handdator

Visa fullständig version : Njurproblem pga. protein?


robin-
2008-05-20, 12:49
Citat från en insändare i den lokala tidningen:

"Enligt Livsmedelsverket är det rekommenderade dagliga intaget för en vuxen 50-60 gram så om en portion av skolmaten skulle innehålla 30-40 gram protein, som ”NettaksiR” vill ha, skulle det vara alldeles för mycket för många och det påfrestar njurarna."

Finns det någon rim och reson i detta? Njurproblem av för högt proteinintag, tycker jag låter lite mysko. :MrT:

Sedan att 50-60 gram protein/dag är rekommenderat av livsmedelsverket? Rekommenderat är väl ändå på ett ungefär 1,5gram/kg kroppsvikt som gäller, iallafall av det man uppfattat ifrån trådarna på forumet. Vad är det som gäller ?

lectris
2008-05-20, 12:55
Jo visst kan anstränga njurarna av för mycket protein, men det handlar väl snarare ganska stora mängder. över 4-5g/kg kroppsvikt kanske eller liknande? (just guessing) ;)

robin-
2008-05-20, 13:11
Jo visst kan anstränga njurarna av för mycket protein, men det handlar väl snarare ganska stora mängder. över 4-5g/kg kroppsvikt kanske eller liknande? (just guessing) ;)

Jo tänkte det jag också ;) Måste ju vara (i princip) sjukliga mängder protein för att nå den gränsen, och inte bara "lite mer" än vanligt.

Länk till sidan för dom som vill läsa hela: http://norran.se/asikter/insandare/article113570.ece

Schroder
2008-05-20, 13:12
för mkt av någonting är aldrig bra, dock klarar en fullt frisk människa av stora mängder protein. 3g/kg är stora mängder men det klarar kroppen lätt att bryta ner tex. så nej man får inte njurproblem vid höga doser protein ifall du har friska njurar.

King Grub
2008-05-20, 13:34
En teoretisk toxisk mängd för en frisk person är runt 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Det är en massiv överdos för alla syften och helt onödigt i vilket fall som helst. Under det finns det inga belägg för att yngre personer skulle ta skada av ett relativt högt proteinintag.

Sniggel
2008-05-20, 16:43
Du säger att gränsen är teoretisk, men finns det några inga belägg för att just 3.5g/kg eller högre skulle vara farligt? Alltså fall där man kunnat konstatera att man tagit skada av ett för högt proteinintag?

perl11
2008-05-21, 11:30
Man kan nästan gissa sig till det då livsmedelsverket väldigt sällan ger rekommendationer för nöjets skull.
Däremot är deras rekommendationer nästan aldrig huggna i sten heller...

Scratch89
2008-05-21, 11:35
Om vi säger att det rekommenderade intaget är 2500 kcal, och E% av protein är 10%, så blir det drygt 60 g protein om dagen, 90 g om man ska ligga på 15 E%. För en stillasittande kvinna blir det betydligt lägre.
Insändaren har ju dock en poäng; det verkar finnas någon slags övertro på att protein kommer göra massor av underverk för kropepn.

Anders The Peak
2008-05-21, 11:46
Om vi säger att det rekommenderade intaget är 2500 kcal, och E% av protein är 10%, så blir det drygt 60 g protein om dagen, 90 g om man ska ligga på 15 E%. För en stillasittande kvinna blir det betydligt lägre.
Insändaren har ju dock en poäng; det verkar finnas någon slags övertro på att protein kommer göra massor av underverk för kropepn.

Redan de gamla grekerna åt kilovis av köttper dag för att bli massivt biffiga. Vid OS 1936 berättade idrottarna att de åt minst 800 gr tillagat kött per dag....

Troligen behöver en atlet mer protein än en icke atlet...

Scratch89
2008-05-21, 12:30
Redan de gamla grekerna åt kilovis av köttper dag för att bli massivt biffiga. Vid OS 1936 berättade idrottarna att de åt minst 800 gr tillagat kött per dag....

Troligen behöver en atlet mer protein än en icke atlet...

Vi pratar inte om atleter som försöker bli massivt biffiga, utan om befolkningen i allmänhet, och i den här tråden skolelever i synnerhet.

Angel
2008-05-21, 14:21
Njursjuka människor har iallfall vissa förhållningsorders ang proteinintag. Är dock inte så insatt i exakt hur. Men ja kan ta med denna frågan till läkaren om ni vill?

King Grub
2008-05-21, 14:30
http://www.humankinetics.com/eJournalMedia/pdfs/5642.pdf

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-2-25.pdf

machine gun
2008-05-21, 18:00
Sedan att 50-60 gram protein/dag är rekommenderat av livsmedelsverket? Rekommenderat är väl ändå på ett ungefär 1,5gram/kg kroppsvikt som gäller, iallafall av det man uppfattat ifrån trådarna på forumet. Vad är det som gäller ?

Rekommendationen är minst 0,8 g protein per kg kroppsvikt och att 10-20 % av energin vi får i oss ska komma från protein.



Jag var för övrigt på studiebesök på en dialysavdelning idag, det fick mig att vilja vara väldigt rädd om mina njurar :/

überstarken
2008-05-21, 18:38
Vi pratar inte om atleter som försöker bli massivt biffiga, utan om befolkningen i allmänhet, och i den här tråden skolelever i synnerhet.

Jag tycker isf vi kan börja prata om oss som faktiskt läser denhär tråden. Alltså hårt tränande inidivider som (i vissa fall) har en rejäl mängd muskelmassa.

Scratch89
2008-05-21, 19:01
Jag tycker isf vi kan börja prata om oss som faktiskt läser denhär tråden. Alltså hårt tränande inidivider som (i vissa fall) har en rejäl mängd muskelmassa.

Vad är det för skillnad, egentligen? Att man kan äta mer protein för maximal muskeluppbyggnad säger ju inte emot insändaren i tidningen. SLV rekommenderar inte att man ska äta för att vara så anabol som möjligt...

Sniggel
2008-05-21, 20:53
Men det som är intressant för många av oss här är, kan man äta x mängd protein utan att oroa sig för ohälsa och har man nytta av x mängd protein i sin jakt på mer muskelmassa? (det senare har ju debatterats i evighet här på kolozzeum).
Studier på sådana här saker brukar ofta inte utföras på hårt styrketränande personer som under lång tid har ätit stora mängder protein och eventuellt kanske både tolererar mer protein pg a träningen i sig och är mer anpassade för att ta hand om högre mängd protein eftersom de utsatt sig för detta under lång tid.

Detta är bara en poäng jag ville tillägga, jag säger inte heller emot någon om någon skulle få för sig detta.

Å andra sidan lät det där med rabbit starvation syndrome intressant.