handdator

Visa fullständig version : Löparjournalen, min väg mot 10.5km under 45 minuter . .


Sidor : [1] 2

Bullaz
2008-05-20, 00:18
Hejsan, jag tänkte börja med att presentera mig lite kort för er som möjligtvis kommer ta er tid att följa denna journal. Vill gärna förbli delvis anonym även om jag egentligen inte har något att dölja för tillfället så därför utelämnar jag namn och sådant.

Jag är en studerande 23-åring som för tillfället inte är helt nöjd med min kropp, eller min kondition. På fritiden tränar jag en hel del men unnar mig även några akolholbaserade utgångar ett par gånger i månaden, typ. Det hör nästan till om man studerar vid universitet. :] Förutom det så umgås jag med vänner och gillar att kolla på olika serier och filmer. Jag är inte så säker på vad ni kan tänkas vara intresserade av att veta men ni får väl ställa frågor allt eftersom tiden går så ser jag till att svara på dessa. :)

Anledningen till att jag startar denna journal är dels för motivationen skull, men även för att kunna se tillbaka på min form och se hur min utveckling fortskrider.

Jag har likt många andra mål som jag kommer försöka uppnå. Det närmsta målet för tillfället är att springa en kvartsmarathon under 45 minuter och det loppet äger rum någon gång i augusti. Men jag vill gärna slå några av min fars rekord, bland annat 5km på 18.58 minuter och 1.6km på 5.58. (Gjorde 6.15 på den sträckan ifjol).

Min form i dagsläget är helt okej så jag börjar inte direkt på noll. Jag fixar milen relativt lättsamt under 46 min på en plan sträcka och skulle tro att jag kan fixa 5km på drygt 22 utan att spy blod efteråt.

Mina stats för tillfället är väl egentligen ganska orelevanta men eftersom alla verkar skriva upp de så gör väl jag det också.

Ålder: 23 år
Längd: 198 cm
Vikt: 93kg
BF%: ~18, inte helt säker om jag kan lita på min kompis våg. Kan vara mer, kan vara mindre men någonstans mellan 17 och 19 iaf.
Vilopuls/Maxpuls: 48-49/~200

Jag ska ta några kort imorgonkväll och lägga in dessa så ni får se vad jag har att jobba med.

Angående min kost så försöker jag för tillfället att ligga på ett kaloriunderskott då jag gärna vill tappa 2-4kg till innan augusti, dels för att det kommer underlätta min löpning och även för att jag inte är helt nöjd med min kropp som den för tillfället ser ut. Jag försöker att balansera kosten på så vis att jag äter 3 stora mål om dagen, frukost, lunch och middag och lägger även in ett mellanmål 2 gånger om dagen. Jag fördelar kalorierna på 50% kolhydrater, 25% fett och 25% protein.

Mitt första träningspass som antecknas i denna journal kommer imorgon då jag skall springa ungefär en mil. Jag har varit bortrest över helgen och benen har därför fått vila i 5 dagar. På grund av detta kommer jag öppna relativt lugnt för att inte dra på mig någon sträckning eller annan skada. Känns det bra efter några kilometer, när kroppen har blivit varm så finns det dock en god risk att jag ökar på tempot.

Just nu vet jag faktiskt inte vad jag ska skriva mer, som tidigare sagt får ni fråga eller påpeka om någonting saknas så skall jag göra min bästa för att tillfredställa er.

MVH

BULLEN :hbang:

ulfalf
2008-05-20, 08:22
Gött med lite fler löparjournaler! Välkommen!

forslund
2008-05-20, 12:05
Alltid fint med fler konditionsutövare. Vi börjar bli en hel del här nu på kolozzeum. *flex*

Dina mål verkar ju långt ifrån orealistiska, du har ju en riktigt bra grund redan så det kommer du definitivt att klara av. :thumbup:

Bullaz
2008-05-20, 14:12
Det har du rätt i forslund, jag tror med all sannolikhet att jag kommer nå målen, men det känns bättre så än att sätta ett mål som jag inte klarar av. Får göra nya och svårare mål allt eftersom istället. :)

Anyway, nu har jag kommit hem igen och precis käkat mat. Så om 2-3 timmar beger jag mig ut och löper. Solen skiner för tillfället och det är ungefär 7-8 grader varmt, samt vindstilla. Förhållandena kan inte bli mycket bättre.

Uppdatering om dagens pass kommer senare, samt bilder på mig.

Bullaz
2008-05-20, 18:38
Tisdag 20 Maj

Sträcka: 9,5 km
Tid: 43.26
Km/h: 13.12
Min/km: ~4.36

Betyg på passet: 3(1-5)

Jag är långt ifrån nöjd med dagen pass. Det gick tungt och jag var i princip trött i från första kilometern. Trots detta pumpa jag på men jag fick lov att ge mig vid 9,5km. Anledningen till att det gick dåligt tror jag beror på dålig sömn inatt, samt brist på träning de senaste 5 dagarna där även två dagar av dessa innehöll grov alkoholkonsumption. Jag får helt enkelt skylla mig själv.

För att se något positivt ifrån dagens pass så tycker jag att benen hängde med bra, det var hjärtat och lungorna som inte pallade trycket och förhoppningsvis kommer de hänga med bättre imorgon, när jag springer samma sträcka igen.

Bilder kommer inom kort.

Bullaz
2008-05-20, 19:00
Bilder som utlovat. Kom ihåg bara att jag aldrig någonsin har gjort en pose tidigare, ser förjävligt ut om ni frågar mig. Får dock duga för tillfället.

Bullaz
2008-05-21, 16:01
Onsdag 21 Maj

Sträcka: 9,5 km
Tid: 43.16
Km/h: ~13.18
Min/km: ~4.35

Betyg på passet: 3 (1-5)


Jag kan inte direkt påstå att det gick speciellt mycket bättre idag. Men dock så var det äckligt varmt ute och jag hade nog klätt på mig lite mycket på överkroppen. Benen känns fortfarande fräscha men jag kom aldrig riktigt in i andningen och därför låg pulsen way 2 high. Jag fick även för första gången på väldigt länge (3-4 månader) mjälthugg (eller "håll" som vissa säger) och det fick jag dra på i drygt 2 kilometer, inge skönt alls faktiskt. :/

Jaja, ny dag kommer imorgon, då blir det en annan sträcka, tänkte springa på asfalt då faktiskt, 7-8 km eller så. Vi får se, nu måste ja duscha och dricka en liter vatten. :)

mirrranda
2008-05-21, 19:41
Fint tempo i den här journalen ju *flex*

Bullaz
2008-05-21, 19:44
Jo det är väl okej, men jag är inte nöjd med dagsformen för tillfället, hoppas det tar sig.. Intensivträningen har iofs inte börjat än, ska köra en 8 veckors period när sommarn har blommat ut helt och hållet, om sisådär 1 månad eller nåt. :) Efter den då jävlar!

pervan
2008-05-22, 13:13
Hörde att du fick kicken från s3xy! OH LAWD!

Bullaz
2008-05-22, 13:22
Hörde att du fick kicken från s3xy! OH LAWD!


Haha intressant, undrade hur länge det skulle dröja innan någon kände igen mitt nick. :)

Kicken, det vet jag inte?! Jag slutade ju. :)

Bullaz
2008-05-22, 16:31
Torsdag 22 Maj

Sträcka: ~8.6 km (kanske en aning längre)
Tid: 40.01
Km/h: 12.9
Min/km: ~4.40

Betyg på passet: 3.5(1-5)

Dagens pass var lite annorlunda. Jag letade upp en helt ny sträcka som var endast asfalt. (Trodde jag). Iaf så tänkte jag bara springa 6.5km men det blev så att jag sprang den vändan, sen till gymet och drog in där i 10 min och körde ett magpass. Sedan sprang jag tillbaka en liknande slinga, i lugnare tempo.

Första vändan var drygt 5.6km och tog ganska exakt 25 minuter

Andra vändan tillbaka blev bara 3km, jag sket i den lilla skogsvändan (den delen som inte var asfalt) som jag tog på första vändan och sprang raka vägen hem istället. Den tog iaf 15.01, hade en jävla motvind första 2km så tiden rann iväg rätt bra.

Jag är faktiskt ganska nöjd med dagens pass, jag har ju ändå sprungit 2 mil de senaste två dagarna så jag kan inte klaga.

Imorgon blir det en mil igen fast i väldigt lugnt tempo och på asfalt då också, egentligen bara i förbränningssyfte. Ska springa ner på stan då hade jag tänkt, och efter vattnet. Hoppas verkligen att det är soligt då också så man kan springa och kolla på människor som sitter och solar och äter glass. :)

Bullaz
2008-05-22, 16:46
Bör även tillägga att dagens slinga var mycket mer kuperad än de tidigare två passen där det har varit någon minimal stigning på 2-3 meter eller så. Idag var det säkerligen höjdskillnader på 30-40 meter ett par tre gånger. Därav är jag ganska nöjd med tiden på de första 5.6kilometrarna.. :] Jag måste börja köra lite intervall/back löpning så småningom, jag känner nu att jag blir väldigt fort trött i stigningarna.

GurraGo
2008-05-22, 19:17
Jaha, ytterligare en konditionsjournal att "subscriba" till, nice :thumbup:

Bullaz
2008-05-23, 09:43
Hade ju tänkt springa för fjärde dagen irad idag, men nu imorse när jag vaknade kände jag att kroppen behöver vila. Har småkänningar i benhinnan bakom höger vad och därför blir det en vilodag idag. Laddar upp med kolhydrater idag och kör ett pass imorgon istället. :)

Bullaz
2008-05-23, 12:43
Mätte mig runt midjan för drygt 3 veckor sen, måttbandet visade då 91cm. Inte så farligt tyckte jag. Iaf så mätte jag igen nu imorse och då visade den på 85cm.

Hur i helvete kan jag ha tappat 6cm på 3 veckor?? Borde kanske ringa tvshop och vara med i någon av deras reklamfilmer för ab king pro eller nåt sånt.

Får nog öka kosten med ett par hundra kalorier per dag från och med nu. Har tydligen legat på ett aldeless för lågt intag den senaste tiden. Känner mig dock pigg och fräsch ändå. :| Jag kanske bara är en av de lyckligt lottade där fettet tas från magen i första hand och inte i sista hand. :)

Björkvedens mästare
2008-05-24, 08:03
Kanske du mätte på olika tider ?

Bra jobbat iallafall.

spann
2008-05-24, 09:49
jag tror verkligen att du kommer klara dina mål! :)

Bullaz
2008-05-26, 13:07
Måndag 26 Maj

Sträcka: 10.52 km
Tid: 53.27
Km/h: ~12.1
Min/km: ~5.05

Betyg på passet: 5 (1-5)

Jag har varit väldigt lat och onyttig i helgen. Blev öldrickande både på fredag och lördag och därför avstod jag från löpningen helt och hållet. Idag vad jag därimot mer taggad än någonsin så jag bestämde mig för att dra ut och känna på hur en kvartsmara på asfalt känns som. Jag skissade upp en stäcka på 10.5km med hjälp av jogg.se's mätningsgrej och begav mig ut. Jag ville inte påfresta kroppen allt för mycket och bestämde faktiskt redan innan att jag skulle försöka hålla ett lugnt tempo och snitta kilometrarna på 5 minuter. Jag hade motvind första 3km och tog det extra lugnt under dessa för att vara säker på att palla med hela sträckan. Efter 5km släppte allt och det gick hur bra som helst. Pulsen låg stadigt på 174 och det var i princip vindstilla åt alla håll under 3km. De sista två km var nästan bara uppför och nedförsbackar och det var kul att få avsluta med lite varierande löpning då de första 8.5 nästan var på helt plan mark. :) Hur som helst så är jag supernöjd med dagens pass och jag har små funderingar på att sticka iväg och köra intervaller på löpband senare ikväll, vi får se.

MVH

BULLEN :hbang:

Bullaz
2008-05-26, 17:56
Jag sitter och funderar lite smått. Jag har tänkt dra iväg på gymmet och köra ett ganska så hårt intervallpass om någon timme eller så. Iaf. Min vilopuls brukar oftast ligga runt 48-52 beroende på hur länge ja orkar ligga stilla. Igår kväll maxade jag ned den till 45 under en kort stund men det kan väl knappast räknas. :) I alla fulla fall. Jag sprang tidigare idag som kan läsas ovan. Nu har det gått typ 5h sedan jag kom hem och pulsen har hunnit lägga sig. Dock inte helt och hållet. Den ligger relativt stadigt på 57-60 nu. Då undrar jag, hur lång tids vila behövs efter ett pass innan pulsen är helt återställd, och kan det påverka min träning om 1-1½h att vilopulsen nu ligger drygt 10slag högre än normalt?

Bullaz
2008-05-26, 20:23
Måndag 26 Maj

Intervallträning (Löpband)

Dessa stats är enbart själva intervallerna, jag räknar inte med uppjogg/nerjogg eller mellanvila. Sammanlagd distans var typ 7.5km eller nåt sånt.

Sträcka: 1x5 km
Tid: 19.32 ( 4.08, 4.08, 4.08, 4.08, 3 )
Km/h: ~14.6
Min/km: ~4.07

Betyg på passet: 5 (1-5)

Mitt andra pass för dagen, det kändes i benen. Jag hade planerat att springa 6st men 5st fick räcka denna gång. Jag är ganska nöjd med farten jag orkade hålla med tanke på att jag sprang 10.5km tidigare idag. Jag låg på 14.5km/h de första 4 intervallerna och avslutade med en 3minuters intervall på 15km/h. Mellan intervallerna gick jag i 5.5km/h i 2 minuter förutom innan sista intervallen där jag vilade en minut extra. Jag värmde även upp i 1km innan i lugn jogg (10km/h) och avslutade med 750m nerjogg (10-8km/h).

Sammanlagd träningstid låg på drygt 45 minuter.

MVH

BULLEN :hbang:

Bullaz
2008-05-27, 05:46
God morgon, nu är det dags för min första morgonjogg på vääääääldigt längre. Skall ta det relativt lugnt eftersom jag sprang två pass igår, men jag kommer inte kunna springa något mer förrän nästa måndag så det känns rätt att springa 3 pass på 2 dagar nu. Info om passet kommer senare.

Poxeman
2008-05-27, 06:36
Skön journal! Du kommer säkerligen klara dina mål med detta upplägg.
*Subscribe*

Bullaz
2008-05-27, 06:46
Måndag 26 Maj

Morgonjogg (Asfalt)


Sträcka: 4.56 km
Tid: 22 Minuter blankt.
Km/h: ~12.65
Min/km: ~4.49

Betyg på passet: 3.5 (1-5)

Tog det relativt lugnt och det gick väl hyffsat, borde inte gå så mycket bättre med tanke på gårdagens träning. Medelpulsen från passet idag var 175bpm. Har känningar i benhinnorna nu efteråt men det gör inget för jag ska åka bort imorgon och benen kommer få vila i 5 dagar.

Börjar bli dags att köpa ny skor också, hål har börjat uppenbara sig. :)

MVH

BULLEN :devil:

Bullaz
2008-05-27, 07:09
Skön journal! Du kommer säkerligen klara dina mål med detta upplägg.
*Subscribe*

Tackar, jag följer din journal också faktiskt. :)

Bullaz
2008-05-27, 13:23
Ska iväg med kursen fr o m imorgon och stannar borta tills på fredag. Sedan är det brännbollsyran som står på schemat med fest på fredag ( relativt lugnt festande, ska kunna träffa bollen också :] ) och fest även på lördag. Men sen jävlar börjar mina vita veckor, då äre bara jobb, träning och sömn som gäller några veckor framöver. Skall då börja köra ett intensivschema över 5-6 veckor med mycket backträning och både längre och kortare intervaller samt några koordinationsövningar och längre distanslopp (12-17km). Det längtar jag som fasen till. Kommer nog försöka mig på några PB nån gång runt midsommar också.

I alla fulla fall så får benen vila nu till på måndag nästa vecka, det behöver dom nog, jag har faktiskt träningsvärk för tillfället, och småont i benhinnorna.

Ses om 5 dagar kära journal, ta väl hand om dig.

MVH

B U L L K U N G E N ! ! :hbang: :hbang: :hbang: :hbang: :hbang:

Bullaz
2008-05-30, 09:03
Var tänkt att jag skulle vara borta tills idag. Men igår efter första natten blev jag förkyld och åkte hem igårkväll. Nu på morgonen är jag ännu sämre och det suger, jag hatar verkligen att vara förkyld. Nu måste jag ligga nerbäddad under brännbollsyran, som jag har sett fram emot så himla mycket. Inget festande blir det heller, vilket ur träningssynvinkel iofs är ganska positivt. Frågan är dock om det inte är mindre påverkande att festa två dagar än att ligga sjuk i feber, snuva och halsont i 2-4 dagar. Kommer säkerligen inte kunna träna på minst en vecka till nu. Jaja värre tider har väl passerat, jag överlever.

