handdator

Visa fullständig version : Nybörjare söker råd ;)


Ants
2008-05-19, 18:54
Tjaa, Jag är en 16 årig grabb som gymmat lite "oseriöst" i 2månader, men ska nu börja köra lite seriösare och förhoppningsvis ha lite koll på vad jag gör :P
Fick en länk till detta forum nyligen och har spanat in lite, så tips och det skulle vara nice :) Tackar.

Så vad sägs om detta Schema?

Gymmar Måndag, Onsdag, Fredag och egen träning Hemma på Söndagar.

Vila Tisdag,Torsdag, Lördag.

http://img362.imageshack.us/img362/4297/trningsbildex5.jpg

:devil:

Edit: Har nyss gjort detta schema.
Där X står ska så småningom lite vikter in, som självklart kommer att ändras under tidens gång ;)

Zibbe
2008-05-19, 18:59
Det ända jag ritkigt funderar på är varför du tänker köra med ett så pass högt repsantal som du har angivit? Det är ju vedertaget att 6-8 reps är det "bästa" overall...men söker du schysst muskeluthållighet så kör på 15 ;) Sen instället för att fokusera endast på benspark och lårcurl tycker jag du ska lägga in någon press-övning för benen också..typ knäböj eller benpress. Knäböj är att föredra men se bara till att någon lär dig tekniken så att du inte skadar dig. Knepig övning i början.

..Men annars tycker jag det ser helt okej ut :)

Johan_P
2008-05-19, 20:11
Sista dagen: jag skulle tagit bort bröstpressen, och ev. lagt till någon övning för övre bröst. Lutande bröstpress ev. variera med lutande hantelpress varannan vecka.

Varför två likadana (sittande rodd) efter varandra?

Om benspark kan användas som primär benövning kan ju diskuteras - annars finns klassikerna knäböj och benpress som grymma alternativ :thumbup:

Handcuff
2008-05-19, 20:12
Keep it simple :thumbup:

-S-T-
2008-05-19, 20:28
För lite ben. Axlarna kan du flytta till bröst- och/eller ryggpass, och sedan lägga allt krut på ben och mage på onsdagen. Knäböj, lårcurl, benspark och kanske vadpress vore väl bra.

Om det här annars är ett schema du gillar, go for it.

Tycker det är helt ok att en sextonårig nybörjare kör 15 reps så länge du ägnar tid åt att hitta rätt teknik och inte bara vispar omkring vikterna :) Du blir starkare på höga reps också.

kalajset
2008-05-19, 21:45
Som sagt, benövningarna borde piffas till lite. Främst är det avsaknaden av benens baksida som behöver rättas till. Lårcurl liggande/sittandes fixar det problemet. Sedan ser det ut som du kör två övningar sittande rodd ? - (två olika maskiner ?) - räcker gott och väl med endast en variant av samma övning.

Annars hade jag själv bytt ut den lutande bänkpressen mot vanligt dito, och antingen kört just lutande hantelpress, eller helt vanlig, plan hantelpress som komplement. (Antar att just "bröstpress"=hantelpress). Vidare hade jag funderat på att byta ut hantellyften på axeldagen mot vanliga militärpressar med stång, (lite lättare med balansen kan tyckas, men för allt i världen, var försiktig, och/eller kör denna övning i smithmaskin), och sedan gjort antingen sit ups med vikt, eller kört mage tungt i någon lämplig magmaskin, istället för på boll. Sida, mage, kan också vara lite overkill, beroende på kroppsform. Även slutligen ev. bytt ut Scott curl mot hammercurl, för lite underarmsträning. Men men, dessa rader var bara mina personliga preferenser, schemat som sådant ser absolut bra ut, iaf med lite annat benupplägg :)

Ants
2008-05-20, 07:53
Okej tack för inputs. 2x Sittande Rodd ska inte vara med där :P

Och jag tog inte med så mycket Ben för jag Cyklar och Åker inlines så mycket hemma.

Som sagt så har jag inte prövat detta schema än, eller inställningarna på bänken etc, så vi får se ;)

Ants
2008-05-20, 07:59
Hmm kan inte editera min post? ;o

Som sagt, benövningarna borde piffas till lite. Främst är det avsaknaden av benens baksida som behöver rättas till. Lårcurl liggande/sittandes fixar det problemet. Sedan ser det ut som du kör två övningar sittande rodd ? - (två olika maskiner ?) - räcker gott och väl med endast en variant av samma övning.

Annars hade jag själv bytt ut den lutande bänkpressen mot vanligt dito, och antingen kört just lutande hantelpress, eller helt vanlig, plan hantelpress som komplement. (Antar att just "bröstpress"=hantelpress). Vidare hade jag funderat på att byta ut hantellyften på axeldagen mot vanliga militärpressar med stång, (lite lättare med balansen kan tyckas, men för allt i världen, var försiktig, och/eller kör denna övning i smithmaskin), och sedan gjort antingen sit ups med vikt, eller kört mage tungt i någon lämplig magmaskin, istället för på boll. Sida, mage, kan också vara lite overkill, beroende på kroppsform. Även slutligen ev. bytt ut Scott curl mot hammercurl, för lite underarmsträning. Men men, dessa rader var bara mina personliga preferenser, schemat som sådant ser absolut bra ut, iaf med lite annat benupplägg :)

Snackade lite med en instruktör och hon sa att Crunches på boll är bättre, för att man sträcker ut hela magmuskeln, och sen drar åt den igen.

Men själv vet jag inte så mkt om de :P

Tack

-S-T-
2008-05-20, 10:51
Och jag tog inte med så mycket Ben för jag Cyklar och Åker inlines så mycket hemma.

Jag trodde du sökte råd om styrketräning. Tror du bänk för bröst, rodd för rygg och inlines för ben är en lämplig avvägning?

Ants
2008-05-20, 12:00
Jag trodde du sökte råd om styrketräning. Tror du bänk för bröst, rodd för rygg och inlines för ben är en lämplig avvägning?

????:confused:

Taragon
2008-05-20, 12:17
????:confused:

Han menar att inlines osv inte tränar benen på ett styrkemässigt vis.
Därför borde du köra benböj för benen, så det blir styrketräning.

Men du kanske har prioriterat inlines-åkningen.

-S-T-
2008-05-20, 13:15
ska nu börja köra lite seriösare och förhoppningsvis ha lite koll på vad jag gör

jag tog inte med så mycket Ben för jag Cyklar och Åker inlines så mycket hemma

Det här går inte ihop. För övrigt hänvisar jag till föregående inlägg :)

Ants
2008-05-20, 15:39
Det här går inte ihop. För övrigt hänvisar jag till föregående inlägg :)

Aha, right right. Jo men vi får se ;) Kan ju hända att jag gör ngt sånt också :naughty: