handdator

Visa fullständig version : Lite frågor ang mat och träning


jaosef
2008-05-20, 14:31
Hej, har tränat några månader nu ( ca 5-6 mån) och det har gått bra. Har gått upp bra i vikt, drygt 10-12 kg. Jag har märkt att det nu går långsammare nu att öka, både i styrka och i volym. Jag har hört snack om att det är förväntat, det första halvåret är då det går som snabbast. Jag skulle bara vilja veta om någon har några konkreta eller roliga tips på hur man kan göra för att öka lite på kroppsvikten. Hur gjorde du? Kanske något kul kosttillskott, eller något tips på bra mat osv. Äter ganska mycket, ca 3700-4000 kcal / dag. Tränar 5 ggr / veckan.

/Jaosef

ligne
2008-05-20, 16:47
när du växer så växer ditt kcal-behov också.

ät mer.

Koloftw
2008-05-20, 16:50
Hej, har tränat några månader nu ( ca 5-6 mån) och det har gått bra. Har gått upp bra i vikt, drygt 10-12 kg. Jag har märkt att det nu går långsammare nu att öka, både i styrka och i volym. Jag har hört snack om att det är förväntat, det första halvåret är då det går som snabbast. Jag skulle bara vilja veta om någon har några konkreta eller roliga tips på hur man kan göra för att öka lite på kroppsvikten. Hur gjorde du? Kanske något kul kosttillskott, eller något tips på bra mat osv. Äter ganska mycket, ca 3700-4000 kcal / dag. Tränar 5 ggr / veckan.

/Jaosef

Du måste äta mer mat (energi - kcal) än du gör av med. Gör du av med de mängderna du nämner så är det bara att gratulera till all god mat du kan trycka i dig utan att få negativa konsekvenser!

Tips på energirik mat är nötter, fett (smör, olja, grädde, feta såser etc. etc.), musli, fet mjölk och torkad frukt.

Tolkia
2008-05-21, 07:25
Jag tror att det bästa rådet faktiskt är: Ha inte så bråttom. Över tio kilo på ett halvår är en hel del, det finns ingen anledning att försöka forcera mer. Mitt råd är att fokusera mer på träningen och mindre på viktuppgång i kilon.

Alfred Nobel
2008-05-21, 07:40
Skynda långsamt...

Nötter är både kaloririka, goda, nyttiga, proteinrika, praktiska och lättätna. Det kanske är något för dig att småäta på under dagen eller blanda i din sallad (avsluta med att ringla lite honung på toppen) :thumbup:

Glurb230
2008-06-01, 12:38
Så fint så fint en tråd att uttnyttja =)


Har tränat i större delen av hela mitt liv, säkert alla möjliga sporter men främst fotboll som yngre, senare lite boxning och nu är de mest Karate och joggning igen.
Jag har dock i hela mitt liv vart rätt tjock, trots träning och ja har alltid resonerat att "Tränar du mycket måste du äta mycket" och sen självklart har ja käkat en hel del skit, så ja gick väl varken + eller - i vikt under åren.
I höstas så berättade en polare som gått ner 30kg hur han gjorde, han åt mycket mindre portioner etc, så ja tog upp samma sak.
Började äta avsevärt mindre portioner och de blev mindre och mindre hela tiden, från Oktober höstenm 2007 till April 08 hade ja förlorat 24kg.
Tror väl knappast de kan vara bra å göra så, och blev ej av med dom sista kilonen nu utan dom är kvar, så ja känner väl mej ej helt smal atm, Väger 85kg och är 181cm lång och är 19år gammal, jag märker väl att jag är smalare än innan etc, dock är ja ej nöjd ännu eftersomn att ja fortfarande har magen kvar å lite annat.

I vilket fall så under ett karate semenarium i höstas så träffade vi en Shihan i vår organisation, en mycket bra utövare men vad som slog mig mest var hans extrema snabbhet.
Sensei berättade att de var att han styrketränade som kompliment till karaten, vilket ökade explosiviteten avsevärt.
Så nu när ja förlorat en hel del vikt och tar studenten nu om 2 veckor tänkte ja köra i gång med styrketräning på gym igen.
Mina mål är väl helt enkelt öka muskelmassan så ja kan bli bättre på karate och sen bara se smalare ut öht, har fortfarande kvar en del fett på kroppen.
Bryr mig ej så mycket om hur stora musklerna blir eller om ja ser ut som John Cena eller inte etc, vill bara ha en ökad muskelmängd (effektiva muskler) och inte vara tjock, vilket ja har tröttnat på ganska mycket efter att ha varit tjock 10år av mitt liv.