Sidenote: Min vilopuls ligger på 10bpm mer än normalt när jag är förkyld.

Poxeman
2008-05-30, 10:16
Vi kan lida tillsammans...
Jag känner att en förkylning eller värre är på väg, halsont, huvudvärk o feber är ingen bra kombination på en fredagkväll.
Krya på dig!

lovejude
2008-05-30, 11:22
Får säga att det är en as skön tränings journal. Jag håller tummarna för att du ska slå din fars rekord! *flex*

Vad har du för träningsbakgrund?

Mvh!

//Johan

Bullaz
2008-05-30, 12:15
Vi kan lida tillsammans...
Jag känner att en förkylning eller värre är på väg, halsont, huvudvärk o feber är ingen bra kombination på en fredagkväll.
Krya på dig!

Tack, det känns verkligen bajs. :/ Krya på dig i förskott du också. :)

Får säga att det är en as skön tränings journal. Jag håller tummarna för att du ska slå din fars rekord! *flex*

Vad har du för träningsbakgrund?

Mvh!

//Johan


Kul att du tycker om den. :] Bakgrund och bakgrund, de senaste 2 sommrarna har jag löp en del, utöver det så spelade jag fotboll till jag var 14 och innebandy tills jag var typ 17-18. Har egentligen aldrig varit speciellt intresserad av konditionsträning, suckade alltid på fotbollsträningarna när det var dags för "idioten" upp- och nedför en slänt. I dagsläget skulle jag se det som nåt jävligt roligt. ;)

Det är nu på senare år som jag har kommit in i löpningen. :)

Bullaz
2008-06-01, 17:55
Förkylningen har börjat släppa, med allra högsta sannolikhet kommer jag ta en runda på tisdag, lika bra att vila en dag extra för att va helt säker på att man är frisk. Det blir nog en lugn runda då iofs, känns det bra kör jag kanske ett hårdare pass senare på kvällen eller på onsdag. Vi får se. :) 'Til then.

Poxeman
2008-06-02, 00:57
Förkylningen har börjat släppa, med allra högsta sannolikhet kommer jag ta en runda på tisdag, lika bra att vila en dag extra för att va helt säker på att man är frisk. Det blir nog en lugn runda då iofs, känns det bra kör jag kanske ett hårdare pass senare på kvällen eller på onsdag. Vi får se. :) 'Til then.

Gött mos!
En extra dag vila är så sjukt viktigt... och så fruktansvärt svårt att ta! Håll ut och ta en lugn runda det första du gör så ska du se att du håller dig frisk sen!
:thumbup:

dooh
2008-06-05, 05:57
Lycka till med löpningen, ser ju onekligen bra ut=)
(lite trög och kom inte på att jag kanske skulle titta här förrän idag)

Har du pulsklocka och isf vilken typ?

Bullaz
2008-06-07, 09:03
Tack dooh. Jag kör på farsans gamla, en polar nåt. Den är säkert 6-8 år gammal så det är inget speciellt med den. Har den mest som tidtagare och pulsmätare, 'r iofs typ de enda funktioner som finns. :) Köper nog en egen under sommaren.

Nu skall jag äntligen ut och springa en vända, den första på över 1½ vecka. Blir ett väldigt lugnt pass med två kompisar, får se hur långt de tänker springa, men jag tar nog ett extra varv oavsett, uppdatering kommer senare.

Ps. Jag är inte 100% frisk ännu, fortfarande "Morgonsnuvig", borde väl gå ändå. :)

Bullaz
2008-06-07, 23:21
Sprang först 4km med två kompisar, det tog drygt 19min, ganska lugnt tempo och lättsam löpning. Sedan fortsatte jag ensammen och sprang drygt 6km till, gick okej till en början men kände av min förkylning allt eftersom och det blev till slut ganska jobbigt, jag slutade att springa och började gå ett par gånger så allt som allt sprang jag väl typ 8½km och gick 1½. Sluttiden landade på 47min men då stannade jag klockan när jag gick också. Det var otroligt skönt att få röra på benen igen efter 1½ veckas vila pga sjukdom men tråkigt att man kände sig så pass seg. Bör dock inte ta många mil innan jag är tillbaka i samma form som jag var innan. Imorgon ska vi springa igen, blir nog 7km då, fast i lugnare tempo eftersom han jag ska springa med inte har så värst bra kondition. Jag bryr mig inte iofs, vill bara springa, oavsett tempo. -Fan vad roligt det är!

Jag orkar inte göra en detaljerad summering av passet eftersom det inte var enbart löpning.

God natt!

Poxeman
2008-06-08, 01:07
Skönt att du e igång igen! Men ta det lugnt med förkylningen bara!

machine gun
2008-06-08, 08:27
Oj, en löparjournal som jag missat! *subscribe*

Bullaz
2008-06-08, 18:21
Söndag 8 Juni

Sträcka: 7 km
Tid: 40.44
Km/h: ** orkar inte räkna ut just nu ** typ 10-10.5km/h eller nåt...
Min/km: ~5.49

Betyg på passet: 4(1-5)

Är fortfarande inte helt frisk, näsan snuvar sig som faen och det tär på psyket att inte känna sig 100%. I vilket fall som helst lyckades jag övertala en kompis att hänga med och jogga lite. Han har inte sprungit på över ett år och jag var därför beredd på ett väldigt lugnt tempo med delvis gång. Han förvånade dock mig, inte förrän 5km stannade han, skosnöret hade gått upp och han knöt det och sedan gick vi typ 200-300 meter och sprang sen resterande ~1.7km.

Jag är faktiskt nöjd med passet även om det gick långsamt för min del. Jag var aldrig ens anfådd och det kändes ok i benen. Dock hade jag lite värk i mitt högra knä efteråt. Förhoppningsvis går det över snarast.

Imorgon börjar jag sommarjobba och kommer då få in en fin dygnsrutin gällande sömn, kost och träning. Ska bli skoj att kunna köra igång med intensivträningen snart, gud vad jag längtar! Imorgon blir det iofs en vilodag, kommer nog vara ganska trött och jag tror kroppen behöver en dag vila.

MVH

B U L L P U N G E N ! ! :hbang: :hbang:

Bullaz
2008-06-08, 18:25
Skönt att du e igång igen! Men ta det lugnt med förkylningen bara!

Hehe mm det känns väldigt bra. Jag försöker ta det lugnt men fan, theres only so much vila ja pallar med. :>

Oj, en löparjournal som jag missat! *subscribe*

Japp, välkommen till mitt andra hem. :]

Siccan
2008-06-09, 13:14
Bullaz!! :D

Din gud. Jag kommer och rullar ikapp dig. Det vet du!

Jag ska nog lura i dig lite "maud"!
Själv har man matchvikten på 110 pannor, men det ska bli ändiring på det!
Startade journal här själv, du får fan sporra mig! ;)

Bullaz
2008-06-09, 15:17
Bullaz!! :D

Din gud. Jag kommer och rullar ikapp dig. Det vet du!

Jag ska nog lura i dig lite "maud"!
Själv har man matchvikten på 110 pannor, men det ska bli ändiring på det!
Startade journal här själv, du får fan sporra mig! ;)



Haha tjaaaaaaaa, fan vad jag blev glad när jag såg din post! :D Hur är läget nuförtiden? jo 110 tunga håller ju inte sic, jag ska helt klart sporra dig. :D

Siccan
2008-06-09, 22:21
Allt hänger, det är väl så läget ser ut... dubbelhakan biter mig knäna, och röven sitter vid knävecken.
Det ser riktigt risigt ut med andra ord... men om 2 år kommer jag och jagar ner dig, har dock inte bestämt mig om jag ska satsa på att bli "fit" eller "stor"...
har ju lite att välja på med denna kropp... men det lutar åt stor, så vi får väl se om jag pallar springa nåt, jag kör iaf lite cardio och rullar runt lite på gatorna innan frukost. :)

Bullaz
2008-06-10, 19:09
Tisdag 10 Juni

Sträcka: 10.3 km
Tid: 50.11
Km/h: 12.2
Min/km: ~4.52

Betyg på passet: 4(1-5)

Elljusspåret. Farsan tog ett lugnt jogg/gång pass på 5km medans jag sprang 10km. Jag sprang fel vid två tillfällen och gick uppför en mördarbacke på ~70m. Blev alltså lite längre än en mil, jag är inte helt säker på sträcka men ungefär 10300m skulle jag tippa på. Det regnade under hela passet och det var otroligt skönt att få slita lite. Själva spåret är ganska kuperat, många backar, långa och korta. Underlaget var blandat, jag sprang till mestadel på grus/sten men även på asfalt och lite större stenar och rötter. Det gick ganska bra, hade väl milen på typ 48min och kunde nog fortsatt några km till utan att behöva lägga mig på sjukan med dropp efteråt. :) Även om tiden inte är suverän så är jag nöjd med passet och nu har jag ju också något att slå nästa gång jag springer samma sträcka. :)

Imorgon blir det ännu en vilodag, ska hjälpa farsan att bygga om i stugan och sedan blir det ett intervallpass på tosdag. Vi hörs då. ;)

MVH

B U L L P U N G E N ! ! :hbang: :hbang:

Siccan
2008-06-11, 15:25
1vs1-CTM-Elljuspåret om 2 år då? 5 km! Från och med idag räknat. :)
Springer inte längre än så, för så jävla kul är det inte. ;x

Bullaz
2008-06-11, 15:30
1vs1-CTM-Elljuspåret om 2 år då? 5 km! Från och med idag räknat. :)
Springer inte längre än så, för så jävla kul är det inte. ;x

DM-1on1-CTM, självklart.. fast vad är CTM? ;> Jag ska krossa dig sic, som alltid förr när vi lirade. MUHAHA!

Siccan
2008-06-11, 15:58
DM-1on1-CTM, självklart.. fast vad är CTM? ;> Jag ska krossa dig sic, som alltid förr när vi lirade. MUHAHA!

Capture The Mats ;D:hbang:

Bullaz
2008-06-11, 16:17
Capture The Mats ;D:hbang:

Haha, du är rolig du.

Bullaz
2008-06-12, 20:09
Torsdag 12 Juni


Betyg på passet: 2.5(1-5)

Blandade intervaller och koordination blev det idag. På 400metersbana.

Sträcka Distans Tid Snitttid (min/km)
Uppjogg 1,00 km 05:06 5,06
Intervall #1 1 000 m 03:56 3,56
Intervall #2 1 000 m 04:01 4,01
Intervall #3 1 000 m 04:17 4,17
Intervall #4 800 m 03:20 4,10
Intervall #5 400 m 01:49 4,32
Intervall #6 200 m 00:40 3,20
Koordination 600 m 05.00 xx,xx


Tungt pass, öppnade alldeless för hårt och blev trött fort. Fick dra ner på distanserna pga tröttheten och passet blev därför kortare. Mellan varje intervall gick jag ca 200 meter och väntade ned pulsen till ~140-150. Jag avslutade passet med typ 600meter koordinationsövningar. Indianhopp, djup utfallsgång, och rumpspark, 2 set på varje, drygt 100meter vardera. Allt som allt höll jag på i ~50 minuter och även om det gick dåligt att springa så fick hjärtat jobba på rätt bra och ur den synvinkeln kan jag iaf se något positivt, annars vare bara skit.

Imorgon ska jag dra med mig samma kompis som sist och springa samma sträcka (7km) som vi sprang då. Hoppas han orkar följa med, han backa ur idag. :/ Då ska vi, om han nu vill springa igen, slå hans förra rekord som för tillfället ligger på 40.44. Förhoppningsvis kan jag dra med han under 40, allt hänger på dig F. ;) För min del blir det som ett lugnt pass att avsluta veckan med.

På lördag ska jag vila och se fotboll och på söndag blir det förmodligen vila också. Sen blir det ett ganska hårt långdistanspass (~12-15km) med stigning på måndag. Det ser jag fram emot.

dooh
2008-06-12, 20:14
Jag tycker ditt pass var kanon, verkade dessutom riktigt roligt. Blev ju lite fartlek av det hela:)

Bullaz
2008-06-12, 20:30
Jag tycker ditt pass var kanon, verkade dessutom riktigt roligt. Blev ju lite fartlek av det hela:)

Tack, det värmer. Farsan dissa passet totalt, haha. Jo, fartlek, visst. Men Det var inte riktigt det som var poängen med passet. Hade ju tänkt köra Långa intervaller. Aja, skitsamma.. Alltid går det dåligt nån gång, bara att bita ihop och hoppas på mer lycka nästa gång. ;)

machine gun
2008-06-12, 20:52
Det gick väl ändå inte att missta det passet för fartlek? Strukturerade banintervaller med given vila är ju raka motsatsen till fartlek. Funderade över vad sjutton koordination 600 m innebar innan jag insåg att du syftade på löpskolning :) Jag tänkte koordinationslopp först och det brukar man ju köra typ 60 m. Det kan bli svårt att acca konstant i 600 m :D

Bra tempo på intervallerna! :thumbup:

dooh
2008-06-12, 21:21
Förlåt machine..=P men för mig är intervaller med lite ös i fartlek, jag vet att det inte är fartlek för er riktiga löpare. Ska bättra på mitt vokabulär.

Bullaz
2008-06-12, 22:14
Funderade över vad sjutton koordination 600 m innebar innan jag insåg att du syftade på löpskolning :) Jag tänkte koordinationslopp först och det brukar man ju köra typ 60 m. Det kan bli svårt att acca konstant i 600 m :D

Bra tempo på intervallerna! :thumbup:

Hm, blandade ihop dom. :) Teknikträning åtminstonde. :] Tack.

Bullaz
2008-06-13, 17:00
Imorgon ska jag dra med mig samma kompis som sist och springa samma sträcka (7km) som vi sprang då. Hoppas han orkar följa med, han backa ur idag. :/ Då ska vi, om han nu vill springa igen, slå hans förra rekord som för tillfället ligger på 40.44. Förhoppningsvis kan jag dra med han under 40, allt hänger på dig F. ;) För min del blir det som ett lugnt pass att avsluta veckan med.



Fredag 13 Juni

Sträcka: 7 km
Tid: 40.42
Km/h: 10.4
Min/km: 5.49

Idag sprang vi, han förbättrade tiden med 2 hela sekunder. :) Själv fick jag väldigt ont i benhinnor och mitt högra knä, nu skall jag vila två dagar, det är välbehövligt.

dooh
2008-06-13, 17:05
Good for him;)
Jag tippar på att det är benhinnan som spökar i mitt ben, känns ju fan inte bra inför imorgon. bleh.
Ha en bra vilohelg=)

Bullaz
2008-06-13, 17:06
Good for him;)
Jag tippar på att det är benhinnan som spökar i mitt ben, känns ju fan inte bra inför imorgon. bleh.
Ha en bra vilohelg=)

Brukar oftast vara det. Ett hett tips är iaf tigerbalsam, lindrar smärtan ganska bra. :) Och tack detsamma. ;)

Bullaz
2008-06-16, 19:06
Måndag 16 Juni

Distans:Nånstans mellan 11 och 13km
Tid: Typ en timma eller nåt
Snitt: Ingen aning.

Betyg på passet: 3.98(1-5)


Km 1-5: Asfalt, plant eller lätt uppför.
Km 5-7: Asfalt, JÄVLIGT BRANT, upp på högsta berget istan. 65% gång 35% jogg. Km 7-(?) Teräng, stock och sten. Brant nedför vid vissa partier, fick ta det väldigt lugnt.

Farsan cyklade bredvid mig och visade vägen, har inte varit uppe på berget och sprungit tidigare och var därför inte säker på vilken väg jag skulle ta ned. Det finns ett par st, pluss att det är skog överallt. Det var ett skönt pass och jag kommer helt klart springa denna sträcka igen. Bra träning inför kvartsmaran. ;)

Imorgon skall jag också springa, fast jag har inte bestämt vart, hur långt eller hur snabbt. Några tips? :]

MVH

B U L L Ä Z ! ! :devil: :hbang:

Bullaz
2008-06-16, 20:56
Jag har under ett par månader nu haft funderingar över att införskaffa en riktig löparklocka. Jag har läst en del om Garmin och även lite om några modeller som Polar. Frågan är dock om det finns några billigare alternativ till dessa två, har ganska begränsad ekonomi för tillfället och vet inte om jag har så speciellt stor lust att lägga ~3000 på en klocka nu. De funktioner jag är mest ute efter är distansmätaren via GPS, kilometertidsvisare och aktuell hastighet (km/h). Utöver detta vill jag såklart att den skall mäta pulsen och allt vad det innebär.

