det finns ju, förutom soja, även äggbaserade proteinpulver. EAA är ju ett bra alternativ annars.

frambogir
2008-06-27, 17:09
Ägg är väl dyrare om jag inte missminner mig?

machine gun
2008-06-27, 17:24
Ägg är väl dyrare om jag inte missminner mig?

Jo, det är det juh.

cliclock
2008-06-29, 18:11
Att du inte fattar hur du ska söka gör inte sökfunktionen dålig.

Där det står "Sök på nyckelord" skrivet jag "maltodextrin". Ingen träff.

När jag efter mycket möda lyckats dribbla mig fram mellan coola anglofierade namn, hittar jag något som heter Fairing - "Fast Carbs 1.5kg".

Trycker på den av ren tur och hittar som överskrift ordet Maltodextrin. (dessutom fetmarkerat)

Vän av ordning frågar sig om inte ordet "Maltodextrin" borde vara ett nyckelord för en produkt som består till hundra procent av, just det, maltodextrin?

jontet
2008-07-02, 22:30
Där det står "Sök på nyckelord" skrivet jag "maltodextrin". Ingen träff.

När jag efter mycket möda lyckats dribbla mig fram mellan coola anglofierade namn, hittar jag något som heter Fairing - "Fast Carbs 1.5kg".

Trycker på den av ren tur och hittar som överskrift ordet Maltodextrin. (dessutom fetmarkerat)

Vän av ordning frågar sig om inte ordet "Maltodextrin" borde vara ett nyckelord för en produkt som består till hundra procent av, just det, maltodextrin?

jag tycker också kollos sökmotorer suger, att på google skriva in "site:kolozzeum.com <sökord>" funkar dock riktigt bra såvida det inte är väldigt nya inlägg man söker då det tar någon dag för google att indexera forumet