Hur gör ja då? när de gäller mat främst, har väl en del ideer och saker folk man känner berättat om vad som är nyttigt och inte, mycket kolhydrater och mycket kolhydrater sent ska tydligen inte vara bra alls? stämmer det? Hur bör ja äta när ja tränar för att bli smal, men ändå få ut effektiv träning?, och eftersom att ja går från Karate 3 dar i veckan samt 3 dar joggning, hur bör ja äta nu när jag tränar styrketräning? och nyttigt över huvudtaget även om ja nu inte skulle träna alls?

Vet att ja säkerligen kommer få tips och ideer på gymmet där ja ska börja, men skadar ej att få fler synpunkter på hur ja skall göra, för de finns ju så mycket olika ideer och tankar på hur du bör träna.

Tips och ideer är våldsamt uppskattade, och tackar för all respons jag får =)

Musselbank
2008-06-01, 12:52
Det finns ju så mycket att lära sig, om man orkar!

En liten sak är att alltid se till att äta ordentligt efter träning. Det är bra på alla vis :-) utöver det är tajmingen inte så särskilt viktig, så vitt jag förstår, när det gäller vanlig mat i alla fall.

Glurb230
2008-06-01, 13:10
Det finns ju så mycket att lära sig, om man orkar!

En liten sak är att alltid se till att äta ordentligt efter träning. Det är bra på alla vis :-) utöver det är tajmingen inte så särskilt viktig, så vitt jag förstår, när det gäller vanlig mat i alla fall.

Jag lär mig väldigt gärna så mycket som möjligt.


Okok, äter oftast en frukt efter träning bara, kanske lite mat när ja kommer hem, men de är oftast väldigt lite.
Käkar väldigt gärna grönsaker, frukt och dylikt, och börjar varje morgon med havregrynsgröt, försöker äta bröd så sällan som möjligt och de blir mest grovbröd om jag gör de.
En annan fråga ja glömde var att när ja börjar styrketräna, bör ja käka en sån proteinshake med proteintillskott då?

Musselbank
2008-06-01, 13:18
Du får försöka söka lite bland de drivor av trådar som handlar om detta :thumbup:

Glurb230
2008-06-01, 16:48
Du får försöka söka lite bland de drivor av trådar som handlar om detta :thumbup:

Mjo, försökt söka mej runt lite, ej hittat för mycket dock, hittat mer trådar för folk som redan är igång med sin träning ;b

Eddie Vedder
2008-06-01, 16:51
Mjo, försökt söka mej runt lite, ej hittat för mycket dock, hittat mer trådar för folk som redan är igång med sin träning ;b

Vad gäller kosten så är det ingen skillnad. Bra mat är bra mat oavsett om man är nybörjare eller har 20 års träningserfarenhet. Det är träningen som utvecklas mest och det är på träningen fokus bör ligga.

Att äta tillräckligt mycket och tillräckligt nyttigt duger åt nästan alla tränande. Undantaget är när man når en riktigt hög nivå.

Scratch89
2008-06-01, 16:55
Vad gäller kosten så är det ingen skillnad. Bra mat är bra mat oavsett om man är nybörjare eller har 20 års träningserfarenhet. Det är träningen som utvecklas mest och det är på träningen fokus bör ligga.

Att äta tillräckligt mycket och tillräckligt nyttigt duger åt nästan alla tränande. Undantaget är när man når en riktigt hög nivå.