Tycker ni som redan har diverse löparklockor att jag skall vänta tills första lönen kommer (25/7) och då köpa en lite dyrare, t.ex Garmin FR 305/405 eller borde jag köpa någon lite billigare (och förmodligen sämre) klocka nu, och isåfall, vilken?

machine gun
2008-06-16, 22:12
GF 305 går att få tag på för under 2000 spänn om man köper via nätet.

EDIT: Den är värd varenda krona. Vänta på lönen. Och köp 305:an, den är bättre än 405:an.

Bullaz
2008-06-16, 22:32
GF 305 går att få tag på för under 2000 spänn om man köper via nätet.

EDIT: Den är värd varenda krona. Vänta på lönen. Och köp 305:an, den är bättre än 405:an.

Tack för svar!

Vilka sidor kan man hitta den på för under 2000? Då kanske jag kan köpa den redan nu i veckan eller nästa, vore ju toppen! :>

machine gun
2008-06-16, 22:36
Tack för svar!

Vilka sidor kan man hitta den på för under 2000? Då kanske jag kan köpa den redan nu i veckan eller nästa, vore ju toppen! :>

eBay, dollarn är låg nu. På svenska sidor ligger den väl runt 2200 kr eller så.

Bullaz
2008-06-16, 22:42
Okej, ska kolla upp det där imorgon. Tack för hjälpen, kulsprutan.

Siccan
2008-06-16, 22:47
Buulln, jak ska bli stark hest.

Är Feffe med och springer också?

Bullaz
2008-06-17, 05:51
Buulln, jak ska bli stark hest.

Är Feffe med och springer också?

Hehe mm, nå fan ska du! :]

Feffe är inte med så jätte ofta, men det händer. 2 ggr hitills iaf. ^^

Bullaz
2008-06-17, 19:03
Söndag 8 Juni

Cykling

Sträcka: 22.24 km
Tid: 49.30 min
Snitthastighet: 24.53 km/h


Betyg på passet: 4(1-5)

Fixade farsan cykel idag! Bytte båda däcken och slangarna och ställde även in cykeldatorn. (kontrollmätte på 400metersbanan här i stan). Sen begav jag mig ut på årets första (utomhus)cykelpass. :] 20.24km stannade mätaren på och jag är helnöjd med passet. Cykeln är en mountainbike och ingen cykel som man kan cykla speciellt snabbt på men jag pumpade på så gott benen orkade. Lyckades få upp pulsen i 174 vid ett tillfälle men snittpulsen landade på 158 enligt klockan. Var riktigt skönt att få piska låren! Synd bara att arslet, pungen och dasen domnade av typ efter 8km och ländryggen tar lite stryk av mitt sätt att sitta på cykeln. Dock brukar ryggen vänja sig efter en sisådär 4-5 pass.

Tidigare ikväll kontrollmätte jag även en 5km slinga här i stan som visade sig vara 5.20, tror dock jag tog fel väg vid ett tillfälle som gjorde den lite längre. (13.30 landade tiden på då, tog det dock ganska lungt).

Jaja, nu ska jag duscha och sen måste jag trycka i mig en massa mat för att kroppen ska kunna återhämta sig.

MVH

B J U L L I Z

forslund
2008-06-17, 20:20
välkommen till cyklingens underbara värld! :D

machine gun
2008-06-17, 20:21
välkommen till cyklingens underbara värld! :D

+1

OBS! Akta dig för trottoarkanter! ;)

Siccan
2008-06-17, 20:35
Den här journalen springer ju iväg fortare än du är ute och springer buulln... ut och rör på påkarna! :whipped:

Bullaz
2008-06-17, 20:51
välkommen till cyklingens underbara värld! :D

Tackar, fast helt ny är jag inte, blev nog en 40 mil förra sommaren också. :)

+1

OBS! Akta dig för trottoarkanter! ;)

Hehe mm, är nog mer rädd för bilarna dock. Man vill ju gärna bromsa in när man korsar vägar och sånt. :]

Den här journalen springer ju iväg fortare än du är ute och springer buulln... ut och rör på påkarna! :whipped:

Haha, hörrudu! Lugna dig nu, jag gör ju inget annat än att röra på påkarna.. :]

machine gun
2008-06-17, 20:53
Hehe mm, är nog mer rädd för bilarna dock. Man vill ju gärna bromsa in när man korsar vägar och sånt. :]

Jag hade närkontakt med en trottoarkant härom dagen. Blev en snygg 360 genom luften. Fast det är klart, en bil hade varit värre. Nu for jag som tur va upp på trottoaren och inte ut i vägen.

Poxeman
2008-06-17, 21:05
Jaja, nu ska jag duscha och sen måste jag trycka i mig en massa mat för att kroppen ska kunna återhämta sig.



Det bästa med ett gott träningspass! :thumbup:

Bullaz
2008-06-17, 21:19
Jag hade närkontakt med en trottoarkant härom dagen. Blev en snygg 360 genom luften. Fast det är klart, en bil hade varit värre. Nu for jag som tur va upp på trottoaren och inte ut i vägen.

Ajdå, hur gick det då. Klev du upp och fortsatte eller blev du rakt skadad? :|

Bullaz
2008-06-18, 19:38
Onsdag 18 Juni

Cykling/Backintervaller




Betyg på passet: 3(1-5)

Värmde upp 20 min på cykel, snittpuls typ 130. Sedan sprang jag upp och ner 10 vändor i en drygt 100 meter lång backe, som var jäävligt brant.

21s x2
22s x2
23s x2
24s x2
25s x2

Kom ungefär lika långt på alla vändor vilket visar på att jag blev rätt slut i benen. Nästa gång ska jag välja en mindre brant backe, och absolut inte en med asfalt. Själva backträningen tog typ 12 minuter och snittpulsen var 156.

Allt som allt är jag missnöjd, allt blev väldigt random och jag vill gärna att träningen skall vara kontrollerad och förbestämd. Usch usch.

Imorgon skall jag cykla igen, och sedan är det midsommarfriande 2 dagar i sträck.

machine gun
2008-06-18, 21:27
Ajdå, hur gick det då. Klev du upp och fortsatte eller blev du rakt skadad? :|

Jag klarade mig ganska bra. Har en svullen. öm och uppskrapad armbåge och ett gäng blåmärken och mindre skrapsår, men det var nog mest stoltheten som fick sig en törn (och aerobågen, cykeln såg ut som en vindögd snigel efteråt...). Cyklade hem därifrån, så så farligt var det inte.

Björkvedens mästare
2008-06-19, 19:23
Fredag 13 Juni

Sträcka: 7 km
Tid: 40.42
Km/h: 10.4
Min/km: 5.49

Idag sprang vi, han förbättrade tiden med 2 hela sekunder. :) Själv fick jag väldigt ont i benhinnor och mitt högra knä, nu skall jag vila två dagar, det är välbehövligt.

Det måste ha varit ett lugnt och skönt pass för dej, ser ju ut som om det vore mitt pass ungefär. Fast jag skulle få ta i då :)

Siccan
2008-06-20, 15:26
Glad Midsommar Buulln!

ut mä BÅTN?

Bullaz
2008-06-22, 13:47
Söndag 22 Juni

Sträcka: 6 km
Tid: 29.59
Km/h: 12
Min/km: 5.00

Betyg på passet: 3(1-5)

Lugnt pass på morgonkvisten med två dagar midsommarfirande i ryggsäcken, det gick rätt tungt men det var väldigt skönt att få komma ut. Senare ikväll ska jag iväg och köra ett pass till med farsan bredvid på cykeln.

Eddie Vedder
2008-06-22, 13:53
Fint tempo där Bullaz.:thumbup:

Kul med betyg på passen, lite mer kort och koncist än mina ordbajserirapporter.:D Om ditt mål är 10.5km under 45 minuter och dina pass i regel ligger på så här bra kvalité och trots det bara får betyge kring 3-strecket så kommer det ju gå som smort. Du kan nog strax sikta högre.:)

Bullaz
2008-06-22, 15:10
Fint tempo där Bullaz.:thumbup:

Kul med betyg på passen, lite mer kort och koncist än mina ordbajserirapporter.:D Om ditt mål är 10.5km under 45 minuter och dina pass i regel ligger på så här bra kvalité och trots det bara får betyge kring 3-strecket så kommer det ju gå som smort. Du kan nog strax sikta högre.:)

Fint tempo vetefan, men det var åtminstonde skönt att få ta en sväng. Jag längtar redan till dagens andra pass som blir om 3-4 timmar. Jag ska trycka på lite då och kolla formen. Tack för de vänliga orden dock. :)

Bullaz
2008-06-22, 19:35
Söndag 22 Juni

Sträcka: 9km (10 km)
Tid: 45 (53.30)
Km/h: 12 (xx.xx)
Min/km: 5.00 (5:21)

Betyg på passet: 3(1-5)

Dagens andra pass, jag blev helt slut i benen efter 4km och fortsatte på ren vilja. Trots detta var pulsen väldigt låg och jag var sällan speciellt anfådd. Anledningen till att benen gav upp är för att det är väldigt kuperat samt jävligt dåligt underlag, stora stenar och en helvetiskt massa rötter. Man måste ta väldigt höga steg och hela tiden kolla i backen framför för att inte snubbla. Jaja, jag antar att det ger en viss träning också. Jag stannade och gick vid 9km och därav parenteserna. Detta var sista gången jag sprang där, har insett att det bara drar ner mitt ego eftersom tiderna blir så pass dåliga. Nästa gång jag springer milen ska det ske på plant och jämnt underlag, då ska jag under 45min. Imorgon skall jag ta cykeln på en sväng igen, blir väl typ samma runda som sist och kommer försöka förbättra tiden med några minuter. :]

(Edit: För övrigt så kommer jag från och med nu vara nykter fram till efter kvartsmaran i augusti.)

Bullaz
2008-06-23, 15:47
20-dagars träningsprogram för 10km under 43 minuter. (Alla pass inleds med 5-15min uppvärmning i form av jogging (5.15-5.45min/km) samt stretching. Bortsett från de längre passen där jag ökar farten efter en inledande uppvärmning).


Dag/Pass

01 -- 60-70min lugn distanslöpning (4.40-4.50min/km)

02 -- 30min lugn löpning (4.30-4.50min/km)

03 -- Långa intervaller 5x2km 8.30min (4.15 per km) (90-120sek vila)

04 -- Vila

05 -- Långdistanslöpning - 90min (4.30-4.50min/km)

06 -- 30-40 min löpning (4.40-4.50min/km)

07 -- Lugn 10km löpning (4.30-4.50min/km)

08 -- Intervaller - 6x1km (4.00-4.10min/km) (50-80sek vila)

09 -- Vila

10 -- Lugn löpning - 60 minuter (4.40-4.50min/km)

11 -- Vila

12 -- 5km löpning - Försöka landa under 21:30min.

13 -- Lugn löpning - 60 minuter (4.30-4.50min/km)

14 -- Lugn löpning - 30 minuter (4.40-4.50)

15 -- Vila

16 -- Korta intervaller - 10x400m (1.25-1.30min) (1min vila)

17 -- Lugn löpning - 40 minuter (4.30-4.50min/km)

18 -- Lugn löpning - 30 min & 6x1min rusher med 1 minut joggvila mellan rusherna.

19 -- Vila

20 -- 10km löpning - Tävlingsfart (4.18min/km)

Jag har alltså tänkt testa detta i 20 dagar och se om jag ens är i närheten av mina mål. Om det funkar bra så kör jag samma veva en gång till med 3-4 dagars vila i mellan och sänker tiderna med någon sekund per km. Kom gärna med förslag på förbättringar eller andra synpunkter, det behöver jag. All kritik är välkommen. :)

MVH

P U L L A Z *grr* *grr* *grr* :hbang:

machine gun
2008-06-23, 16:51
Om du är van att springa flera dagar i rad, blir det nog inga problem. Bra blandning av lugn distans och kvalitet. Ett tips är att slänga in några kortare koordinationslopp (2-3 st 60-100 m) som en del av uppvärmningen inför kvalitetspassen. Sen jag gjorde det har de passen gått avsevärt bättre.

Strife
2008-06-23, 16:55
Jag tycker absolut det ser bra ut, upplägget!

Bara du inte stirrar dig för blind på att du måste hålla uppsatta tider. Det kan både göra att du springer för fort eller att du begränsar din kapacitet. Förstår självklart att du lagt upp tiderna efter det mål du vill nå i slutändan. :)

Ser att du har ett pass där du springer intervall (eller rush som du kallar det) efter tid på klockan, och det tycker jag är bra att någon gång ibland variera de bestämda längderna med. Min gamla tränare lade ibland ut sådana pass på programmet, och det var för man inte alltid behöver veta hur långt och fort man springer, utan bara jobba igenom det ordentligt med en bra löpkänsla.

Kört hårt!

Bullaz
2008-06-23, 17:28
Om du är van att springa flera dagar i rad, blir det nog inga problem. Bra blandning av lugn distans och kvalitet. Ett tips är att slänga in några kortare koordinationslopp (2-3 st 60-100 m) som en del av uppvärmningen inför kvalitetspassen. Sen jag gjorde det har de passen gått avsevärt bättre.

Jodå, nog klarar jag av att springa flera dagar i rad. Men du, kan du förklara lite närmare vad koordinationslopp är?

Jag tycker absolut det ser bra ut, upplägget!

Bara du inte stirrar dig för blind på att du måste hålla uppsatta tider. Det kan både göra att du springer för fort eller att du begränsar din kapacitet. Förstår självklart att du lagt upp tiderna efter det mål du vill nå i slutändan. :)

Ser att du har ett pass där du springer intervall (eller rush som du kallar det) efter tid på klockan, och det tycker jag är bra att någon gång ibland variera de bestämda längderna med. Min gamla tränare lade ibland ut sådana pass på programmet, och det var för man inte alltid behöver veta hur långt och fort man springer, utan bara jobba igenom det ordentligt med en bra löpkänsla.

Kört hårt!


Tackar, jo jag har försökt att göra det utifrån vad jag vill uppnå för tider i slutändan. De intervallerna kommer ske direkt efter ett lugnare pass på endast 30min, totalt blir tiden då alltså 42min, + nerjogg. Du har helt rätt att man inte alltid mår bra av att veta hur fort och hur långt man springer, blir lätt att man bara tänker på det under passet och tappar helt bort att tänka på hur man springer som och därmed ödslar energi.

Bullaz
2008-06-23, 19:20
Söndag 17 Juni

Cykling

Sträcka: 20.24 km
Tid: 49.30 min
Snitthastighet: 24.53 km/h


Betyg på passet: 4(1-5)


Måndag 23 Juni

Cykling

Sträcka: 20.50 km
Tid: 46.26 min
Snitthastighet: 26,49 km/h


Betyg på passet: 4(1-5)

Cyklade samma sträcka idag som sist med målet att kapa tiden med någon minut och därmed höja medelhastigheten något. :] Det gick över förväntan och jag är helt klart nöjd med passet. Sänkte tiden med ~3 minuter och snittade nästan 2 km snabbare i timmen.

Jag försökte maxa upp pulsen vid två tillfällen, i branta backar, men kom aldrig över 174, och det bara för någon kort sekund. Snittpulsen från förra passet var 158, och idag låg den på 157 så bara där kan man se en förbättring. :> Skall helt klart fortsätta cykla, synd att man bara har en mountain bike. :/

Imorgon skall jag springa igen om benen mår bra, blir nog bara ett lugnt pass oavsett, mina skor börjar ta slut och jag vill inte belasta benen och fötterna så väldigt hårt. Jag var ner på stadium och intersport idag och kollade på lite olika löparskor och dom ska beställa hem ett par gel kayano åt mig i rätt storlek tills senare i veckan, yippie!

Nu ska jag duscha och sedan blire käk!

machine gun
2008-06-23, 22:01
Jodå, nog klarar jag av att springa flera dagar i rad. Men du, kan du förklara lite närmare vad koordinationslopp är?

Saxat från marathon.se:
Koordinationslopp. Du springer 60-100 meter och stegrar farten till nästan max på slutet. Tänk dock på att starta lugnt och att du är varm, så att du inte drar på dig någon sträckning. Tänk också på att försöka löpa ”högt och fint”!

