handdator

Visa fullständig version : aspartam och insulin


aGGe
2008-05-20, 07:34
Nej. Aspartam fristätter inte insulin. Det är i alla fall 100% bevisat och det finns inga som helst tvivel eller osäkerheter. Och något som inte ger energi kan inte öka fettvikten.

skrivet 2006

gäller detta fortfarande?

Eddie Vedder
2008-05-20, 07:41
gäller detta fortfarande?

Jadå det gäller fortfarande.

Studier har på senare tid antytt vissa samband mellan sötningsmedel och ökad aptit dock, även att man på befolkningsnivå inte ser någon skillnad på övervikt och metabola sjukdomar hos folk som påstår sig dricka ligthläsk jämfört med de som påstår sig dricka vanlig sockersötad läsk.

Men vi pratar alltså om samband som förs och främst inte kan ses som 100%-igt klarlagda samt att det fortfarande handlar om att personerna åstadkommer energiöverskott genom ANDRA saker än lightläsken. Den som har koll på energiintaget från mat och energigivande dryck blir inte fetare av att lägga till lightläsk utöver det.:)

aGGe
2008-05-20, 07:53
OK..

det viktiga för mig är om det frigörs insulin eller inte.
Sen om det ökar aptiten eller inte spelar ingen roll. kan behärska det :D

creperiet
2008-05-20, 08:12
Efter flitigt användande av artificiella sötningsmedel har jag nu lagt ner det p g a av att jag tycker att det manipulerar aptiten. Smakar något sött kan man ju sätta i sig i princip hur mycket som helst. Om det är någon fysiologisk reaktion eller så bakom kan jag inte säga, antar bara att det är en mental grej att när något är sött så säger grotthjärnan "ät så mycket du kan".

King Grub
2008-05-20, 08:22
Studierna på aptitreglering efter intag av kalorifria sötningsmedel är rätt motsägelsefulla; det finns i dag inga klara svar. Vissa upplever motsatsen till det som beskrivs ovan, dvs dom finner att deras aptit minskar och att dom äter mindre vid bruk av kalorifria sötningsmedel.

Men insulin frisätts som sagt inte. Det handlar inte om något som är svårt att mäta, eller som inte gick att mäta för några år sedan.

Även om vi säger att det skulle ge insulinfrisättning, säg lika stor som glukos, skulle man inte märka det, eftersom energimängden är så försvinnande liten.

aGGe
2008-05-20, 08:40
bra. precis vad jag ville höra.
Så även om man lurar kroppen att tro att det kommer kolhydrater till magen, så frigörs inget insulin fören det verkligen bryts ner kolhydrater.

King Grub
2008-05-20, 08:44
both sweet taste and energy content are required for a hypothalamic response. The combination of sweet taste and energy content could be crucial in triggering adaptive responses to sweetened beverages.

http://www.ajcn.org/content/vol82/issue5/images/medium/znu0110537530004.gif

Mean (±SEM) responses of plasma glucose and insulin in 5 men in the fasting state (3 time points) and after ingestion of four 300-mL test substances (7 time points). AUC, area under the curve above baseline. Left: {circ}, water; {blacksquare}, water + 75 g glucose (G); •, water + aspartame (A); {square}, water + maltodextrin (M). The time point t = 0 corresponds to the onset of ingestion. Right: Significant effect of treatment on the AUCs of glucose and insulin, P < 0.05 (ANOVA). Bars in the same panel with different letters are significantly different, P < 0.05 (Tukey's honestly significant difference).

Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6

aGGe
2008-05-20, 10:07
ganska kul att nivåerna sänktes när de fick i sig aspartam, jämfört med rent vatten.

dajmond
2008-05-20, 10:47
en sak i sammanhanget som inte har med vikt att göra, men som ändå är viktig, är ju att all läsk (light eller sockrad) ger frätskador och hål i tänderna. Jag drack länge rätt stora mängder pepsi max (typ en liter om dagen) och fick plötsligt två hål (har aldrig haft hål förut). så det må vara snällt mot vikten, lightläsk, men knappast mot tänderna...

aGGe
2008-05-20, 11:02
dricker mest fun light. men even läsk ibland. Dock inte samma mängder som dig. Kolsyran är ju en stor bov för frätskadorna

dajmond
2008-05-20, 11:03
dricker mest fun light. men even läsk ibland. Dock inte samma mängder som dig. Kolsyran är ju en stor bov för frätskadorna

jo tack, jag upptäckte det hehe...har nu dragit ner till en halvliter i veckan. i övrigt dricker jag fun light om jag bara måste ha nåt sött :)

JFO
2008-05-20, 11:51
Aspartam, påverkar CSN, aptit och det finns studie som visar på blodsocker påvisningar också. Man kan alltså inte säga med säkerhet att det inte påverkar oss. Man kan kanske däremot dra slutsatsen att mängden kan ha en betydelse.

At the test meal, energy intake following the artificially sweetened (L) drink was significantly greater than after water and the sucrose (H) drinks (p < 0.05). Compared with the artificially sweetened (L) drink, the high-energy (H) drink suppressed intake by approximately the energy contained in the drink itself.