Som kuriosa kan man väl lägga till att ju högre upp i eliten man kommer, desto mer onyttigt, eller iallafall tomma kalorier, blir det. Aldrig sett någon äta så mycket mat som min gamla klasskompis. Hon åkte konståkning och sprang orientering på relativt hög nivå (SM på båda). Hon hade med sig två matlådor till skolan, och åt och drack hela tiden. Hon snittade på runt 5000 kcal om dagen, och åt av förståliga skäl i princip aldrig fullkorns- eller lightprodukter. Inför tävlingar kunde det bli ännu mer mat, och då blev det dags att börja med smält choklad tillsammans med sirapen på pannkakorna. :D


EDIT: Nu menar jag ju inte att hon var en elitidrottare, men det belyser ju iofs att de som ligger på en ÄNNU högre nivå troligen har betydligt svårare att äta.

Glurb230
2008-06-01, 17:04
Vad gäller kosten så är det ingen skillnad. Bra mat är bra mat oavsett om man är nybörjare eller har 20 års träningserfarenhet. Det är träningen som utvecklas mest och det är på träningen fokus bör ligga.

Att äta tillräckligt mycket och tillräckligt nyttigt duger åt nästan alla tränande. Undantaget är när man når en riktigt hög nivå.

Hmmm ok, för vad ja hade fattat det som var att 60-70% av styrketräning var de du åt, och att träningen visserligen var viktig men inte så viktig som att äta på rätt sätt när du tränar.


Som kuriosa kan man väl lägga till att ju högre upp i eliten man kommer, desto mer onyttigt, eller iallafall tomma kalorier, blir det. Aldrig sett någon äta så mycket mat som min gamla klasskompis. Hon åkte konståkning och sprang orientering på relativt hög nivå (SM på båda). Hon hade med sig två matlådor till skolan, och åt och drack hela tiden. Hon snittade på runt 5000 kcal om dagen, och åt av förståliga skäl i princip aldrig fullkorns- eller lightprodukter. Inför tävlingar kunde det bli ännu mer mat, och då blev det dags att börja med smält choklad tillsammans med sirapen på pannkakorna. :D


EDIT: Nu menar jag ju inte att hon var en elitidrottare, men det belyser ju iofs att de som ligger på en ÄNNU högre nivå troligen har betydligt svårare att äta.

Kan tro de, har ju sett på vissa program på sporten ibland hur bodybuilding eliten äter, och de är rätt sjukt mycket mat :P

Scratch89
2008-06-01, 17:12
Kan tro de, har ju sett på vissa program på sporten ibland hur bodybuilding eliten äter, och de är rätt sjukt mycket mat :P

Lägg då till att byggare endast tränar en timmas styrketräning om dagen, eller så. Nu var hon förvisso en tjej på 60 kg, men då hon konditionstränade runt 5-8 timmar om dagen (beroende på om det var helg, eller om det var morgonträning den dagen) så vågar jag chansa på att hon hade högre förbrukning än byggareliten. Tufft! :cool:

Eddie Vedder
2008-06-01, 17:13
Hmmm ok, för vad ja hade fattat det som var att 60-70% av styrketräning var de du åt, och att träningen visserligen var viktig men inte så viktig som att äta på rätt sätt när du tränar.

Procentsatser hit och dit är irrelevant, se allting som en helhet istället. Och självfallet är det extremt viktigt att äta bra, jag skrev inget annat. Det jag menar är att vad som är bra mat inte skiljer sig mellan en nybörjare och en elitidrottsman, bara kraven på energiintag och timing etc.

Glurb230
2008-06-01, 17:24
Lägg då till att byggare endast tränar en timmas styrketräning om dagen, eller så. Nu var hon förvisso en tjej på 60 kg, men då hon konditionstränade runt 5-8 timmar om dagen (beroende på om det var helg, eller om det var morgonträning den dagen) så vågar jag chansa på att hon hade högre förbrukning än byggareliten. Tufft! :cool:


Haha jo, rätt sjuk förbränning :D

Procentsatser hit och dit är irrelevant, se allting som en helhet istället. Och självfallet är det extremt viktigt att äta bra, jag skrev inget annat. Det jag menar är att vad som är bra mat inte skiljer sig mellan en nybörjare och en elitidrottsman, bara kraven på energiintag och timing etc.

Okok jag tror dig allt, oroade mig bara så ja ej åt på fel sätt eller liknande =)

Orkar du lista ett par snabba tips på vad som bör undvikas?, nått i stil med något livsmedel som bör undvikas etc? ;o