Kontrollerade progressiva rusher med teknikfokus kan man säga. Lagom vila brukar vara att gå/småjogga tillbaka till startpositionen el likn. Hjälper till att väcka kroppen och få upp pulsen lite tills huvuddelen av passet börjar.

machine gun
2008-06-23, 22:03
Bra cyklat med en mtb! Inte helt lätt att få upp en sån i tempo. Om du vill kunna få lite mer driv i den på asfalt kan du ju alltid byta till smala däck.

machine gun
2008-06-23, 22:04
Bra cyklat med en mtb! Inte helt lätt att få upp en sån i tempo. Om du vill kunna få lite mer driv i den på asfalt kan du ju alltid byta till smala däck.

EDIT: Har du spd-pedaler eller vanliga plattformspedaler?

Bullaz
2008-06-24, 14:56
Bra cyklat med en mtb! Inte helt lätt att få upp en sån i tempo. Om du vill kunna få lite mer driv i den på asfalt kan du ju alltid byta till smala däck.

EDIT: Har du spd-pedaler eller vanliga plattformspedaler?

Det är farsan cykel, han har såna pedaler som man kan ha speciellt skor med, fast en sida är "normal" alltså platt så man måste använda den, om man inte vill ha en klump mitt under foten. :) Och jo, det är ganska tungt att cykla på en mtb, men samtidigt äre ju bra träning också. Om jag ska få på smala däck måst jag nog byta hela fälgen och allt sånt.

Bullaz
2008-06-24, 19:56
Tisdag 24 Juni

Löpning

Sträcka: 7km
Tid: 32 minuter och 5 sekunder
Km/h: ~13.15
Min/km: 4.34

Betyg på passet: 3.76(1-5)

Träningsvärk i låren sen cyklingen igår samt värk i benhinnorna under alla 7 kilometrar. Trots detta körde jag på ganska bra. Sprang en okuperad slnga runt en sjö här i stan. Det blåste dock så in i satan och detta tog nog på krafterna en hel del. Nu ska jag vila två dagar och försöka få tag på ett par nya skor, känner att mina nuvarande har gjort sitt, mina ben pallar inte mer. :/

ulfalf
2008-06-25, 07:14
Tisdag 24 Juni

Löpning

Sträcka: 7km
Tid: 32 minuter och 5 sekunder
Km/h: ~13.15
Min/km: 4.34

Betyg på passet: 3.76(1-5)

Träningsvärk i låren sen cyklingen igår samt värk i benhinnorna under alla 7 kilometrar. ...

Härlig träningsmängd på sista tiden här! Se upp med benhinnorna bara, och det verkar du ju göra! Klokt att lyssna på kroppen och ta det lugnt ett par dagar, återhämtning är ju som vi alla vet en viktig del av en bra träning.

Bullaz
2008-06-26, 22:32
Imorgon beställer jag min Forerunner 305 och förhoppningsvis köper jag även nya skor imorgon också. Jävlar vad jag är taggad nu! Ska vila med löpningen även imorgon då benen fortfarande inte känns helt okej. Kanske tar en cykeltur dock, vi får se. Sedan skall jag iaf öppna med två väldigt lugna distanspass, 12-14km på Lördag och 9-11km på söndag (lugnt pass = 5.15-5.30min/km) så benen får en mjuk start efter en lång, bra och välbehövlig vila. (Det brukar vara felet jag oftast gör, går ut för hårt och blir skadad) Sedan blir det en eller två dagars vila innan jag går på mitt 3-veckors schema. ;) Då har jag förhoppningsvis fått klockan och sprungit in skorna någorlunda och allt kommer gå som smort, weeiihoo...

dooh
2008-06-26, 22:36
Ohh vad kul med en riktig löparklocka! Och det är ju kanon att du kan varva löpningen med cykel, det skadar inte! (om man inte trillar dvs)

machine gun
2008-06-27, 08:37
Grattis till klockan! :thumbup: Ni kommer att få många fina mil tillsammans.

Bullaz
2008-06-27, 14:18
http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=345

Köpte dessa idag, var ute på rea så jag fick ett ganska bra pris. 899;- kostade dom.

Dock kommer ett par GT 2130 in till stadium på måndag och det finns chans att jag köper dom också då, ska dra in och testa och är dom skön och stabil osv så slår jag nog till. Kan väl inte skada att ha två par skor. :)

Hade ju egentligen tänkt vila idag också, men det känns som en omöjlighet nu när jag har införskaffat nya skor. Jag ringde dock min polare som jag sprang med två gånger tidigare, han som tog 7km på 40.42min. Detta för att garantera ett lugnt tempo för min egen del. Återkommer med info om hur skorna kändes samt hur passet gick. :]

Bullaz
2008-06-27, 14:19
Ohh vad kul med en riktig löparklocka! Och det är ju kanon att du kan varva löpningen med cykel, det skadar inte! (om man inte trillar dvs)

Absolut, jag längtar som fan tills den komma på posten! :> Cykling är skoj, visst. Men jag löper mycket mycket hellre. ;)

Grattis till klockan! :thumbup: Ni kommer att få många fina mil tillsammans.

TACK! JAG HOPPAS DET! :]

Lars Brinkhoff
2008-06-27, 15:02
20-dagars träningsprogram för 10km under 43 minuter. ... Kom gärna med förslag på förbättringar eller andra synpunkter, det behöver jag.

Förutom dina 10x400m ser jag inte mycket intervallträning för syreupptagningsförmåga? Dvs något i stil med http://www.marathon.se/news/kalkyl2.cfm

Själv brukar jag springa 4x1000m med max 3 minuters vila, men du borde kunna springa lite längre. Någonstans mellan 4-5 minuter är målet. (I alla fall om man går efter Daniels Running Formula, som jag.)

Bullaz
2008-06-27, 15:12
Förutom dina 10x400m ser jag inte mycket intervallträning för syreupptagningsförmåga? Dvs något i stil med http://www.marathon.se/news/kalkyl2.cfm

Själv brukar jag springa 4x1000m med max 3 minuters vila, men du borde kunna springa lite längre. Någonstans mellan 4-5 minuter är målet. (I alla fall om man går efter Daniels Running Formula, som jag.)

2km x 5st och 1km x 6st finns ju också med på schemat?! Men du har rätt, kanske borde jag byta ut något av de lugnare passet mot ett till intervallpass.

Bullaz
2008-06-27, 18:35
Fredag 27 Juni

Sträcka: 4 km
Tid: 21.16
Km/h: (-)
Min/km: 5.19

Betyg på passet: 4.7(1-5)


Testade mina nya skor. Blev en kort runda eftersom jag egentligen inte hade tänkt springa idag. Jag sprang med en kompis och han gjorde väldigt bra ifrån sig. Min puls var mycket låg vilket jag ser som positivt då vi ändå höll ett "ok" tempo. Snitt landade på 159bpm. Sist vi sprang 7km och hade en snittfart av 5.49 så var min snittpuls betydligt högre, tror den låg på 170bpm då, om jag inte missminner mig. Att tillägga är dock att jag ofast har en ganska hög snittpuls, oavsett om jag anstränger mig eller inte. så 159 är för mig väldigt lågt.

Som tidigare nämnt blir det ett långpass imorgon (jaja, jag vet, ett långpass ska vara över 2h, bla bla.... :]), jag siktar på 14km, vilket är två varv runt en sjö här i stan. Ska lägga mig kring 5min/km iaf första varvet och sen får vi se hur det känns.

Anledningar till det höga betyget är:

1, Skorna kändes bra.
2, Pulsen var låg.
3, Kroppen kändes frisk.
4, Vädret var fint.

machine gun
2008-06-27, 18:45
Jag har också alltid hög puls vid ansträngning. Under 160 anser jag vara ett lågpulspass i princip.

Lars Brinkhoff
2008-06-27, 19:03
2km x 5st och 1km x 6st finns ju också med på schemat?!

Jo, men där har du planerat in relativt kort vila. Nästan lika lång vila som arbete brukar rekommenderas för att man ska kunna uppnå VO2max. Och 2 km kan vara lite för långt; max 5 minuter rekommenderas i Daniels Running Formula.

Jag är ingen expert, men det kan vara något att fundera på i alla fall. Själv tycker jag att jag har haft mycket nytta av den typen av intervallträning.

machine gun
2008-06-27, 19:17
4x4 min-intervaller är väl en klassiker för att förbättra VO2max? 4 min-intervaller på >90 % av max, vila 3 min på ~70 % av max.

Lars Brinkhoff
2008-06-28, 09:18
4x4 min-intervaller är väl en klassiker för att förbättra VO2max? 4 min-intervaller på >90 % av max, vila 3 min på ~70 % av max.

Ja, det där är väl norska skidförbundets trollformel?

En annan intressant källa till information är http://www.mcmillanrunning.com/training4.htm, där det bland annat står

Aerobic Capacity Intervals
Here's where we get to the fast stuff. These workouts are what most of us think of as "speedwork". They last between 400m and 2000m and are run between 3K and 8K race pace. The goal here is to spend time at your maximum aerobic capacity (or VO2max). Because the pace is faster, you must take a recovery jog of about half the distance of the repeat (or jog for the same duration as the faster running). So if you run a 1200m repeat, you would jog for about 600m to recover. These workouts allow you to maintain your speed over a longer period of time.

Resten av sidan är också läsvärd, och har ungefär samma budskap som Daniels.

Eddie Vedder
2008-06-28, 09:24
Betyg på passet: 4.7(1-5)Anledningar till det höga betyget är:

1, Skorna kändes bra.
2, Pulsen var låg.
3, Kroppen kändes frisk.
4, Vädret var fint.

Grattis till ett pass som kändes så bra, alltid kul att läsa positiva resulttat.:) Ett EXTRA stort grattis till att du snart är medlem i Garminfamiljen här på Kolo också. Jag har själv varit medlem sedan mars och det är ett av mina bästa investeringar jag någonsin gjort.

Förhoppningsvis är cykeln samma sak.;)

Eftersom du själv nämnt att du uppskattar bilder i min journal så spammar jag med lite reklam, tog igår med nya cykelkläder. SER FRAM EMOT ATT LÄSA OM ETT LÅNGPASS SEN!:whipped: *popcorn*

Bullaz
2008-06-28, 10:45
Jo, men där har du planerat in relativt kort vila. Nästan lika lång vila som arbete brukar rekommenderas för att man ska kunna uppnå VO2max. Och 2 km kan vara lite för långt; max 5 minuter rekommenderas i Daniels Running Formula.

Jag är ingen expert, men det kan vara något att fundera på i alla fall. Själv tycker jag att jag har haft mycket nytta av den typen av intervallträning.

Okej, ska öka på vilan då på de längre intervallerna (6x1km & 5x2km) samt lägga till ett intervallpass till med snäppet kortare, 500-600m, med lika lång vila som arbete. Låter det som en bra idé ?

Grattis till ett pass som kändes så bra, alltid kul att läsa positiva resulttat.:) Ett EXTRA stort grattis till att du snart är medlem i Garminfamiljen här på Kolo också. Jag har själv varit medlem sedan mars och det är ett av mina bästa investeringar jag någonsin gjort.

Förhoppningsvis är cykeln samma sak.;)

Eftersom du själv nämnt att du uppskattar bilder i min journal så spammar jag med lite reklam, tog igår med nya cykelkläder. SER FRAM EMOT ATT LÄSA OM ETT LÅNGPASS SEN!:whipped: *popcorn*

Haha mm tack så mycket, vad kostar medlemskapet i garminfamiljen? :] Jag får den förhoppningsvis i början av veckan så det känns riktigt bra. Mmm benen känns okej idag också så ett långpass kan du vänta dig att få läsa om. ;]

Eddie Vedder
2008-06-28, 10:58
Haha mm tack så mycket, vad kostar medlemskapet i garminfamiljen? :]

Först och främst klockans pris förstås. Och när du väl har den så betalas avgiften i form av regelbunden statistik.:)

Jag får den förhoppningsvis i början av veckan så det känns riktigt bra. Mmm benen känns okej idag också så ett långpass kan du vänta dig att få läsa om. ;]

Det låter positivt.:thumbup:

Lars Brinkhoff
2008-06-28, 12:47
Okej, ska öka på vilan då på de längre intervallerna (6x1km & 5x2km) samt lägga till ett intervallpass till med snäppet kortare, 500-600m, med lika lång vila som arbete. Låter det som en bra idé ?

För 6x1km tror jag det, ja. För 2km skulle du kunna nog kunna behålla kort vila. Enligt Daniels skulle 10km på 43 minuter motsvara ett tröskeltempo på 4:24/km. Tempot för VO2max skulle vara 4:03/km, och det prickar du ju in rätt bra på dina 6x1km.

Bullaz
2008-06-28, 18:42
Lördag 28 Juni

Sträcka: 11.2 km
Tid: 55.49
Km/h: 12
Min/km: 4.59

Betyg på passet: 4(1-5)


Uppjogg: 2km á 5.20min (dessa är alltså inräknade i den totala sträckan)

182 bpm i snittpuls (ganska låg för att vara mig, och i 5min tempo)

Skulle egentligen springa 14km, men det blev punka på cykeln som polaren cyklade på bredvid, bara efter 2km, och jag ville inte låta han sitta och vänta på mig allt för länge så jag bröt lite tidigare. (sorry Eddie) :| Jag är ganska nöjd med passet, sprang kanske lite snabbare än jag hade planerat, helst på uppvärmingskilometrarna. Hade viljat lägga snittpulsen runt 175-176, men så blev inte fallet. Kanske imorgon. :) Jag fixade punkat direkt på statoil och polaren hänger med imorgon igen, får se om jag tar en längre sträcka då. :]

Eddie Vedder
2008-06-28, 18:48
Lördag 28 Juni

Sträcka: 11.2 km
Tid: 55.49
Km/h: 12
Min/km: 4.59

Betyg på passet: 4(1-5)


Uppjogg: 2km á 5.20min (dessa är alltså inräknade i den totala sträckan)

182 bpm i snittpuls (ganska låg för att vara mig, och i 5min tempo)

Skulle egentligen springa 14km, men det blev punka på cykeln som polaren cyklade på bredvid, bara efter 2km, och jag ville inte låta han sitta och vänta på mig allt för länge så jag bröt lite tidigare. (sorry Eddie) :| Jag är ganska nöjd med passet, sprang kanske lite snabbare än jag hade planerat, helst på uppvärmingskilometrarna. Hade viljat lägga snittpulsen runt 175-176, men så blev inte fallet. Kanske imorgon. :) Jag fixade punkat direkt på statoil och polaren hänger med imorgon igen, får se om jag tar en längre sträcka då. :]

Det gör inget. Jag såg ju fram emot ett långpass och hade du sprungit 14km så hade jag ju inte fått det ändå. 14km är nämligen inget långpass.;)

Men i övrigt ett bra pass ändå tycker jag, du ska vara nöjd. Helt okej tempo och distans. Önskar jag kunde springa lika reelbundet som du.:thumbup:

Bullaz
2008-06-28, 18:58
Det gör inget. Jag såg ju fram emot ett långpass och hade du sprungit 14km så hade jag ju inte fått det ändå. 14km är nämligen inget långpass.;)

Men i övrigt ett bra pass ändå tycker jag, du ska vara nöjd. Helt okej tempo och distans. Önskar jag kunde springa lika reelbundet som du.:thumbup:

Haha, passare! :] För en som tränar inför 10.5km är ju 14 en jävla mara! Men jag ska se om jag inte kan ta mig iaf minst 14 imorgon, beror på hur benen känns osv. Just nu känns det väldigt bra, skorna har hitills varit ett kap. ;)

Mjo jag önskar jag kund springa hela tiden, flera pass om dagen också. Man vill alltid träna mer liksom. ;]

Bullaz
2008-06-29, 10:47
Kroppen känns okej idag efter löpningen igår och det blir helt klart ett pass senare mot kvällskvisten när det är svalt och skönt ute. Jag har inte bestämt sträcka eller hastighet ännu det bestämmer jag på plats, men det skulle vara skoj att springa typ 14km+ iaf. :] Punkat är som sagt fixat och kompisen hänger med idag igen på cykeln, han ska knäppa lite kort på mig så har ni tur (om korten blir bra) slänger jag upp några i samband med rapporten. Hörs sen.