Källa: Physiol Behav. 1999 Apr;66(2):375-9

Aspartame ingestion was followed by blood glucose declines (40% of subjects), increases (20%), or stability (40%). Varied blood glucose responses after aspartame support the controversy over its effects, and may relate to sweetness perception.

Källa:Br J Nutr. 1999 Dec;82(6):437-46

Therefore, appetite reduction following consumption of an APM-sweetened drink is likely due to drink volume and not the APM content. In addition, consuming APM-sweetened CMW produces a short-term increase in subjective appetite.

Källa:Physiol Behav. 1993 Mar;53(3):459-66

shut teh face
2008-05-20, 12:17
När jag drack Lightläsk förut så blev jag hungrig, men efter 2 år så försvann det och nu blir jag inte hungrig av aspartam/sukralos längre. Så det går nog att vänja bort det.

Scratch89
2008-05-20, 16:44
en sak i sammanhanget som inte har med vikt att göra, men som ändå är viktig, är ju att all läsk (light eller sockrad) ger frätskador och hål i tänderna. Jag drack länge rätt stora mängder pepsi max (typ en liter om dagen) och fick plötsligt två hål (har aldrig haft hål förut). så det må vara snällt mot vikten, lightläsk, men knappast mot tänderna...

Du inser väl att det inte är socker eller sötningsmedel som är främsta boven för tänderna, utan syran och det låga pH som finns i cola?

Knabb
2008-05-20, 17:00
Aspartame ingestion was followed by blood glucose declines (40% of subjects), increases (20%), or stability (40%). Varied blood glucose responses after aspartame support the controversy over its effects, and may relate to sweetness perception.

Källa:Br J Nutr. 1999 Dec;82(6):437-46

Lite svårt att säga något när de hade lite kolhydrater i aspartam drinken.
Öh nej det hade de inte, kanske värt att läsa fulllängdaren eller är det obetydliga förändringar "normala svängningar inom dygnet"

Koloftw
2008-05-20, 17:14
Betyder väl snarare att de drack glukosdrinken efter aspartamdriknen?

dajmond
2008-05-20, 17:58
Du inser väl att det inte är socker eller sötningsmedel som är främsta boven för tänderna, utan syran och det låga pH som finns i cola?


jaja, absolut :) jag är inte blond hehe..de e ju kolsyran som gör de liksom. därför gör ju cola o cola light lika stor skada på tänderna...

Eddie Vedder
2008-05-20, 18:01
Fosforsyran är det värsta, kolsyran och citronsyran påverkar även dom men fosforsyran är det värsta för tänderna.

dajmond
2008-05-20, 19:09
Fosforsyran är det värsta, kolsyran och citronsyran påverkar även dom men fosforsyran är det värsta för tänderna.

yes box eddie "encyklopedia" vedder *rolleyes*

JFO
2008-05-21, 09:35
Lite svårt att säga något när de hade lite kolhydrater i aspartam drinken.
Öh nej det hade de inte, kanske värt att läsa fulllängdaren eller är det obetydliga förändringar "normala svängningar inom dygnet"

Det var antingen eller i själv drinken. Det som är värt att ta till sig är att man inte kan utesluta att aspartam har effekt i kroppen vare sig det är via stimulering direkt eller indirekt av CNS, osv....

Man kan säkert dricka/äta en light produkt, men inte för det säga att den har negativ verkan eller inte på kroppen. Det är inte ett kritiskt tänkande. Många av de studier som gjorts på sötningsmedel har företagen själv stått bakom på något sätt.

JFO
2008-05-21, 09:37
Betyder väl snarare att de drack glukosdrinken efter aspartamdriknen?

Fanns tillgängliga.

King Grub
2008-05-21, 10:02
Man kan säkert dricka/äta en light produkt, men inte för det säga att den har negativ verkan eller inte på kroppen.

Absolut, men då handlar det inte om insulinfrisättning, vilket tråden gör. Det är inte svårt att mäta.

Scratch89
2008-05-21, 10:31
Man kan säkert dricka/äta en light produkt, men inte för det säga att den har negativ verkan eller inte på kroppen. Det är inte ett kritiskt tänkande. Många av de studier som gjorts på sötningsmedel har företagen själv stått bakom på något sätt.

Ja, men så är det med den mesta forskningen. I fallet med mat och andra tillsatser så godkänns eller underkänns det mesta av FDA (Food and Drug Administration), som baserar sina uttalanden på den utförda forskningen inom området.

Eddie Vedder
2008-05-21, 12:23
I fallet med mat och andra tillsatser så godkänns eller underkänns det mesta av FDA (Food and Drug Administration), som baserar sina uttalanden på den utförda forskningen inom området.

Och där bör man nog vara kritisk till vilka man vill tillfredsställa med sina godkända tillsatser och uppsatta gränsvärden. Förhoppningsvis är det för folkhälsans bästa och inte företagens bästa.

Scratch89
2008-05-21, 12:29
Och där bör man nog vara kritisk till vilka man vill tillfredsställa med sina godkända tillsatser och uppsatta gränsvärden. Förhoppningsvis är det för folkhälsans bästa och inte företagens bästa.

FDA är, vad jag har uppfattat, väldigt opartiska och hårda i sin bedömning.