handdator

Visa fullständig version : förbereda innan vandring??


Speedy
2008-05-19, 23:43
Hej har läst lite trådar här om vandring dock handlar de flesta om lumpen (den har jag klarat av redan..:) )eller vart man ska vandra.

det jag undrar är lite mer på hur man förbereder sig inför en 2-3 dagars vandring? i vilken form bör man vara (hur mycket vana bör man ha?) är så att jag och min flickvän ska ut och vandra i sommar/höst och jag har inet kunnat träna nåt vidare pga problem med en axel och ett knä och min flickvän tränar inte av andra orsker..:) nu är jag dock bättre och ska börja träna igen vilken typ av träning bör jag inrikta mig på för att göra detta så smärtfritt som möjligt.

undrar även; hur mycket behöver man springa, gå för att klara av en sådan vandring? vilka muskler ska tränas? ben rygg antar jag främst.

tips på vad man bör tänka på innan man ger sig ut på sin första vandring?

Musselbank
2008-05-20, 00:05
Det beror mycket på hur långt det är förstås! Är det inte så långt (+jobbig terräng) eller tung packning så är det ganska oproblematiskt egentligen. Annars är det väl bara kondition som hjälper.

Att gå med packning kan väl inte vara fel träning i sammanhanget. Kanske en gemensam miniexpedition någon dag?

vesterberg
2008-05-20, 00:05
springa behöver du inte göra, men träna på att gå med packning och kläder som ska användas kan vara bra. se till att gå in skorna ordentligt. använd skavsårsplåster från början, får du skavsår är det försent.

Aasa
2008-05-20, 07:31
www.utsidan.se

Slimfit
2008-05-20, 08:08
Köp ett par bra Meindlkängor så behöver du inte bry dig om skavsår. Jag köpte mina bara dagarna före en fjällvandring och hann inte gå mer är några steg på parkeringen hemma innan vi åkte iväg. Gick hur bra som helst, alla andra fick skavsår mot slutet medan jag glatt klev vidare i mina Meindl.

Det jag egentligen ville säga var: köp bra kängor! :)

Hardrocker
2008-05-20, 10:13
Har du normal kondition så är en normal 2-3 dagas fjälltur lugnt om du inte ska gå väldigt långt varje dag. Se bara till att ha bra kängor och en shysst ryggsäck. Innan du ger dig av så ser du till att gå in kängorna och justera ryggsäcken så att den sitter bra. Testa även att packa ryggsäck några gånger så att du lär dig att få till balansen i den. Det är jobbigt att gå med snedlastad rygga.

Speedy
2008-05-20, 12:55
ok då känner jag mig lugn, hehe ska man väl överleva...nåt speciellt man ska tänka på när man väljer ryggsäck? ur stor behöver man för 2-3 dagar?

Musselbank
2008-05-20, 12:57
Den behöver inte vara större än att den rymmer det du ska bära med dig ;) svårt för oss att veta.

bubbe
2008-05-20, 12:59
Den behöver inte vara större än att den rymmer det du ska bära med dig ;) svårt för oss att veta.

den ska minst rymma två kylskåp (om det ska räcka för två dagar).

forslund
2008-05-20, 13:32
ok då känner jag mig lugn, hehe ska man väl överleva...nåt speciellt man ska tänka på när man väljer ryggsäck? ur stor behöver man för 2-3 dagar?

Runt 45-60 liter. Mer behövs inte. Packa lätt. Så otroligt mycket onödigt man tar med sig de första gångerna.

Gå in skorna ett par veckor i förväg. Dubbla strumpor (ett tunt innelager och ett par tjockare utanpå).

Maten + tältet är oftast det som tar upp mest plats och är tyngst. Hur pass lyx vill ni leva? Frystorkad mat är det jag brukar köra på. Otroligt lätt vikt, lätt att tillaga och helt okej smak.

z_bumbi
2008-05-20, 13:34
ok då känner jag mig lugn, hehe ska man väl överleva...nåt speciellt man ska tänka på när man väljer ryggsäck? ur stor behöver man för 2-3 dagar?

Det beror på vad du ska ha med sig och exakt var du ska vandra, kan det bli kallt och snö så är det t ex bra om man har med sig grejer som klarar av det och då krävs det mer utrymme.

En 55-65 liters ryggsäck med bra kompressionsmöjligheter (att kunna dra åt så den blir mindre) funkar iofs även till annat så det är oftast ett bra köp, jag har använt min i snart 19 år och även om jag inte numera går längre sträckor med tung packning så är den en bra resväska på tåg etc.

Hardrocker
2008-05-20, 14:19
ok då känner jag mig lugn, hehe ska man väl överleva...nåt speciellt man ska tänka på när man väljer ryggsäck? ur stor behöver man för 2-3 dagar?

Om du tänker köpa en så kan det vara värt att skaffa en lite större som man ändra storleken på efter behov.
Jag har en 75+15 liters som jag alltid använder när jag är på fjället i mer än en dag. Är det en kortare tur så är det bara att dra ihop den så att den blir mindre osv.

shadowfire
2008-05-20, 17:20
Hej har läst lite trådar här om vandring dock handlar de flesta om lumpen (den har jag klarat av redan..:) )eller vart man ska vandra.
Jag sätter en plusetta på tidigare rekommendation: www.utsidan.se .. toppenforum o massor av folk med liknande intressen.

det jag undrar är lite mer på hur man förbereder sig inför en 2-3 dagars vandring? i vilken form bör man vara (hur mycket vana bör man ha?) är så att jag och min flickvän ska ut och vandra i sommar/höst och jag har inet kunnat träna nåt vidare pga problem med en axel och ett knä och min flickvän tränar inte av andra orsker..:) nu är jag dock bättre och ska börja träna igen vilken typ av träning bör jag inrikta mig på för att göra detta så smärtfritt som möjligt.

undrar även; hur mycket behöver man springa, gå för att klara av en sådan vandring? vilka muskler ska tränas? ben rygg antar jag främst.
Beror på helt var ni ska gå.
Ska ni vandra mellan stugor, så blir det mkt lättare packning, mindre proviant, inget tält osv. Ska ni tälta så räkna med rejält mycket mer packning.