Eddie Vedder
2008-06-29, 11:33
Kroppen känns okej idag efter löpningen igår och det blir helt klart ett pass senare mot kvällskvisten när det är svalt och skönt ute. Jag har inte bestämt sträcka eller hastighet ännu det bestämmer jag på plats, men det skulle vara skoj att springa typ 14km+ iaf. :]

Återigen måste jag påpeka min avundsjuka.;) Visserligen ska jag inte gnälla alls då jag hade ett underbart 5-milspass på cykeln halv 6 imorse men jag saknar som sagt regelbunden och helt smärtfri löpning extremt mycket.

Att dijn kropp känns pigg och alert är positivt, se bara till att inte ändra på det genom att springa FÖR ofta nu. Om jag vore du skulle jag inte gå på +14km redan idag. Det är ingen supersträcka men du har ju själv sagt att den känns lång för dig och då kanske det kan vara värt att spara den till ett annat tillfälle då du fått vila lite mer innan?

han ska knäppa lite kort på mig så har ni tur (om korten blir bra) slänger jag upp några i samband med rapporten. Hörs sen.

Det ska bli skitkul att se!:thumbup:

Bullaz
2008-06-29, 11:39
Återigen måste jag påpeka min avundsjuka.;) Visserligen ska jag inte gnälla alls då jag hade ett underbart 5-milspass på cykeln halv 6 imorse men jag saknar som sagt regelbunden och helt smärtfri löpning extremt mycket.

Att dijn kropp känns pigg och alert är positivt, se bara till att inte ändra på det genom att springa FÖR ofta nu. Om jag vore du skulle jag inte gå på +14km redan idag. Det är ingen supersträcka men du har ju själv sagt att den känns lång för dig och då kanske det kan vara värt att spara den till ett annat tillfälle då du fått vila lite mer innan?



Det ska bli skitkul att se!:thumbup:

Jo jag såg du hade varit ute och bajkat, 50km, fifan! :] Jo du har rätt, jag borde ta det lugnare, men jag har ju planerat allt så bra tycker jag. Ska springa idag, sen vilar jag med löpningen till klockan kommer på posten, vilket lär bli 1-3 dagar. (Får väl ta en cykeltur om den inte kommer förrän på onsdag) Och sen ska jag gå på mitt 3-veckors schema så fort jag jag fattat grepp om klockans alla funktioner. :] Men återigen, vi får se hur passet blir idag. Känns kroppen bra så springer jag på, ska ju ändå ta det relativt lugnt. Men minsta känning i ben, knä eller annat så lägger jag ned. Don't you worry. :]

Bullaz
2008-06-29, 18:44
Söndag 29 Juni

Sträcka: 12 km
Tid: 1.03.30
Km/h: (-)
Min/km: 5.18

Betyg på passet: 3.5(1-5)

Halvdant pass, gick rätt segt hela tiden, fast jag sprang uppför en lång jävla brant backe som tog kål på mig, detta efter typ 4-5km. Pulsen var högre idag, snittpulsen landade väl på typ 184bpm, men men. Va rätt varmt ute i luften också och jag kände mig lite småseg i benen efter gårdagens 11km. Det är väl fullt förståeligt att det gick trögare idag.

Nu skall jag vila från löpningen tills klockan kommer. Blir väl som sagt någon cykeltur ifall den dröjer många dagar till, vi får se.

Bilder och kanske filmer kanske kommer upp senare under kvällen. ;)

MVH

B

Eddie Vedder
2008-06-29, 18:51
Det är väl fullt förståeligt att det gick trögare idag.


Ja definitivt förståeligt, men du har minst sagt gjort dig förtjänt av vilan de närmsta dagarna. Hoppas på bilder snart samt fin statistik med intressanta kurvor inom en snar framtid.:thumbup:

Bullaz
2008-06-29, 22:03
Bilder som utlovat. Notera att jag sprang ikapp och förbi en Afrikan. Det bör ju vara rätt sällsynt. :) Hyffsad mördarblick på tredje bilden också.

dooh
2008-06-30, 05:43
Likt en gasell...;)

Kul med bilder... jag brukar se omspringningar av afrikaner under milloppen som en bra merit. Men jag vet inte om jag är väldigt fördomsfull då.

Poxeman
2008-06-30, 08:19
Bilder är alltid kul!
Tyvärr så är ju utrustningen inte helt regelenlig... det är shorts ala Stefan Holm eller tights som gäller!

Bra jobbat med långpassen! (Ett långpass defineras av löparen, inte av någon grötätande moderator!)

Bullaz
2008-06-30, 10:04
Likt en gasell...;)

Kul med bilder... jag brukar se omspringningar av afrikaner under milloppen som en bra merit. Men jag vet inte om jag är väldigt fördomsfull då.

Haha, jag är väl iofs inte värst fördomsfull heller, eller ja okej litegran. Det var roligt åtminstonde och jag kunde nästan inte hålla mig för att småskratta lite. Jag sa ju till kompisen att ta kort på mig när jag sprang om honom, lael!

Bilder är alltid kul!
Tyvärr så är ju utrustningen inte helt regelenlig... det är shorts ala Stefan Holm eller tights som gäller!

Bra jobbat med långpassen! (Ett långpass defineras av löparen, inte av någon grötätande moderator!)

WTF, KLAGAR DU PÅ MINA BADSHORTS? Jag ha slitit ut innerkalsongen så dom är vädriga och sköna. :) Några tights kommer jag aldrig ta på mig, det kan jag lova dig. ;)

Mjo men moderatorn har väl alltid rätt, eller hur funkar det? :] Jag ser dom som långpass iaf, då jag sällan springer mer än 40-45min per gång. :) Men skitsamma, det var givande pass iaf, jag har faktiskt lite träningsvärk idag.

Björkvedens mästare
2008-06-30, 18:35
Det ser ut som att du flyger fram likt en fjäril på första bilden. Bra gjort där med afrikanen även om han inte såg ut att vara i elitform direkt.

RassK
2008-06-30, 20:16
Tja bullaz! lycka till / ass

Bullaz
2008-06-30, 20:53
Tja bullaz! lycka till / ass

Tjenare. :]

Strife
2008-06-30, 20:54
Hade jag inte vetat att Musse är på träningsläger i S.t Moritz just nu hade du kunnat blåsa oss rejält!

"jodå han hängde med en bit, men fick släppa i en backe då jag ryckte"

:cool:

Fina bilder i en grymt vacker natur!

Bullaz
2008-06-30, 21:00
Hade jag inte vetat att Musse är på träningsläger i S.t Moritz just nu hade du kunnat blåsa oss rejält!

"jodå han hängde med en bit, men fick släppa i en backe då jag ryckte"

:cool:

Fina bilder i en grymt vacker natur!

Det var inte musse, det var kenenisa bekele faktiskt. Och jag ryckte aldrig, han pallade bara inte mitt joggtempo. ;) Och ja, det är fint här i Norrland. ^^

Siccan
2008-07-01, 21:48
Han har sprungit många mil iklädd futuristisk mundering och framåtdodgat mest hela dagarna.. så nog har han tränat alltid...

Nu är jag igång igen Buulln, efter konstant öldrickande på metaltown i götet. :D

Eddie Vedder
2008-07-01, 22:28
WTF, KLAGAR DU PÅ MINA BADSHORTS? Jag ha slitit ut innerkalsongen så dom är vädriga och sköna. :) Några tights kommer jag aldrig ta på mig, det kan jag lova dig. ;)

Dom är faktiskt INTE vackra.:D

Varför inga tights för? Det är assnyggt och gör stor skillnade, lättare och mindre svettabsorbtion.

Angående långpassen så är det inget jag hittat på själv. Det är lite av en officiell gräns helt enkelt, ett långpass är +20km eller +2 timmars löpning. De som lärt mig det är machine gun och Noodles så skyll på dom.:D

Lars Brinkhoff
2008-07-02, 07:39
Angående långpassen så är det inget jag hittat på själv. Det är lite av en officiell gräns helt enkelt, ett långpass är +20km eller +2 timmars löpning.

90 minuter har jag sett som en gräns på några ställen.

ulfalf
2008-07-02, 07:39
Dom är faktiskt INTE vackra.:D

Varför inga tights för? Det är assnyggt och gör stor skillnade, lättare och mindre svettabsorbtion.

Angående långpassen så är det inget jag hittat på själv. Det är lite av en officiell gräns helt enkelt, ett långpass är +20km eller +2 timmars löpning. De som lärt mig det är machine gun och Noodles så skyll på dom.:D

Kan inte mer än att hålla med, tights eller åtminstone löparshorts är så mycket skönare att springa i än badshorts! Lita på oss, du kommer inte ångra dig! :D

Bra mängd sista tiden förresten! :thumbup: Om du inte glömmer bort att vila och låta kroppen återhämta sig lite så är jag övertygad om att du kommer krossa ditt mål utan problem!

Eddie Vedder
2008-07-02, 07:40
90 minuter har jag sett som en gräns på några ställen.

Beror nog lite på farten adå kanske. Många hinner ju två mil på 90 minuter och två mil är ju som sagt också inom den "officiella" ramen.:)

ulfalf
2008-07-02, 07:42
90 minuter har jag sett som en gräns på några ställen.

För min del är långpass de som är längre än snittlängden av alla löppass jag springer. När jag började träna seriösare i vintras kunde ett långpass vara 13 km - nu är det långpass när det är närmare 20 km. I sommar/höst när jag tänkte köra marathonträning så kommer långpassen ligga närmare 30 km, så det är en ytterst flytande gräns vad som är långpass eller inte. Huvudsaken är hur det känns för en själv. Känns det som långpass för dig så är det ett långpass för dig.

Lars Brinkhoff
2008-07-02, 07:51
Känns det som långpass för dig så är det ett långpass för dig.

Det skulle kunna finnas en fysiologisk aspekt. Om långpassen inte är tillräckligt långa kanske man inte stressar de långsamma muskelfibrerna tillräckligt för att träna dem. Eller nåt i del stilen, jag är ingen fysiolog.

Bullaz
2008-07-02, 15:09
Kul att ni valde att diskutera här hos mig. :]

Hm jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag sprang ju både lördag och söndag och sedan dess har jag vilat från träningen i väntan på min garminklocka. Dock har det blivit som så att jag får inte den förrän kl 16 imorgon. Och som mos på gröten funderar jag på att vara med i en lokal springtävling imorgon, 6km i terräng. (Och då snackar vi terräng, inge jävla elljusspår) :] Vad jag nu funderar runt är om jag ska ta ett löppass idag även fast jag kommer springa som bara fan imorgonkväll på tävlingen. Eller borde jag vila idag också, (3 dagars vila innan tävling?) för att vara säker på att kroppen är hel och att formen sitter där den ska?..

Man skulle ju kunna ta ett cykelpass, men då kommer jag måsta slå min förra medelhastighet på samma sträcka, och därmed kommer jag vara trött i låren imorgon. :// Gaaeh! Kanske borde jag bara ta ett lugnt joggingpass, 7km á 5min/km för att låta benen röra lite på sig innan morgondagen.

Vad säger ni, hur borde jag lägga upp kvällen?

ulfalf
2008-07-02, 15:17
Kul att ni valde att diskutera här hos mig. :]

Hm jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag sprang ju både lördag och söndag och sedan dess har jag vilat från träningen i väntan på min garminklocka. Dock har det blivit som så att jag får inte den förrän kl 16 imorgon. Och som mos på gröten funderar jag på att vara med i en lokal springtävling imorgon, 6km i terräng. (Och då snackar vi terräng, inge jävla elljusspår) :] Vad jag nu funderar runt är om jag ska ta ett löppass idag även fast jag kommer springa som bara fan imorgonkväll på tävlingen. Eller borde jag vila idag också, (3 dagars vila innan tävling?) för att vara säker på att kroppen är hel och att formen sitter där den ska?..

Man skulle ju kunna ta ett cykelpass, men då kommer jag måsta slå min förra medelhastighet på samma sträcka, och därmed kommer jag vara trött i låren imorgon. :// Gaaeh! Kanske borde jag bara ta ett lugnt joggingpass, 7km á 5min/km för att låta benen röra lite på sig innan morgondagen.

Vad säger ni, hur borde jag lägga upp kvällen?

Vila hellre för mycket än för lite. Ska man springa tävling vill man åt känslan av att vara helt utvilad och att man inte vill göra något annat än att springa - det ska spritta i benen, bokstavligt talat! Min erfarenhet säger mig att den känslan är lättare att uppnå om man vilar lite extra - ett enda lugnare pass kommer inte påverka din prestation imorgon ändå. Dock behöver man ju inte bara ligga i soffan hela kvällen för det, cykla lite eller någon promenad skadar ju aldrig.

Bullaz
2008-07-02, 20:31
Onsdag 2 Juli

Cykling

Sträcka: 20.52 km
Tid: 43.54 min
Snitthastighet: 28.05 km/h
Maxhastighet: 46 km/h (Brant nedför)
Snittpuls 154 bpm
Maxpuls 175 bpm

Betyg på passet: 5(1-5)

Jag är grymt nöjd med passet! Jag cyklade samma sträcka som de två tidigare gångerna! Jag förbättrade min tid med över 2 min och 30 sek, tänk bara om jag hade en rääääzerbajk istället! :]

Imorgon äre tävlingsdags, min första någonsin inom löpning faktiskt. Imorgon kommer även klockan men jag hinner nog inte använda den på tävlingen, tyvärr. :/

MVH

K A N E L B U L L E N ! ! :cool: :hbang: :devil: *flex* :thumbup:

forslund
2008-07-02, 20:58
lycka till! ;)

dooh
2008-07-02, 21:19
Lycka till...! Skitkul med första tävlingen.. har du tävlingsnerver eller det är bara en kul grej?

Bullaz
2008-07-02, 21:38
lycka till! ;)

Tackar!

Lycka till...! Skitkul med första tävlingen.. har du tävlingsnerver eller det är bara en kul grej?

Tack och bock, det känns skoj faktiskt, japp. Jag är inte nervös, det är mer en skoj grej bara, har inte några förväntningar på en bra tid eller sånt, skulle va skoj att komma bättre än sist dock. :]

Strife
2008-07-02, 22:07
Lycka till ja! Har du ingen erfarenhet hur du din kropp reagerar på vila så lär du antagligen få reda på det på tävlingdagen. Bra för att kunna lägga upp det rätt till en annan gång. :)

Jag väljer att röra på mig måttligt de två sista dagarna, gärna med lite lätta stegringslopp dagen innan. Ett halvtufft pass 3-4 dagar innan. Men det är ju olika hur man väljer att vässa sin dagsform! Just helvila kan slå lite olika är min erfarenhet, ibland blir man superlätt och ibland riktigt seg.

Vezzlan
2008-07-02, 22:25
Imorgon äre tävlingsdags, min första någonsin inom löpning faktiskt.



Stort LYCKA TILL!! :)

Bullaz
2008-07-03, 16:33
Hur ändrar man från mph till km/h på garmin, både i hastighet och snittfart. ????

Bullaz
2008-07-03, 16:42
Hur ändrar man från mph till km/h på garmin, både i hastighet och snittfart. ????

Komigen, någon, jag måste veta nu!

machine gun
2008-07-03, 19:39
Hur ändrar man från mph till km/h på garmin, både i hastighet och snittfart. ????

Settings > Running (eller Biking om du ställer in för cykel) > Speed units

EDIT: Eller Settings > General > Units, ställ in på "metric"

machine gun
2008-07-03, 19:41
Och lycka till på tävlingen! Det är skitkul att tävla :)

Siccan
2008-07-03, 20:40
GL Buulln! :D

Bullaz
2008-07-03, 21:09
Torsdag 3 Juli

Tävling

Sträcka: 6 km
Tid: 38.25 min
Snitthastighet: 9.6 km/h

Betyg på passet: 3(1-5)


Jävlar vilken terräng, det var otroligt svåsprunget och jag sprang fel typ asmånga gånger, gick även vid vissa väldigt branta/svåra partier. Stannade även och pissade en gång, tog väl en minut eller så. :) Men det var ett svinkul lopp, även om vi bara var 9st som sprang. Jag slutade på 5:e plats. :] Ska springa igen om typ 2 veckor, då lär jag kapa denna tid med minst 5 minuter. =] Aja, min första tävling är iaf avklarad nu. Garminklockan funkar fin fint också, orkar inte lägga in några diagram och sånt redan nu, måste lära mig hur allt funkar först. Men kanske om någon vecka eller så. :)

dooh
2008-07-03, 21:22
Skitbra att hinna med en pissepaus å så;)

Bra jobbat iaf, lät roligt med terränglopp.

