handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig hitta en laptop/rate this laptop


Bahir
2008-05-20, 15:25
Tjena allihop,

jag är på väg att flytta utomlands för att studera, och kommer då att behöva ha en laptop. Jag undrar om det finns någon kunnig på detta forum som skulle kunna offra några minuter för att hjälpa mig. Om ni har någon erfarenhet, bra eller dålig, av något som gäller laptops och datorgrejer så får ni gärna dela med er av dem också.


Den laptop jag behöver kommer främst att användas till att spela musik, filmer och skriva skolarbeten på. Jag siktar på en kostnad under 6000 kr (men kan ni motivera en högre kostnad så kanske jag kan ändra mig på denna punkt).

Lite andra önskemål är en skärm på 16 eller mer tum, inbyggt wirelessmottagare, minst 2 usb-portar, minst 160 GB intern HD, 2 GHz, 2 GB RAM, inbyggda högtalare. Gärna Windows XP, men inget krav (kommer nog avinstallera Vista och köpa XP annars).


Vad tycks om denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=260768 ? Ser ni något som är dåligt med den, eller något som är bra?


Tack på förhand, hälsningar
Bahir

Carolinew
2008-05-20, 15:31
Jag har precis köpt en HP Pavilion dv6000 och är mycket nöjd. Lite högre pris (ca 6900 med frakt) men den är också sjukt snygg! :D Dock har jag en 15,4 tums, tycker 17-tummarna är otympliga och klumpiga att gå och bära på då de är både stora och tunga. Annars 160 GB hårddisk, 2 GB RAM samt 1,9 GHz processorhastighet.

Hardrocker
2008-05-20, 16:10
Jag skulle avråda från en 17" tumsskärm om du tänker flytta på den ofta. Det är tyngre och klumpigare än man kan tro.

Varför avinstallera Vista och köra XP? Vista är bra mycket trevligare att jobba i än XP.
Om du däremot funderar på att byta till Linux så ska du inte köpa en dator med ett ATI-kort. Det finns nämligen inga bra ATI-drivrutiner till Linux.

cero
2011-09-08, 17:09
Behöver hjälp med laptop-köpning!

Behöver något som enbart kommer vara till skolarbete, film, musik och liknande. Dvs inga spel som kräver starka processorer osv. Försöker komma undan så billigt som möjligt. Gärna nere vid 3-5 om det finns något vettigt till det priset.

Tack på förhand!

hahavaffan
2011-09-08, 17:45
Hahahah, läste Bahirs inlägg och blev förbannad över hans löjligt lågt ställda krav, sen tittade jag på datumet :D

cero
2011-09-09, 16:38
Vet inte ens varför jag skriver i denna. Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd. :D

Tittat på denna tex: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/asus-x53u-sx123v/156935.3003/#tabs

Kan det vara något?