Sedan beror det på var ni ska gå, hur pass kuperad terrängen är mm. Går ni efter vandringsleder så är de oftast rösade och rentav ofta med utlagda plankor att gå på mm.

Jag talar av egen erfarenhet och jag tycker inte att vandring är speciellt krävande styrkemässigt sett till hur mkt vikt man kan lyfta, visst en "grundstyrka" bör väl finnas med bålstabilitet, lår/vader, traps osv, men det är ju mer en uthållighetsträning där du timme ut och timme in nöter på kroppen.

Vill ni träna innan så rekommenderar jag kort och gott att ni köper kängor/skor/ryggsäck, tar på er det och börjar promenadera med vikt i ryggsäcken i elljusspår eller liknande. Dels går ni in kängorna, dels justerar ni in ryggsäckarna riktigt innan och givetvis så vänjer ni kropparna vid belastningen.


tips på vad man bör tänka på innan man ger sig ut på sin första vandring?
- Planering, planering, planering. Skriv packlistor mm.
- Informera vänner/bekanta var ni kommer att befinna er.
- Rusta er för det jävligaste väder som kan tänkas komma. Packa det som behövs vara skyddat från väta, extra vattentätt (lita inte bara på en ryggsäcks regnskydd).
- Förbered er innan med att gå in kängor riktigt och ta hand om fötterna. Ett nageltrång här hemma kan bli en riktig finne i röven i fjällen.

Lycka till, en lyckad vandring är verkligen förjäkla skönt!

shadowfire
2008-05-20, 17:22
Har ni tur så får ni uppleva denna syn som jag och min sambo prickade in förra sommaren i Sylarna. Klarblå himmel och vindstilla får man leta efter i fjällen kan jag säga.. =)

http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/P1050287.jpg

shadowfire
2008-05-20, 17:25
Köp ett par bra Meindlkängor så behöver du inte bry dig om skavsår. Jag köpte mina bara dagarna före en fjällvandring och hann inte gå mer är några steg på parkeringen hemma innan vi åkte iväg. Gick hur bra som helst, alla andra fick skavsår mot slutet medan jag glatt klev vidare i mina Meindl.

Det jag egentligen ville säga var: köp bra kängor! :)
Finns ingen känga som passar alla. Visst är Meindl generellt sett som bra kängor, men det är ingen garanti för att inte få skavsår. Mkt handlar om hur fötterna ser ut (breda, smala, långa, korta), hur mkt fukt man har i kängorna (dubbla sockor ftw), typ av material på sockorna, vad fötterna är vana vid innan och mkt annat. A och O är att gå in kängorna så att fot och sko vänjer sig vid varandra.

Sedis
2008-05-20, 18:16
Blir ju lite nyfiken på var ni ska vandra och hur ni ska bo?
Boendeformen sätter ribban för ryggsäcken. Ska ni bo i tält krävs större ryggsäck. Som någon ovan påpekade så kan det vara bra att fundera över om man ska använda ryggsäcken fler gånger t.ex. vid andra resor. Det spelar in på storleken.
Schyssta kängor och ett bra regnställ är att rekommendera.
Träningsmässigt så är det inga större problem att gå under så få dagar. Lasta en ryggsäck och gå i kuperad terräng.

Längtar till min resa till Kebne i år igen=)

forslund
2008-05-20, 19:01
Längtar till min resa till Kebne i år igen=)

När ska du dit?

tjabon
2008-05-20, 20:19
Absolut viktigast, och kan inte nog betonas:
Gå in kängorna !

Speedy
2008-05-20, 21:37
tack för alla tips! det kommer nog bli så att vi ska vandra i småland där vi bor troligen en glasbruksled eller likn. kommer nog också att tälta. blir till att ut och jaga ett par kängor då helt enkelt! har provat ett par som är av märket viking, någon som känner till dessa?

Litecore
2008-05-21, 03:09
snäll tråd, nu längtar jag ju inte alls tills KÄBBENÄKAJJSE runt med sambon i augusti :P

Jondahl
2008-05-21, 09:35
Här (http://fjallen.nygardh.net/utsidan/fjallvandringstips_thread28719.htm) är en sida med höjdpunkterna från två trådar om vandringstips från forumet på utsidan.se. Känns mer användarvänligt än att läsa igenom alla poster i trådarna.

Speedy
2008-05-21, 11:29
kanon tackar...

babbett
2008-05-21, 14:07
springa behöver du inte göra, men träna på att gå med packning och kläder som ska användas kan vara bra. se till att gå in skorna ordentligt.

+1

babbett
2008-05-21, 14:10
blir till att ut och jaga ett par kängor då helt enkelt! har provat ett par som är av märket viking, någon som känner till dessa?

Börjar bli lite sent att köpa kängor nu om du ska vandra i sommar utan skavsår, köp hellre några skor som är snabbare att "gå in". Tex. några "Hikingskor"...

http://img177.imageshack.us/img177/4276/terrase3.jpg (http://imageshack.us)

Mazr
2014-03-23, 02:06
Här (http://fjallen.nygardh.net/utsidan/fjallvandringstips_thread28719.htm) är en sida med höjdpunkterna från två trådar om vandringstips från forumet på utsidan.se. Känns mer användarvänligt än att läsa igenom alla poster i trådarna.

Tuuuuusen tack för den länken! Woah, perfekt info!