Bullaz
2008-07-04, 14:27
Fredag 4 Juli

Löpning

Sträcka: 7 km
Tid: 32.11 min
Snitthastighet: 13 km/h / 4.36min/km
Snittpuls: 187 bpm (Kom ihåg att jag oftast har väldigt hög puls vid ansträngning).


Betyg på passet: 2.89(1-5)

Tog mitt första riktiga pass med klockan idag. Jag var helt stum i benen sen gårdagens "bergsklättring" men jag kunde fan inte låta bli att dra ut och springa nu när jag ha lärt mig hur klockan fungerar. :D Jag ställde in den på 7km och satte (virtual friend) till 4.45min/km tempo. Och tänkte att så länge jag vinner mot den n00ben så äre lugnt. Allt som allt var det svinskoj att springa och kunna se vilket tempo man höll, jävligt synd att man inte hade någe must kvar i låren och vaderna bara. Pulsen var genomgående skyhög men trots detta är jag ganska nöjd med sluttiden. Jag försökte mig på en liten spurt sista 400m men det kändes som om jag sprang i sirap, otroligt löjligt haha. :D

Ikväll ska jag ut och äta finmiddag med morsan och hennes sambo, det blir skoj. Även om jag är grymt sugen på att ta en bärs till köttet så blir det vatten, jag har ju som sagt lovat mig själv att inte dricka en droppe innan kvartsmaran, då ska det löftet fanemig hållas också! :]

Här kommer ett diagram från passet, bara för dig Eddie! :]

machine gun
2008-07-04, 14:36
Även om jag är grymt sugen på att ta en bärs till köttet så blir det vatten, jag har ju som sagt lovat mig själv att inte dricka en droppe innan kvartsmaran, då ska det löftet fanemig hållas också! :]

Hehe, här får man känna sig oseriös. Vi var ute och tog en öl med triathlonklubben mitt i tävlingshelgen förra veckan :D

Bullaz
2008-07-04, 14:38
Hehe, här får man känna sig oseriös. Vi var ute och tog en öl med triathlonklubben mitt i tävlingshelgen förra veckan :D

Jojo, men jag kommer ju svepa otaligt med öl efter kvartsmaran istället. :) Oavsett om jag tar sub 45 eller inte. Endera för att fira, eller för att sörja! Supa blir det iaf! :>

Bullaz
2008-07-04, 17:24
Imorgon blir det vilodag och sedan går jag på mitt 3-veckors schema på Söndag med 60-70 min lugn jogg som första pass.

Siccan
2008-07-04, 20:44
Fan vad du är ute och ränner bullaz. :D

Riktigt impad av din inställning, du är ju som forrest gump på tjack. :D

Bullaz
2008-07-06, 09:37
Hur går man till väga för att på FR 305, på bästa sätt, planera ett intervallpass med en viss distans på intervallerna och bestämd vilotid, samt upp- och nerjogg??

machine gun
2008-07-06, 10:14
Hur går man till väga för att på FR 305, på bästa sätt, planera ett intervallpass med en viss distans på intervallerna och bestämd vilotid, samt upp- och nerjogg??

Mna kan programmera intervallpass i training center och ladda övber till klockan. Jag har dock aldrig gjort det utan la in det direkt i klockan. Lite pillrigare och tar längre tid dock (men jag har inte programmet installerat eftersom jag använder Sport tracks och det skulle ta ännu längre tid att hitta installations-cdn)

Training > Workouts > Interval/advanced

Interval om du vill köra t.ex. 6x1000 m med 1 min vila. Vill du köra pyramider eller liknande med olika sträckor/tider på intervallerna väljer du advanced.

Bullaz
2008-07-06, 10:25
Tack, jag lyckades faktiskt hitta det. Installerade även TC och fixade alla mina kommande pass i det. Hur klockrent och enkelt som helst. :)

Bullaz
2008-07-07, 17:22
Måndag 7 Juli

Löpning

Sträcka: 13.57 km (Längsta distansen för året, btw)
Tid: 69.57 min
Snitthastighet: 11.6 km/h / 5.09min/km
Snittpuls: 179 bpm


Betyg på passet: 4.5(1-5)

Idag verkade jag av mitt första pass på mitt schema för 3 veckor framöver. Ett ganska långt pass i värme och stekande sol. Med förutsättningarna jag hade, -> trött, less på jobbet, hungrig och törstig så kan jag verkligen inte klaga på passet! Jag hade bestämt mig att försöka ligga mellan 4.50-5.10 per km, exklusive uppvärmningen (där jag låg på 5.42 i 7min), vilket jag gjorde. Jag ville även försöka ha en relativt låg puls genomgående vilket jag även lyckades rätt bra med, tog en stund innan jag passrade 180 vilket jag oftast gör inom 5min om jag springer ett tempopass. :]

För övrigt så blir jag bara mer och mer lyrisk över min nya pulsklocka, den är grym! ;)

Nedan följer ett diagram från passet.

dooh
2008-07-07, 17:36
Stabilt med ett så långt pass!
Är med sugen på en klocka för att kunna börja springa lite mer organiserat!
Du är duktig anyway!

Bullaz
2008-07-07, 21:19
Stabilt med ett så långt pass!
Är med sugen på en klocka för att kunna börja springa lite mer organiserat!
Du är duktig anyway!


Tackar vännen! :] Do it, köp en klocka!

Bullaz
2008-07-08, 14:38
Dag 2 Löpning - 30 minuter (4.30-4.50 min/km)

Är oändligt varmt ute idag också, så jag skall vänta tills senare ikväll med att springa. Ska försöka hålla tempot ganska jämnt, vi får se hur det går. :) Uppdatering kommer senare ikväll.

Bullaz
2008-07-08, 19:50
Tisdag 8 Juli

Löpning

Sträcka: 8.27 km
Tid: 40 min
Snitthastighet: 12.4 km/h / 4.51min/km
Snittpuls: 178 bpm


Betyg på passet: 4.7(1-5)

Uppvärmning, 5min (@ 5.41min/km - 880m)
Jogging, 30 min (@ 4.38min/km - 6.47)
Nerjogg, 5min (@ 5.43min/km - 875m)

(Ingen vila mellan dessa dock)

Andra passet på schemat som följs de närmsta veckorna, jag är väldigt nöjd med min insats idag, allt gick som planerat och kroppen kändes bra! Snittpulsen var relativt låg vilket jag även ser som något positivt då jag ändå höll ett ganska bra medeltempo. :) Hur som helst ger jag passet 4.7 av 5, enda anledningen till att det inte får en 5:a är för att jag kände av benhinnorna på nerjoggen, sprang nedför på asfalt och benen tog lite stryk av det, lär dock gå över ganska snart.

Imorgon är det ett hårt pass som väntar mig, 5x2km intervaller i 4.15min/km tempo. :| Jag ska iaf springa alla fem intervallerna men om jag håller rätt tempo rakt igenom återstår att se. :]

Kurva från passet nedan, som ni ser körde jag lite fartlek på slutet och där steh pulsen ganska mycket, vilket jag dock ville. :]



MVH

BULLAZ

Eddie Vedder
2008-07-08, 19:54
Bra löpt Bullaz, klokt att inte ta för långa distanser om du nu planerar ett såpass tufft intervallpass imorgon.:) Dessutom ett bra tempo på den snabbare delen.

Det passet ser jag för övrigt fram emot att läsa om. Jag har aldrig själv kört längre intervaller än 1.5km. Eller i alla fall inte vad jag vet, intervallerna från fotbollstiden räknar jag inte in.:D

Men som sagt, det ska bli intressant att läsa. 1500-meterintervallerna var bland det vörsta jag gjort tror jag, så pallar du fem stycken i bra tempo är jag sjukt imponerad.:thumbup:

machine gun
2008-07-08, 22:21
Men som sagt, det ska bli intressant att läsa. 1500-meterintervallerna var bland det vörsta jag gjort tror jag, så pallar du fem stycken i bra tempo är jag sjukt imponerad.

Jag snackade med en kille som brukade köra 4x4000 m, med 1 min ståvila *spy*

Bullaz
2008-07-09, 15:26
Såja, nu har jag köpt löparshorts, löpartshirt och ett löparlinne! Craft blev märket, förutom linnet som är protouch, NÖJDA?

Bullaz
2008-07-09, 15:30
Inviger dom med 5x2km intervaller senare under kvällen, yeah!

Edit, har man kalsonger under shortsen?

machine gun
2008-07-09, 15:44
Såja, nu har jag köpt löparshorts, löpartshirt och ett löparlinne! Craft blev märket, förutom linnet som är protouch, NÖJDA?

Härligt! Craft är ett av mina favoritmärken :thumbup:

Edit, har man kalsonger under shortsen?

Ja, det brukar nog de flesta ha. Många använder funktionsunderkläder som transporterar bort svett från kroppen, men vanliga fungerar ju också så länge man inte får skavsår eller nåt av dem.

Eddie Vedder
2008-07-09, 17:01
Såja, nu har jag köpt löparshorts, löpartshirt och ett löparlinne! Craft blev märket, förutom linnet som är protouch, NÖJDA?

MYCKET NÖJD!!!*yourock*

Nu förtjänar du din journaltitel dessutom, att kalla journalen för "löparjournal" samtidigt som man dissar tights och löparshorts går bara inte ihop.

Nu kommer du vara sjukt snygg och springa ännu bättre!:hbang:

Inviger dom med 5x2km intervaller senare under kvällen, yeah!

Edit, har man kalsonger under shortsen?

Jag har aldrig kalsonger under. Inte ens i gymmet då jag också använder löparshortsen. Tur att det finns en inerbyxa annar hade allt synts när jag kör böj och marklyft och skivstångsrodd m.m.:D

Ser fram emot att läsa om invigningen av kläderna.:thumbup:

Bullaz
2008-07-09, 19:21
Onsdag 9 Juli

Löpning / Intervaller

Total sträcka med uppvärming, intervaller och gåvila inräknad: 10.34km
Total tid med uppvärming, intervaller och gåvila inräknad: 51.50 min
Snitthastighet: 12 km/h / 5.01min/km
Snittpuls: 173 bpm

Uppvärmning #1 0.96km @ 6.17min/km | Puls: 136/158

Uppvärmning #2 0.89km @ 5.35min/km | Puls: 143/154

Intervall #1 2km @ 4.13min/km | Puls: 181/190
2 minuter vila
Intervall #2 2km @ 4.18min/km | Puls: 186/196
2 minuter vila
Intervall #3 2km @ 4.20min/km | Puls: 189/197
2 minuter vila
Intervall #4 2km @ 4.30min/km | Puls: 183/195
Pass avslutat.
Intervall #5 0km @ FAILURE (VÄRK I VÄNSTER KNÄ) - Inget allvarligt, men det kändes inte värt att fortsätta.

Fan vad jag är nöjd med dagens pass, gick så jävla bra, och tempot höll i sig rätt bra också, sista intervallen var en hel del uppför och därför drogs tempot ner en aning. Jag sprang alltså inte på bana, utan ute i naturen istället och detta gjorde ju helt klart passet lite jobbigare. :] Jag är supernöjd med min insats iaf!

För övrigt så funkade mina nya löparkläder bra! Jag sprang utan kalsonger, det var luftigt och skönt. :]

Imorgon har jag vilodag! :]

Eddie Vedder
2008-07-09, 19:39
Bra pass Bullaz!:thumbup: JAg tycker defintivit du ska göra om det framöver dessutom för är det något som JAG skulle vilja anmärka på är det nog att det blev lite för ojämna tider.

Men med mer intervallvana lär man sig att hålla ett jämnare tempo genom alla intervaller OM det nu är så att detta eftersträvas. Jag själv vill gärna ha så jämnt tempo som möjligt.:)


Men fortfarande är jag såklart sjukt imponerad av dig, GRYMT JOBBAT!:hbang:


Dessutom klokt att skippa sista om du nu fick ont, 2km är ju ändå en bra bit och inget man bara chansar sig igenom. Ytterligare ett klokt val var uteslutandet av kalsonger.:thumbup:

Bullaz
2008-07-09, 20:33
Jo det blev ojämna tider, men inte så jätte illa ändå! Det var ju lite backar och motvind i vissa partier så det var ganska svårt att hålla ett superjämnt tempo, även om jag normalt är ganska kass på att hålla jämnt. Aja, det kommer väl med tiden. Jag ska helt klart göra om det, men det blir nog inte förrän efter kvartsmaran isåfall. :) Nästa intervallpass på schemat är 6x1km och då ska jag nog klara av att hålla ett jämnare och kanske lite snabbare tempo utan att bli helt slut. Jag känner mig jävligt fräsch för tillfället faktiskt, formen är helt klart på väg att sätta sig. :) Tack för de goda orden iaf! :]

Siccan
2008-07-09, 20:42
Onsdag 9 Juli

För övrigt så funkade mina nya löparkläder bra! Jag sprang utan kalsonger, det var luftigt och skönt. :]

haha!!:naughty:*cupid*

dooh
2008-07-09, 22:38
Fan vad bra sprunget. Tycker det är stabila tider i intervallerna, och inte stabila som i jämna utan ett schysst tempo!

Lars Brinkhoff
2008-07-10, 10:49
Löpning / Intervaller

Bra genomfört! Det ser ut som du sackade lite på slutet, men skyll på backarna...

Bullaz
2008-07-10, 15:52
Idag kom mina efterlängtade Asics GT-2130, nu har jag två par nya skor! Dessa kommer jag till stösta del springa på asfalt med, då dämpningen är något bättre på dessa än på mina Nike. Vilar idag, men imorgon eller på fredag ska jag använda dom för första gången.

Siccan
2008-07-10, 16:36
För din upplysning så är imorgon också fredag ;D

Bullaz
2008-07-10, 17:03
Haha, oj, det har du rätt i. :] Jävlar vilken tur, annars hade jag klivit upp kl 06.20 på lördag och dragit till jobbet. :> Hur fan är läget annars Matsovic?

Siccan
2008-07-10, 17:06
Utbränd som vanligt. ;<

nädå... äter, jobbar, äter, tränar, äter och sover... livet är rätt simpelt med andra ord... inte kul, inte tråkigt, bara allmänt kasst. ;D

jooj
2008-07-10, 22:35
Idag kom mina efterlängtade Asics GT-2130,*cupid* Har också sådana darlings har du Diskoutförande eller Posh Black utförande på dem?
Gissa hur mina ser ut:hbang:
Clue: Glittrade a lot som nya.

Bullaz
2008-07-11, 15:30
Hm, disko? posh black? Mina är vita och röda, vet inte vilken kategori det sätter dom i dock. :)

Bullaz
2008-07-11, 15:52
Passet som står på schemat idag är: "Löpning - 90 minuter" Men eftersom jag fortfarande har småkänningar i vänsterknät och inte vill riskera att det blir sämre så tar jag en cykeltur istället på några mil, ska se om ja inte kan hitta nån ny och rolig runda här runt staden. Blir skoj att testa Klockan på cykeln också, första passet den får hänga med på on the bajk! Uppdatering kommer senare, ciao.

Bullaz
2008-07-11, 18:17
...Långdistans på cykel

Mer info kommer senare, jag hinner inte nu!

Distans: 46.96 km
Tid: 1:44:37.
Kilometertempo (genomsnitt): 2:14 min/km
Kilometertempo (max): 1:25 min/km
Genomsnittshastighet: 26.9km/h
Maxhastighet : 42.2km/h.
Puls (genomsnitt): 151 bpm.
Puls (max): 170 bpm

Eddie Vedder
2008-07-11, 18:32
Distans: 46.96 km
Tid: 1:44:37.
Kilometertempo (genomsnitt): 2:14 min/km
Kilometertempo (max): 1:25 min/km
Genomsnittshastighet: 26.9km/h
Maxhastighet : 42.2km/h.
Puls (genomsnitt): 151 bpm.
Puls (max): 170 bpm

Sluta härma mig med upplägget på dina statistikangivelser!*grr27*


;)


Bra pass.:thumbup:

machine gun
2008-07-11, 19:21
Jag förstår inte riktigt varför man anger min/km på cykel, då man alltid anger tempot i km/h. Mer än för att fylla ut statistiken dvs, men då kan man ju lika gärna dra till med mph när man ändå är i farten :D

jooj
2008-07-11, 19:24
Hm, disko? posh black? Mina är vita och röda, vet inte vilken kategori det sätter dom i dock.
:O OMG!
En tredje kategori uppenbarade sig just! ;P

Bullaz
2008-07-11, 20:57
Sluta härma mig med upplägget på dina statistikangivelser!*grr27*


;)


Bra pass.:thumbup:

Haha, mm jag snodde från dig..

Tack!

Jag förstår inte riktigt varför man anger min/km på cykel, då man alltid anger tempot i km/h.

Bullaz wrote: "Haha, mm jag snodde från dig.."

:O OMG!
En tredje kategori uppenbarade sig just! ;P

Hehe mm, men dam och herr modellerna skiljer sig väl, det finns ett par blå i herr också, vita/blå alltså. :]

Bullaz
2008-07-12, 00:11
Här kommer kurvan från cykelpasset tidigare idag! Varje stapel är alltså en kilometer. :]

Bullaz
2008-07-12, 00:13
Värt att tillägga är väl att om jag skulle haft en "racercykel" så skulle saker och ting sett annorlunda ut. Att cykla på en MTB med tre gånger så breda däck som man borde ha, det är fan inte lättsamt.

Ska ta ett kort på den nu och lägga upp, så vänta en stund!

Bullaz
2008-07-12, 00:18
Här har ni skönheten! :]

(Kanske överdrev en aning om däcken, men hälften så breda skulle inte skada iaf). :)

forslund
2008-07-12, 00:39
Det är RIKTIGT bra att hålla det där tempot så länge på MTB. Köp en racer och bli en äkta cyklist istället ;)

Bullaz
2008-07-12, 08:56
Det är RIKTIGT bra att hålla det där tempot så länge på MTB. Köp en racer och bli en äkta cyklist istället ;)

Absolut, langa hit typ 10000kr så! :)

machine gun
2008-07-12, 09:45
Vad är det jag ser? Gelöverdrag på sadeln? :confused:

Bra tempo på mtb som sagt. Anar cyklistgener.

Bullaz
2008-07-12, 09:54
Vad är det jag ser? Gelöverdrag på sadeln? :confused:

Bra tempo på mtb som sagt. Anar cyklistgener.

Mjo, men det är farsans cykel.. Han tycker väl (gör iofs jag också) att sadeln är för hård. :) Mjo jag är väl rätt bra på att cykla, men vill ju vara bra på att springa istället. :/

Siccan
2008-07-12, 13:58
cyklarN^

Bullaz
2008-07-12, 15:03
Lördag 12 Juli

Löpning

Uppvärmning 1.09 km
Tid/Tempo 7 min / 6.27min/km

Löpning: 6.85 km
Tid/Tempo: 31.35 min / 4.36min/km

Nerjogg 1.46 km
Tid/Tempo 9.08 min / 6.16min/km

Totalt

Distans 9.4km
Tid 47.42
Medeltempo 5.04min/km
Snittpuls: 174 bpm

Betyg på passet: 2(1-5)

Kukpass, sprang med en kompis och jag hade planerat 4.45min/km tempo och självklart går det inte att springa lugnt när man är två stycken. Jag var helt stum i låren sen den brutala cyklingen igår..

Siccan
2008-07-12, 16:49
Feffe sprang kringlor runt dig med andra ord? ;p

Hälsa dvärgen btw. :D

Bullaz
2008-07-12, 17:02
Feffe sprang kringlor runt dig med andra ord? ;p

Hälsa dvärgen btw. :D

Nja, det var inte feffe som var med.. :]

Siccan
2008-07-12, 17:06
Nja, det var inte feffe som var med.. :]

hälsa han ändå ;D

Bullaz
2008-07-13, 15:12
Min garmin slutade funka under passet idag, efter 1km bara slocknade den. Jag tyckte det var väldigt underligt då jag var ganska säker på att batteriet var laddat. Men nu när jag kom hem så gick det inte att ladda den heller. Inget händer, varken när jag kopplar den till väggen eller till datorn. Helt död bara, så nu måste jag skicka iväg den och få en ny/få denna fixad, vilket kommer tar säkert minst en vecka, så drygt!

Någon annan som har haft samma problem?

Jag har varit jätterädd om den och aldrig tappat den i backen eller nåt sånt, det enda jag kan tänka mig som skulle kunna rubba den är lite svett som rinner nerför armen, men det ska den väl tåla?

machine gun
2008-07-13, 15:21
Min slocknade sådär för ett tag sen när jag skulle föra över data till datorn. Tryckte på alla knappar och efter ett tag så hoppade den igång av sig självt. Vete sjutton vad det berodde på. Troligtvis nåt glapp eller så hängde den sig. Sen dess har den betett sig som vanligt.

Tror att det var någon annan här på forumet som hade problem med sin från början, men Garmin har iaf väldigt bra garanti, så det borde lösa sig.

Bullaz
2008-07-13, 20:57
Min slocknade sådär för ett tag sen när jag skulle föra över data till datorn. Tryckte på alla knappar och efter ett tag så hoppade den igång av sig självt. Vete sjutton vad det berodde på

Haha, fan va sjukt. Jag gjorde så också, bara peppra en massa på alla knappar och slog den i handen lite försiktigt.. Sen gick jag på toa och pissa, och när ja kom tillbaka ut nu så startade den.

Bullaz
2008-07-13, 21:14
Dagens pass som sagt, jag har ingen statistik direkt.

Blev väl typ 12-14km på asfalt i mina nya asics (första provrundan). Sprang väl typ i 4.45-5.10min/km tempo beroende på kupering osv.

Imorgon är det 6x1km intervaller, ska bli skoj som fan, då får fan klockan se till att hålla, annars blir jag förbannad.

Bullaz
2008-07-14, 17:17
Uppv 1km 6.40 tempo
Uppv 1km 5.40 tempo
6x1km intervaller i 4.00-4.10 tempo (3 min vila)
Nerjogg 5.40
Nerjogg 6.40

Så ser schemat ut för kvällens pass. Jag har tränat väldigt hårt nu under 3 dagar och vi får se hur pass mkt must man har kvar i benen, jag ska göra mitt bästa.

Jag hoppas verkligen inte klockan buggar för mig igen, då går hela passet åt helvete..

machine gun
2008-07-14, 18:23
Haha, fan va sjukt. Jag gjorde så också, bara peppra en massa på alla knappar och slog den i handen lite försiktigt.. Sen gick jag på toa och pissa, och när ja kom tillbaka ut nu så startade den.

Måste va nåt slags glapp eller nåt.

Bullaz
2008-07-14, 19:27
Måndag 14 Juli

Löpning / Intervaller


Uppvärmning #1 1km @ 6.29min/km | Puls: 130/145
Ingen vila
Uppvärmning #2 1km @ 5.31min/km | Puls: 155/161
3 minuter vila / stretching
Intervall #1 1km @ 3.57min/km | Puls: 169/184
3 minuter vila
Intervall #2 1km @ 3.57min/km | Puls: 176/189
3 minuter vila
Intervall #3 1km @ 3.59min/km | Puls: 180/192
3 minuter vila
Intervall #4 1km @ 4.04min/km | Puls: 180/192
3 minuter vila
Intervall #5 0.4km @ 3.58min/km | Puls: 167/183
3 minuter vila
Nerjogg 1.13km @ 6.40min/km


Jag hade inget annat val än att avbryta dagens pass, återigen under intervallerna. Mitt knä gjorde ont och mina benhinnor värkte nå så jävulskt. Jag försökte mig på 5:e intervallen men dom pallade inte mer än ett varv. Jag har tränat lite väl hårt på slutet och det är riktigt viktigt att jag har vilodag imorgon, cyklar på onsdag och har vilodag på torsdag. Det kommer benen verkligen behöva.

I övrigt är jag ganska nöjd med dagens pass, jag är inge bra på att hålla jämnt tempo utan det blir lätt lite ryckigt och sånt, men tiderna var iaf bra, hade jag int fått så jävla ont så är jag helt säker på att jag hade orkat 2 st intervaller till i typ samma tempo, kanske någon sek långsammare. Så orken finns där, helt klart.

Strife
2008-07-14, 20:01
Tråkigt med kroppen, men du har antagligen stegrat din löpträning en del på sistone och då kommer sådant där som ett brev på posten vanligtvis. Hoppas probmelen ger med sig snart för dig.

Jämna och fina tider på de lopp du sprang! Det är så det skall se ut, helt enligt i mitt tycke och smak. :)

Siccan
2008-07-14, 22:35
Mustafa, jag tror jag lägger in en avskedsansökan i våran framtida tävling ;D

Man kan ju inte bli störst i världen samtidigt som man måste springa fortare än dig...
1+1=3^kondition*muskler. PÅ tok för avancerat för mig ;D

Lars Brinkhoff
2008-07-15, 11:40
mina benhinnor värkte nå så jävulskt.

Har du funderat på om du sätter i hälen först när du springer? Jag hade problem med det ett tag, och fick ont i tibialis-muskeln en bit in i snabbare pass. Längre uppvärmning hjälpte mig, upp till 30 minuter sakta stegrande tempo. Numera försöker jag också springa lite mer på framfoten, och har inte haft ont på länge.

Bullaz
2008-07-16, 19:35
...bullaz på cykel



Distans: 20.56 km
Tid: 43.09
Kilometertempo (genomsnitt): 2:06 min/km
Genomsnittshastighet: 28.6km/h ** ÖHH NYTT REKORD!!!11 **
Maxhastighet : 49.6km/h
Puls (genomsnitt): 166 bpm
Puls (max): 181 bpm

Eftersom jag fortfarande småhaltar med vänster ben pga min knäskada som jag har dragit på mig så bestämde jag mig för att skippa löpningen idag, och ta en skön cykeltur istället. Som vanligt ska man försöka förbättra tiden varje gång, vilket från och med nu kommer bli svårare och svårare. :) Det gick iaf bra trots att jag hade en del motvind under ganska många kilometer. Jag cyklade min vanliga 20.5km runda som jag börjar gilla väldigt mycket faktiskt. :)

Imorgon skall jag vila, vilket jag gjorde igår också. Jag hoppas verkligen på att kunna springa på fredag för jag ids fan inte cykla hela tiden, det är inte lika roligt och högpulsträning är ju i princip omöjligt vilket dagens pass är ett ganska bra bevis på. Jag var typ så nära mjölksyratröskeln man kan komma hela passet, alltså i benen, och ändå kom pulsen aldrig över 181 . . . ://

Hur som helst kommer ett diagram här också. :)

Bullaz
2008-07-16, 19:41
Har du funderat på om du sätter i hälen först när du springer? Jag hade problem med det ett tag, och fick ont i tibialis-muskeln en bit in i snabbare pass. Längre uppvärmning hjälpte mig, upp till 30 minuter sakta stegrande tempo. Numera försöker jag också springa lite mer på framfoten, och har inte haft ont på länge.

Det gör jag, ja. Jag vet inte hur fan man annars springer. :] Men det är inte benhinnorna som är mitt största problem, det är vänsterknät. Vet inte vad det beror på, kanske är ett ben längre än det andra, kanske pronerar jag mindre/mer på det benet och behöver nån form av gjutna inlägg eller dylikt. Det enda jag vet är att det går bort av sig själv om jag vilar från löpningen, och kommer tillbaka när jag tränar för hårt och för ofta. Jävligt störande då man har vissa mål att försöka nå.

Bullaz
2008-07-22, 10:30
Tänkte jag skulle uppdatera er lite. Jag har inte kunnat träna något speciellt den sista tiden. Efter sista löppasset med 1km intervaller så gjorde mitt vänstra knä väldigt ont och det har fortfarande inte lagt sig. Jag vågar inte löpträna nu då risken finns att jag inte kan springa kvartsmaran. Jag ska ta ett cykelpass ikväll iaf och då kommer en uppdatering åtminstonde. :) För övrigt har jag även ont i vänster benhinna också, så läget känns inte så bra just nu, ganska deppad över detta faktiskt. Men sånt är livet, det är bara att bryta ihop och gå vidare.

dooh
2008-07-22, 13:07
Vilket dumt knä du har! Bra att du kan cykla i vart fall... Och klokt att vila från löpningen!

Bullaz
2008-07-22, 19:31
Tisdag 22 Juli

Jogg, några intervaller och lite mer jogg..

Uppjogg/Jogg 4.40km @ 5.02min/km (Väldigt mycket uppför första 2.5km, sedan flakt i 1km och nedför i ~1km)
2-3 minuter vila
Intervall #1 200m @ 3.19min/km
68sek vila
Intervall #2 200m @ 3.07min/km
69sek vila
Intervall #3 200m @ 3.07min/km
66sek vila
Intervall #4 200m @ 3.11min/km
62sek vila
Intervall #5 200m @ 3.10min/km
70sek vila
Nerjogg 3.50km @ 5.24min/km


Skulle som tidigare nämnt cykla idag, men jag kände mig absolut inte sugen på det. Jag kände efter ett tag i knät och det gjorde inte speciellt ont. Därför bestämde jag mig för att springa lite, då jag måste få någon form av träning så jag inte sackar ihop helt och hållet. I vilket fall som helst tog jag det rätt lugnt till en början och det gick sådär, jag blev väldigt trött pga de typ 70 höjdmeter som bestegs under första 2.5km men sedan flackade det ut sig och jag försökte känna efter i knät genom att ta ut steget och springa i en jämn takt, typ 4.40 kanske. I vilket fall som helst kom jag till slut ner på löparbanan och tänkte att jag skulle testa snabbheten och knäts reaktioner till korta rusher. 200m intervaller fick det bli idag, detta var alltså helt oplanerat till en början men man blir jävligt sugen när man ser löparbanan. :) Hur som helst gick det jävligt bra. Det konstiga med min skada är att när jag väl springer så gör det sällan ont, allra minst när jag verkligen springer fort och får ta ett riktigt steg. Det är mellan intervallerna, under vilan, som jag känner av knät samt nu efteråt. Jag fattar inte vad som är fel faktiskt. Benhinnan hade iaf gått till sig och den stördes jag inte av, vilket åtminstonde är ett plus i kanten.

Det är en satans skön känsla att ligga och pumpa på i 3.07 tempo, fan vad det går undan! ;)

Hur som helst nöjde jag mig med 5st rusher, jag hade lätt pallat med flera i samma tempo men jag fick ondare och ondare efter varje intervall så jag tyckte det var lika bra att lugna ner mig. Så jag joggade ner ett par varv och runt en fotbollsplan som ligger bredvid ett par gånger och sen lullade jag vidare hem.



TOTALT

Distans: 9.2 km
Tid: 49:15 (Med vila inräknat)
Snitt: 5:28 min/km ( -- " -- )
Medelpuls: 181
Maxpuls: 196

Betyg på dagens pass med alla faktorer i åtanke blir 3½ bulle av 5 möjliga.

Det är jävligt trist att jag inte kan få vara frisk i kroppen, fan vad jag skulle bli mycket bättre då.

B U L L E N ! ! :furious:

forslund
2008-07-22, 19:44
Bara för att smärtan inte kommer under passet utan efteråt betyder inte att den inte orsakas av träningen. Känns som om du borde ta det lite lungt fortfarande och köra på lite cykling under tiden kanske.

Just my two cents.

Lars Brinkhoff
2008-07-23, 10:21
200m intervaller fick det bli idag, detta var alltså helt oplanerat till en början men man blir jävligt sugen när man ser löparbanan. :)

Jag förstår dig helt! Däremot är det kanske inte så bra med intensivare pass när man har skadekänningar. Hoppas knät inte krånglar nu.

Bullaz
2008-07-23, 10:44
Det är ju helt klart en risk jag tar, men så får det bli. Kanske får lov att vila en månad från löpningen efter tävlingen, om den nu blir av. Men det kan jag leva med då.

Ikväll blir det iaf ett cykelpass, ska slå nytt rekord på 20.5km sträckan, hade jag tänkt. ;) Det blir nog svårt men jag ska iaf försöka. Gäller bara att hålla hastigheten i uppförsbackarna, då är det klappat och klart, hehe!

machine gun
2008-07-23, 18:32
Bara för att smärtan inte kommer under passet utan efteråt betyder inte att den inte orsakas av träningen. Känns som om du borde ta det lite lungt fortfarande och köra på lite cykling under tiden kanske.

+1

Det är ganska vanligt att vissa skador inte känns under själva träningen, speciellt om det är nån slags inflammation, då det oftast känns bättre med den ökade blodgenomströmningen.

Men det kan ju också vara så att belastningen hamnar annorlunda under intervaller, då du kanske kommer upp bättre på framfoten. Å andra sidan kan man ju inte hålla 3 min-tempo hela tiden heller. Får man ont av uppvärmningen är det helt enkelt inte bra.

ulfalf
2008-07-23, 19:27
På tal om benhinneinflammation så känner jag igen de symptom jag hade... Att det går lättare att springa när man ökar farten till exempel var rätt frustrerande när jag tränade inför gbg-varvet förra året och fick ont om jag sprang långsammare än drygt 4:30-tempo. Mitt tips är att köra på med cykling och känna på löpningen lite ibland bara för att känna på hur läkningen går - testa gärna att behandla med zon några dagar. Börja sedan spring regelbundet igen när du kan fortsätta utan att smärtan tvingar dig att stanna - det tipset fick jag och det fungerade för mig i alla fall. Kanske verkar lite brutalt att springa trots smärta, men på något sätt fungerade det när det gällde benhinneinflammationen. Nu har jag inga symptom alls.

Bullaz
2008-07-23, 19:33
...bullaz på cykel igen



Distans: 20.67 km
Tid: 42.57
Kilometertempo (genomsnitt): 2:05 min/km
Genomsnittshastighet: 28.9km/h ** ÖHH NYTT REKORD IGEN!!!11 **
Maxhastighet : 46.2km/h
Puls (genomsnitt): 167 bpm
Puls (max): 181 bpm

Okej, knät har faktiskt varit ganska okej under dagen. Trots det så blev det en cykeltur, den gamla vanliga rundan på drygt 20.5km.

I alla fulla fall så begav jag mig iväg och det gick jäääävligt trögt i början.. Fick verkligen slita för att ligga runt 27-29km/h och det brukar jag annars inte behöva göra, jag tänkte att kanske någon broms låg på eller nåt sånt men orkade inte titta efter så jag pumpade på som fan och efter 10.5km så var jag helt jävla död i låren pga allt trampande. Så jag kolla runt lite och såg till min stora förvåning att bakdäcket bara var halvpumpat. Helvete tänkte jag men samtidigt kändes det ok eftersom jag var bara några hundra meter från en Statoilmack. Jag stannade klockan och cyklade dit för att pumpa däcket. Ja vad händer då? Mjo jag har ju sån där jävla räcerventil och inte fan har jag med mig sadelväskan där munstycket, som man behöver för att använda en vanlig cykelpump, normalt ligger. Funderade några sekunder på om jag skulle skita i det och bara ta en lugn sväng hem, den närmsta vägen. Men jag är inte den som ger upp i första taget, istället gav jag mig fan på att jag skulle slå nytt rekord. Vid 10.67 (vid statoil) stod klockan på 22.36 Alltså typ 1.20min över 30km/h i snitt, vilket är mitt mål på denna sträcka. Jaja, det blev så att jag fortsatte cykla iaf och tog i ännu mera, nu när jag hade fått vila någon minut så gick det bra till en början men kom att bli tyngre och tyngre och pulsen blev högre och högre. Det gick dock över förväntan och jag landade på en ny rekordtid återigen. Imorgon ska jag pumpa upp däcket och göra ett nytt försök och då jävlar kommer det gå undan, det kan jag lova! (KJL, eller hur Sic?) ! :D

machine gun
2008-07-23, 19:43
Akta hjulen!

Bullaz
2008-07-23, 19:56
Akta hjulen!

Äsch, sluta nu! :) Dom klarar sig, det var ju iaf halvfullt med luft.

Siccan
2008-07-23, 19:59
Ja, dä KJL! :thumbup:

Lars Brinkhoff
2008-07-23, 20:36
I vilket fall som helst kom jag till slut ner på löparbanan

Det kunde vara trevligt att ha med din bana på denna kartan:
http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=111617954844976211395.000451bd96cbccebbfc06

Om du inte har lust att skapa ett konto på Google Maps, får du gärna PM:a mig.

Bullaz
2008-07-24, 18:56
...bullaz på cykel igen och en gång till


Distans: 20.52 km
Tid: 40.05
Kilometertempo (genomsnitt): 1:57 min/km
Genomsnittshastighet: 30.72km/h
Maxhastighet : 45.8km/h
Puls (genomsnitt): 171 bpm
Puls (max): 185 bpm

Fy fan vilket pass, jag är så jävla nöjd med min insats idag!

Imorse drog jag och pumpade in redigt med luft i bakdäcket som en förberedelse för dagens pass. Efter jobbet sov jag sedan nån timma och åt sen en stor tallrik gröt med färska jordgubbar som topping. Efter det var det bara att vänta en stund så maten hann sätta sig samt att byta om. Jag laddade vatten flaskan och satte på mig forerunnern och begav mig ut.

Vädret idag har varit helt strålande och tor låg nog även och sov under mitt cykelpass för det var helt molnfritt och ungefär 20-25 grader i skuggan samt strålande sol. Det kan ju inte bli bättre, eller hur?!

Från första tramp tryckte jag på rejält och jag hade ända sen igår bestämt mig för att krossa gårdagens rekord på sträckan. Efter 1km hade jag kommit in i andningen och pulsen hade stigit. Svetten rann nedför ansiktet och jag kunde stundvis känna saltsmaken i mungipan. Efter 10km stod klockan på 21.20 och de värsta uppförsbackarna var avklarade. Jag kände mig jävligt fräsch i benen och tänkte: "Detta kanske faktiskt går, jag kanske knäcker 30km/h snittet". Bara av den tanken blir man ju helt vild och fan jag slutade aldrig trampa, jag lovar, helt galen var jag. Jag cyklade på i ett bra tempo och de kommande 5-6km snittade jag under 1.55. När jag sen närmade mig stan kommer den värsta backen av alla, drygt 800m lång är den och jag brukar normalt inte orka hålla högre hastighet än 15-16km/h uppför den. Men oh my god, idag låg jag aldrig under 17! Det var väl här jag tjänade in en massa tid från gårdagen. Jag måst även tillägga att jag bara blev störd någon enstaka gång idag. Det var väldigt få bilar ute och jag kunde cykla över vägar utan att behöva bromsa in så även det påverkade nog min snitthastighet.

Hur som helst så tror jag att detta rekord blir ganska svårslaget för min del, men nästa gång jag cyklar blir det nog ett längre pass. Jag skulle vilja passera 50km gränsen eftersom mitt nuvarande distansrekord bara ligger på 47km. Men vi får se när det blir, jag ska nog vila fram till söndag nu. :]

PS. Eddie, det vore skoj om du kommenterade lite, din cykloman! :) DS.

Här kommer en kurva från passet.

Eddie Vedder
2008-07-24, 18:58
PS. Eddie, det vore skoj om du kommenterade lite, din cykloman! :) DS..

Ja sluta sno mina rapporteringsupplägg.*gah!*

Bullaz
2008-07-24, 19:03
Ja sluta sno mina rapporteringsupplägg.*gah!*

Nu var du lite spydig, jag kopierar ju bara mitt förra.. Men så jävla likt ditt är det ju faktiskt inte, förutom den lilla statistikbiten i början. Jaja, jag ser ingen patentskylt på det där upplägget iaf. ;):whipped:

Eddie Vedder
2008-07-24, 19:10
Jaja, jag ser ingen patentskylt på det där upplägget iaf. ;):whipped:

Det var ett skämt.;)

Passet var bra.:thumbup:

Bullaz
2008-07-24, 19:19
Tack! :]

Lars Brinkhoff
2008-07-24, 19:25
Genomsnittshastighet: 30.72km/h

Grattis till att ha brutit igenom din vall! Eftersom du är en sån smygtriatlet, har jag letat upp dessa artiklar som jag läst en gång i tiden:
http://www2.trainingbible.com/joesblog/2008/03/effect-of-cycling-cadence-on-running-in.html
http://www2.trainingbible.com/joesblog/2007/06/bike-economy.html

Bullaz
2008-07-24, 19:33
Haha smygtriatlet, det vet jag inte, jag simmar ju aldrig. :) Tack för artiklarna iaf, jag ska läsa igenom dom så snart jag får en stund över, återkommer om dom senare. :)

Thalagor
2008-07-25, 14:03
Genomsnittshastighet: 30.72km/h

Bara av den tanken blir man ju helt vild och fan jag slutade aldrig trampa, jag lovar, helt galen var jag.

Grymt jobbat!! Riktigt fint tempo. Och lite galen måste man få vara ibland :hbang:

Undrar dock, har du riktiga cykeldojor? Och gör det stor skillnad? Har lite funderingar på att inhandla några billiga diton, får se...

machine gun
2008-07-25, 19:36
Undrar dock, har du riktiga cykeldojor? Och gör det stor skillnad? Har lite funderingar på att inhandla några billiga diton, får se...

Det gör en enorm skillnad när man kan få till ett riktigt rundtramp. Medför dock även en viss ökad vurpfaktor... :em:

Thalagor
2008-07-25, 21:52
Det gör en enorm skillnad när man kan få till ett riktigt rundtramp. Medför dock även en viss ökad vurpfaktor... :em:

Hehe, stannar till, lyckas inte riktigt få av skon från pedalen, börjar panikartat rycka i... ja, lite överallt i kroppen, och ramlar pladask. Typ? :D

machine gun
2008-07-25, 22:40
Hehe, stannar till, lyckas inte riktigt få av skon från pedalen, börjar panikartat rycka i... ja, lite överallt i kroppen, och ramlar pladask. Typ? :D

SPD-vurpa kallas det. Egentligen är det inte svårt alls att klicka ur, det är snarare tillfällen när man tvekat huruvida man behöver klicka ur eller om man kan balansera cykeln som det blir nåt jävla mellanting och rätt vad det är ligger man på backen och svär. Ett tips alltså: Klicka hellre ur en gång för mkt än en gång för lite :D Det är ju inte så jäkla svårt att klicka i foten igen liksom.

Bullaz
2008-07-29, 14:47
Summering av de senaste dagarnas minimala träning..

Jag har cyklat 23km med en kompis, i ett medeltempo av 24-25km/h. Var inte direkt ansträngande men det var roligt iaf.

Sen sprang jag 9.7km i söndag i jävligt tuff kupering, gick riktigt dåligt och knät krånglar fortfarande. Medeltempot blev typ 5.04min/km och pulsen var förbannat hög. Detta kan dock bero på att det var vindstilla och minst 27 grader varmt ute, samt stekande sol.

Bullaz
2008-07-29, 14:49
För övrigt har jag gått ner ytterligare i vikt, jag har inte vägt mig på tom mag och utan kläder på morgonen ännu men jag vägde 91.4 på kvällen med kläder så jag förmodar att jag är under 90 nu. Aja, vem bryr sig egentligen, jag kan ju fan inte träna normalt ändå så.

machine gun
2008-07-29, 17:31
Funderat på att besöka en sjukgymnast med det där knät?

Bullaz
2008-07-29, 17:56
Ja till och från, men det får vänta till framåt hösten då jag kommer tillbaka till Umeå. Känns som att dom är mer kunniga där, på typ idrottsmedicinska eller nåt.

Bullaz
2008-07-29, 18:03
...En cykeltur i kvällsolen


Distans: 21.54 km
Tid: 45.10
Kilometertempo: 2.06 min/km
Genomsnittshastighet: 28.61km/h
Maxhastighet : 40.6km/h
Medelpuls: 171 bpm
Maxpuls: 183 bpm

Gick bra ibörjan, var vindstilla/medvind första 4-5km och farten var hög. Sen verkade det blåsa mot mig oavsett vilket håll jag cyklade åt. Snitthastigheten tog stryk som fan av det men det kvittar väl iofs, hjärtat fick iaf arbeta och benen likaså. Jag är nöjd.

machine gun
2008-07-29, 18:08
Ja till och från, men det får vänta till framåt hösten då jag kommer tillbaka till Umeå. Känns som att dom är mer kunniga där, på typ idrottsmedicinska eller nåt.

Det har du nog rätt i. Du får cykla så länge. Det verkar du ju ha grymma förutsättningar för. Jag cyklar inte sådär snabbt på racer ens. Iaf inte själv på längre sträckor än typ 2 mil.

Bullaz
2008-07-29, 18:11
Det har du nog rätt i. Du får cykla så länge. Det verkar du ju ha grymma förutsättningar för. Jag cyklar inte sådär snabbt på racer ens. Iaf inte själv på längre sträckor än typ 2 mil.

Jo det får bli så helt enkelt. Inte så mycket att göra åt saken, kanske till och med kan vila bort skadan om jag låter bli att springa i 3-4 veckor. Hehe, jag vill så gärna ha råd att köpa en racercykel, satt och tittade runt på cyklar på nätet tidigare idag och kom fram till att man måste ju faktiskt punga ut typ minst 8000 om man ska få en någorlunda bra. Har tyvärr inte tillgång till sådana summor för tillfället. :/

machine gun
2008-07-29, 18:17
Jo det får bli så helt enkelt. Inte så mycket att göra åt saken, kanske till och med kan vila bort skadan om jag låter bli att springa i 3-4 veckor. Hehe, jag vill så gärna ha råd att köpa en racercykel, satt och tittade runt på cyklar på nätet tidigare idag och kom fram till att man måste ju faktiskt punga ut typ minst 8000 om man ska få en någorlunda bra. Har tyvärr inte tillgång till sådana summor för tillfället. :/

Nej, de kostar en del. Har man tur kan man hitta nåt begagnat för en överkomlig summa. Faktum är att gamla 80-talsracers ofta går att få tag i för runt tusenlappen. Gillar man och mecka och inte planerar att tävla med den, så duger ju en sån. Iofs känner jag folk som cyklat både Vättern och triathlontävingar med begagnade cyklar för en tusenlapp.

Bullaz
2008-07-29, 21:07
Okej, har du koll på någon speciell modell/märke som man ska hålla ögonen öppna för? Som kan köpas på typ blocket eller dylikt. Jag skulle kunna tänka mig att lägga typ 3-5000kr på en cykel, med skor, cykeldator och sådant inräknat.

machine gun
2008-07-29, 21:58
Okej, har du koll på någon speciell modell/märke som man ska hålla ögonen öppna för? Som kan köpas på typ blocket eller dylikt. Jag skulle kunna tänka mig att lägga typ 3-5000kr på en cykel, med skor, cykeldator och sådant inräknat.

Knock yourself out: http://www.blocket.se/li?ca=11_s&th=1&q=racer&cg=6060&w=3&c=

Man kan nästan alltid pruta på annonser på Blocket. Många är för högt prissatta. Men många säljer iaf sin cykel nu i slutet av säsongen, speciellt folk som cyklat Vättern och tröttnat ;) Ta reda på vad du ska ha för storlek, sen är det bara att plöja begagnatmarknaden.

Bullaz
2008-07-29, 22:13
Tackar, hördu en fråga till eftersom du är lite insatt. Hur vet man vilken ramstorlek man ska ha och sånt? Jag är ju ganska lång så. :|

machine gun
2008-07-29, 22:16
Tackar, hördu en fråga till eftersom du är lite insatt. Hur vet man vilken ramstorlek man ska ha och sånt? Jag är ju ganska lång så. :|

Det har främst med din längd och benlängd att göra. Mitt tips är att ställa samma fråga i cykeltråden, det gjorde nämligen jag :D Sen gick jag till en cykelhandlare och han mätte mig med tumstock på både längden och tvären.

Siccan
2008-08-03, 15:24
Buulln?

Ut i skoga mä rä. Kan int ligg hemma hele dagen. :D

Bullaz
2008-08-04, 22:11
Buulln?

Ut i skoga mä rä. Kan int ligg hemma hele dagen. :D

Far åt helvete, jag är ju skadad! :) Ska försöka cykla litegran nu i veckan, men skorna har jag kört iväg 10mil norrut så jag inte ska kunna springa nåt, måst vila bort knäskadan, annars kommer det bli en tråkig höst. :/

Siccan
2008-08-05, 11:36
*cry*

Du får helt enkelt satsa på styrketräning.. det enda rätta ;x
(måste ju provocera dina nya bikerfriends) ;D

forslund
2008-08-05, 16:07
*cry*

Du får helt enkelt satsa på styrketräning.. det enda rätta ;x
(måste ju provocera dina nya bikerfriends) ;D

Som en vis man en gång sa:

"Once you stroke down the dark path; forever will it dominate your destiny."

Eller vågar du mucka med:

http://img.slate.com/media/1/123125/2067927/2114141/2129224/051101_dvd_Yoda_Ex.jpg

Siccan
2008-08-06, 12:12
you lots of things have to learn my young padawan...

Bullaz
2008-08-06, 19:41
Cyklade 18km idag, snitthastighet blev 30km/h. Kraftig motvind en stor del av sträckan gjorde det tungt, ett skitpass var det, även om det var skönt att låta hjärtat jobba lite iaf. Orkar inte göra någon utförlig rapport, är inte på humör.

Björkvedens mästare
2008-08-08, 21:02
Jag tror minsan att du redan börjat vandra den mörka vägen. Jag med.